سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

ثبت نام وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲ – smkh.mcls.gov.ir

امروزه، کسب و کار خانگی، رواج بسیاری پیدا کرده و به دلیل شرایط کرونا و ضرورت ماندن در خانه، عده زیادی، تمایل به کار کردن در خانه و راه اندازی کسب و کار خانگی خود را دارند که این امر، مستلزم داشتن سرمایه کافی، برای شروع خود اشتغالی و کسب و کار خانگی است.

دولت نیز از این ایده، حمایت کرده و برای رفاه حال افراد متمایل به چنین امری، تسهیلاتی نظیر وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲ را پیش بینی نموده است. اما، متقاضیان بهره مندی از این وام باید، شرایط بخصوصی، داشته باشند و تنها در صورتی از این وام، برخوردار خواهند شد که از طریق سایت مخصوص آن، اقدام به ثبت نام وام مشاغل خانگی نمایند.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم، شرایط دریافت، سایت ثبت نام، همچنین، نحوه ثبت نام وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲​ را توضیح داده و در خصوص مبلغ و میزان این وام، پیگیری آن با کد رهگیری و اشخاص واجد شرایط، برای دریافت آن، صحبت کرده و در نهایت، فرم ثبت نام وام مشاغل خانگی را ارائه نماییم.

شرایط دریافت وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲

دولت، با هدف حمایت از طرح راه اندازی کسب و کار، به واسطه اشتغال به مشاغل خانگی و رواج کارآفرینی، بدین سبب، طرح و تسهیلات وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲ را پیش بینی نموده است. اما، متقاضیان بهره مندی از این نوع از انواع وام بانکی باید، شرایطی داشته باشند که در این بخش، در خصوص آن ها، صحبت خواهیم کرد. شرایط دریافت وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲​، عبارتند از:

متقاضی دریافت وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲، نباید از شاغلین دولتی، اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، روزمزد، ساعتی، پروژه ای و غیره باشد اما بازنشستگان دولتی، منعی در دریافت وام مشاغل خانگی، نخواهند داشت.

متقاضی دریافت این وام باید، در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یا همان سایت ثبت نام وام مشاغل خانگی، به آدرس https://smkh.mcls.gov.ir، ثبت نام کرده و در سامانه درگاه ملی مجوز های کشور، اقدام به احراز هویت و درخواست صدور مجوز، برای کسب و کار خانگی مورد نظر خود نماید.

متقاضی باید، در رشته ای که قصد فعالیت در آن را دارد، مهارت داشته و گواهی آن را هنگام درخواست وام، در سامانه، بارگذاری کند. (برای این امر، ۶ ماه به متقاضی، فرصت داده خواهد شد.)

متقاضی باید، در محل راه اندازی کسب وکار خانگی، اقامت داشته باشد و پیش از این، از هیچ نهادی، وام خود اشتغالی، دریافت، نکرده باشد. همچنین، محل اقامت او، باید مناسب کسب و کار خانگی ای که قصد راه اندازی آن را دارد بوده و ایجاد آزار و اذیت، برای همسایگان نکند.

در اغلب بانک ها، برای اعطای تسهیلات، شرط سنی ۱۸ سال را به عنوان حداقل سن، لحاظ می کنند و از متقاضی، تقاضای گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و کارت پایان خدمت نیز می نمایند، همچنین، داشتن ضامن نیز از شرایط تخصیص این وام، توسط اکثر بانک ها می باشد.

آدرس سامانه وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲

پس از بررسی شرایط ثبت نام وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲، از آنجا که یکی از شرایط دریافت این وام، ثبت نام در سایت وام مشاغل خانگی می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، به معرفی سامانه دریافت این وام پرداخته و امکانات آن را توضیح دهیم.

سایت ثبت نام وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲، همان سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، به آدرس https://smkh.mcls.gov.ir، می باشد که توسط دولت، برای متقاضیان راه اندازی کسب و کار به واسطه مشاغل خانگی، همچنین، اخذ تسهیلات بانکی، جهت راه اندازی شغل خانگی مورد نظر، طراحی شده است.

