پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

زمان واریز یارانه فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد

زمان واریز یارانه

آغاز مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین

مرحله سوم طرح فجرانه از ۱۹ فروردین شروع خواهد شد و تا ۱۸ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

زمان واریز یارانه نقدی فروردین ماه ۱۴۰۳

واریز یارانه نقدی مرحله دوم (دهک ۴ تا ۹) ساعت ۲۴ بامداد شنبه مورخ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ قابل برداشت است. یارانه نقدی دهک های اول تا سوم مطابق با جدول پایین پرداخت خواهد شد.


اطلاعیه آغاز ماه‌دوم طرح فجرانه کالابرگ ‌الکترونیکی

طرح کالابرگ الکترونیکی (فجرانه) در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک‌ اول تا هفتم درآمدی از ۱۸ اسفند ماه آغاز می‌شود.

در این طرح خانوار دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید ۱۱ قلم کالابرگی می‌شوند.

ماه دوم این طرح ملی مصادف با حلول ماه مبارک رمضان و عید نوروز از تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

خانوارهای مشمول طرح می‌توانند اقلام سبد غذایی را طی یک ماه و متناسب با نیاز خود خرید نمایند و اجباری در خرید تمام اقلام به صورت یک جا وجود ندارد.

یازده قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات می شود.

زمان واریز یارانه نقدی مرحله دوم اسفندماه ۱۴۰۲

واریز یارانه نقدی مرحله دوم (دهک ۴ تا ۹) ساعت ۲۴ بامداد چهارشنبه مورخ ۱ فروردین ۱۴۰۳ قابل برداشت است.


یارانه اسفند کی واریز می شود؟

یارانه‌ها از بهمن ماه بر اساس زمان‌بندی واریز می‌شود

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور نظم بخشی واریز یارانه‌ها و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از این ماه پرداخت‌های این سازمان بر اساس زمان‌بندی واریز می‌شود.

به گزارش روابط عمومی ، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به آگاهی هموطنان عزیز می‌رساند به منظور نظم بخشی هر چه بیشتر به پرداخت یارانه‌ها و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از این ماه پرداخت‌های این سازمان براساس زمان‌بندی ذیل انجام خواهد شد.

جدول زمان‌بندی پرداخت یارانه و مستمری‌ها

ردیفعنوانتاریخ پرداخت
۱مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشوربیستم هر ماه
۲یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای دهک های اول تا سومبیست و پنجم هر ماه
۳یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمولسی ام هرماه
۴یارانه دارو، هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی سوختاز ابتدای هر ماه

یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی

مبلغ یارانه تشویقی از نفری ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان تبدیل شد و همزمان با اجرای طرح فجرانه کالابرگ، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای بهره‌مندی از یارانه تشویقی کنار می‌رود

یارانه تشویقی که تا الان به شکل کالابرگ الکترونیکی و معادل نفری ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شد، به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

یارانه تشویقی همزمان با اجرای طرح فجرانه کالابرگ از ۱۷ بهمن امسال به مدت سه ماه یعنی تا نیمه اردیبهشت سال آینده به حساب سرپرستان خوانوار واریز می‌شود و نکته مهم حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای بهره‌مندی از یارانه تشویقی خواهد بود. با این حال طبق روالی که از زمان اجرای طرح یارانه تشویقی وجود داشته، امکان برداشت این مبلغ به شکل تقدی وجود ندارد و اساسا هدف از پرداخت یارانه تشویقی دسترسی داشتن افراد حاضر در دهک‌های یک تا هفت درآمدی به ۱۱ قلم کالای اساسی است. کالا‌هایی که به قول مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد انتخاب شده‌اند.

یارانه تشویقی در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک چیست؟

یارانه تشویقی که در قالب کالابرگ الکترونیکی از تابستان امسال به سرپرستان دهک‌های یک تا سه تعلق می‌گرفت، از مهرماه شامل سرپرستان دهک‌های چهار، پنج، شش و هفت هم می‌شود.

