شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

تبدیل کالابرگ به یارانه نقدی به چه صورت است؟

تبدیل کالابرگ به یارانه نقدی
دستیار ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با پرداخت یارانه و اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که با اجرای این طرح یارانه قطع نخواهد شد و به قوت خود باقی می ماند اما دیگر مبلغ آن افزایش پیدا نمی کند یعنی به عنوان مثال کسی که یارانه ی دریافتی او ۳۰۰ هزار تومان است با دریافت این مبلغ به صورت نقد دیگر یارانه ی تشویقی که مبلغ ۱۲۰ هزار تومان است به مبلغ یارانه ی وی اضافه نخواهد شد. برای اطلاع از جزئیات تبدیل کالابرگ به یارانه نقدی با ما همراه باشید.

کالابرگ قابل تبدیل به پول نقد می باشد و اجباری در استفاده ی کالابرگ الکترونیک نمی باشد

در رابطه با جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی باید گفت که طرح کالابرگ الکترونیک اختیاری بوده مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با اعلام این که یارانه نقدی حذف نمی‌شود و کالابرگ الکترونیکی اختیاری است، گفت: بر اساس این طرح، خانوارها می‌توانند به اعتبار یارانه، یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند اما اگر خانواده ای اختصاص دادن یارانه ی نقدی به خرید ۱۱ قلم کالای اساسی را نداشته باشد می تواند مبلغ یارانه ی خود را به صورت نقدی دریافت کند.

از همان ابتدا هدف از ایجاد طرح یارانه، پوشش سبد غذایی مردم بود تا به طور طبیعی سلامت ها خانواده ها تامین شود. سلامت غذایی یعنی رساندن کالری مناسب، ریز مغذی و پروتئین مناسب به خانواده‌ها.

وقتی سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی حذف شد قرار بر این بود که مابه‌التفاوت سبد پرداخت شود. بالاخره تورم حوزه‌های مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد می‌تواند ۱۵۰ قلم باشد. حوزه خرید وسایل و سایر مایحتاجی مختلفی که در زندگی ما است. این طرح مهم‌ترین دقتش فقط روی سبد است. حال اینکه چرا ۱۱ قلم باشد، ۱۱ قلم توسط مجموعه‌های علمی مخصوصاً انستیتو تغذیه ایران تائید شده است. باید این ۱۱ قلم به صورت متوازن در سفره خانواده‌ها باشد تا سلامت بین نسلی حفظ شود.

چندی پیش هم علیرضا عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که تا آبان ماه دسته‌ بندی درآمدی خانوارها از «دهک» به «صدک» تغییر خواهد کرد که در این دسته‌ بندی احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوارها هم وجود دارد. یعنی ممکن است برخی که قبلا یارانه دریافت نمی کردند مشمول دریافت یارانه شوند و یارانه ی برخی از افراد هم قطع شود و به طور کلی در تعیین معیار و فاکتورهای دریافت یارانه تغییراتی رخ خواهد داد و فاکتورهای بیشتری در در یافت یارانه لحاظ خواهد شد.

یارانه تشویقی شامل چه کسانی می شود؟

۱۴۰۲/۰۷/۲۲ – از ۲۲ مهر ماه دو دهک ششم و هفتم درآمدی در صورت خرید کالابرگ به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای اساسی ۱۲۰ هزار تومان اعتبار بیشتر دریافت خواهند کرد.

۱۴۰۲/۰۶/۰۱ – در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر تعاون خبر داد که دهک چهارم و پنجم هم مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در طرح کالابرگ الکترونیکی خواهند شد.

۱۴۰۲/۰۵/۲۱ – تغییر در طرح کالابرگ با هدف افزایش اقبال عمومی انجام شده و وزیر کار می گوید ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی با خرید کالا می دهیم.

وزیر کار با بیان اینکه طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا با اقبال مواجه نشد و دولت این رویه را اصلاح کرد، گفت: با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می دهیم.

سید صولت مرتضوی وزیر کار  و رفاه اجتماعی در گفتگو با تسنیم در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات نسبتا کم اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک و عدم تغییر یارانه نقدی در مقابل افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته گفت: این سوال در خصوص اقتصاد کلان و معیشت کلان مردم است اما وظیفه وزارت کار در حوزه کالابرگ، بسترسازی سامانه به منظور تسهیل ارائه کالابرگ الکترونیکی است. به این معنا که کسانی که علاقه‌مند هستند به جای یارانه نقدی کالا خریداری کنند، بتوانند به راحتی این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این یک تکلیف قانونی برای ما بود، گفت: این تکلیف از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار دولت قرار گرفت و زیر ساخت‌های آن را دولت آماده کرد. از دی ماه سال ۱۴۰۱ در چند استان طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در چند استان و سپس به صورت ملی اجرا شد.

مرتضوی افزود: اجرای این طرح با اقبال مردم مواجه نشد علت نیز این بود که از این یارانه مردم نیازهای دیگر خود را نیز برطرف می‌کردند. به طور مثال از مبلغ یارانه برای هزینه‌های حمل و نقل، درمان، مسکن و نیازهای دیگر استفاده می‌کردند. لذا در گام نخست اعلام کردیم که هر کس ۷۰ درصد از یارانه خود را خرید کند، مشمول ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهد شد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به مسائلی که مقدمتا به آن اشاره کردم این طرح با اقبال مردم مواجه نشد. نتیجه این شد که ما رویکر اصلاحی را اتخاذ کردیم. براین اساس رقم ۷۰ درصد تعیین شده را به ۵۰ درصد کاهش دادیم به این معنا که اگر یک یارنه‌بگیر ۴۰۰ هزار تومانی، ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای تعیین شده خریداری کند، ۱۲۰ هزار تومان به یارانه او اضافه خواهد شد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 18, میانگین امتیاز: 3,06 از 5)
Loading...