جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری چه خبر؟

همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

(۱۴۰۲/۰۴/۲۴) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، از تسویه مطالبات متناسب سازی حقوق بازنشستگان تا قبل از شهریورماه و انجام رتبه‌بندی معلمان و اجرای مطالبات فرهنگیان بازنشسته در مرداد ماه خبر داد.

طبق گزارش ایسنا، نعمت‌الله ترکی در جشن بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، اظهار کرد: تا سال ۹۹ بخشی از متناسب سازی حقوق بازنشستگان انجام شد و مطالبات باقی مانده مربوط به شش ماهه دوم سال ۹۹ است. مطالبات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز در برنامه ما است تا قبل از شهریور ماه آن را تسویه کنیم.

پرداخت مطالبات ناشی از رتبه‌بندی به فرهنگیان بازنشسته
اجرای رتبه‌بندی برای فرهنگیان جامانده در مردادماه
وی با بیان اینکه حدود یک میلیون نفر از بازنشستگان جزو فرهیختگان آموزش و پرورش محسوب می شوند، توضیح داد: رتبه بندی معلمان از سال ۱۴۰۰ شروع شد. حدود ۶۷۲ هزار نفر در این امر مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

ترکی ادامه داد: دو سه گروه از رتبه‌بندی مانده‌اند که بخشی از آنها یعنی ۵۳ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۰ و ۶۳ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۱ می‌شوند. در سال جاری نیز از شهریور ماه ۸۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که مطالبات اینها مانده است.

پرداخت معوقات بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی قبل از شهریورماه

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، عنوان کرد: هم وزیر آموزش و پرورش و هم سازمان برنامه قول داده‌اند در مرداد ماه رتبه بندی انجام و مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش اجرایی می‌شود. در خصوص مطالبات بازنشستگان دانشگاه علوم ‌پزشکی نیز که در کش و قوس‌های سالهای ۹۷ تا ۹۹ بودند، در اسفند سال ۱۴۰۱ این امر اجرایی شد. افزایش ۱.۱۵ در این امر انجام شد، احکام صادر شد و تا قبل شهریور ماه امسال معوقات پرداخت می‌شود.


(۱۴۰۲/۰۳/۰۸) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: به محض افزایش ارزش سهام شرکت مربوطه که در اعتبار بودجه تعیین شده بود، این سهام فروخته خواهد شد و در قالب همسان سازی به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

به گزارش تصویر زندگی به نقل از ایسنا، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: به محض افزایش ارزش سهام شرکت مربوطه که در اعتبار بودجه تعیین شده بود، این سهام فروخته خواهد شد و در قالب همسان سازی به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: برنامه هفتم توسعه بهترین فرصت برای اصلاح تعدد روش‌های محاسبه حقوق بازنشستگان و حتی شاغلان دستگاه‌ها و کاهش تبعیض حقوق بازنشستگان است.

نعمت الله ترکی در نشست با روسای کانون‌های بازنشستگان استان تهران، گفت: براساس قانون و طبق ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای بیمه تکمیلی برای بازنشستگان همان دستگاه هستند. وی افزود: این موضوع به دلیل کمبود منابع مالی در این دستگاه‌ها تاکنون اجرایی نشده است.

ترکی تصریح کرد: به همین دلیل، ما به عنوان متولی امر خدمت در صندوق بازنشستگی کشوری، وظیفه داریم خدمت بیمه درمانی را به بازنشستگان ارائه کنیم.

او ادامه داد: در سال جاری با دو سه مجموعه بیمه‌ای که مدنظر کانون‌های بازنشستگی است، در حال توافق هستیم تا بتوانیم با همکاری هم خدمات مطلوب تری را در سال جاری در حوزه بیمه تکمیلی درمان به این بزرگواران ارائه کنیم.​

او همچنین یادآورشد: در واقع وظیفه اصلی بر عهده دستگاه‌های اجرایی است و ما به عنوان صندوق تنها وظیفه حمایتی داریم تا اگر بازنشسته‌ای دچار مشکل حادی بود و نظام بیمه‌ای امکان کمک به او را نداشت، صندوق حمایت کند ولی درحال حاضر به دلیل مشکلات موجود، بیمه درمان توسط خود صندوق ارائه می شود.

وی با بیان اینکه «ماهانه بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق تامین منابع صورت می‌گیرد» گفت: بیش از ۸۵درصد از این مبلغ از طریق منابع عمومی دولت تامین می‌شود. بخشی از آن از کسور و بخش اندکی هم از محل سودآوری شرکت‌ها است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به بحث‌های موجود پیرامون همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: در خصوص محاسبه حقوق بازنشستگان شرایط و جداول متعدد و متفاوتی وجود دارد و برنامه هفتم بهترین فرصت برای هماهنگ شدن روش‌های محاسبه حقوق و مستمری و امتیازات در بین دستگاه‌های مختلف و در نتیجه بازنشستگان از یک سو و رفع تبعیض بین بازنشسته و شاغل از سوی دیگر است.