مبلغ یارانه تشویقی تا الان در طرح کالابرگ الکترونیکی به‌ازای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان بود، اما صحبت‌هایی که علیرضا عسگریان به‌عنوان معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرده، مشخص می‌کند مبلغ یارانه تشویقی همزمان با اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک به نفری ۲۲۰ هزار تومان تبدیل شده است.

شرط استفاده از کالابرگ الکترونیکی هم تا الان به‌شکلی بود که اگر هر یک از هموطنان ۲۰۰ هزارتومان از مبلغ یارانه ماهانه را از میان ۱۱ قلم کالای استاندارد خریداری می‌کرد، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف یا همان یارانه تشویقی دریافت می‌کرد. به زبان ساده اعتبار آن دسته از افرادی که معادل ۴۰۰ هزارتومان تعیین شده بود، به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسید و این اعتبار برای آن دسته از افرادی که یارانه ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند، به ۴۲۰ هزار تومان می‌رسد.

یارانه تشویقی که البته در قالب طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی طراحی شده، بدون اعمال شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی تعلق می‌گیرد و طبق وعده اعلام شده از سوی وزارت رفاه این طرح به‌مدت سه ماه یعنی از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.

یارانه تشویقی را می‌توان نقدی برداشت کرد؟

یارانه نقدی را می‌توان از خودپرداز‌ها برداشت کرد، اما این امکان برای مبلغ یارانه تشویقی وجود ندارد. این خبری است که از زمان اجرای طرح واریز یارانه تشویقی در تابستان درجریانش هستیم و حالا معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: اعتبار شارژ شده صرفا برای خرید از فروشگاه‌ها طراحی شده و امکان برداشت نقدی یارانه تشویقی وجود ندارد.

یارانه تشویقی که الان در قالب جدید و تحت‌عنوان طرح فجرانه اجرا می‌شود، اساسا در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر طراحی شده و فعلا جامعه هدف آن افراد حاضر در دهک‌های یک تا هفت درآمدی معرفی می‌شوند.

یارانه تشویقی به زبان ساده یکجور اعتبار برای دسترسی داشتن به ۱۱ قلم کالابرگ خواهد بود که به قول مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران و وزارت بهداشت) انتخاب شده‌اند. با چه قیمتی؟ با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ که مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین می‌شود.

یارانه تشویقی شامل کدام کالا‌ها و فروشگاه‌ها می‌شود؟

یارانه تشویقی برای دسترسی به ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات طراحی شده است. از طرف دیگر فروشگا‌ه‌های کالابرگ در برنامه کاربردی شما یا سایت shoma.sfara.ir برای جمعیت هدف طرح معرفی شده‌اند.

یارانه تشویقی فعلا از بستر بیش از ۱۴۵ هزار فروشگاه در سراسر کشور قابل استفاده است و مشمولان طرح می‌توانند با نصب برنامه و اپلیکیشن «شما» نزدیکترین فروشگاه متصل به طرح را شناسایی کنند. فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای مثل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت و ۲۰ هزار مغازه نیز به طرح اضافه شدند و امکان خرید غیرحضوری برای کالابرگ از مسیر اسنپ‌مارکت هم وجود دارد. آنطور که مسئولان وزارت رفاه ادعا می‌کنند، درحال حاضر فاصله هر شخص به نزدیک‌ترین فروشگاه‌های حاضر در طرح یارانه تشویقی به ۱۵۰ تا ۱۷۰ متر رسیده و از روز ۱۷ بهمن شاهد اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک خواهیم بود.


یارانه بهمن ۱۴۰۲ نقدی است؟

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

اطلاعات دریافتی این سازمان از مجری طرح کالابرگ الکترونیکی (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) سرپرستان خانوار دهک های ۱ تا ۷ در صورتی که ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ کل یارانه هر فرد خانوار را به صورت کالابرگ مصرف کرده باشند مشمول دریافت باقی مانده مبالغ یارانه و افزایش ۲۰ درصدی بوده و برای ایشان قابل برداشت خواهد بود.