نحوه ثبت نام و دریافت وام مشاغل خانگی ۱۴۰۲

متقاضیان دریافت وام مشاغل خانگی، ابتدا باید، از طریق سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، کسب و کار خود را ثبت نمایند و پس از احراز هویت و درخواست صدور مجوز از درگاه ملی مجوز ها و سپس، تکمیل درخواست در سامانه طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، منتظر ارسال درخواست خود، از طرف سامانه به بانک، برای اخذ تسهیلات، بمانند. بررسی سامانه و ارسال درخواست به بانک، حداقل، ۴۵ روز کاری زمان خواهد برد.

مشاغل خانگی چیست و شامل چه رشته هایی می گردد؟

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی ، فرش دستباف ، امور تولیدات دامی ، شیلات ، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، تولیدی (صنعت و خدمات )، فعالیت های فرهنگی و هنری می باشد و بر همین اساس انواع مشاغل خانگی و زیر بخش های آنها در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قسمت مشاغل خانگی (https://mkh.mcls.gov.ir/fa/fahrest) قرار گرفته است.

نحوه فعالیت در مشاغل خانگی چگونه است ؟

فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به۳ صورت امکان پذیر می باشد:

الف – انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کار فرمای خارج از محیط مسکونی ( متقاضی تحت پوشش )

ب – انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی (متقاضی مستقل)

ج- انجام فعالیت به صورت تعاونی ، و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای ( پشتیبان)

نحوه ثبت نام و دریافت مجوز برای مشاغل خانگی به چه صورت است؟

متقاضیان مشاغل خانگی لازم است با مراجعه به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به نشانی www.mcls.gov.ir (،‌ متناسب با نوع فعالیت مورد نظر خود یکی از فرم های ثبت نام (مستقل – تحت پوشش – پشتیبان ) را تکمیل نمایند . فرمهای تکمیلی توسط دستگاه اجرائی ذیربط بررسی شده و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی ، پرونده متقاضی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و مجوز مربوطه صادر خواهد شد. در مورد متقاضیان معرفی شده از سازمان بهزیستی ، پس از تایید طرح در دستگاه اجرایی ذیربط مجوز جهت تایید نهایی به سازمان بهزیستی ارسال می گردد. جهت اطلاع از ضوابط صدور مجوز ( شرایط عمومی و اختصاصی ، مدارک مورد نیاز و مراحل صدور مجوز) به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه شود.

آیا برای شروع فعالیت در مشاغل خانگی نیاز به مجوز می باشد؟

کلیه متقاضیان مستقل و پشتیبان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند.

آیا به متقاضیان مشاغل خانگی وام و تسهیلات تعلق می گیرد؟

متقاضیان دارای مجوز مشاغل خانگی ، می توانند از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شوند. اعطای تسهیلات یاد شده تابع ضوابط و شرایط بانکی بوده و اخذ مجوز به مفهوم الزامی برای دریافت تسهیلات نمی باشد . همچنین سئوالات مربوط به هزینه و تسهیلات مورد نیاز فعالیت ، که در فرم ثبت نام آمده صرفاً برای اطلاع از نقطه نظر متقاضیان بوده و تعیین میزان تسهیلات مورد نیاز به تشخیص دستگاه های اجرایی ذیربط می باشد.

آیا شاغلین کسب و کار خانگی مشمول حمایت بیمه ای می گردند؟

مشمولین قانون ، با ارائه مجوز کسب و کار خانگی میتوانند نزد صندوق تامین اجتماعی به صورت خویش فرما بیمه و از مزایای آن برخوردار گردند. مشمولین صندوق بیمه اجتماعی

شاغلین خانگی چه حمایت هایی بعمل خواهد آمد؟

از متقاضیان مشاغل خانگی درصورت واجد شرایط بودن ازانواع گوناگون حمایت ها نظیر بیمه خویش فرما، تسهیلات و بازار چه های محلی جهت عرضه محصولات خانگی و غیره برخوردار خواهند شد.

عرضه و فروش محصولات خانگی به چه صورت است؟

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محیط مسکونی صورت گرفته و عرضه و فروش محصول(کالا و خدمات ) در منزل مسکونی ممنوع می باشد. به همین منظور بازارهای محلی موقت به تناسب جهت عرضه محصولات خانگی اختصاص داده می شوند.

