سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

جزئیات پرداخت وام مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱

متقاضیان وام مسکن روستایی بخوانند

درحال حاضر پرداخت وام بر اساس مصوبه شهریورماه است که تاکنون۱۰هزارنفر به سیستم بانکی معرفی و حدود ۱۸۰نفر تسهیلات را دریافت کرده‌اند
به گزارش ایبِنا، مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد اظهار کرد: شهریورماه سال جاری تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی در هیات دولت به تصویب رسید. اما از شروطی برخوردار بود که مقداری شرایط دریافت را برای متقاضیان سخت می‌کرد. از جمله این شرایط سابقه سکونت پنج ساله و معرفی ضامن بود؛ بنابراین ما پیشنهاد دادیم برخی از شروط تسهیل شود که روز ۸ آبان ۱۴۰۱ در هیات دولت مصوب شد.

وی افزود: در حال حاضر پرداخت وام بر اساس مصوبه شهریورماه است که تا کنون ۱۰ هزار نفر به سیستم بانکی معرفی و حدود ۱۸۰ نفر تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: در مصوبه جدید شرط سکونت پنج ساله حذف شده است. هم‌چنین متقاضیان می‌توانند با ضمانت زنجیره‌ای وام را دریافت کنند. پرداخت تسهیلات به ساکنان شهر‌های کمتر از ۲۵ هزار نفر نیز تایید شده است.

جودی گفت: این مصوبه در دولت است که منتظر ابلاغ آن هستیم. فعلا تسهیلات بر اساس مصوبه شهریور ماه اجرا می‌شود. یعنی ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، اما همان‌طور که گفتم از شرایط خاصی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر اعلام کردیم متقاضیان وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند ۱۰۰ میلیون تومان دوم برسد؛ بنابراین ۱۱۰ هزار نفر اقدام به دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی کردند. حدود ۷۰ هزار نفر هم از قبل این تسهیلات را دریافت کرده بودند که مجموع واحد‌های در حال نوسازی تحت نظر بنیاد مسکن به ۱۸۰ هزار واحد رسیده است. انشاءالله در صورتی که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برسد، نوسازی شتاب بیشتری به خود می‌گیرد.


آغاز پرداخت وام مسکن روستایی از ۵ مهر

معاون بازسازی و نوسازی مسکن روستایی گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با ارائه تضمین نامه سازمان برنامه و بودجه از ۵ مهر پرداخت خواهد شد.
مجید جودی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته  اعلام شده که متقاضیان وام مسکن روستایی می‌توانند از ۵ مهر اقدام به دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی کنند، اما به شرطی که سازمان برنامه وبودجه اقدام به ارائه تضمین نامه بانکی کند.

به گفته معاون بازسازی  ونوسازی مسکن روستایی از نیمه دوم سال گذشته تا کنون  ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی گرفته اند و بانک‌ها در حال حاضر این تسهیلات را پرداخت می‌کنند، اما متقاضیان تمایل چندانی به دریافت این تسهیلات ندارند.

او می‌گوید: با رایزنی‌های صورت گرفته متقاضیانی که تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کرده اند می‌توانند بامراجعه به بانک‌ها ۱۰۰ میلیون تومان دیگر تسهیلات دریافت کنند. البته این اقدام در مصوبه هیئت دولت نیامده است، اما بنیاد مسکن در حال رایزنی برای پرداخت  این تسهیلات است.

جودی گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی بانرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی ۱۸ درصد باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته ۱۳ درصد از این تسهیلات  به صورت یارانه‌ای از طریق دولت پرداخت شده و مابقی توسط متقاضیان پرداخت خواهدشد.


وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی درگیر یک حاشیه جدید

بعد از گذشت ۱۰ ماه از تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی، برخی بانک ها با جمله بخشنامه به دست ما نرسیده از دادن وام به درخواست کنندگان سر باز می زنند.
کش‌دار شدن پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی هم به از دست رفتن فصل گرما منجر شد، هم رکود ساخت و ساز را در پی داشت، هم هزینه‌ها را بالا برد و هم مردم را کلافه کرد. حالا هم شنیده می‌شود شرط و شروط بعضی از بانک‌ها غوز بالاغوز شده است.

به گزارش تصویر زندگی به نقل از ایسنا، شاید باورش سخت باشد اما  بعد از ۱۰ ماه از تصویب افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان، هنوز کسانی که به بانک برای دریافت این  وام مراجعه می‌کنند با جمله‌ی «بخشنامه به دست ما نرسیده است» مواجه می‌شوند.

