جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

اختصاص ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت به جاماندگان مشمول

۵ میلیون نفر جامانده سهام عدالت می‌گیرند

وزیر اقتصاد با بیان اینکه فهرست افراد مستحق برای دریافت سهام عدالت بروزرسانی شده است و روز گذشته نامه جدیدی برای معاون اول جهت طرح در هیئت دولت ارسال کردیم، گفت: در مجموع برای حدود ۴.۵میلیون تا ۵میلیون نفر پیش‌بینی ارائه سهام انجام شده است.
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفتگو با تسنیم در پاسخ به سؤالی در خصوص سهام عدالت جاماندگان و کمبود احتمالی منابع گفت: منابع برای جاماندگان داریم، دولت به‌قدری که بخواهد سهام به جاماندگان واگذار کند دارد و در سال گذشته نیز دو بار تلاش کردیم مصوبه آن را از هیئت دولت دریافت کنیم، دستگاه‌هایی که مالک آن سهام و صنعت بودند با واگذاری سهام موافقت نکردند.

وی با بیان اینکه روز گذشته مجدداً با بروزرسانی تعداد افرادی که مستحق بودند و باید مشمول عدالت می‌شدند نامه جدیدی را برای آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور برای طرح در هیئت دولت ارسال کردیم، گفت: در این پیشنهاد تلاش شد سهام‌هایی را که احتمالاً بدون مشکل باشند و تصور می‌کنیم وزرا با آن موافقت کنند، برای آقای مخبر ارسال کردیم تا در دستور کار هیئت دولت قرار بگیرد.

پیش‌بینی سهام برای ۵میلیون جامانده سهام عدالت

خاندوزی با تأکید بر اینکه امیدوار هستیم امسال این وعده محقق شود، گفت: سهامی که تا امروز از سوی دولت تأمین شده است، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ۱.۵میلیون نفری را که در دهه ۸۰ از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند، شامل می‌شود، در مجموع برای حدود ۴.۵ میلیون تا ۵ میلیون نفر، حتی افرادی که در دوره اول ثبت‌نام سهام عدالت انجام داده بودند و مستحق نیز بودند اما سهام دریافت نکردند، پیش‌بینی سهام انجام شده است.

سهام‌دارشدن جاماندگان در انتظار تصویب هیئت دولت

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص پیش‌بینی زمان سهام‌ دار شدن جاماندگان گفت: اعطای سهام به جاماندگان زمان نمی‌برد و در حقیقت مسئله مصوبه هیئت دولت است. در صورتی که وزارتخانه‌های مالک شرکت‌های نفتی یا صنعتی موافقت کنند مراحل مربوط به اعطای سهام یک تا دو ماهه انجام‌شدنی است. امیدوار هستیم این پیشنهاد به سرنوشت پیشنهاد سال گذشته دچار نشود که با آن مخالفت شد.


نحوه واگذاری اقساطی سهام عدالت به ۳ دهک جدید چگونه است؟

(۱۴۰۲/۰۲/۰۶) تصویب‌نامه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درخصوص نحوه واگذاری سهام عدالت جدید طی نامه شماره ۸۰/۱۴۵۵۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۴ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شد.

شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در بیست و چهارمین نشست خود که در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ برگزار شد
در ابلاغیه احسان خاندوزی آمده است، به استناد ماده ۴۲ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مواردی را به شرح زیر تصویب نمود:  در اجرای بخش پایانی بند (الف) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و به موجب تصویب‌نامه شماره ۲۲۰۵۷۳ ت ۵۶۰۷۹۱ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ هیأت وزیران نحوه واگذاری سهام عدالت جدید موضوع قانون مذکور به شرح ذیل تصویب گردید.
۱ . سازمان خصوصی سازی مکلف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکتهای قابل واگذاری نسبت به تخصیص سهام به افراد فاقد سهام عدالت که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران مشمول سه دهک اول قرار گرفته اند؛ اقدام نماید.

