سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

زمان واگذاری سهام عدالت ۱۰ میلیونی به جاماندگان

۵ میلیون نفر جامانده سهام عدالت می‌گیرند

وزیر اقتصاد با بیان اینکه فهرست افراد مستحق برای دریافت سهام عدالت بروزرسانی شده است و روز گذشته نامه جدیدی برای معاون اول جهت طرح در هیئت دولت ارسال کردیم، گفت: در مجموع برای حدود ۴.۵میلیون تا ۵میلیون نفر پیش‌بینی ارائه سهام انجام شده است.
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در گفتگو با تسنیم در پاسخ به سؤالی در خصوص سهام عدالت جاماندگان و کمبود احتمالی منابع گفت: منابع برای جاماندگان داریم، دولت به‌قدری که بخواهد سهام به جاماندگان واگذار کند دارد و در سال گذشته نیز دو بار تلاش کردیم مصوبه آن را از هیئت دولت دریافت کنیم، دستگاه‌هایی که مالک آن سهام و صنعت بودند با واگذاری سهام موافقت نکردند.

وی با بیان اینکه روز گذشته مجدداً با بروزرسانی تعداد افرادی که مستحق بودند و باید مشمول عدالت می‌شدند نامه جدیدی را برای آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور برای طرح در هیئت دولت ارسال کردیم، گفت: در این پیشنهاد تلاش شد سهام‌هایی را که احتمالاً بدون مشکل باشند و تصور می‌کنیم وزرا با آن موافقت کنند، برای آقای مخبر ارسال کردیم تا در دستور کار هیئت دولت قرار بگیرد.

پیش‌بینی سهام برای ۵میلیون جامانده سهام عدالت

خاندوزی با تأکید بر اینکه امیدوار هستیم امسال این وعده محقق شود، گفت: سهامی که تا امروز از سوی دولت تأمین شده است، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و ۱.۵میلیون نفری را که در دهه ۸۰ از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند، شامل می‌شود، در مجموع برای حدود ۴.۵ میلیون تا ۵ میلیون نفر، حتی افرادی که در دوره اول ثبت‌نام سهام عدالت انجام داده بودند و مستحق نیز بودند اما سهام دریافت نکردند، پیش‌بینی سهام انجام شده است.

سهام‌دارشدن جاماندگان در انتظار تصویب هیئت دولت

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص پیش‌بینی زمان سهام‌ دار شدن جاماندگان گفت: اعطای سهام به جاماندگان زمان نمی‌برد و در حقیقت مسئله مصوبه هیئت دولت است. در صورتی که وزارتخانه‌های مالک شرکت‌های نفتی یا صنعتی موافقت کنند مراحل مربوط به اعطای سهام یک تا دو ماهه انجام‌شدنی است. امیدوار هستیم این پیشنهاد به سرنوشت پیشنهاد سال گذشته دچار نشود که با آن مخالفت شد.


نحوه واگذاری اقساطی سهام عدالت به ۳ دهک جدید چگونه است؟

(۱۴۰۲/۰۲/۰۶) تصویب‌نامه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درخصوص نحوه واگذاری سهام عدالت جدید طی نامه شماره ۸۰/۱۴۵۵۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۴ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شد.

شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در بیست و چهارمین نشست خود که در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ برگزار شد
در ابلاغیه احسان خاندوزی آمده است، به استناد ماده ۴۲ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مواردی را به شرح زیر تصویب نمود:  در اجرای بخش پایانی بند (الف) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و به موجب تصویب‌نامه شماره ۲۲۰۵۷۳ ت ۵۶۰۷۹۱ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ هیأت وزیران نحوه واگذاری سهام عدالت جدید موضوع قانون مذکور به شرح ذیل تصویب گردید.
۱ . سازمان خصوصی سازی مکلف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکتهای قابل واگذاری نسبت به تخصیص سهام به افراد فاقد سهام عدالت که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و ایثارگران مشمول سه دهک اول قرار گرفته اند؛ اقدام نماید.