کسر اقساط تسهیلات اربعین و وام کرونایی

در صورتیکه سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند، باقی مانده اقساط وام کرونا این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت نموده اند اقساط وام اربعین به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.

دو دهک ششم و هفتم مشمول دریافت یارانه تشویقی

(۱۴۰۲/۰۷/۲۲) از امروز ۲۲ مهر ماه دو دهک ششم و هفتم درآمدی در صورت خرید کالابرگ به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای اساسی ۱۲۰ هزار تومان اعتبار بیشتر دریافت خواهند کرد.


پرداخت یارانه تشویقی به دو دهک جدید

(۱۴۰۲/۰۶/۰۱) در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، وزیر تعاون خبر داد که دهک چهارم و پنجم هم مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در طرح کالابرگ الکترونیکی خواهند شد.


(۱۴۰۲/۰۵/۲۱) تغییر در طرح کالابرگ با هدف افزایش اقبال عمومی انجام شده و وزیر کار می گوید ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی با خرید کالا می دهیم.

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می دهیم.

سید صولت مرتضوی وزیر کار  و رفاه اجتماعی در گفتگو با تسنیم در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات نسبتا کم اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک و عدم تغییر یارانه نقدی در مقابل افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته گفت: این سوال در خصوص اقتصاد کلان و معیشت کلان مردم است اما وظیفه وزارت کار در حوزه کالابرگ، بسترسازی سامانه به منظور تسهیل ارائه کالابرگ الکترونیکی است. به این معنا که کسانی که علاقه‌مند هستند به جای یارانه نقدی کالا خریداری کنند، بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این تکلیف از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت و زیر ساخت‌های آن را دولت آماده کرد. از دی ماه سال ۱۴۰۱ در چند استان طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در چند استان و سپس به صورت ملی اجرا شد.

مرتضوی افزود: اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیازهای دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل و نقل، درمان، مسکن و نیازهای دیگر استفاده می‌کردند. لذا در گام نخست اعلام کردیم که هر کس ۷۰ درصد از یارانه خود را خرید کند، مشمول ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهد شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مسائلی که مقدمتا به آن اشاره کردم این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. نتیجه این شد که ما رویکر اصلاحی را اتخاذ کردیم. براین اساس رقم ۷۰ درصد تعیین شده را به ۵۰ درصد کاهش دادیم به این معنا که اگر یک یارنه‌بگیر ۴۰۰ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای تعیین شده خریداری کند، ۱۲۰ هزار تومان به یارانه او اضافه خواهد شد.

قیمت اجناس در طرح کالابرگ الکترونیک

عنوان کالاواحدقیمت ثابت تا پایان سال (تومان)متوسط قیمت فعلی در بازار (تومان)تفاوت قیمت یارانه ای با بازار (درصد)سهم هر نفر در ماه
شیر کم‌چرب بطریلیتر۱۸۰۰۰۳۰۰۰۰۴۰%-۳ لیتر
پنیر بو.افبسته ۴۰۰ گرمی۳۷۰۰۰۴۸۰۰۰۲۳%-۱ بسته
ماست کم چربدبه ۲.۵ کیلویی۴۹۸۰۰۶۵۰۰۰۲۳%-۱ دبه
تخم مرغکیلو۴۲۰۰۰۶۳۰۰۰۳۳%-۱ کیلو
گوشت مرغ ماشینیکیلو۶۰۰۰۰۹۰۰۰۰۳۳%-۲ کیلو
روغن مایعبسته ۸۱۰ گرمی۵۵۰۰۰۷۰۰۰۰۲۱%-۱ بسته
ماکارونیبسته ۷۰۰ گرمی۱۸۰۰۰۴۰۰۰۰۵۵%-۱ بسته
برنج پرمصرفکیلو۴۰۰۰۰۶۰۰۰۰۳۳%-۲ کیلو
قند و شکرکیلو۲۳۰۰۰۵۷۰۰۰۶۰%-۰.۵ کیلو
حبوباتکیلو۳۰۰۰۰۶۰۰۰۰۵۰%-۱.۲ کیلو
گوشت منجمد گوسالهکیلو۱۸۰۰۰۰۳۴۵۰۰۰۴۸%-۰.۵ کیلو

