پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

شرایط دریافت وام مسکن مددجویان کمیته امداد و بهزیستی

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ضمن تشریح مشکلات این نهاد در حوزه مسکن مددجویان، به وام بهسازی مسکن روستایی که برای سال ۱۴۰۱ با رقم ۲۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است اشاره کرد و گفت: ابلاغیه مربوط به وام ۲۰۰ میلیون تومانی هفتم شهریور از سوی دولت صورت گرفته اما در قیاس با سابقه این طرح در سنوات گذشته تفاوت‌هایی وجود دارد که برای مددجویان چالش برانگیز بوده و باید رفع مشکل شود.

محمود توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جدیدترین اقدامات این نهاد در حوزه مسکن مددجویان تحت پوشش اظهار کرد: برای مقاوم‌سازی مسکن مددجویان روستایی، طرح بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن وجود دارد که متولی اصلی آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است؛ باتوجه به همکاری و تعامل خوبی که با بنیاد وجود دارد از ظرفیت این تسهیلات برای مددجویان خود استفاده و آنها را به سمت بهره‌گیری از این تسهیلات هدایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کنار آن نیز با کمک‌های بلاعوض و مساعدت‌های مالی و مشاوره‌های فنی و با پیگیری‌های اجرایی و اجرای فرآیند احداث، به مددجویان روستایی کمک می‌کنیم تا مشکل مددجویان تحت پوشش در حوزه مسکن رفع شود و این بستر، کاری است که از سوی دولت پیش‌بینی شده که البته سابقه چند ساله دارد، اما در این دولت هم پیگیری شده است.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به اینکه در بحث مسکن روستایی، وام بهسازی مسکن روستایی برای سال ۱۴۰۱ با رقم ۲۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: در ابلاغیه جدید وام ۲۰۰ میلیون تومانی بحث ارائه سند مالکیت منازل روستایی، تغییر ساز و کار ضمانت‌ها و حذف شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و تغییرات دیگری اعمال شده که اخذ تسهیلات مذکور را برای مددجویان این نهاد دشوارتر خواهد کرد.

توکلی در این راستا خواست تا دریافت این تسهیلات برای مددجویان این نهاد ساده‌سازی و با شرایط سهل‌تری به مددجویان ارائه شود.

هدایت مددجویان شهری برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن 

شرایط ویژه ثبت‌نام برای مددجویان؛ شرط واریز «آورده» حذف شد 

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد درباره اقدامات این نهاد در زمینه تامین مسکن مددجویان شهری، به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: در تعامل با وزارت راه و شهرسازی (متولیان طرح) شرایط ویژه‌تری برای مددجویان کمیته امداد پیش‌بینی شده است و مددجویان برای ثبت‌نام در این طرح هدایت شده‌اند.

توکلی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از خانوارهای تحت پوشش در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: باتوجه به اطلاع‌رسانی‌های چندین باره، درحال حاضر بیش از ۲۳۱ هزار خانوار تحت پوشش در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، بیش از ۷۴۰۰ مورد از خانوارها تخصیص پروژه و کلیات پروژه برای آنها مشخص و تعریف شده‌ و همچنین بیش از ۳۷ هزار و ۶۰۰ خانوار از مددجویان تحت پوشش تایید نهایی دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به شرایط ویژه‌تری که این طرح برای مددجویان درنظر گرفته است، یادآور شد: در حالت معمول پس از اینکه متقاضیان، ثبت نام و تایید نهایی دریافت کردند، باید مبلغ آورده‌ای واریز کنند و پس از واریز وجه، تخصیص پروژه صورت می‌گیرد، این درحالیست که این روند برای مددجویان مشکل ایجاد می‌کرد که با پیگیری‌های انجام شده، اخیرا معاون وزیر ابلاغیه‌ای به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ کرده تا این آورده را برای مددجویان کمیته امداد پیش شرط قرار ندهند و این موضوع موجب حذف آنها از سامانه نشود.

توکلی در این راستا از پیگیری کمیته امداد خبر داد تا اگر مددجویی براساس ضوابط قبلی به خاطر عدم پرداخت آورده اولیه حذف شده، بتواند به جمع متقاضیان و افرادی که پروژه آن‌ها تخصیص پیدا کرده، اضافه شوند.

۳۶۰ هزار خانوار مددجو نیازمند «مسکن» 

صندوق ملی مسکن امتیازات ویژه‌ای برای مددجویان از حیث کمک به بازپرداخت اقساط وام‌ها در نظر گیرد

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تعداد مددجویان فاقد مسکن بیان کرد: براساس برآوردهای انجام شده، باید ۲۴۰ هزار خانوار از مددجویان کمیته امداد در اولویت تامین مسکن شهری قرار گیرند و آمار افرادی هم که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند موید همین آمار است.

وی درباره تعداد مددجویان روستایی فاقد مسکن نیز گفت: باتوجه به اینکه جنس نیاز مددجویان روستایی از جنس فاقدین مسکن نیست و عمدتا از افرادی هستند که مسکن‌شان به لحاظ استحکام و مقاومت، نامناسب است؛ آمار این افراد حدود ۱۲۰ هزار خانوار را شامل می‌شود و می‌توان گفت در مجموع حدود ۳۶۰ هزار خانواده روستایی و شهری تحت پوشش کمیته امداد در زمینه مسکن دچار مشکل هستند.

توکلی با اشاره به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در قانون بودجه سال جاری برای مسکن محرومان اعتبار مناسبی دیده شده است تا امداد بتواند به لحاظ مالی آنها را پشتیبانی کند.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به اینکه یکی از کمک‌های دولت تخصیص به موقع اعتبار دیده شده در قانون بودجه است که می‌تواند کمک‌کننده باشد، در این راستا از دولت خواست تا پیش از فرا رسیدن فصل سرما اقدامات برای ساخت مسکن مددجویان پیش برود؛ به گونه‌ای که عمده تخصیص بودجه در نظر گرفته شده را تا نیمه اول سال پرداخت کنند.

بخوانید: آخرین اخبار دریافت وام از بانک ها 

توکلی خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود که صندوق ملی مسکن امتیازات ویژه‌ای برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از حیث کمک به بازپرداخت اقساط وام‌ها در نظر گیرد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 46, میانگین امتیاز: 4,39 از 5)
Loading...