صرفا عرضه سهام شرکتهای دولتی بورسی در دستور کار است

(۲) میزان و سهام شرکتهای مورد واگذاری صرفاً از شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهد رسید قیمت سهام مورد واگذاری مطابق با آیین نامه جزء (۳) بند (الف) ماده ۴۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ توسط هیأت مذکور تعیین می‌شود.
(۳) افراد مشمول بند (۱۱) این تصویب‌نامه توسط نهادهای ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد؛ احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان در طرح توزیع سهام عدالت ۱۳۸۵ لغایت ۱۳۹۵ برعهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.
(۴) مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کل کشور و دو دهک اول درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید با اعمال ۵۰ درصد تخفیف و به مشمولین دهک سوم درآمدی ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید بدون اعمال تخفیف معادل حداکثر یک صد میلیون ریال به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال میباشد که از محل سود سالانه شرکتهای سرمایه پذیر تسویه خواهد شد.
(۵ )شرکتهای موضوع بند (۱ (۲) این تصویب‌نامه مکلفند در طول مدت قرارداد و به منظور تسویه اقساط سود سهام واگذار شده را به حساب سازمان خصوصی سازی نزد خزانه داری کل کشور واریز نمایند همچنین نحوه اعمال حقوق مالکانه سهام واگذار شده از تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه تا پایان فرآیند آزادسازی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از آن از طریق کانون شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت و یا هر ساز و کار دیگری که با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید تعیین خواهد شد.
(۶) مجموع سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در کد واسط سازمان خصوصی سازی و به حالت وثیقه قرار خواهد گرفت آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله ای طی سه مرحله انجام خواهد شد.
(٧) سازمان خصوصی سازی مکلف است پس از تصویب الگوی نهایی ساماندهی واگذاری سهام عدالت واگذاری سال ۱۳۸۵ نسبت به پیشنهاد ساز و کار لازم برای واگذاری نهایی سهام عدالت جدید به روش غیر مستقیم به این شورا اقدام نماید.


سهام عدالت برای ۳.۵ میلیون نفر تایید شد

()طبق گفته وزیر اقتصاد، ۳.۵ میلیون نفر مشمول سهام عدالت شدند. سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: پس از بررسی مجدد حدود ۳.۵ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

اختصاص ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت به جاماندگان ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور اختصاص سهام عدالت به هر یک از مشمولان به ارزش حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال را ابلاغ کرد که این سهام از محل سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات اختصاص خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیات وزیران در جلسه ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را تصویب کرد که این مصوبه با امضای محمد مخبر معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبه، حداکثر ارزش سهام قابل واگذاری به هر یک از مشمولان سهام عدالت جدید، موضوع تصمیم مورخ ۱۶ اسفند شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی معادل حداکثر صد میلیون ریال تعیین می شود.

هیات وزیران به سازمان خصوصی سازی اجازه داد نسبت به واگذاری سهام دولت در بانک های ملت، تجارت و صادرات اقدام کند که بر این اساس ۲ درصد سهام بانک ملت، ۳ درصد از سهام بانک تجارت و ۲.۷ درصد سهام بانک صادرات مشمول این واگذاری می شود. طبق این مصوبه حقوق مالکانه سهام این تصویب نامه به مشمولان تعلق خواهد گرفت.


خبر بد برای جاماندگان سهام عدالت

(۱۴۰۱/۱۲/۲۸) اکوایران: رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام به دلیل تصویب نشدن پرتفویی که برای جاماندگان در نظر گرفته شده بود منتفی شد.

به گزارش اکوایران، حسین قربان‌زاده با بیان اینکه موضوع پرتفوی جاماندگان سهام عدالت برای سومین مرتبه در هیات دولت مطرح شد، گفت که امروز هم با واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران به جاماندگان سهام عدالت موافقت نشد و در نتیجه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان منتفی شد.

به گفته ، رئیس سازمان خصوصی سازی، دولت دیگر سهام ارزنده‌ای با ارزش ۳۵ هزار میلیارد تومان ندارد که به جاماندگان سهام عدالت تخصیص دهد. در واقع قرار بود به ۳.۵ میلیون نفر افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده بودند (افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین سه دهک اول ایثارگران) نفری ۱۰ میلیون تومان سهام تخصیص داده شود.

وی درباره تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، به ایسنا گفت: تخصیص سهام عدالت به جاماندگان تکلیف بودجه سال جاری بود و فعلا مشخص نیست در بودجه سال آینده چه تصمیمی در این مورد گرفته شود، اما در سال جاری به دلیل مخالفت معاونت حقوقی ریاست جمهوری با پرتفوی این موضوع به نتیجه نرسید.


نهایی شدن سهام عدالت جاماندگان تا پایان سال

(۱۴۰۱/۱۲/۱۵) خاندوزی در پاسخ به سوالی در مورد سهام جاماندگان سهام عدالت گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت وظیفه دارد تا به افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی سهام تخصیص دهد. براساس نظر بخش تدوین مصوبات مجلس این موضوع باید حتما در شورای عالی اصل ۴۴ مورد تایید قرار بگیرد براین اساس از رییس جمهور زمان گرفتیم و تعلق سهام به جاماندگان تا پایان اسفند ماه قطعی خواهد شد.