شیوه نظارت بر مشاغل خانگی به چه صورت است؟

نظارت در حوزه مشاغل خانگی به ۳مرحله قبل از پرداخت ، حین پرداخت و پس از پرداخت تسهیلات تقسیم بندی می گردد.جهت اطلاع ازچگونگی نظارت ، به سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قسمت مشاغل خانگی مراجعه شود.

آیا امکان فعالیت همزمان در چند رشته وجود دارد؟

انجام فعالیت همزمان در چند شغل خانگی در صورت تائید دستگاه اجرایی ذیربط و چنانچه مجموع ساعات کارخانگی توسط هر یک از شاغلین خانگی از ۴۴ ساعت کار در هفته بیشتر نگردد ، بلامانع است.

شرایط انجام کسب و کار خانگی چه می باشد؟

برای انجام کسب و کار خانگی لازم است کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام شود.حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد.آلودگی های زیست محیطی ، صوتی و بصری ایجاد نکند. حقوق همسایگان به طور کامل رعایت گردد. عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات ) در خارج از واحد مسکونی صورت گیرد. تردد غیر متناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع های مسکونی انجام نشود.شغل مجاز باشد و با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.

سقف پرداخت وام مشاغل خانگی اعلام شد

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام مبلغ پرداخت وام مشاغل خانگی به افراد مستقل و پشتیبان، میزان تسهیلات پرداختی به کسب و کارهای خانگی در سال جاری را ۴۰۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

به گزارش ایسنا، محمود کریمی بیرانوند اظهار کرد: طبق قانون مشاغل خانگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی همه ساله بانک مرکزی و وزارت کار درباره میزان تسهیلات مورد نیاز حوزه مشاغل خانگی به جمع بندی رسیده و میزان آن توسط بانک مرکزی به بانک‌های عاملی که باید از این تسهیلات تکلیفی پرداخت کنند، ابلاغ می شود. سال گذشته این مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان بود که نزدیک به ۹۵ درصد در کل کشور جذب شد.

وی که در یک گفت‌وگوی خبری سخن می‌گفت، افزود: امسال طی مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، در مرحله اول ۳۳ درصد رشد را برای مشاغل خانگی در نظر گرفتیم و ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده به هشت بانک عامل ابلاغ شده که از محل منابع ۴ درصدی خودشان و تسهیلات تکلیفی این مبلغ را به متقاضیان حوزه مشاغل خانگی پرداخت کنند.

کریمی بیرانوند افزود: طبق توافقی که با بانک مرکزی داشتیم اگر تا پایان مهرماه موفق شویم ۷۰ درصد از تسهیلات تکلیفی را جذب کنیم و به مرحله پرداخت برسد، در مهر و آبان ماه امسال نیز منابع جدیدی در این حوزه درنظر گرفته خواهد شد.

به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در حال حاضر ابلاغ اولیه ۴۰۰۰ میلیارد تومان است که بالاترین مبلغ پرداختی در طول سنوات گذشته بوده که نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی درباره توزیع استانی تسهیلات مذکور نیز گفت: با توجه به عملکرد سال گذشته استانها و ظرفیت‌هایی که در حوزه مشاغل خانگی دارند، اعتبارات توزیع می شود. امسال نسبت به سال قبل در تمام استان‌ها افزایش پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی را خواهیم داشت ولی برخی استان‌ها که ظرفیت بالاتر و عملکرد بهتری در حوزه مشاغل خانگی داشته‌اند، درصد افزایش بیشتری خواهند داشت.

معاون وزیر کار در پایان سقف تسهیلات مشاغل خانگی برای افراد مستقل را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان و برای افراد پشتیبان ۴ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: تمرکز وزارت کار در سال ۱۴۰۲ بر توسعه کمی و کیفی پشتیبانان مشاغل خانگی خواهد بود تا شکل گیری شبکه‌های مشاغل خانگی از تولید تا عرضه را شاهد باشیم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 56, میانگین امتیاز: 3,73 از 5)
Loading...