یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

آیا کالابرگ از یارانه کم میشود؟

آیا کالابرگ از یارانه کم میشود؟

در طرح کالابرگ ۱۱ قلم کالای اساسی، شامل شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج، حبوبات و گوشت گوساله عرضه می شود. آیا کالابرگ از یارانه کم میشود؟ با اجرایی شدن طرح کالابرگ سوالاتی در این زمینه ایجاد شده است که قصد داریم به آن بپردازیم.

کالابرگ یارانه چیست؟

آیا میدانید کالابرگ چیست؟ با پیشنهاد طرح کالابرگ الکترونیک بسیاری از مردم به این موضوع فکر کردند که قرار است به جای دریافت وجه نقد تعدادی کالای بی استفاده و باکیفیت پایین دریافت کنند. با اجرای آزمایشی این طرح این دغدغه برطرف شد و مشخص شد دریافت کالابرگ اجباری نیست. اعتبار کالابرگ الکترونیکی، یک ماه جلوتر به دست مشمولان می‌رسد تا این افراد بتوانند از آن بهتر استفاده کنند، اما افرادی که همچنان می‌خواهند یارانه را به‌شکل نقدی دریافت کنند، حق و حقوقشان سرجای خودش است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: در مرحله نخست و به منظور حمایت از خانوار‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) افزایش ۲۰ درصدی اعتبار یارانه  اعمال می‌شود.

آیا کالابرگ جایگزین یارانه می‌شود؟

کالابرگ (یارانه غیرنقدی)، قرار نیست به طور کامل جایگزین پرداخت نقدی یارانه شود. یارانه‌بگیران اختیار دارند که یارانه خود را در قالب کالابرگ الکترونیکی و خرید ۱۱ قلم گروه کالایی اختصاص دهند یا به صورت نقدی برداشت وجه کنند و اجباری در این کار وجود نخواهد داشت.
استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی فقط از فروشگاه‌هایی که به سامانه کاربردی «شما» متصل هستند، امکان‌پذیر است و فروشگاه‌هایی که تمایل به شرکت در این طرح دارند باید به سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) مراجعه و پس از نصب برنامه کاربردی شما نسبت به تقاضای اتصال سامانه فروشگاهی به این شبکه اقدام کنند.

چگونه می‌توان با کارت یارانه، سبد کالا گرفت؟

۱۱ قلم کالای اساسی، شامل شیر و ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید (مرغ)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج، حبوبات و گوشت گوساله در طرح کالابرگ عرضه می‌شوند.
کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار باشند، قابلیت استفاده و خرید در این طرح را دارند. خانواده‌ها محدودیتی در این خصوص ندارند و همچنین در صورت مشاهده هرگونه کم فروشی و گران‌فروشی، پایین بودن کیفیت اجناس یا هر مورد دیگری، می‌توانند با سامانه ۱۲۴ وزارت صمت تماس بگیرند.
هم اکنون فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی و رفاه در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. همچنین پیگیری‌هایی برای اتصال سایر فروشگاه‌های کوچک در شهرها، دهستان‌ها و روستا‌ها به طرح یارانه در قالب کالابرگ، در حال انجام است. یارانه بگیران می‌توانند در چند مرحله از اعتبار خود از گروه ۱۱ قلم کالای اساسی خرید کنند. محدودیتی برای خرید از یک نام تجاری خاص یا یک کیفیت ثابت وجود ندارد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 68, میانگین امتیاز: 3,56 از 5)
Loading...