وی افزود: این اقدام از این جهت است که بتوانیم قدری شکاف‌ها را ساماندهی کنیم، ضمن اینکه کالری مورد نیاز خانواده تامین شود تا فقر مواد مغذی جامعه و به خصوص دهک‌های پایین وجود نداشته باشد. بنابراین پیش‌بینی منابع انجام شده و تامین آن نیز به طور کامل انجام شده است.

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی (۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی) بیشتر شده است، گفت: امیدوار هستیم این طرح با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود و بتوانیم این سامانه را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش یارانه نقدی گفت: آن چیزی که قانون‌گذار تکلیف کرده است، کالابرگ است. باید توجه داشته باشید که در خصوص پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی در برخی موارد مورد مواخذه قرار گرفتیم چرا که قانون کالابرگ را تکلیف کرده است.

وزیر کار گفت: در حال حاضر و در قانون بودجه ۱۴۰۲ ما مکلف هستیم تا کالابرگ را ارائه کنیم. در صورتی که مردم از کالابرگ استقبال نکنند همچنان امکان استفاده از یارانه نقدی را خواهند داشت.

وی با تاکید براینکه هم‌اکنون دولت طرحی برای افزایش یارانه نقدی ندارد، گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و ما کسی را الزام نمی‌کنیم که شما حتما باید بروید کالا خریداری کنید. اما اعلام کردیم اگر کسی ۵۰ درصد یارانه خود را کالا خرید، معادل ۱۲۰ هزار تومان، یارانه بیشتر دریافت خواهد کرد. فعلا این گامی است که تعریف شده و امیدوار هستیم اثر خوبی بر روی زندگی دهک‌های کم درامد جامعه داشته باشد.

اختلاف بسیار کم دهک ۹ و ۱۰

مرتضوی در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون وسع و ابهامات و شکایاتی که بعضا در آن وجود دارد، گفت: واقعیت این است که نحوه دهک‌بندی‌ خانوار چارچوب و قواعدی دارد. این قواعد براساس یکسری یافته‌ها به دست ما می‌رسد. به عنوان مثال تعریف شده است که اگر کسی خانه و خودرو داشته باشد و درآمد او نیز از یک مقدار مشخص بالاتر باشد، در دهک دهم قرار می‌گیرد.

اما فرق ابتدای دهک ۱۰ با انتهای دهک ۹ میلیمتری است و ممکن است با ۴ تا ۵ هزار تومان درآمد دهک فرد تغییر کند. در هر صورت باید متر و معیاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افرادی که اعتراض دارند می‌توانند وارد سامانه حمایت شوند و اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: در نهایت پس از بررسی نتیجه به آنها اعلام خواهد شد. اگر طی این مرحله همچنان اعتراض داشته باشند می‌توانند به ستاد وزارت کار و یا ادارات کل استانی مراجعه کنند و دوستان ما پاسخ خواهند داد.

وزیر کار اظهار کرد: ما دهک بندی و صدک‌بندی داریم. فردی ممکن است صدک ۹۰ باشد و فرد دیگری صدک ۸۹، فردی که صدک ۸۹ است یارانه به او تعلق می‌گیرد اما فردی که صدک ۹۰ یا ۹۱ باشد، یارانه به او تعلق نمی‌گیرد.