حکایت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به داستان هزار و یک شب تبدیل شد. هر هفته گفتند هفته‌ی دیگر، هفته‌ی بعد گفتند ماه دیگر، ماه بعد گفتند هفته‌ی دیگر. دست آخر هم اعلام کردند یارانه این وام ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و پرداخت آن پایه پولی را بالا می‌برد. به قول نیکزاد ـ رییس بنیاد مسکن، وام را ندادید پایه پولی هم بالا رفت. بالاخره ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ بانک مرکزی اعلام کرد که ضوابط پرداخت وام مسکن روستایی را به بانک‌ها فرستاده و ۹ بانک شامل صادرات، ملت، مسکن، تجارت، ملی، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و پست بانک مکلف به پرداخت این وام هستند.

معاون بنیاد مسکن هم در این خصوص گفت: «بانک‌های عامل باید به واحدهای استانی خود سهمیه‌ها را اعلام کنند که این فرآیند احتمالا یکی دو روز طول می‌کشد». از آن یکی دو روز هم ۱۰ روز گذشته اما سیستم بانکی ککش نگزیده است!

روز گذشته محمد مخبر ـ معاون اول رییس‌جمهور بر تسریع پرداخت وام مسکن روستایی تاکید کرد. اما بر اساس ضوابط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، پرداخت یارانه سود از محل صندوق ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود اما اعلام نشده این صندوق خالی است یا پر.

البته پرداخت وام شروع نشده از گوشه و کنار، سنگ‌اندازی برخی بانک‌ها به گوش می‌رسد. بنا به گفته عبدالجلال ایری ـ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، یکی از شروط اخذ وام، ارائه سند مسکونی است، در حالی که عموم واحدهای روستایی فاقد سند رسمی هستنند.  اما حتی اگر وام هم بیاید دیگر نمی‌توان فصل گرما را برگرداند، تورم مصالح ساختمانی در ۱۰ ماه گذشته را دور زد یا مشکلات اقتصادی برخی روستاییان را جبران کرد.

درباره تورم‌زا بودن ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نظر دادن شاید کار چندان سختی نباشد. اما شاید هیچ‌کس به اندازه‌ی آن فرد روستایی که به امید دریافت این وام با چک و قرض، خانه‌ی خود را ساخته و حالا موعد چک‌اش فرا رسیده تاوان آن امیدوار شدن را پس نداده است.


بانک مرکزی ضوابط پرداخت تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از بانک مرکزی، این بانک پیرو نامه‌های پیشین موضوع ابلاغ سهمیه بانکی قانون جهش تولید مسکن و نیز مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص اعطای تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، دستورالعمل اجرایی و توزیع بانکی‏- استانی، این تسهیلات برای سال ۱۴۰۱ را به ۹ بانک عامل ابلاغ کرد.

ذکر این نکته ضروری است که در اجرای مصوبه مربوطه، سهم بانکهای مرتبط بابت اعطای تسهیلات مذکور در سال ۱۴۰۱ (در قالب بخشی از سهمیه بانکی آن بانک بابت قانون جهش تولید مسکن)، به روال زیر تعیین می شود.

  • بانک صادرات ایران (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک ملت (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک مسکن (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک تجارت (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک ملی ایران (۲۷،۰۰۰ واحد)
  • بانک سپه (۲۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک رفاه کارگران (۲۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک کشاورزی(۱۰،۰۰۰ واحد)
  • پست‌بانک (۳،۰۰۰ واحد)

گفتنی است بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۷، سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شده است.

همچنین سود سهم متقاضی برای تسهیلات مسکن روستایی ۵ درصد است و به استناد تبصره (۶) ماده (۳) قانون جهش مسکن ـ مصوب ۱۴۰۰ ـ وزارت راه و شهرسازی/ صندوق ملی مسکن موظف است یارانه سود تسهیلات (مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار) برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) موضوع این تصویب نامه را از محل منابع صندوق ملی مسکن با رعایت اساسنامه صندوق یاد شده تضمین و تعهد نماید. هزینه های یاد شده پس از اعلام بانک مرکزی از محل منابع مذکور قابل پرداخت خواهد بود.