ارزش سهام عدالت جدید اعلام شد

جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی جامعه کارگران می‌شوند، در کل تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند که می‌توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد. گروه اول، در بازه زمانی توزیع سهام عدالت بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ مشمول دریافت سهام عدالت بودند، اما موفق به ثبت نام نهایی نشدند. گروه دوم هم افرادی هستند که توسط وزارت کار به عنوان شش دهک پایین درآمدی جامعه شناخته شده و سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.
مدتی پیش نیز وزیر اقتصاد اعلام کرد که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۳.۵ میلیون نفرند که در اولویت تخصیص تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار دارند.

همچنین به گفته اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، هیأت تطبیق مقررات دولت ایرادی به مصوبه اختصاص سهام عدالت به جاماندگان دو دهک کم درآمد کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی گرفته است که باید این ایراد برطرف شود.

وی افزود: با توجه به ایراد وارده به مصوبه دولت بعید است که تا قبل از پایان امسال سهام عدالت به جاماندگان دو دهک کم درآمد اختصاص یابد. البته جزییات آن را سازمان خصوصی‌سازی بهتر می‌داند.

به همین جهت رئیس سازمان خصوصی نیز تاکید کرده که تا زمان رفع ایراد هیات تطبیق مجلس یعنی تشکیل شورای‌عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و تصویب آیین‌نامه نمی‌توان کاری انجام داد.

همچنین این مقام مسئول بیان کرد: ارزش ۱۰ میلیون تومانی این سهام به ازای هر فرد تصویب شده و این ۱۰ میلیون تومان از پرتفوی سهام‌های مختلف است، اما زمان واگذاری آن معلوم نیست و شاید به پایان امسال برسد.


تخصیص سهام عدالت مددجویان طی دو ماه آینده

مشاور رئیس سازمان بورس با بیان اینکه ثبت نام سهام عدالت فعلاً مختص مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است، گفت: سهام عدالت این افراد طی یکی دو ماه آینده تخصیص پیدا می‌کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان حدادی در یک گفت و گوی رادیویی با بیان اینکه ۱۹ بانک سود سهام عدالت را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: ۵۰ درصد سود سهام عدالت برای سال مالی ۱۴۰۰ وصول و محاسبات انجام شد و شبکه بانکی از چهارشنبه شروع به واریز سود کرده است.

مشاور رئیس سازمان بورس افزود: برای سهام‌هایی با ارزش یک میلیون تومان سود یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان واریز می‌شود و برای سهام‌هایی با ارزش ۵۰۰ هزار تومان سود ۶۰۲ هزار تومان واریز می‌شود. همچنین افرادی که سهام ۴۹۰ هزار تومانی داشتند سود ۵۵۷ هزار تومان دریافت می‌کنند و تقریباً همین عدد در پایان اسفند ماه واریز می‌شود و کل سود ۱۴۰۰ تا پایان سال تسویه خواهد شد.

وی ادامه داد: در بودجه امسال برای افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و فاقد سهام بودند قانونی در نظر گرفته شد و سازمان خصوصی سازی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این افراد را شناسایی کرد.

حدادی با تخمین حدود سه و نیم میلیون نفری از این جامعه آماری گفت: به هر کدام از این افراد حدود ۱۰ میلیون تومان سهم داده می‌شود و طی یکی دو ماه آینده تخصیص پیدا می‌کند و تا ۱۰ سال نمی‌توانند سهام خود را بفروشند چون سهام داران کنونی که از سال ۸۵ سهام دار شده بودند نیز با صرف زمانی رو به رو شدند.

وی تاکید کرد: فعلاً هیچ ثبت نام دیگری به جز کمیته امداد و بهزیستی وجود ندارد.

حدادی در مورد تکلیف سهام فوت شدگان نیز گفت: از ۴۹ میلیون نفر سهام دار حدود ۳۰ میلیون نفر را از دست داده‌ایم و وراث می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه می‌کنند و کارهای ابتدایی انتقال سهام برای آن‌ها انجام می‌شود.


واریز سود سهام عدالت از دقایقی قبل آغاز شد

وزیر اقتصاد و دارایی از واریز سود سهام عدالت خبر داد و گفت: جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال صاحب سهام می شوند.
آقای سید احسان خاندوزی گفت:  برای جا ماندگان سهام عدالت این موضوع مطرح بود که چه سهامی در نظر بگیریم، همچنین یکی از وزارتخانه ها در این بخش اعتراض داشت که درنهایت ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده تمام مشمولان تحت پوشش نهادهای حمایتی شناسایی شود.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، پیش از پایان سال بدون هیچ گونه نیازی به مراجعه حضوری مردم، سهام عدالت به تمامی افراد تحت پوشش نهادهای دولتی اختصاص می یابد.

