جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

اعتراض مددجویان بهزیستی به دهک‌‌بندی و پرداخت کمک‌ هزینه‌ها

اعتراض معلولان به دهک‌بندی‌

چرا بهزیستی مبنای پرداخت کمک‌هزینه‌ها را دهک افراد قرار داده؟

برخی از معلولان نسبت روند بهزیستی در پرداخت کمک‌ هزینه‌ها براساس دهک‌های اجتماعی افراد انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مشکلات اقتصادی و معیشتی برای معلولان پررنگ‌تر از سایر اقشار جامعه است چراکه معلولیت خود هزینه‌های بسیاری به افراد تحمیل می‌کند.

در این بین برخی از معلولان نسبت روند بهزیستی در پرداخت کمک‌ هزینه‌ها براساس دهک‌های اجتماعی افراد انتقاد دارند.
یکی از معلولان در گفت‌وگو با ایسکانیوز در این باره گفت: چرا بهزیستی دهک‌بندی را مبنا قرار داده و اعلام کرده که به دهک‌های بالاتر خدمات نمی‌دهد؟ ما بارها درباره نحوه دهک‌بندی به وزارت تعاون و ریاست جمهوری نامه زدیم اما اثرگذار نبود.

وی افزود: ما در بدترین شرایط زندگی می‌کنیم. یک معلول که خانه و زندگی ندارد و هزینه بالایی دارد در دهک ۹ قرار می‌گیرد. همه امتیازات برای دهک یک تا سه است و دیگران محروم مانده‌اند. این دهک‌بندی‌ها بر چه مبنایی انجام شده است؟

بهروز مروتی فعال حوزه معلولان در گفت‌وگو با ایسکانیوز در این باره گفت: در دهک‌بندی جامعه معلولان باید عنصر معلولیت خود یک شاخص موثر در تعیین دهک فرد مورد نظر باشد اما اینطور نیست.

وی افزود: وزارت تعاون هم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد. برای مثال برخی از معلولان صرفا به دلیل داشتن یک ماشین در دهک هفت یا هشت قرار گرفته‌اند.

مروتی توضیح داد: نمی‌توان دو فرد با درآمد مشابه را که یکی از آن‌ها معلولیت دارد، در دهک یکسان قرار داد زیرا معلولیت هزینه‌های بسیاری به خانواده تحمیل می‌کند و این دو فرد از نظر هزینه‌های مصرفی یکسان نخواهند بود.

وی افزود: دولت توجهی به این موضوع ندارد و بعضا حتی معلولان بعد از اعتراض در دهک‌های بالاتر هم قرار داده شده‌اند.

فعال حوزه معلولان عنوان کرد: در حال حاضر پرداخت مستمری، حق پرستاری و کمک معیشت ماده ۲۷ براساس دهک افراد انجام می‌شود و قرار گرفتن معلولان در دهک‌های بالاتر آن‌ها را از دریافت خدمات محروم می‌کند.

وی افزود: این درحالی است که وزارت تعاون به سازمان بهزیستی اعلام کرده که دهک‌بندی نباید مبنای پرداخت‌ها باشد اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور سال گذشته در این باره گفته بود: البته سازمان لیست مددجویان تحت پوشش خود را در اختیار نهادهای ذیربط قرار داده اما متاسفانه هنوز در شاخص‌های مربوط به دهک‌بندی «معلولیت» قرار نگرفته است البته با رایزنی‌هایی که با سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده قرار است بزودی شاخص معلولیت در شاخص‌های دهک بندی قرار گیرد چرا که ما معتقدیم دارایی‌های یک فرد عادی نباید با یک فرد دارای معلولیت، هم تراز نگریسته شود و معلولیت برای خانواده‌ها هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند که همه این مستمری‌ها و یارانه‌ها تنها بخش کوچکی از آن را پوشش خواهد داد.

انتهای پیام /

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 12, میانگین امتیاز: 3,67 از 5)
Loading...