 ⇓ اخبار یارانه مربوط به ماه های قبل ⇓


مبلغ یارانه مسدود شده در حساب خانوار قابل برداشت شد

سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱قطع شده بود و درخواست بازبینی در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه تا پایان سال ۱۴۰۱جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، مبالغ مسدودی در حساب سرپرستان خانوار رفع انسداد و قابل برداشت خواهد بود. ضمناً مبالغ مسدودی در حساب بانکی سرپرستان خانوار معترض محذوفی که تا پایان سال ۱۴۰۱ مورد تایید وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی قرار نگرفته و دهک دهم باشند به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها برگشت داده شد.

افزایش یارانه و اعتبار کالابرگ الکترونیکی

معاون وزیر کار و رفاه ضمن تشریح آغاز مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیک و افزایش ۱۲۰ هزار تومانی اعتبار یارانه (۵۲۰ هزار تومان) سه دهک اول درآمدی گفت: این اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی از دهم آبان در حساب این دسته از مشمولان وجود دارد اما شرط استفاده از آن، خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه به صورت کالا و از سبد اعلامی(۱۱ قلم کالا) است که هنگام خرید این رقم آزاد و باز می شود و مردم یکماه فرصت استفاده از آن را دارند.

به گزارش ایسنا، علیرضا عسگریان با حضور در شبکه خبر ضمن اعلام آغاز مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیک گفت: قرار است مبنای قیمتی سبد کالایی که شامل ۱۱ قلم اعلامی می‌باشد، ثابت و با قیمت سال ۱۴۰۱ محاسبه شود. مقرر شده تورم سفره مردم توسط دولت جبران شود لذا مرحله جدید طرح در آبان و آبان ماه اجرا می‌شود که بر اساس آن ۱۲۰ هزار تومان به یارانه سه دهک اول درآمدی اضافه می‌شود که البته فرصتهایی در این زمینه ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت در صدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمت هاست ادامه داد: با اجرای این طرح مواد مغذی مورد نیاز سلامتی مردم تامین می‌شود که شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها می‌شود و استاندارد شده توسط انستیتو تغذیه‌ای ایران است. هدف این است تا مردم تحت هر شرایطی برای استفاده از این سبد گرایش پیدا کنند.

عسگریان با بیان اینکه این سبد از این جهت مهم است که سعی شده در هر شرایط خاص تحریمی و تورمی نیازهای غذایی مردم را تامین کند  با تاکیدی دوباره بر اینکه هم اکنون قیمت این سبد کالایی مشمول ۱۱ قلم برای ۳ دهک اول درآمدی ثابت شده است عنوان کرد: در طرح دو هفته گذشته سقف تورمی این سبد و ۱۱ قلم برداشته شد به این معنا که اگر قیمت سبد در سال گذشته فرضا ۵۰۰ هزار تومان بوده،  امروز همان سبد را باید ۷۳۰ هزار تومان بپردازیم که مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را دولت جبران می‌کند یعنی مستقیم به فروشنده پرداخت و دیگر از جیب مردم نمی رود.

عسگریان افزود: امکان دارد ماه بعد این تورم باز هم افزایش یابد که باز هم ما به التفاوت افزایش قیمت جبران می‌شود لذا تورم هر چقدر شود، پوشش داده می شود. این در حالیست که امروز یک امتیاز ویژه دیگر هم در نظر گرفته شده؛ به طوریکه ۱۲۰ هزار تومان هم به این یارانه اضافه می‌شود به شرطی که اگر مثلا سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان از سبد خرید کنند، ۱۲۰ هزار تومان هم اعتبار جدید به یارانه اضافه و شارژ می شود؛ در مجموع از ۵۲۰ هزار تومان یارانه جدید، ۳۲۰ هزار تومان می‌توان از سبد خرید کرد و ۲۰۰هزار تومان هم امکان برداشت نقدی وجود دارد.

