چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

اعلام میزان همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

(۱۴۰۲/۰۵/۰۹) سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران سال جاری و افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفت.

به گزارش  همشهری آنلاین، یکی از مطالبات همیشگی مستمری بگیران و بازنشستگان متناسب سازی حقوق شان است، دلیل مهم این مساله وجود تورم‌های پیاپی و کاهش قدرت خرید مستمری‌ها است.

از طرفی صندوق های بازنشستگی با مشکل کاهش ضریب پشتیبانی نسبت بیمه پردازان به مستمری بگیران و نیز مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت رو به رو هستند، بنابر این صندوق ها در تامین منابع برای اجرای متناسب سازی با مشکلات زیادی همراه هستند.

مرکز روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: پرداخت ۲۵درصد مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل صورت گرفته و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

این سازمان در پاسخ به تذکر علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر پرداخت ۲۵ درصد مابه‌التفاوت مستمری بازنشستگان، اعلام کرد: بر اساس بند (ب) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کل کشور، مقرر شده است،  سازمان تأمین‌اجتماعی مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون برنامه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند.

در ادامه اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است: سازمان تأمین اجتماعی در اجرای ماده قانونی فوق، طی سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰، ۷۵ درصد متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران خود را اجرا کرده است. مبنای متناسب‌سازی، رساندن مستمری فعلی فرد به نسبت اولین مستمری به حداقل دستمزد همان سال بوده است. ۲۵درصد مابقی نیز در سال جاری و همزمان با افزایش سالانه مستمری‌ها در احکام بازنشستگان اعمال شده و در عمل متناسب‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌طور کامل صورت گرفته است و از ابتدای سال جاری به تمام مشمولان در حال پرداخت است.

سازمان برنامه و بودجه کشور سپس افزوده است: با وجود اقدامات انجام‌شده توسط سازمان در اعمال کامل متناسب‌سازی و پرداخت مستمری با لحاظ متناسب‌سازی‌های یادشده، با توجه به نرخ تورم موجود و افزایش هزینه‌های زندگی، بازنشستگان درخواست‌ مجدد مبنی بر افزایش مستمری ماهیانه را دارند که افزایش مجدد مستمری‌ها بدون در نظرگرفتن محاسبات بیمه‌ای و منابع مالی و مجوز قانونی، سازمان تأمین اجتماعی را با بحران‌های اساسی مواجه خواهد کرد.

این سازمان تصریح کرده است: با عنایت به توضیح یادشده، ۲۵ درصد مورد ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال جاری اجرایی شده و در حال پرداخت است.

سازمان تامین اجتماعی


امیدواریم ۲۵ درصد متناسب‌سازی بازنشستگان تا پایان سال اجرایی شود.

(۱۴۰۱/۰۶۰۶) عباس کاربخش (دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان) در گفتگو با ایلنا، به نشست شرکای اجتماعی استان کرمان با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این نشست به ایشان گفتیم خرسندیم که بازنشستگان کارگری بعد از پنج ماه اعتراض و مطالبه‌گری توانستند به حق خودشان دست پیدا کنند.

به گفته وی، اگر سه‌جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی از میان نرفته بود و دارای شورایعالی تامین اجتماعی با قدرت مدیریت و تاثیرگذاری بالا بودیم، این اتفاق نمی‌افتاد.

کاربخش اساسنامه سازمان را که توسط شورای انقلاب تصویب شده در حکم قانون دانست و گفت: در دیدار با آقای موسوی به مخدوش شدن این قانون و بروز مشکلات اشاره کردیم؛ خوشحالیم که اکنون اساسنامه در حال احیای مجدد است؛ امیدواریم سه‌جانبه‌گرایی و شورایعالی هرچه زودتر به سازمان بازگردد.

کاربخش با اشاره به بحران هزینه و درآمد سازمان که موجب شده کسری ماهانه ده هزار میلیارد تومانی داشته باشیم؛ راه برون‌رفت را وصول مطالبات سازمان از بخش‌های دولتی و خصوصی دانست و گفت: امیدواریم مدیرعامل سازمان با شجاعت کافی این مهم را عملی نمایند و مطالبات سازمان را از دولت وصول کنند.