صرفا عرضه سهام شرکتهای دولتی بورسی در دستور کار است

(۲) میزان و سهام شرکتهای مورد واگذاری صرفاً از شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید قیمت سهام مورد واگذاری مطابق با آیین نامه جزء (۳) بند (الف) ماده ۴۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین می‌شود.
(۳) افراد مشمول بند (۱۱) این تصویب‌نامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد؛ احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان در طرح توزیع سهام عدالت ۱۳۸۵ لغایت ۱۳۹۵ برعهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.
(۴) مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و دو دهک اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با اعمال ۵۰ درصد تخفیف و به مشمولین دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید بدون اعمال تخفیف معادل حداکثر یک صد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال میباشد که از محل سود سالانه شرکتهای سرمایه پذیر تسویه خواهد شد.
(۵ )شرکتهای موضوع بند (۱ (۲) این تصویب‌نامه مکلفند در طول مدت قرارداد و به منظور تسویه اقساط سود سهام واگذار شده را به حساب سازمان خصوصی سازی نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند همچنین نحوه اعمال حقوق مالکانه سهام واگذار شده از تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه تا پایان فرآیند آزادسازی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از آن از طریق کانون شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت و یا هر ساز و کار دیگری که با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید تعیین خواهد شد.
(۶) مجموع سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در کد واسط سازمان خصوصی سازی و به حالت وثیقه قرار خواهد گرفت آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله ای طی سه مرحله انجام خواهد شد.
(٧) سازمان خصوصی سازی مکلف است پس از تصویب الگوی نهایی ساماندهی واگذاری سهام عدالت واگذاری سال ۱۳۸۵ نسبت به پیشنهاد ساز و کار لازم برای واگذاری نهایی سهام عدالت جدید به روش غیر مستقیم به این شورا اقدام نماید.


سهام عدالت برای ۳.۵ میلیون نفر تایید شد

طبق گفته وزیر اقتصاد، ۳.۵ میلیون نفر مشمول سهام عدالت شدند. سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: پس از بررسی مجدد حدود ۳.۵ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

اختصاص ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت به جاماندگان ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور اختصاص سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال را ابلاغ کرد که این سهام از محل سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اختصاص خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیات وزیران در جلسه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تصویب کرد که این مصوبه با امضای محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبه، حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به هر یک از مشمولان سهام عدالت جدید، موضوع تصمیم مورخ ۱۶ اسفند شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی معادل حداکثر صد میلیون ریال تعیین می شود.

هیات وزیران به سازمان خصوصی سازی اجازه داد نسبت به واگذاری سهام دولت در بانک های ملت، تجارت و صادرات اقدام کند که بر این اساس ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری می شود. طبق این مصوبه حقوق مالکانه سهام این تصویب نامه به مشمولان تعلق خواهد گرفت.


خبر بد برای جاماندگان سهام عدالت

(۱۴۰۱/۱۲/۲۸) اکوایران: رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام به دلیل تصویب نشدن پرتفویی که برای جاماندگان در نظر گرفته شده بود منتفی شد.

به گزارش اکوایران، حسین قربان‌زاده با بیان اینکه موضوع پرتفوی جاماندگان سهام عدالت برای سومین مرتبه در هیات دولت مطرح شد، گفت که امروز هم با واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران به جاماندگان سهام عدالت موافقت نشد و در نتیجه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان منتفی شد.

به گفته ، رئیس سازمان خصوصی سازی، دولت دیگر سهام ارزنده‌ای با ارزش ۳۵ هزار میلیارد تومان ندارد که به جاماندگان سهام عدالت تخصیص دهد. در واقع قرار بود به ۳.۵ میلیون نفر افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده بودند (افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین سه دهک اول ایثارگران) نفری ۱۰ میلیون تومان سهام تخصیص داده شود.

وی درباره تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، به ایسنا گفت: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان تکلیف بودجه سال جاری بود و فعلا مشخص نیست در بودجه سال آینده چه تصمیمی در این مورد گرفته شود، اما در سال جاری به دلیل مخالفت معاونت حقوقی ریاست جمهوری با پرتفوی این موضوع به نتیجه نرسید.