خاندوزی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی خانوارها در سازمان بورس تصویب شد که براین اساس واریز سود سهام عدالت از ساعاتی پیش آغاز و تا فردا و پس فردا این واریزی ها ادامه خواهد داشت.


بیش از ۲ میلیون مددجوی بهزیستی از  دریافت سهام عدالت جاماندن!!

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور درخصوص وجود بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارمددجوی تحت پوشش بهزیستی جامانده از دریافت سهام عدالت توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش اعلام شد که طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند، میزان سهامی که به این افراد اختصاص خواهد یافت و نام شرکت‌هایی که سهام خود را به جاماندگان تخصیص می‌دهند، مشخص شد. طبق این تصویب نامه، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف شد در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند.

علیرضا انجلاسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع اجرای بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و جمعیت افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و سه دهک اول ایثارگران، اظهار کرد: در این زمینه سازمان بهزیستی کشور براساس تقاطع‌سنجی با سامانه سازمان خصوصی‌سازی نسبت به شناسایی افراد تحت پوشش فاقد سهام عدالت اقدام خواهد کرد و پس از آن سازمان خصوصی‌سازی نسبت به تخصیص سهام اقدام می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون بهزیستی لیستی از جا ماندگان تحت پوشش سهام عدالت به دولت ارسال کرده بود؟ توضیح داد: پیش از این یکبار توسط حوزه فناوری سازمان بهزیستی کشور تقاطع سنجی با سامانه‌های مربوطه انجام شده اما با این آیین‌نامه نیاز به ارسال مجدد لیست کل مددجویان جهت شناسایی جاماندگان سهام عدالت تحت پوشش است.

بنابر اظهارات انجلاسی، هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور افزود: سهام قابل واگذاری مربوط به سه بانک (صادرات، ملت و تجارت) و دو شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.

به گفته انجلاسی، مبلغ سهام مورد واگذاری با ۵۰ در صد تخفیف معادل ۱۰ میلیون تومان بوده که در یک بازه ۱۰ ساله اقساط آن مستهلک می‌شود.


(۱۴۰۱/۰۹/۱۶) مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند، میزان سهامی که به این افراد اختصاص خواهد یافت و نام شرکت‌هایی که سهام خود را به جاماندگان تخصیص می‌دهند، مشخص شد.

به گزارش ایسنا، طبق تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری به شرح جدول زیر نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران اقدام کند:

ردیف نام شرکت سهام قابل واگذاری(درصد)
۱بانک صادرات۱/۷
۲بانک ملت۴/۱
۳بانک تجارت۳/۱
۴کشتیرانی جمهوری اسلامی۳
۵صنایع پتروشیمی خلیج فارس۶/۷

براین اساس، افراد مشمول این تصویب‌نامه توسط نهاد‌های ذیربط شناسایی و معرفی خواهند شد. احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان (در مقطع واگذاری سال ۱۳۸۵) برعهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولین معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

براین اساس، سازمان خصوصی سازی مکلف است از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولین این تصویب نامه اقدام کند.

وضعیت سهام بعد از واگذاری

شرکت‌های این تصویب نامه نیز موظف هستند در طول مدت قرارداد و به منظور تادیه اقساط سود سهام واگذار شده را به حساب سازمان خصوصی سازی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

همچنین اعمال سایر حقوق مالکانه توسط سهامداران براساس اطلاعات ارسالی آنان از سوی سازمان بورس به شرکت‌های سرمایه پذیر صورت خواهد گرفت.

سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در وثیقه سازمان خصوصی سازی قرار خواهد گرفت و آزاد سازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد. همچنین سهامداران پس از پایان سال پنجم نسبت به تسویه پیش از موعد و آزاد سازی سهام خود اقدام کنند.

در صورت عدم تسویه بهای سهام واگذار شده در پایان مدت اقساط هر یک از سهامداران موظف هستند باقی مانده بقیه سهام را ظرف مدت شش ماه پس از پایان مهلت مقرر نقدا به حساب دولت واریز کنند. در غیر این صورت سازمان خصوصی سازی مجاز است پس از پایان مهلت فوق به میزان سهام تسویه شده سهام در وثیقه را آزاد و مابقی را به مالکیت دولت برگرداند.

