سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

شرایط پرداخت وام مسکن ملی ۵۵۰ میلیون تومانی

مبلغ وام مسکن ملی افزایش یافت

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در توییتر اعلام کرد: امروز در شورای پول و اعتبار، تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۴۵۰ میلیون تومان بود که در برخی مناطق بانک‌ها مبلغی کمتر از این سقف را پرداخت می‌کردند. با وجود این، از سال گذشته با توجه به نوسانات نرخ مصالح ساختمانی، پیشنهاداتی برای افزایش سقف وام ساخت مسکن ارایه شده بود که در نهایت این پیشنهادات در شورای پول و اعتبار بررسی شده و سقف تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.


احتمال افزایش وام نهصت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان

(۱۴۰۱/۱۰/۱۸) وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار می‌رود سقف وام نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ به ۵۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت نیز افزایش یابد تا قدرت مالی ساخت و ساز بالاتر برود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  مهرداد بذرپاش در جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت سالانه یک میلیون مسکن، اظهار کرد:‌ مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل دو حوزه اصلی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است. این دو موضوع اگرچه اشتراکاتی دارند اما تلاش‌های متفاوتی می‌طلبند و تا کنون برای آن‌ها دو شورای حمل ونقل و مسکن تشکیل و به صورت هفتگی جلسه تشکیل می شود.

وی ادامه داد: کارهای ستادی و پشتیبانی در خصوص اجرای وعده ۴ ساله دولت، انجام شده است و مطالبه اصلی دولت این است که اجرای قانون جهش تولید مسکن به سرمنزل مقصود برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو به‌ویژه در بخش تأمین مالی و تورم، کار این بخش سخت‌تر شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین و اراضی موردنیاز برای این هدف‌گذاری افزود: بخشی از زمین ها در مالکیت وزارتخانه و شهرهای جدید است اما مطابق قانون جهش تولید مسکن سند بخش دیگر بایستی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

بذرپاش با تأکید بر این‌که کار حوزه مسکن در چند بخش انجام می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارد و تعدادی از آن ها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر جدید پرند خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های موجود، مسکن‌هایی است که مردم وجه آن را پرداخت کرده اما هنوز تحویل نگرفته اند؛ این درحالی است که منابع آن صرف زیرساخت‌ها شده، بنابراین تأمین منابع را به‌صورت واریز ۱۰ همت به صندوق ملی مسکن می‌طلبد تا بخشی از آن برای مسکن مهر و بخش دیگر برای ما به تفاوت و جبران کسری سود بانک‌ها صرف شود که در این راستا تکمیل مسکن‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت ساخت، در دستور کار است.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی روی بافت‌های فرسوده و ناپایدار است، گفت: این اقدام علاوه بر تولید مسکن، کشور را از مخاطرات بافت فرسوده نجات می‌دهد و تولید و ایمن سازی آن حائز اهمیت است. در بخش نوسازی بافت فرسوده طرح‌های انگیزشی و بسته های تشویقی طراحی شده که با استقبال مردم مواجه شده است و نتیجه قابل قبول داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به خودمالکی‌ها و ساخت و ساز از سوی مردم اعلام کرد: فرآیند ساخت و ساز شخصی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، اما با راهبرد طرح‌های تشویقی گوناگون که از سوی معاونت شهرسازی درحال اقدام است، روند ساخت مسکن سرعت می‌گیرد.

بذرپاش با اشاره به بخش واگذاری زمین و ساخت واحد مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن،  تصریح کرد: در شهرهای با جمعیت کم‌تر از ۲۵ هزار نفر جمعیت، زمین ۲۵۰ متری و در روستاها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ بسته به شرایط قابل تغییر است. از سوی دیگر با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت و افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.

بذرپاش در ادامه به توافق با دستگاه‌هایی که در خصوص ساخت مسکن ایفای نقش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: کارهای نهادی با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ در راستای تأمین مسکن کارکنان زیرمجموعه خود انجام شده است تا علاوه بر تحقق هدف دولت در حوزه مسکن، این سازمان‌ها به‌عنوان محرک‌های اصلی ساخت مسکن وارد عمل شوند.


امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای جاماندگان فراهم شد

(۱۴۰۱/۰۷/۰۷) مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای جاماندگان مرحله اول، فراهم شد.