نهایی شدن سهام عدالت جاماندگان تا پایان سال

(۱۴۰۱/۱۲/۱۵) خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد سهام جاماندگان سهام عدالت گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت وظیفه دارد تا به افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی سهام تخصیص دهد. براساس نظر بخش تدوین مصوبات مجلس این موضوع باید حتما در شورای عالی اصل ۴۴ مورد تایید قرار بگیرد براین اساس از رییس جمهور زمان گرفتیم و تعلق سهام به جاماندگان تا پایان اسفند ماه قطعی خواهد شد.


بیش از ۲ میلیون مددجوی بهزیستی از دریافت سهام عدالت جاماندن!!

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درخصوص وجود بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارمددجوی تحت پوشش بهزیستی جامانده از دریافت سهام عدالت توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش اعلام شد که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند، میزان سهامی که به این افراد اختصاص خواهد یافت و نام شرکت‌هایی که سهام خود را به جاماندگان تخصیص می‌دهند، مشخص شد. طبق این تصویب نامه، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف شد در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند.

علیرضا انجلاسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع اجرای بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و جمعیت افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و سه دهک اول ایثارگران، اظهار کرد: در این زمینه سازمان بهزیستی کشور براساس تقاطع‌سنجی با سامانه سازمان خصوصی‌سازی نسبت به شناسایی افراد تحت پوشش فاقد سهام عدالت اقدام خواهد کرد و پس از آن سازمان خصوصی‌سازی نسبت به تخصیص سهام اقدام می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون بهزیستی لیستی از جا ماندگان تحت پوشش سهام عدالت به دولت ارسال کرده بود؟ توضیح داد: پیش از این یکبار توسط حوزه فناوری سازمان بهزیستی کشور تقاطع سنجی با سامانه‌های مربوطه انجام شده اما با این آیین‌نامه نیاز به ارسال مجدد لیست کل مددجویان جهت شناسایی جاماندگان سهام عدالت تحت پوشش است.

بنابر اظهارات انجلاسی، هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور افزود: سهام قابل واگذاری مربوط به سه بانک (صادرات، ملت و تجارت) و دو شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.

به گفته انجلاسی، مبلغ سهام مورد واگذاری با ۵۰ در صد تخفیف معادل ۱۰ میلیون تومان بوده که در یک بازه ۱۰ ساله اقساط آن مستهلک می‌شود.


(۱۴۰۱/۰۶/۹) سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص سهام عدالت، گفت: دولت طبق قانون بودجه سال جاری مکلف است به جاماندگان دو دهک کم درآمد شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت اختصاص دهد که تا آخر سال این کار انجام خواهد شد.

سهام عدالت برای افراد جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی

سهام عدالت جاماندگان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی

به گزارش فارس، وزیر امور اقتصادی و دارایی، ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ دو تکلیف به دولت سپرده شده است، یکی اینکه افراد جامانده تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که جاه مانده‌اند، سهام عدالت به آنها اختصاص یابد و دوم اینکه سایر اشخاص جا مانده در ۶ دهک کم‌درآمدی جامعه که سهام عدالت ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم قرار ندارند.

وی، تصریح کرد: در گام اول اولویت به گروه اول یعنی افراد جامانده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید سهام عدالت به آنها اختصاص داده شود برای این منظور پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و این پیش‌نویس در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد. در مرحله ارائه به هیأت دولت قرار دارد. قرار است به ۳ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.

مطلع شوید: آخرین اخبار سهام عدالت در ۲۴ ساعت گذشته

سهام عدالت برای جاماندگان ۶ دهک کم‌درآمد جامعه

خاندوزی، یادآور شد: دسته دوم افرادی از ۶ دهک کم‌درآمد جامعه هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار ندارند و سهام عدالت هم به آنها  اختصاص نیافته است. دولت همچنین طبق برآورد ۱۳۰ هزار میلیارد  تومان به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و صندوق تأمین اجتماعی بدهکار است که امسال باید بدهی خود را بپردازد. بنابراین اول باید تکالیف خود به صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی را بدهد و بعد ببینیم چقدر سهام دولتی می‌ماند که از مابقی آن سهام برای تعیین تکلیف افراد جا مانده از ۶ دهک درآمدی سهام عدالت اختصاص داده شود، اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 42, میانگین امتیاز: 4,14 از 5)
Loading...