قیمت سهام چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت سهام جدول مذکور این تصویب نامه توسط هیات واگذاری و بر مبنای میانگین قیمت پایانی سهام هر شرکت از اولین روز کاری سال جاری منتهی به تاریخ ابلاغ این تصویب نامه/ منتهی به تاریخ جلسه هیات واگذاری تعیین خواهد شد.

در صورت عدم کفاف سهام برای واگذاری تا سقف ریالی تعیین شده برای هر فرد سازمان خصوصی سازی مکلف است نسبت به تامین کسری سهام از محل باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های مذکور اقدام کنند.

واگذاری سهام موضوع این تصویب نامه به موجب قرارداد منعقد بین سازمان خصوصی سازی و فرد مشمول خواهد بود. نقل و انتقال سهام موضوع این تصویب نامه خارج از ساعات معاملات و خارج از اتاق پایاپای انجام خواهد گرفت.

کلیه کارمزد، هزینه‌های نقل و انتقال و توثیق سهام برعهده انتقال دهنده بوده و نقل و انتقال این سهام از پرداخت مالیات معاف است.


سهام عدالت برای ۳/۵ میلیون نفر جامانده

(۱۴۰۱/۰۷/۲۶)طبق مصوبات مجلس و تأیید هیأت دولت قرار است واگذاری سهام عدالت به جاماندگان به‌زودی آغاز شود. آن طورکه روزگذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در هیأت دولت تصویب شده است.

پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از همشهری: رئیس سازمان خصوصی‌سازی از تصویب طرح واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت در هیأت دولت خبر داد و تأکیدکرد: در فاز نخست به ۳.۵ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران سهام عدالت واگذار خواهد شد. آمار‌ها نشان می‌دهد انحراف در روند واگذاری سهام عدالت در ۱۵ سال گذشته به قدری بوده که موجب شده به ۲۱ میلیون نفر از دهک‌های یک تا ۶ که گروه‌های هدف سهام عدالت بوده‌اند، سهام عدالت واگذار نشود و در مقابل به ۱۰ میلیون نفر از ثروتمندان سهام عدالت تخصیص یابد.

نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال۱۴۰۱، در مصوبه‌ای راهکاری برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت در سال۱۴۰۱ مشخص کردند. طبق مصوبه مجلس، دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی و سایر افراد فاقد سهام عدالت اقدام کند.

طبق مصوبات مجلس و تأیید هیأت دولت قرار است واگذاری سهام عدالت به جاماندگان به‌زودی آغاز شود. آن طورکه روزگذشته رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در هیأت دولت تصویب شده است. حسین قربان‌زاده در این‌باره توضیح داد: طبق مصوبه دولت در فاز نخست به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگرانی که سهام عدالت ندارند سهام عدالت واگذار خواهد شد. به‌گفته او تعداد جاماندگانی که در فاز نخست شناسایی شده‌اند ۳ میلیون‌و۵۰۰هزار نفر است.

زمان واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

او در مورد زمان آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان گفت: پرتفوی (سبد سهام) جاماندگان از قبل در سازمان خصوصی‌سازی پیش‌بینی شده بود، اما یکی از شرکت‌ها در هیأت دولت حذف شد و باید جابه‌جایی پرتفوی صورت بگیرد تا بتوان امور را پیش برد. البته این طرح بعد از هیأت دولت باید به هیأت تطبیق مجلس برود و چنانچه ایرادی نداشته باشد، لازم‌الاجرا است. او، اما اشاره‌ای به تعداد کل افرادی که قرار است به آن‌ها سهام عدالت اختصاص یابد نکرد.

تعداد افراد جدیدی که سهام عدالت می‌گیرند

پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه چه تعداد از مشمولان جدید، سهام عدالت دریافت خواهند کردگفته بود: برآورد ما این است که به ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر از جامانده‌ها، سهام عدالت داده شود. در این طرح جاماندگان سهام عدالت در چند گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست افرادی هستند که در سال ۸۴ جزو مشمولان دریافت سهام عدالت بودند، اما به دلایل مختلف از فهرست نهایی سازمان خصوصی‌سازی حذف شدند، که تعداد آن‌ها یک میلیون و ۸۰۰ هزارنفر تا ۲ میلیون‌نفر است مانند کارگران ساختمانی ودستفروشان که در زمره مشاغل تعریف نشده‌ای هستند که اطلاعات جامعی درباره آن‌ها وجود ندارد.