ترکی همچنین به انعقاد قرارداد با سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف اعتبار سال ۱۴۰۱ برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اشاره و بیان کرد: کارهای اولیه انجام شده و قراردادی هم با سازمان خصوصی‌سازی منعقد شده است.

وی ادامه داد: به محض افزایش ارزش سهام شرکت مربوطه که در اعتبار بودجه تعیین شده بود، این سهام فروخته خواهد شد و در قالب همسان سازی به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، گفتنی است، در این نشست که سرپرست دفتر هماهنگی مدیریت های استانی، سرپرست اداره کل فرهنگی و اجتماعی و سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق نیز حضور داشتند، روسای کانون های بازنشستگی استان تهران مهم ترین مشکلات و مطالبات موجود را به خصوص در حوزه همسان سازی و بیمه تکمیلی مطرح کردند.


اعلام جزئیات همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در ۱۴۰۲

(۱۴۰۱/۰۹/۲۵) صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است آنچه که تصویب و ابلاغ می‌شود ما اجرا می‌کنیم. این موضوع افزایشی هم که عرض کردم اول مهر ۱۴۰۱ انجام شد این هم در واقع در تطبیق حقوقی بود که برای شاغلان دولت در نظر گرفته بود که برای بازنشستگان هم انجام شد، ولی عنوان متناسب سازی برایش در نظر نگرفته بودند، ولی به نوعی همسان سازی بود.
دکتر شیرمحمدی ، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در گفتگو با برنامه روزی نو رادیو اقتصاد به موضوع همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ پرداخت.این گفتگوبه شرح ذیل است:

می‌دانید که صندوق‌ها پشتوانه اصلی برای تامین بیمه مورد نیاز شهروندان در حوزه‌های مختلف هستند بیمه‌ها جنبه‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند در تمام دنیا و ایران عزیز ما آن را بعنوان یک صنعت می‌شناسیم حالا صحبت از همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ مطرح می‌شود چالشی که دولت‌ها در چند سال گذشته تلاش کردند به صورتی به سمت متعادل کردن این مسئله بروند و از یک سو هم مشکل بزرگی مطرح شده که همچنان جای سوال و پرسش است و آن هم توان و قدرت نظام بیمه‌ای برای پاسخ به این نیازهاست.

سوال: همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشسته‌ها چه شد ؟ امسال دیگر هیچ امیدی به آن نیست و باید به ۱۴۰۲ امیدوار بود؟

شیرمحمدی: بحث همسان سازی یعنی در واقع یک افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افزایشی که برای شاغلان در نظر گرفته می‌شود. ما امسال ، ابتدای سال یک افزایش داشتیم، یک افزایش هم اول مهر ۱۴۰۱ داشتیم که قانون اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشگری بود که ۵ درصد به حقوق شهریورماه به علاوه مبلغ ثابت ۹۰۰ هزار تومان را که معادل ۲/۱۶ درصد بود حقوق بازنشستگان عزیز افزایش پیدا کرد.

همانطور که مستحضرید صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است آنچه که تصویب و ابلاغ می‌شود ما اجرا می‌کنیم. این موضوع افزایشی هم که عرض کردم اول مهر ۱۴۰۱ انجام شد این هم در واقع در تطبیق حقوقی بود که برای شاغلان دولت در نظر گرفته بود که برای بازنشستگان هم انجام شد، ولی عنوان متناسب سازی برایش در نظر نگرفته بودند، ولی به نوعی همسان سازی بود.

سوال: منابع و ذخایر کافی که برای این موارد مطرح می‌شود ، می‌دانیم که متاسفانه سطح بیمه پردازها به شدت پایین آمده یعنی پوشش حمایتی از عدد قابل توجهی که ۸ و خرده ای بوده و الان شده ۴ و دو دهم و در همین حوزه دارد می‌چرخد و این عدد جالب نیست آیا با این وضعیتی که پیدا کردیم صندوق بازنشستگی ورشکست شده است؟

شیرمحمدی: ورشکستگی برای صندوق‌های بازنشستگی دولتی وجود ندارد، ولی پوشش حمایتی برای ادامه حیات وتامین منابع آتی صندوق‌هاخیلی مهم هست، که حالا آن تعدادی که فرمودید ۸ به ۴ در تامین اجتماعی و صندوق کشوری الان کمتر از یک است به ازای تعداد بازنشستگان که یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر هستند ما ۸۰۰ هزار نفر مشترک داریم که طبیعتا خیلی عدد پایین است.