وحید داعی، امروز چهارشنبه ۶ مهر گفت: بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای تمامی شهرهای استان خراسان جنوبی فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir برای ثبت‌نام اقدام کنند؛ در مجموع ۷۳ هزار و ۸۱۴ نفر در خراسان جنوبی در مرحله اول برای بهره‌مندی از طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که ۵۵ هزار و ۶۶۳ نفر حائز شرایط شدند و از این تعداد تاکنون ۳۲ هزار و ۷۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۳۲۰ نفر از افراد تأیید شده، تا کنون افتتاح حساب کرده‌اند که ۶ هزار و ۵۶۴ نفر در نوبت تخصیص زمین هستند؛ ۱۰ هزار و ۸۹۱ نفر متقاضی دارای آورده بالای ۴۰ میلیون تومان در مرحله تخصیص و افتتاح حساب هستند.

داعی با اشاره به تأمین ۳۰ هزار و ۸۸۹ قطعه زمین در نهضت ملی مسکن استان تا کنون، گفت: در مجموع ۷۲ هزار و ۵۹۵ نفر از مجموع ثبت نام شدگان مرحله اول، تعیین تکلیف شده‌اند.

وی افزود: ساخت سه هزار و ۴۰۳ واحد آغاز شده و ۱۵ هزار و ۹۰۵ نفر قراردادهای ساخت خود به صورت قرارداد با سازنده و یا مشارکت مدنی منعقد کرده‌ و ۳ هزار و ۸۱۹ واحد موفق به اخذ پروانه ساختمانی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین ۶۳۸۲ واحد در مرحله فونداسیون، ۲ هزار و ۷۲۰ واحد در مرحله اسکلت و سقف، ۸۰۸ واحد دارای سفت کاری، ۳۵۵ واحد دارای نازک کاری و ۲۲۰ واحد در مرحله پایانی است.

داعی یادآور شد: از مجموع متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند؛ ۵ هزار و ۳۷۵ نفر مرد مجرد ۲۳ تا ۴۵ سال، ۳ هزار و ۹۸ نفر زن مجرد بالای ۳۵ سال، ۱۴۸ نفر مرد مجرد بالای ۴۵ سال و هزار و ۶۸۷ نفر مشمول قانون جوانی جمعیت متقاضیان دارای سه فرزند به بالا هستند.


شرایط پرداخت وام مسکن
مدیرعامل بانک مسکن درباره شرایط پرداخت سقف وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: وقتی مبلغ تسهیلات ساخت مسکن افزایش می‌یابد، چنانچه هزینه‌های باقی‌مانده با افزایش مبلغ تطبیق داشته باشد، می‌توان قرارداد را منعقد و مکمل را پرداخت کرد.

به گزارش ایسنا، محمود شایان در نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی که به مناسبت هفته دولت ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: درباره تسهیلات مکمل ساخت مسکن در بخش تسهیلات مسکن روستایی، ابتدای سال گذشته سقف این وام ۵۰ میلیون تومان بود که به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. سیستم بانکی مبلغ را با نرخ سود ۵ درصد ابلاغ کرد.

چرا وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت نشد؟

وی در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر این‌که چه واحدهایی مشمول دریافت سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن می‌شوند گفت: پس از آن تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون افزایش یافت ولی با توجه به این‌که در قانون جهش تولید مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ سود را تضمین نمی‌کند. بنابراین‌ بانک‌ها ناچارند قرارداد ۱۰۰ میلیون تومان اضافی را با نرخ سود ۱۸ درصد منعقد کنند که تقاضا برای مسکن روستایی کاهش یافته است.

شایان تصریح کرد: درباره سایر تسهیلات حوزه مسکن نیز همین‌طور است. وقتی افزایش مبلغ تسهیلات را داریم، چنانچه هزینه‌های باقی‌مانده با افزایش مبلغ تطبیق داشته باشد، می‌توان قرارداد را منعقد و تطابق را پرداخت کرد.

مدیرعامل بانک مسکن با ذکر مثالی در این زمینه گفت: چنانچه قبلا قرارداد تسهیلات با مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان منعقد شده باشد و سپس سقف وام به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش یابد، هزینه باقی‌مانده پروژه اگر به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان باشد، بانک می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون تومان دیگر قرارداد پرداخت تسهیلات امضا کند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 17, میانگین امتیاز: 2,71 از 5)
Loading...