افراد زیر ۱۴ سال مشمول می‌شوند؟

محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه دومین گروه افرد کمتر از ۱۴ سال هستند توضیح داده بود: از سال ۸۵ تاکنون بسیاری از خانواده‌هایی که سهام عدالت دریافت کردند، صاحب فرزند جدید شدند که این فرزند از سهام عدالت محروم است این افراد در گروه دوم قرار می‌گیرند. گروه سوم نیز افرادی هستند که طی سال‌های گذشته به‌دلیل بروز مشکلات اقتصادی، توان مالی آن‌ها کاهش یافته و هم‌اکنون جزو دهک‌های کم‌درآمد محسوب می‌شوند.

ارقام دقیق‌تر از جامانده‌های سهام عدالت

اطلاعاتی که پیش از این وزارت کار برمبنای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان منتشر کرده بود نشان می‌دهد خطا در شناسایی افراد مشمول سهام عدالت در گذشته سبب شده که ۴۵درصد از افراد دهک دهم جامعه یعنی ثروتمندان مشمول سهام عدالت شوند و در مقابل ۴۲ درصد از کم‌درآمدترین گروه‌های جامعه فاقد سهام عدالت باشند این یعنی اینکه نزدیک به ۲۱ میلیون نفر از کم‌درآمدترین افراد جامعه سهام عدالت ندارند، اما در مقابل ۱۰ میلیون نفر از پردرآمدترین گروه‌های جامعه سهام عدالت دارند.

طبق این اطلاعات در دهک نهم و دهم یعنی ثروتمندترین افراد جامعه به‌ترتیب ۶۵ و ۶۰درصد افراد سهام عدالت گرفته‌اند که ۱۰ میلیون نفر را شامل می‌شود، اما در مقابل از جمعیت ۴۹‌میلیون‌و۴۴۸ هزار نفری دهک‌های یک تا ششم که گروه‌های هدف سهام عدالت بوده‌اند تعداد ۲۰میلیون‌و۸۰۶ هزار نفر یعنی ۴۲درصد از کل این جمعیت فاقد سهام عدالت هستند.

بین این افراد ۳میلیون ازمددجویان تحت پوشش کمیته امداد و افراد تحت پوشش بهزیستی دیده می‌شوند که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. به بیان دقیق‌تر ۲۸درصد از افراد تحت پوشش بهزیستی یعنی یک‌میلیون نفر و ۲۱درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد یعنی ۲ میلیون نفر سهام عدالت ندارند.

این انحراف در اجرای طرح واگذاری سهام عدالت که در طول ۱۵ سال گذشته اجرا شده در حالی اتفاق افتاده است که اساسا واگذاری سهام عدالت با هدف کمک به ۶ دهک درآمدی پایین جامعه که سطح درآمد کمتری دارند آغاز شد، اما راه برعکس را پیمود. این انحراف در عین حال موجب ناکارآمدی یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌های توزیعی در کشور شده است؛ انحرافی که با روح قانون اصل۴۴ و آرمان‌های عدالت‌خواهانه آن منافات دارد.


به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز (۶ مهر) هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هیات وزیران همچنین با افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران موافقت کرد. به گونه‌ای که در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها این مبلغ به چهار میلیارد ریال، سایر شهرها سه میلیارد ریال و روستاها دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد. سود این تسهیلات ۴ درصد و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است. همچنین واگذاری بخشی از سهام دولت در برخی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند نیز تصویب شد. این مجموعه‌ها سود ده هستند و مثلا قرار است سهام بانک صادرات، ملت، تجارت به آنها واگذار شود.

واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی

هیئت وزیران وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در برخی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور اقدام کند.

به گزارش ایسنا، هیئت وزیران در جلسه صبح امروز خود به ریاست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کرد از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت در بانک های صادرات، ملت و تجارت، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مخابرات ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نسبت به واگذاری مستقیم سهام به افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور اقدام نماید.