سوال: به عبارتی می‌توان گفت وضعیت بدتر است؟

شیرمحمدی: بدتر است، ولی خب این وضعیت خیلی تاثیر آنچنانی در پرداختی‌های صندوق ندارد، چون ما بیش از هفتاد درصد پرداختی هایمان به بودجه عمومی اتکا دارد.

سوال: خود این ،افزایش هزینه دولت است ؟

شیرمحمدی: هزینه دولت است بله، هر آنچه که برای حقوق شاغلان افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا در بازنشستگی هم تاثیر خودش را می‌گذارد و بودجه عمومی است که تامین کننده پرداخت حقوق بازنشستگان است و ما در بحث پوشش حمایتی مان تعداد مشترکان الان در موقعیتی هستیم که حتی اگر اشتراک جدید هم داشته باشیم، چون صندوق در وضعیت اینچنینی قرار دارد به ضرر بودجه عمومی هست حتی مشترکان جدید هم به نفع صندوق نیست. در صورتی که در سال بیش از صد هزار نفر مشترک صندوق باشند در طی چند سال آینده، می‌توانیم امیدوار باشیم که این هم جزو محالات است و استخدام محدودیت زیادی دارد به همین خاطر ما به دنبال پوشش حمایتی هم نیستیم.

سوال: به نظر شما بهتر است کسی در صندوق بازنشستگی یا در تامین اجتماعی عضو شود؟

شیرمحمدی: در دنیا به سمت یک صندوق بزرگ متکی به منابع داخلی می‌روند و به نظر می‌رسد که در دنیا این اتفاق جواب مثبتی را داده است، صندوق تامین اجتماعی بزرگ می‌تواند کمک کند صندوق‌های ریز و کوچک را پوشش بدهد، به نظر می‌رسد که ما به این جمع بندی هم رسیدیم در دیدگاه بیمه‌ای که کارشناسان به این دیدگاه رسیدند که صندوق بزرگ تامین اجتماعی بتواند آینده بهتری داشته باشد.

سوال: پس صبر کنیم ۱۴۰۲ همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان که اتفاق می‌افتد شاید یک وضعیت بهتری را رقم بزند.

شیرمحمدی: انشاالله امیدواریم. ۱۴۰۲ را هم عرض کنم بهرحال حقوق بازنشستگان متاثر از حقوق شاغلان هست، دولت ساماندهی حقوق شاغلان را مدنظر قرار داده است امیدواریم که با اصلاح حقوق شاغلان حقوق بازنشستگان هم به تبع آن در مسیر بهتری قرار بگیرد.


حقوق بازنشستگان همسان‌سازی می‌شود

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده و کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد آن را پذیرفته است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری زمان متناسب و همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری را اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ترکی در نشست بررسی مشکلات و درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه وزارت کار تعاون و رفاه در شیراز گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده و کمسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد آن را پذیرفته است.

او با بیان اینکه اجرای برخی خدمات رفاهی به بازنشستگان کشوری تصویب شده است، گفت: استفاده از مراکز گردشگری در کشور و استفاده از خانه‌های معلم در استان‌ها با توافق وزارت آموزش و پرورش امکان پذیر شده است.

همچنین رییس کمیسیون اجتماعی و رییس فراکسیون بازنشستگان مجلس در شیراز از برطرف شدن مشکل بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

مهدی عیسی زاده گفت: سازمان تامین اجتماعی را متقاعد کردیم که ۵۰ درصدسهم مابقی بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری را متقبل شود تا بازنشستگان که اکنون در سن و سالی قرار گرفته اند که نیاز به درمان دارند دیگر دغدغه بیمه تکمیلی نداشته باشند.


(۱۴۰۱/۰۶/۹) مدیرعامل صندوق بازنشستگی جزئیات جدید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری اعلام کرد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمد اسکندری درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان و ضرورت اجرایی شده ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، اظهار کرد: در این ماده قانونی تاکید شده که دستگاه‌های اجرایی باید به بازنشستگان خود خدمات بیمه تکمیلی ارائه دهند؛ اما از آنجایی که اکنون این کار در دستگاه‌های اجرایی برای بازنشستگان انجام نمی‌شود، صندوق بازنشستگی خود این موضوع را برای بازنشستگان متقاضی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه «آیین‌نامه اجرایی ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در صندوق بازنشستگی کشوری تدوین و آماده ارسال به هیئت دولت است» گفت: اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده و اگر این ماده قانونی اجرایی شود به عنوان یک هدیه بزرگ به بازنشستگان کشوری تلقی می‌شود و به طور قطع می‌تواند یک دستاورد بزرگ برای دولت سیزدهم باشد.

صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات این صندوق در یک سال دولت سیزدهم ادامه داد: کاری که توانستیم در این دوره انجام دهیم، پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان بود که با حمایت دولت این موضوع انجام شده، هرچند که این امر وظیفه حداقلی صندوق بازنشستگی است.

اسکندری افزود: درخصوص پرداخت هزینه خسارت درمان بازنشستگان نیز هزینه‌های پایین‌تر از ۵۰۰ هزار تومان ظرف چند روز پرداخت می‌شود. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در این زمینه نظام ارجاع اجرایی شود.

وی ادامه داد: در بحث سفر بازنشستگان نیز مطالبات بسیار مهمی هست و کارهایی در این خصوص درحال اجرا است. در مورد وام‌های ضروری بازنشستگان کشوری نیز هم تعداد دریافت‌کنندگان و هم رقم این وام‌ها افزایش یافته، اما همچنان افزایش رقم وام‌ها از مطالبات بازنشستگان است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص وام ازدواج فرزندان بازنشستگان نیز گفت: همه متقاضیانی که در دوره آخر برای دریافت وام ازدواج فرزندان‌شان ثبت‌نام کرده بودند و واجد شرایط لازم بودند و همین طور واجدان شرایط دریافت وام حمایت از پایان‌نامه دانشجویی یا طرح حمپاد وام‌های خود را دریافت کرده‌اند.

اسکندری با بیان اینکه «خانه‌های امید یا همان خانه‌های مهر بازنشستگان را دوباره راه‌اندازی و فعال خواهیم کرد» اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا امورات مربوط به این مراکز را به خود بازنشستگان واگذار کنیم، چرا که خانه‌های امید درعمل برای انجام فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی مربوط به بازنشستگان است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با بیان اینکه «۹ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده، اما همچنان نحوه تخصیص و توزیع آن مشخص نشده است»، گفت: ما به دنبال اجرای قانون و همچنین اصلاح قوانین در خصوص نوع پرداخت به بازنشستگان هستیم؛ در خصوص همسان‌سازی و ۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده همچنان فرمول یا روشی برای اجرا به صندوق اعلام نشده است.

وی افزود: برای صندوق در واقع ۹ هزار میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده است که این خود تبدیل به یک مسئله شده، چرا که نقد کردن این حجم از سهام توسط خود صندوق یک کار بسیار سخت و پیچیده است. راه درست این است که به جای سهام، پول نقد به صندوق داده شود تا بتوانیم به بازنششستگان پرداخت کنیم.

فرمول همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با بیان اینکه «قرار بوده تا حقوق پرداختی به بازنشستگان و حقوق‌های آنها معادل ۹۰ درصد از حقوق کارکنان همسان در گروه‌های خود باشد»، گفت: در خصوص متناسب‌سازی هنوز سازمان برنامه و بودجه فرمول و روشی به ما ابلاغ نکرده است.

اسکندری در پاسخ به این سوال که چرا احکام مربوط به بازنشستگان حوزه بهداشت و درمان اجرا نمی‌شود، گفت: در دولت قبل قرار شد که احکام این افراد صادر شود، اما یک ریال در خصوص تامین اعتبار و منابع آن انجام نشد و آنچه اعلام شده بود دروغ بود و سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم هم در این خصوص تأمین مالی نکرد و ما همچنان در انتظار تامین اعتبار هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر، دنبال تامین اعتبار و بار مالی این موضوع در خصوص کارکنان بهداشت و درمان نیز هستیم و این امر هم در سطح دولت مطرح شده و منابعی که در ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود، هنوز پرداخت نشده و در بودجه سال ۱۴۰۱ هم این موضوع دیده نشده است.

مطالبه افزایش حقوق بازنشستگان کشوری درست و به حق است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با اشاره به افزایش اندک و تنها ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال ۱۴۰۱ گفت: مطالبه افزایش حقوق بازنشستگان کشوری کاملا دقیق و درست است و همواره به عنوان یک مطالبه جدی توسط بازنشستگان مطرح می‌شود. هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.

اسکندری افزود: در پیش‌نویس تهیه شده برای این لایحه تلاش می‌شود که حقوق بازنشستگان کشوری هم متناسب شود و هم منابع مالی آن دیده شود و خوشبختانه دولت هم این موضوع را در نظر دارد و عزم آن هم بر افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸، ۴ هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کرد» اظهار کرد: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. ما مشکلات و مسائلی که سازمان برنامه و بودجه با آن مواجه است درک می‌کنیم و می‌دانیم که به شدت تحت فشار هستند؛ اما به هرحال، باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و این وضعیت بهبود یابد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 17, میانگین امتیاز: 3,88 از 5)
Loading...