به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان باید تا پایان سال تمام مطالبات بازنشستگان تسویه شود؛ ضمن اینکه بایستی ۲۵ درصد متناسب‌سازی سال گذشته اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال پرداخت شود.

او تاکید کرد: در دیدار با مدیرعامل سازمان تاکید کردیم که انتظار داریم این اتفاقات قبل از پایان سال بیفتد و تمام معوقات بازنشستگان در نیمه ی دوم سال پرداخت شود.


یک کارشناس حوزه کار با اشاره به قول مساعد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای ۲۵ درصد باقیمانده طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، ‌ابراز امیدواری کرد:‌ مصوبه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران از همین ماه نهایی شده و جهت ابلاغ به وزارت کار ارسال تا معوقات آن از فروردین به حساب کارگران واریز شود.
رحمت الله پورموسی ـ در گفت گو با ایسنا، درباره مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران گفت: کمک هزینه مسکن کارگران مبلغ بالایی نیست و ۶۵۰ هزار تومانی که شورای عالی کار درنظر گرفت، عدد کوچکی در سبد معیشت کارگران است ولی آنچه مسلم است مصوبات شورای عالی کار تجدیدنظر ندارد و قطعی و لازم الاجرا است. شاید پیشنهاد تلقی شود ولی چون همه شرکای اجتماعی و نماینده دولت، ‌کارگر و کارفرما و وزیران در آن حضور دارند و به تصویب می رسانند بنابر این مصوبه، قانونی و لازم الاجرا است.

وی افزود: در طول سالهای اخیر مصوبه حق مسکن عینا و بدون قید و شرط از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است. حق مسکن تنها آیتم دستمزد کارگران است که برای اجرا شدن به تایید هیات وزیران نیاز دارد و این امر هم ناشی از این مساله است که بحث تامین مسکن به طور کلی از وظایف دولتها به شمار می رود.

این کارشناس حوزه کار در پاسخ به این پرسش که اگر مبلغ حق مسکن در حد پیشنهاد است، دولت می تواند آن را تغییر دهد؟ گفت: هرگونه تغییر یا کاهش و افزایش مصوبه باید مجددا از مجرای شورای عالی کار بگذرد بنابر این چنانچه دولت لازم بداند که مصوبه کاهش پیدا کند باید به شورای عالی کار برگرداند تا مورد بحث و گفت وگو قرار گیرد ولی معتقدم با توجه به ابلاغ مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان از سوی سرپرست وزارت کار، در روزهای آتی ابلاغ مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران را هم شاهد خواهیم بود.

واریز معوقات حق مسکن از اول فروردین ۱۴۰۱

پورموسی با بیان اینکه مبلغ حق مسکن باید از ابتدای سال محاسبه و معوقات آن به حساب کارگران واریز شود، اظهار کرد: تصویب مبلغ حق مسکن طی سالهای اخیر همواره در هیات وزیران صورت گرفته است ولی معتقدم که این امر می تواند به شورای عالی کار واگذار شود و شورا در این باره تصمیم گیری کند، کما اینکه حداقل دستمزد و بن خواربار و سایر مزایای جانبی مزد در شورای عالی کار تعیین و مصوب می شود.

وی گفت: در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی هم هرگونه افزایش حقوق و مستمری و سایر سطوح مزدی از مصوبه شورای‌عالی کار تبعیت می کند که امسال مغایرت پیدا کرد و در نهایت از سوی دکتر زاهدی وفا ـ سرپرست وزارت کار ـ همان افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان ابلاغ شد که از همین برج اجرایی خواهد شد.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری دولت می تواند نقش داشته باشد چون آنها از بودجه دولتی استفاده می کنند ولی در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی ریالی از بودجه دولت اختصاص نمی یابد و از محل واریز حق بیمه ۱۴ میلیون کارگر و ۴ میلیون بازنشسته حقوق‌ها پرداخت می شود.

