پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

دریافت وام خود اشتغالی بهزیستی در سال ۱۴۰۲

مبلغ وام اشتغال مددجویان بهزیستی

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای مشاغل عادی ۱۵۰ میلیون تومان و برای ۲۸ رسته شغلی نیازمندِ به اعتبار بالا، ۳۰۰ میلیون تومان برای مددجویان تحت پوشش در نظر گرفته است.
رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی که از طریق بانک‌های عامل در اختیار نهاد‌های حمایتی قرار داده می‌شود در سال ۱۴۰۲ تحت عنوان جزء ۴ تبصره ۱۸ لحاظ شده است و برای سازمان بهزیستی مبلغ پنج هزار میلیارد تومان مصوب شد که نسبت به سال گذشته با کاهش ۵۰ درصدی همراه است.

آقای محسن ایروانی افزود: البته با پیگیری رئیس سازمان بهزیستی، در جلسه شورای عالی اشتغال کشور، ریاست جمهوری دستور دادند ۱۵ درصد اعتبارات تبصره ۱۸ (۷ هزار و ۵۰۰ همت) که در اختیار استانداری‌هاست به جبران کاهش ۵۰ درصدی تسهیلات در اختیار بهزیستی قرار داده شود.

وی گفت: از سوی دیگر بانک ملی به منظور عمل به تعهدات سال گذشته، تا پایان تیرماه به افرادی که سازمان بهزیستی معرفی می‌کند تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

آقای ایروانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموعا ۱۵ هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی قرض الحسنه با ۴ درصد بهره برای اشتغالزایی جامعه هدف بهزیستی شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و بهبودیافتگان از اعتیاد در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

وی به دیگر تسهیلات و منابعی که می‌تواند برای اشتغالزایی مددجویان سازمان بهزیستی صرف شود، اشاره کرد و افزود: سازمان بهزیستی با صندوق کارآفرینی امید نیز قراردادی دارد، طی این قرارداد از طریق وزارت اقتصاد ۳۰۰ میلیاردتومان در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده می‌شود که به صندوق واریز خواهد شد که تحت عنوان بند الف تبصره ۱۸ در راستای حمایت از مشاغل خانگی و اشتغالزایی به تسهیلات اضافه می‌شود.

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که امسال رقم وامی که برای ایجاد اشتغال در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد، چقدر است؟ گفت: این تصمیم‌گیری در شورای پول و اعتبار توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و در اختیار سازمان‌ها نیست، در سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای مشاغل عادی ۱۵۰ میلیون تومان و برای ۲۸ رسته شغلی نیازمندِ به اعتبار بالا، ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته است.


وام خود اشتغالی بهزیستی

شرایط تسهیلات خود اشتغالی و کارفرمایی بهزیستی چیست؟

(۱۴۰۱/۱۱/۲۵) سرپرست مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: در ده ماهه سال‌جاری بیش از ۱۵۰۰ نفر از مددجویان واجد شرایط از حق بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی (تثبیتی، جدید) بهره‌مند شده‌اند.

رضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط و ضوابط پرداخت بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی معلولان و مددجویان و تسهیلات خوداشتغالی و کارفرمایی بهزیستی، اظهار کرد: پرداخت مشوق‌های بیمه‌ای (کارفرمایی و خویش‌فرمایی) به معلولان برابر قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت (ماده ۱۳) فاقد محدودیت زمانی ۵ ساله است و محدودیت زمانی ۵ ساله شامل سایر مددجویان تحت پوشش است.

وی با بیان اینکه در ده ماهه سال‌جاری بیش از ۱۵۰۰ از مددجویان واجد شرایط از حق بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی (تثبیتی، جدید) بهره‌مند شده‌اند، افزود: پرداخت تسهیلات تسهیل‌گری اشتغال به جامعه هدف سازمان بهزیستی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بر اساس ارائه مجوز شغلی است.

این مسئول تصریح کرد: پرداخت همزمان تسهیلات بانکی و مشوق‌های بیمه‌ای در صورتی که موجب پایداری اشتغال مددجویان شود با تشخیص کمیته اشتغال شهرستان یا استان بر اساس اعتبارات ابلاغی بلامانع است.

مبلغ وام خوداشتغالی بهزیستی چقدر است؟

نوروزی ادامه داد: یکی دیگر از مشوق‌ها پرداخت وام قرض‌الحسنه اشتغال کارفرمایی تا سقف ۲۰ میلیارد ریال برای حداقل ۲۰ نفر مددجو و به ازای هر نفر حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان برای کارفرمایان اشتغال‌زا است که این مورد به شرط انعقاد قرارداد تابع قانون طبق ضوابط و مقررات مربوطه با پرداخت حداقل یک ماه حقوق، دستمزد و بیمه است.

سرپرست مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: در پرداخت وام قرض‌الحسنه اشتغال کارفرمایی باید تعهد محضری مبنی بر به‌کارگیری فرد مددجو در طول مدت بازپرداخت تسهیلات اشتغال مطابق مصوبه بانک مرکزی وجود داشته باشد. همچنین در خصوص مبلغ و مدت بازپرداخت و ارائه نسخه فی‌مابین کارفرما و کارگر و تعهدنامه مذکور بلامانع است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 57, میانگین امتیاز: 4,21 از 5)
Loading...