شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده و مجلسی + نکات پخت

قورمه سبزی جا افتاده

از فضایل و خوشمزگی و اصالت خورش قورمه سبزی هرچی بگیم کم گفتیم. این خورش واقعا خوشمزس. دستور پخت و همه فوت و فن های تهیه خورش قورمه سبزی ناب و اصیل در زیر عنوان شده.

فیلم طرز تهیه قورمه سبزی (قرمه سبزی) جاافتاده

توضیح ویدیو (Video Transcription) :

امروز اومدم یه رازی رو در مورد قرمه سبزی بهتون بگم که روغن سیاه پس میده، با من همراه باشید. پیاز رو نگینی خرد کنید و با روغن سرخ کنید. یه کوچولو زردچوبه اضافه کنید و اجازه بدین تا شیشه ای رنگ بشه. گوشت رو هم اضافه
کنید و اجازه بدین گوشت و پیاز سرخ بشن. بعد از این مرحله میرسیم به اضافه کردن سبزی مخصوص قورمه سبزی ‌مون که به گوشت و پیاز اضافه می کنیم تا با حرارت کم و مدت زمان طولانی بپزن. یه کوچولو فلفل سیاه و به جای نمک هم از
قرص گوشت با طعم گوساله اضافه می کنم(طعمش رو خیلی بهتر می کنه). حالا وقت اضافه کردن لوبیا هستش تا همه مواد رو با هم هم بزنیم. همیشه گفتم اگه می خواین یه خورشت خوشمزه داشته باشید همیشه از آب جوشیده شده استفاده کنید.
بعد از اینکه آب جوش رو اضافه کردید اجازه بدین خورشت با شعله متوسط ۵ الی ۶ ساعت بپزه. وقتی پخت چند تکه یخ رو بندازید داخل خورشت، خودتون می بینید که چطور روغن سیاه روی خورشت میاد و مشاهدش می کنید.

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی خوشمزه (۳ نفر)

سبزی (شامل تره ، جعفری ، گشنیز، اسفناج، شنبلیله)یک و نیم پیمانه
آبغورهیک و نیم پیمانه
لوبیا قرمزیک و نیم پیمانه
لیمو عمانی (شسته و هسته گرفته)۳ عدد
رب گوجه فرنگییک قاشق مربا خوری
زردچوبهبه میزان لازم
گوشت۳۵۰ گرم
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
زعفران (ساییده شده)۱ قاشق چایخوری
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

📌 در صورتی که با واحد های آشپزی آشنایی ندارید مطلب آشنایی با واحدهای اندازه گیری در آشپزی رو مشاهده کنید

طرز تهیه قورمه سبزی رستورانی:

ابتدا در ظرفی مناسب سبزی ها را کاملا خرد کرده و با مقداری روغن کاملا سرخ می کنیم تا رنگ آن به صورت سبز بسیار تیره در بیاید. در ظرفی جدا پیاز را نگینی کرده و نیمه سرخ می کنیم و گوشت را به آن اضافه می کنیم و آن را تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کرده و دوباره تفت می دهیم تا رب کاملا سرخ شود. زعفران را آب کرده و نیمی از آن را به همراه سبزی سرخ شده به مواد اضافه می کنیم.
لوبیا قرمز را شسته و آب آن را با آبکش گرفته و به مواد اضافه کرده و خوب تفت می دهیم. بعد از کمی تفت دادن مقداری آب جوش به غذا اضافه کرده و اجازه می دهیم با حرارت ملایم بپزد.پس از یک و نیم تا ۲ ساعت لیمو عمانی های شسته شده و هسته گرفته شده و بقیه زعفران آب کرده را به قورمه سبزی اضافه می کنیم و اجازه می دهیم نیم ساعت بپزد. پس از آن آبغوره و نمک را به خورش اضافه می کنیم و باز هم ۱۵دقیقه به خورش زمان می دهیم تا جا بیفتد.

قرمه سبزی جاافتاده و مجلسی برای رستوران و نذری

فوت و فن خوشمزگی قرمه سبزی

  1.  اضافه کردن رب آلوچه به جای رب گوجه فرنگی غذای شما را خوشمزه تر می کند.
  2. برخی افراد در سبزی قرمه اسفناج استفاده نمی کنند سعی کنید حداقل یکبار این خورش را با اسفناج بپزید تا متوجه تفاوت طعم بسیار فاحش آن باشید.
  3. می توانید به جای آبغوره از گرد لیمو عمانی یا گرد غوره هم استفاده کنید.
  4. توجه داشته باشید هرچه قرمه سبزی بیشتر بپزد خوشمزه تر می شود.
  5. سرخ کردن سبزی با روغن نباتی به خوشمزه تر شدن خورش کمک زیادی می کند.
  6. برای تهیه قورمه سبزی نذری و رستورانی برای مجالس می توانید مواد لازم رو به نسب افراد اضافه نمایید ( مثلا برای تهیه  ۳۰ نفر مقادیر رو ۱۰ برابر کنید پیشنهاد می کنیم مطلب مقدار مواد اولیه برای پخت غذاهای نذری ۱۰۰ نفره و بیشتر رو مشاهده کنید)
  7. برای سیاه شدن خورشت قورمه سبزی رب گوجه را یا به خورشت اضافه نکنید یا مقدار آن خیلی کم باشد.
  8. راز خوشمزه شدن قورمه سبزی در جا افتادن آن است. بنابراین در پخت قورمه سبزی هیچ وقت عجله نکنید و اگر کمتر از ۲.۵ ساعت وقت دارید؛ بهتر است غذای دیگری را برای خودتان انتخاب کنید.برای پخت قورمه سبزی ار زودپز استفاده نکنید.

 

پاسخ برخی سوالات پیرامون تهیه قرمه سبزی

  • ادویه قرمه سبزی چیست ؟
    برای قورمه سبزی می توانید از ادویه هایی همچون زردچوبه، فلفل سیاه، زیره، دارچین، تخم گشنیز، استفاده کنید.
  • چرا مزه خورشت قورمه سبزی به تلخی می زند؟
    دو علت برای تلخ شدن قورمه سبزی هست: شنبلیه را زیاد اضافه کردید، لیمو عمانی : هسته های لیمو را بگیرید یا چند ساعت آن را در آب بیندازید تا تلخی آن گرفته شود.
  • برای سیاه شدن قرمه سبزی چه کنیم؟ سبزی خورشت را باید با روغن نسبتاً زیاد و با حرارت متوسط، خیلی تفت بدید. در حدی که رنگ سبزی کاملاً قهوه ای شود و دیگه سبز رنگ نباشد.به خورشت خیلی کم در حد یک قاشق مربا خوری رب گوجه اضافه کنید یا اصلاً رب گوجه نزنید و در عوض به اون کمی رب انار بزنید
  • بهترین لوبیا واسه قورمه سبزی کدومه ؟

لوبیا قرمز رو خیلی از دوستان قبول دارن

نوش جان

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 145, میانگین امتیاز: 4,37 از 5)
Loading...