به گفته وی این اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی از ۱۰ آبانماه در حساب مردم وجود دارد اما شرط استفاده از آن خرید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه به صورت کالا و از سبد اعلامی(۱۱ قلم کالا) است که هنگام خرید این رقم آزاد و باز می شود و مردم یکماه فرصت استفاده از این رقم را دارند.

عسگریان این را نیز اضافه کرد که ۱۲۰ هزار تومان ذکر شده به ازای هر نفر شارژ و قابلیت استفاده دارد. به عبارت دیگر یارانه به ازای هر نفر جزو سه دهک اول درآمدی، ۵۲۰ هزار تومان شده است که در مجموع ۲۹ میلیون ایرانی را شامل می‌شود.

معاون رفاهی وزیر کار و رفاه با بیان اینکه اگر مردم از این طرح خوب استفاده کنند نقاط ضعف و قوت آن استخراج می‌شود گفت که در حال حاضر ۹۰ هزار مغازه و فروشگاه به این طرح متصل هستند. لذا اگر استقبال خوب باشد آماده می‌شویم تا در ماه‌های آتی دهک‌های ۵ و ۶ را نیز تحت پوشش این طرح دربیاروریم.

وی تاکید کرد: اگر استقبال خوب باشد امیدوارریم از ماه آینده یا ماه بعدتر دهک‌های ۵ و ۶ هم به این طرح اضافه شوند.

عسگریان با اشاره به اینکه از نظر مدیریتی آماده اجرای گستره تر طرح هستیم چرا که زیر ساختها، کدهای دستوری و مغازه داران و بارکدخوانها آماده هستند گفت: استفاده از یارانه ۱۲۰ هزار تومانی خریداری شده توسط مردم همان لحظه به فروشنده پرداخت می‌شود.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: قبلا میزان استقبال مردم از طرح کالا برگ الکترونیک حدود یک میلیون خانوار از مجموع ۸.۹ میلیون خانوار بود و علت این عدم استقبال هم آماده نبودن زیر ساختها بود لذا مردم پس از واریز یارانه نقدی آن را محل‌های دیگر مصرف می‌کردند اما الان زیرساختها فراهم شده است. پیش بینی می‌شود در مرحله جدید استقبال مردم افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت افزایش دوباره قیمت کالاها، فاصله تورمی همواره جبران می‌شود گفت: پس در این صورت رقم یارانه از ۵۲۰ هزار تومان نیز دوباره افزایش می یابد لذا مردم از این طرح استفاده کنند.

یارانه پانزدهم هر ماه پرداخت می‌شود

عسگریان با بیان اینکه یارانه پانزدهم هر ماه پرداخت می‌شود و بیستم ماه کارتابلها با همکاری سازمان هدفمندی یارانه ها صفر می‌شود اظهار کرد: پانزدهم این ماه یارانه مردم پرداخت و یکماه نیز زودتر شارژ می‌شود و بلافاصله ۱۲۰ هزار تومان هم بالا سر این یارانه قرار می‌گیرد. ساعت ۱۲ دیشب، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار به یارانه ۹ میلیون خانوار(۲۹ میلیون نفر) اضافه شد.

به گزارش ایسنا، اینکه نشانه‌های تجاری مختلف مشمول این طرح می‌شوند یا خیر واینکه حتما باید اقلام ذکر شده در سبد را مردم خریداری کنند؟ در صفحه شخصی برخی مشمولان طرح اطلاعاتشان به روز نشده و … پرتکرارترین ابهامات این طرح است که عسگریان در پاسخ به آنها گفت: نشان‌های مختلف تجاری مشول طرح نمی شوند. حدود  ۲۱۰ هزار بارکد مختلف را در سامانه بارگذاری کرده‌ایم لذا مبنا ثابت است مثلا اگر قیمت شیر کم چرب در سبد ۱۸ هزار تومان باشد، تورمش توسط طرح پرداخت می شود اما اگر فردی شیری با قیمت بالاتر را انتخاب کند، ما به التفاوتش را از جیب باید بپردازند.