براساس مصوبه هیئت وزیران، مبلغ سهام مورد واگذاری به هریک از مشمولین معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال می باشد. همچنین افراد مشمول این تصویب نامه، توسط نهادهای ذی ربط شناسایی و معرفی خواهند شد و احراز عدم تخصیص سهام عدالت به آنان (در مقطع واگذاری سال ۱۳۸۵) برعهده سازمان خصوصی سازی خواهد بود.
سازمان خصوصی سازی نیز مکلف است از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار و تسویه وجوه، نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هریک از مشمولین اقدام نماید.
سهام واگذار شده تا پایان مدت اقساط در وثیقه سازمان خصوصی سازی قرار خواهد گرفت و آزادسازی سهام موصوف پس از تسویه کامل اقساط و به صورت مرحله ای (طی ۳ سال به نسبت مساوی) انجام خواهد شد. همچنین سهامداران می توانند پس از پایان سال پنجم نسبت به تسویه پیش از موعد و آزادسازی سهام خود اقدام نمایند.
قیمت سهام موضوع این مصوبه توسط هیأت واگذاری و بر مبنای میانگین قیمت پایانی سهام هر شرکت از اولین روز کاری سال جاری منتهی به تاریخ ابلاغ این تصویب نامه/ منتهی به تاریخ جلسه هیأت واگذاری تعیین خواهد شد. در صورت عدم کفاف سهام برای واگذاری تا سقف ریالی تعیین شده برای هر فرد، سازمان خصوصی سازی مکلف است نسبت به تأمین کسری سهام از محل باقیمانده سهام دولت در شرکت های موضوع این مصوبه اقدام نماید.
لازم به ذکر است، واگذاری سهام موضوع این تصویب نامه به موجب قرارداد الکترونیکی منعقده فیمابین سازمان خصوصی سازی و فرد مشمول خواهد بود. همچنین نقل و انتقال سهام موضوع مصوبه خارج از ساعت معاملات و خارج از اتاق پایاپای، انجام خواهد گرفت و کلیه کارمزد، هزینه های نقل و انتقال و توثیق سهام موضوع این مصوبه بر عهده انتقال دهنده بوده و نقل و انتقال این سهام از پرداخت مالیات معاف می باشد.

 


سهام عدالت جاماندگان تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی

به گزارش فارس، وزیر امور اقتصادی و دارایی، ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ دو تکلیف به دولت سپرده شده است، یکی اینکه افراد جامانده تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که جاه مانده‌اند، سهام عدالت به آنها اختصاص یابد و دوم اینکه سایر اشخاص جا مانده در ۶ دهک کم‌درآمدی جامعه که سهام عدالت ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم قرار ندارند.

وی، تصریح کرد: در گام اول اولویت به گروه اول یعنی افراد جامانده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید سهام عدالت به آنها اختصاص داده شود برای این منظور پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و این پیش‌نویس در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد. در مرحله ارائه به هیأت دولت قرار دارد. قرار است به ۳ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.

مطلع شوید: آخرین اخبار سهام عدالت در ۲۴ ساعت گذشته

سهام عدالت برای جاماندگان ۶ دهک کم‌درآمد جامعه

خاندوزی، یادآور شد: دسته دوم افرادی از ۶ دهک کم‌درآمد جامعه هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار ندارند و سهام عدالت هم به آنها  اختصاص نیافته است. دولت همچنین طبق برآورد ۱۳۰ هزار میلیارد  تومان به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و صندوق تأمین اجتماعی بدهکار است که امسال باید بدهی خود را بپردازد. بنابراین اول باید تکالیف خود به صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی را بدهد و بعد ببینیم چقدر سهام دولتی می‌ماند که از مابقی آن سهام برای تعیین تکلیف افراد جا مانده از ۶ دهک درآمدی سهام عدالت اختصاص داده شود، اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد.


خبر جدید از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

(۱۴۰۱/۰۵/۰۷) محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ جاماندگان سهام عدالت از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده که باید سهام عدالت در فاز اول شناسایی بازماندگان، به آن‌ها اختصاص پیدا کند.

وی گفت: بخش دوم از بازماندگان کسانی از دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی هستند که سهام عدالت به آن‌ها اختصاص پیدا نکرده است و همین طور بر اساس اولویت این طرح به جلو می‌رود.

نماینده کرمان در مجلس گفت: محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آن‌ها اختصاص یابد.


مصوبه جاماندگان سهام عدالت به دولت رفت

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارسال مصوبه تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد.

(۱۴۰۱/۰۴/۲۱) به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانی سیاست‌گذاری اقتصادی در جمع خبرنگاران با اشاره به اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: با همکاری وزارت رفاه این تکلیف قانون بودجه را با اولویت دهک‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی پیگیری می‌کنیم و پیش نویس مصوبه آن آماده و به کمیسیون اقتصادی ارسال شده و به محض تصویب به اجرا می‌رسد.

اجرای قانون واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت در چه مرحله ای است؟

(۱۴۰۱/۰۳/۳۱) آقای قربان‌زاده: پیش نویس مصوبه هیات دولت در باره این تکلیف  در مورد مشمولان کمیته امداد و بهزیستی آماده شده است. در چند مرحله تکلیف این واگذاری سهام به جاماندگان اجرا می شود.

