پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

دریافت یارانه نقدی و یا کالابرگ اختیاری شد/ چه کالایی عرضه می شود؟

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار(شما) آغاز شد

استاندار هرمزگان گفت: اجرای طرح خرید با کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار (شما) در هرمزگان آغاز شد. مهدی دوستی به اهمیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اشاره کرد و گفت: به منظور حمایت از سبد غذایی خانوار و تقویت سلامت غذایی این امکان برای مردم ایجاد شده که با اعتبار یارانه، بتوانند یک ماه زودتر اقلام ضروری خانوار خود را خریداری کنند.

وی ویژگی بارز این طرح را حفظ قدرت خرید مردم در طول دوره برشمرد و گفت: برای حفظ قدرت خرید مردم در این طرح؛ قیمت کالا در شهریور ۱۴۰۰ مبنا و ملاک عمل قرار گرفته و دولت طبق سبد کالای مشخص شده، ما به تفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می کند.

استاندار هرمزگان احترام به سلایق مختلف را دیگر مزیت طرح کالابرگ برشمرد و افزود: مردم برای خرید اقلام کالایی این طرح می توانند آزادانه و به سلیقه خود هر نشان تجاری را انتخاب و خریداری کنند و امکان پرداخت ما به التفاوت قیمت کالای انتخابی با کالای مرجع نیز میسر شده است.

دوستی گفت: در این طرح همچنین مردم می توانند براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی مرجع را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار یارانه شان خریداری کنند.

وی در رابطه با افراد مشمول این طرح گفت: تمام کسانی که حساب یارانه آنها در هرمزگان است از امشب می توانند برای مشاهده ی میزان اعتبار و اقلام کالایی مصوب با تلفن همراه سرپرست خانوار ،کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره گیری کنند.

بیشتر بخوانید؛ جزئیات واریز یارانه برای متقاضیان تجدیدنظر اعلام شد

استاندار هرمزگان گفت: همچنین می توانند با نصب برنامه کاربردی شما ( شبکه ملی اعتبار) نیز با استفاده از برنامه های نرم افزاری بازار و مایکت، یا مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir از مکان های فروش کالاها مطلع شوند.


یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود

(۱۴۰۱/۰۹/۱۸) مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با بیان این که طرح کالابرگ الکترونیکی اختیاری است گفت: یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود.
حمید فرداد مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آنها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

وی افزود: طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در ادامه گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فرداد گفت: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.


انتخاب یارانه نقدی و یا کالابرگ اختیاری است

(۱۴۰۱/۰۹/۹) وزیر کار گفت: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می توانند از استفاده کنند و کسانی که خواستند می توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا پول آن را برداشت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از ایسنا، صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز (۹ آذر ۱۴۰۱) هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد.

وی ادامه داد: به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

وی ادامه داد: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می توانند از استفاده کنند و کسانی که خواستند می توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می شود، پول آن را برداشت کنند.


(۱۴۰۱/۰۵/۱۷) آنطور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت بعد از اینکه امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.
صحبت از زیرساخت‌هایی است که برای اجرای طرح کالابرگ آماده نیست. همین که آماده شود یارانه نقدی را حذف می‌کنند.

کالابرگ

به گزارش تجارت نیوز، قرار بود تا شهریور طرح کالابرگ اجرا شود. یعنی چند هفته دیگر. روز گذشته نیز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: «پس از تصمیم نهایی ستاد اقتصادی دولت، شیوه پرداخت کالابرگ و نحوه دریافت آن را اعلام خواهیم کرد.»

خاندوزی به ایلنا گفت: « این گزارش قرار است تا آخر مرداد توسط دوستان ارائه شود. امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزئیات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد

برخی از مردم اما نسبت به جایگزینی کالابرگ انتقاد دارند. این انتقادات از همان ابتدا که صحبت از کالابرگ به جای یارانه نقدی بود، مطرح شد. آنها می‌گوید یارانه نقدی را به انتخاب خودشان صرف هزینه‌های جاری زندگی می‌کنند و مجبور نیستند صرف خرید چند قلم کالای خاص کنند.

در ادامه واکنش برخی مخاطبان را نسبت به این مسئله می‌خوانید:

«کالابرگ نمیخوایم. یارانه نمیخوام. قیمتها برگرده مثل سالهای پیش. آرزوی همه چیرو داریم به گورمیبریم. توان خرید گوشت و مرغ نداریم.»

«بزارید خودمون تصمیم بگیریم با یارانه پرداختی چی کار کنیم.»

«ما کالابرگ نمیخوایم. اومدیم بچه مون مریض شد خواستیم ببریم دکتر. با کالابرگ ببریم؟»

پیش از این محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه رادیویی گفت: «یکی از طرح‌های دولت این است که به جای پول نقد، یارانه را در قالب کالای ارزان عرضه کند تا مطمئن شویم میزان گوشت، شیر و غیره که بر اساس استانداردهای بهداشتی، یک خانواده باید دریافت کند، دریافت کرده‌اند. این یک حلقه تکمیلی پرداخت یارانه‌ها است. اما بعد از اینکه امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.»

آنطور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت سخت‌افزار جدیدی به نام کالابرگ ایجاد نمی‌شود. بلکه از زیرساخت‌های موجود مانند کارت‌های بانکی استفاده می‌شود. در مرحله‌ای که سامانه تکمیل و اعلام شود، افراد مایل به دریافت کالای ارزان، می‌توانند به مکان‌های مشخص مراجعه کنند

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 89, میانگین امتیاز: 4,16 از 5)
Loading...