استعلام اعتبار یارانه

وی تاکید کرد که مشمولان با نصب برنامه کاربردی یا اپلیکیشن شما، می‌توانند از اعتبار یارانه خود باخبر شوند.

عسگریان با بیان اینکه تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح به ۹۰ هزار افزایش یافته است که ممکن است به رقم ۱۰۰ هزار فروشگاه هم برسد ادامه داد: این بستگی به رفتار و تراکنش مردم دارد که چقدر از طرح استقبال کنند. مشمولان،برنامه کاربردی یا اپلیکیشن “شما” را نصب کنند و بر حسب موقعیت جغرافیایی خود، فروشگاه‌های نزدیک به محل آنها معرفی می شود و این امکان تا دورترین روستاها انجام شده است.  استقبال فروشگاه ها نیز از طرح خیلی خوب بوده و طیف وسیعی خواستار اتصال به این طرح هستند البته این اتصال هزینه‌ای برای فروشگاه‌ها ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر مردم از این طرح استفاده کنند، نقاط ضعف و قوت خودش را نشان و ما به سمت اصلاح آن حرکت می‌کنیم و حتی به سمت پوشش دهکهای دیگر می‌رویم که اگر تا یکماه آینده دو دهک دیگر(۵ و۶) را تحت پوشش قرار دهیم در مجموع ۵۰ میلیون ایرانی مشمول این طرح می شوند.


سازمان هدفمندی یارانه‌ ها اعلام کرد: امشب ضمن پرداخت یارانه آبان ماه ، معوقات دوره های گذشته نیز به حساب سرپرستان واریز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی، این سازمان با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد: یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۴۰ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مطابق معمول به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و از ساعت ۲۴ امروز (چهارشنبه ۲۰ آبانماه) قابل برداشت است.
بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر فرد و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر فرد به حساب آنان واریز خواهد شد.

همچنین سرپرستان خانواری که پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد .

واریز یارانه و معوقات به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی

این سازمان اعلام کرد در این مرحله، سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، در صورتی که در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبانماه ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده به همراه معوقات یارانه دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این افرادی که تا آبانماه نسبت به ثبت نام جهت دریافت یارانه اقدام نکرده اند نیز چنانچه جزو دهک‌های اول تا نهم شناخته شده باشند یارانه آبانماه را به همراه معوقات یارانه دریافت خواهند کرد.

متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده و افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

برای ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است.

سرپرستان مذکور همچنین می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری کنند.


یارانه نقدی آبان ساعت ۲۴ امشب واریز می‌شود

(۱۴۰۱/۰۶/۲۰) به گزارش تصویر زندگی به نقل از تسنیم، با توجه به اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه نقدی کمک معیشتی بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ یکشنبه ۲۰ آبان ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.


یارانه آبان ماه نقدی پرداخت می‌شود

سخنگوی سازمان هدفمند سازی یارانه ها گفت: هنوز دستوری مبنی بر پرداخت کالابرگ ابلاغ نشده است و یارانه آبان هم به صورت نقدی پرداخت می‌شود
طیبه حسینی در برنامه رادیویی درمورد موضوع حذف یارانه نقدی و توزیع کالابرگ اظهارکرد: صحبت‌هایی درمورد امکان اینکه یارانه از این به بعد به صورت کالابرگ تخصیص پیدا کند بوده اما تا به این لحظه ابلاغ رسمی به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت نگرفته و تا زمانی این دستور به ما داده نشود کماکان یارانه به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

وی افزود: اگر قرار باشد تغییری در نحوه پرداخت یارانه‌ها انجام شود قطعاً اطلاع رسانی می‌شود، اما تا به الان دستوری مبنی بر تغییر پرداخت یارانه به صورت کالابرگ برای ما وصول نشده و ما یارانه را کماکان به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: طبق قانون مصوب سال ۱۴۰۱ تکلیف شده که یارانه به صورت کالابرگ الکترونیک پرداخت شود، اما شرایط و زمینه‌های انجام این کار هنوز مهیا نشده و به همین علت هم تاکنون به ما ابلاغ رسمی نشده است.