آن‌طور که معاون بنیاد مسکن می‌گوید روز چهارشنبه مصوبه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک مرکزی ابلاغ شده، سپس بانک‌های عامل مشخص می‌شود، در مرحله بعد توزیع استانی صورت می‌گیرد و احتمالا تا یک هفته آینده فرآیند پرداخت وام آغاز خواهد شد.

مجید جودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از تصویب تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هیات دولت در روز ۲ شهریورماه بانک مرکزی می‌بایست بانک‌های عامل را تعیین می‌کرد. بانک‌ها اعلام می‌کردند که هنوز ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی به دست آنها نرسیده است.

وی افزود: چهارشنبه هفته گذشته مصوبه دولت به بانک مرکزی ابلاغ شده است. البته ما کپی مصوبه دولت را به بانک‌ها ارایه داده بودیم ولی می‌گفتند تا زمانی که بخشنامه رسما از سوی سیستم بانکی به دستشان نرسد نمی‌توانند اقدام کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه امروز ابلاغیه توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل اعلام خواهد شد گفت: از روز گذشته کارهای کارشناسی درخصوص نحوه پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی آغاز و احتمالا فردا بانک‌های عامل مشخص می‌شوند.

جودی تاکید کرد: در مرحله بعد تقسیم‌بندی و توزیع استانی توسط بانک‌ها انجام می‌شود. این فرایند ممکن است یک هفته طول بکشد. بنابراین انتظار داریم تا یک هفته دیگر، پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی، شکل عملیاتی به خود بگیرد.

بنابراین گزارش، به دنبال مصوبه آبان ماه ۱۴۰۰ مبنی بر افزایش وام ساخت مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد، روز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه از موافقت و تصویب این تسهیلات در هیات دولت خبر دادند و اعلام کردند که پرداخت این وام از روز شنبه پنجم شهریورماه شروع می‌شود. با این حال هنوز پرداخت تسهیلات در بانکهای عامل اجرایی نشده است.


وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در دولت تصویب شد

سخنگوی دولت اعلام کرد: در راستای سرعت بخشی و تأمین منابع برای اجرای نهضت ملی مسکن، دولت با افزایش تسهیلات نوسازی مسکن روستایی تا سقف ۲ میلیارد ریال موافقت کرد.
به گزارش  خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هیات دولت  با افزایش تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن در روستاها از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کرد و پرداخت این تسهیلات به متقاضیان از شنبه آغاز خواهد شد.

علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیات دولت در پایان جلسه امروز هیات وزیران با اشاره به این مطلب گفت: در راستای سرعت بخشی و تأمین منابع برای اجرای نهضت ملی مسکن، دولت با افزایش تسهیلات نوسازی مسکن روستایی تا سقف ۲ میلیارد ریال موافقت کرد.

مسعود میرکاظمی معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بود


مدیرکل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در سال جاری متقاضیان روستایی و شهرهای با جمعیتی کمتر از ۲۵ هزار نفر, می‌توانند از تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بهره مند شوند.

وام مسکن روستایی ۱۰۰ میلیون تومانی

غلامحسین خانی، امروز (جمعه، ۲۸ مرداد) در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: افرادی که در گلشهر اقدام به ساخت و ساز خانه‌های مسکونی کردند برای اخذ سند به بنیاد مسکن مراجعه کنند. همچنین بخشی از زمین‌ها در گلشهر بر اساس بخشنامه‌هایی که بنیاد مسکن دارد باید به مردم واگذار شود که قرار شد با امور مربوط به زمین در دفتر مرکزی در تهران مکاتبه‌ای داشته باشیم تا در این واگذاری مردم از خدمات بهتری در راستای اخذ اسناد مالکیت خود بهره‌مند شوند که نتیجه این مکاتبه نهایتا تا یک ماه آینده به فرماندار گلپایگان اطلاع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان سالانه حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی از تسهیلات خاص بهره مند می‌شوند، ادامه داد: بنیاد مسکن در روستاها از طریق اعتبارات تملک دارایی، استانی، ملی و… طرح‌های هادی را اجرا می‌کند. همچنین از سال ۸۴ تاکنون برای مساکن روستایی تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در سال جاری متقاضیان روستایی و شهرهای با جمعیتی کمتر از ۲۵ هزار نفر می‌توانند از تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی بهره‌مند شوند، اما با قول‌هایی که در شورای عالی مسکن داده شده است، انتظار داریم مبلغ وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان ارتقا یابد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 20, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...