کف دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر، ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان

پورموسی درباره حداقل دریافتی بازنشستگانی که مشمول افزیش ۵۷ درصدی حقوق شدند نیز توضیح داد: مطابق ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، افزایش دریافتی مستمری ‌بگیران تأمین اجتماعی هر سال به تصویب هیأت وزیران می رسد، به گونه ای که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران نباید کمتر باشد. با توجه به آنکه حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ در شورای عالی کار به رقم ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید، هیات وزیران هم کف حقوق بازنشستگان را همین مبلغ تصویب کرد و بر این اساس بازنشستگانی که سال گذشته حقوقشان ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان بود دریافتی آنها امسال با متناسب سازی و حق مسکن و بن خواربار و افزایش ۵۷ درصدی به رقم ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه هیچ بازنشسته حداقل بگیری نباید امسال حکمش از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر باشد، تاکید کرد: برای امسال همه بازنشستگان حداقل بگیر و کسانی که دریافتی آنها ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است، مشمول افزایش ۵۷ درصدی حقوق و اعمال ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و کسانی که بالاتر از مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می گیرند، مشمول افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح به علاوه ۵۱۵ هزار تومان و اعمال ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی شده اند که افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح از همین ماه اعمال و احکام آنها صادر خواهد شد.

اجرای ۲۵ درصد مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تا پایان سال ۱۴۰۱

این کارشناس حوزه کار همچنین درباره ۲۵ درصد باقیمانده طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: برای بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه ۷۵ درصد همسان سازی انجام شد ولی ۲۵ درصد آن باقی ماند که با توجه به اینکه امسال آخرین سال برنامه ششم توسعه است و قوانینی که جاری و سازی است باید نهایتا در سال پایانی برنامه ششم محقق شود، امسال این ۲۵ درصد باقی مانده حتما باید انجام شود.

وی با اشاره به قول مساعد دکتر هاشمی‌ـ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ـ برای تحقق این امر در ماههای آینده تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی کانون عالی بازنشستگان انجام شده و مکاتبات و مذاکراتی که با سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان مجلس صورت گرفته امسال ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حقوق ها حتما انجام خواهد شد.


نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: در حوزه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۷۵ درصد روند کار انجام شده و باقی‌مانده مطالبات آنها در بودجه سال جاری دیده شده و این همسان‌سازی امسال محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، لطف‌الله سیاهکلی بعدازظهر امروز در دیدار با مردم که در مسجد امام حسن عسگری(ع) شهرک کوثر قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با سه برابر شدن بودجه استانی و اضافه شدن بودجه در سفر رئیس جمهور محترم به استان قزوین وضعیت بودجه امسال در شرایط خوبی است. بنابراین کارهای عقب مانده بسیاری در استان داریم که باید با تلاش همه مسئولان بخشی از مشکلات مردم را حل و فصل کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد واریز یارانه‌ها و ارتباط آن با درآمد افراد و بحث تراکنش حساب که بعضی از انتقال وجه به حساب مردم حاصل از درآمد آنها نبوده هم ایراداتی وجود دارد؛ مثل واریز به حساب بانکی بابت پرداخت بدهی و یا فروش زمین که این مورد توسط مجلس به دولت اعلام شده و مشکل در حال رفع شدن است.

سیاهکلی ادامه داد: در مورد میزان وام طرح مسکن ملی و نحوه پرداخت آن اشکلاتی وجود دارد. بنابراین دولت و مجلس مصمم هستند که مقدار وام مسکن افزایش یابد و پرداخت تسهیلات مسکن متناسب با درآمد افراد باشد که این موضوع توسط مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری  است.

وی درباره روند اجرای طرح انتقال آب طالقان به قزوین تصریح کرد: در بحث ادامه مسیر پروژه انتقال آب شرب از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای قزوین بنابر گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در مرحله مناقصه قرار گرفته و بعد از اعلام شدن برنده عملیات پروژه انتقال آب قزوین از پاییز امسال آغاز می‌شود و ظرف مدت ۲ سال این پروژه انجام خواهد شد.

قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در بحث قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ۳ نوع بازنشستگی تامین اجتماعی، لشگری و کشوری داریم که درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ۷۵ درصد کار انجام شده و باقی‌مانده مطالبات آنها در بودجه سال جاری دیده شده و این همسان‌سازی امسال محقق می‌شود.

سیاهکلی افزود: اما در مورد افزایش حقوق بازنشسته‌های کشوری و لشگری هنوز اتفاقی نیفتاده که این موضوع به زودی در صحن مجلس بررسی خواهد شد و بنده خود جزو موافقان طرح همسان‌سازی حقوق این قشر در مجلس خواهم بود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 13, میانگین امتیاز: 4,23 از 5)
Loading...