جلساتی با سازمان بهزیستی و کمیته امداد برگزار شده فهرست کسانی که مشمول هستند اما سهام عدالت ندارند استخراج شده حدود ۳.۵ میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند اما سهام ندارند قرار است این لیست با سامانه وزارت رفاه چک بشود.

۵۰ درصد تخفیف برای این مشمولان در نظر گرفته شود و ۵۰ درصد هم از محل سود سال های آتی تسویه می شوند پس مشمولان تحت پوشش کمیته و بهزیستی حتی یک ریال هم  برای دریافت سهام عدالت نباید پرداخت کنند همچنین هیچ ثبت نامی هم نیاز نیست انجام دهند.

در مورد مابقی افراد هم دو دهک اول که باقی می مانند در  مرحله دوم است و در مرحله سوم افراد  ۴ دهک بعدی هستند که وزارت اقتصاد و رفاه ساز و کار شناسایی افراد را باید داشته باشند.

منابع دولت در خصوص سهام ارزنده الان روی تابلوی بورس حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان وثیقه است. تنها از سهام غیر وثیقه  قابل واگذاری برای پرتفوی سهام  عدالت تصمیم گرفته می شود که شامل هلدینگ خلیج فارس و ۳ بانک است.

نیاز به اصلاح قانون داریم تا از منابع دیگر هم بتوانیم برای پرتفوی سهام عدالت استفاده کنیم تا منابعی برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان دهک های بعدی باشد.


آغاز تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از تیر ماه ۱۴۰۱

حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: بعد از پیگیری‌های انجام شده برای تشخیص واجدان سهام عدالت، مشخص شد که یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۵ نفر از کمیته امداد و ۲ میلیون و ۲۵ هزار و ۸۲۵ نفر از سازمان بهزیستی جزو واجدان دریافت سهام عدالت هستند که تاکنون از دریافت این سهام غافل مانده‌اند.

وی ادامه داد: در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

قربان زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان سهام به این افراد تعلق می گیرد، اظهار داشت: تاکنون این مساله نهایی نشده و تصمیم گیری در مورد این موضوع نیازمند چندین هفته زمان است تا مشخص شود که سهام از چه منابعی به این افراد اختصاص یابد.

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در ۲ دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این سهام هستند، اقدام به تخصیص سهام عدالت می کنیم.

وی گفت: از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می شود.


اخبار قبلی مربوط به سهام عدالت جاماندگان 👇


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس زمان واگذاری سهام عدالت به مشمولان جامانده را اعلام کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از احکام بودجه امسال واگذاری سهام عدالت به مشمولان جامانده است. مجموعاً ۱۸ میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت هستند که واگذاری سهام بعد از خرداد ماه یعنی اواسط سال طی فرآیندی صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: البته ابتدا مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر، کارگران فصلی در اولویت واگذاری سهام عدالت قرار می‌گیرند و بعد از آن نوبت به سایر دهک‌های کم برخوردار می‌رسد.

چند نفر سهام عدالت را فروختند؟

چندی پیش نیز دستیار ویژه رئیس سازمان بورس درباره اینکه چه میزان از سهامداران عدالت اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند، گفت: در روش غیرمستقیم که سهامداران عدالت سهامدار شرکت‌های استانی شده‌اند، در صورتی که نماد آنها باز شود می‌توانند سهام خود را در شرکت‌های استانی خرید و فروش کنند، اما در روش مدیریت مستقیم که حدود ۱۹ میلیون نفر از کل سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، در سال ۹۹ ابتدا ۳۰ درصد و بعد ۶۰ درصد این سهام قابلیت خرید و فروش داشت که در آن زمان تا پاییز ۹۹ حدود ۳ میلیون نفر از سهامداران عدالت روش مستقیم اقدام به فروش ۳۰ درصد یا ۶۰ درصد از سهام خود کردند، اما با توجه به روند ریزشی بازار و کاهش ارزش پرتفوی سهان عدالت، خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد.

به گفته وی، در آن زمان فروش سهام عدالت یکی از عوامل تشدید‌کننده در ریزش بازار بود و به عنوان پاشنه آشیل به شمار می‌رفت و برای جلوگیری از زیان سهامداران، خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد.

زمان آزادسازی سهام عدالت

حدادی این را هم گفت: قرار شد تصمیم‌گیری در مورد آزادسازی سهام عدالت به شرطی باشد که اولاً بازار از نظر حجم و قیمت سهام و معاملات متعادل شود. ثانیاً آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت چه برای روش مدیریت مستقیم و یا روش غیرمستقیم اصلاح شود و همچنین چگونگی برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت مشخص شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 69, میانگین امتیاز: 4,26 از 5)
Loading...