سخنگوی سازمان هدفمند سازی یارانه ها گفت: هنوز دستوری مبنی بر پرداخت کالابرگ ابلاغ نشده است و یارانه آبان هم به صورت نقدی پرداخت می‌شود


(۱۴۰۱/۰۵/۲۰) سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه مربوط به آبانماه ۱۴۰۱ برای دهک اول تا سوم به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهارم تا نهم به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان امشب به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در این اطلاعیه آمده است: یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۳۸ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۰ آبانماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

در صورتی که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

واریز یارانه به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی به دهک‌بندی و ثبت‌نامی‌های جدید

سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه آبانماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این، افرادی که تا ابتدای آبان ماه نسبت به ثبت‌نام جهت دریافت یارانه اقدام کرده اند، نیز در صورتی که جزو دهک‌های اول تا نهم شناخته شده‌اند، در این مرحله یارانه نقدی خود را دریافت می‌کنند.

همچنین سرپرستان خانواری که در مرحله ۱۳۷ (آبانماه) در زمره یارانه بگیران قرارگرفته اند(ثبت نامی های جدید و یا بازبینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) معوقات اردیبهشت و آبان را نیز همراه یارانه آبان ماه دریافت خواهند کرد.

متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده یا افرادی که یارانه آنان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ قطع شده است، می‌توانند برای ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند. برای ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است.

تمامی اشخاص می‌توانند برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری کنند.


سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است.
طبق دهک بندی که از سوی دولت صورت گرفت یارانه جدید برای همه واریز نشد و کسانی که یارانه جدید برایشان واریز نشده بود در سامانه ای که از سوی دولت اعلام شده بود اعتراض خود را ثبت کردند.

زمان واریز یارانه مرداد 1401

چرا یارانه قابل برداشت نیست

پس از ثبت اعتراض مردم برای یارانه جدید دولت اعتراض ها را بررسی کرد و یارانه جدید برای مردم واریز کرد ولی غیر قابل برداشت است تا نتیجه قطعی دولت برای برداشت معوقات و جاماندگان یارانه جدید اعلام شود.

واریز یارانه مرحله ۱۳۷ از غروب روز دوشنبه بیستم آبانماه آغاز شد و طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار است تا روز جمعه ۲۴ آبان ماه ادامه پیدا کند. در این مرحله برای افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان واریز شد. برای مرحله ۱۳۸ یا آبان ماه ۱۴۰۱ نیز احتمالا میزان واریزی‌ها تغییری خاصی نخواهد داشت. اما در این میان برخی از یارانه بگیران گفته اند که مرحله ۱۳۷ مبالغی کمتر از ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر دریافت کرده اند.

در پاسخ نیز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است که مبالغ کسر شده به دلیل بازپرداخت وام کرونای سال ۱۳۹۹ بوده است. در واقع مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از دو سال قبل تاکنون از حساب یارانه بگیران کسر می‌شود.

یارانه آبان ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟

در مورد زمان یارانه آبان ۱۴۰۱ هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها جزئیاتی مشخص نکرده است، اما همچون آبان ماه باید انتظار داشته باشیم که آغاز واریز یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوار از روز پنجشنبه ۲۰ آبان ماه باشد. پایان واریزها نیز هنوز به شکل کامل مشخص نشده، اما احتمالا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان خواهد برد.

در این میان برخی از رسانه‌ها نیز مدعی اند که در مرحله ۱۳۸، زمان واریز یارانه‌ها طولانی نخواهد شد و در یک روز خاص سرپرستان خانوار یارانه این مرحله را دریافت می‌کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 148, میانگین امتیاز: 4,22 از 5)
Loading...