یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

دلیل قطع شدن یارانه و پیگیری یارانه قطع شده با کد ملی

دلیل قطع شدن یارانه

مشکل پرداخت یارانه نقدی آبان حل شد

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: مشکل به وجود آمده در پرداخت یارانه مرحله ۱۵۳ به صورت کامل برطرف شده است.
اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشکل به وجود آمده در پرداخت یارانه مرحله ۱۵۳ مربوط به آبان ماه ۱۴۰۲ به صورت کامل برطرف شده و یارانه کلیه سرپرستان خانوار مشمول در سراسر کشور واریز و قابل برداشت می‌باشد.

پیشتر حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با اشاره به اینکه یارانه مرحله ۱۵۳ سرپرستان خانوار عمده بانک‌ها واریز شده است گفته بود: در برخی از بانک‌ها به‌دلیل مشکلات فنی یارانه‌ها واریز نشده است که با برطرف شدن مشکل فنی تا پایان هفته واریز می‌شود.

یارانه آبان ماه تا آخر هفته واریز می‌شود

یارانه برخی افراد به‌خاطر مشکل فنی بانک‌ها با تاخیر واریز می‌شود. برخی شهروندان اعلام کردند که یارانۀ آنها واریز نشده است. روابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد به‌دلیل بروز مشکل نرم‌افزاری برخی بانک‌ها،‌ یارانه‌‌ها به تدریج تا آخر هفته واریز می‌شود. یارانه هیچ کس حذف نشده است.


چرا یارانه من قطع شده است و چه کار باید بکنم؟

اگر شما احساس می کنید که دهک بندی خانوار شما نیاز به بازبینی دارد این ویدیو را تماشا کنید تا ببینید چه چیزهایی ممکن است موجب تغییر دهک بندی شما گردد. دهک بندی خانوار با یک سری از شاخص ها از جمله چهار شاخص زیر تعیین می شود:

  1. بُعد خانوار (تعداد اعضای خانواده)
  2. تراکنش های بانکی
  3. اطلاعات خودرو
  4. حقوق و درآمد افراد

ممکن است دهک بندی شما به خاطر یکی از موارد زیر تغییر یافته باشد:

گروه اول: اگر در یک خانواده فرزندان ازدواج کردند و یا زندگی مستقل تشکیل دادند اما هنوز خانوار خودشان را از والدین جدا نکرده اند چون مجموع درآمدشان باهم حساب می شود ممکن است موجب شود خانوار ایشان در دهک ده قرار بگیرد. این افراد می توانند بعد از ثبت درخواست بررسی در سامانه حمایت و رجوع به سازوکاری که سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام می کند با مراجعه به سایت این سازمان یا پلیس +۱۰ نسبت به تفکیک خانوار خودشان اقدام کنند.

گروه دوم: بعضی از افراد مثل کارپردازها و یا مدیران خرید هستند حساب شخصی و تجاری خودشان را جدا نکرده اند و یا وقتی افراد کارت بانکی خودشان را در اختیار دیگران گذاشته اند تا با آن کار کنند. اگر تراکنش بانکی این افراد به این دلایل بالا رفته باشد ممکن است باعث شود دهک دهمی شناسایی شوند. در مورد اول برای رفع این مشکل باید حساب شخصی و تجاری را جدا کنند و در مورد دوم باید بدانند این کار می تواند تبعات حقوقی برای این افراد داشته باشد و نباید کارت خود را در اختیار دیگران قرار دهند. وزارت رفاه بعد از ۳ ماه این افراد را وسع سنجی می کند، در صورتی که تا آن موقع حسابشان تفکیک شده باشد مشمول یارانه خواهند شد.

گروه سوم: افرادی هم هستند که خودرو خود را به صورت قولنامه ای فروخته اند، چون خودرو این افراد هنوز فک پلاک نشده است جزو اموالشان به حساب می آید و ممکن است باعث شود جزو دهک ده قرار گیرند. این افراد برای حل این مشکل باید به مراکز فک پلاک مراجعه کنند تا خودرویی که فروخته اند از لیست دارایشان حذف شود.

گروه چهارم: البته گروه دیگری هم هستند که واقعا درآمد بالایی دارند اما به دلیل داشتن بیماری خاص و پرهزینه یکی از اعضای خانواده نیاز به حمایت دارند. این عزیزان مشمول شرایط خاص می شوند و می توانند با مراجعه به سایت اعتراض به دهک بندی و اعلام شرایط خود تخت بررسی مجدد قرار بگیرند. در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی هم نظارت دارند.

حذف یارانه با خرید ارز سهمیه ای : دولت امسال برنامه دارد یارانه خریداران ارز سهمیه ای را با توجه به ضرورت افتتاح حساب ارزی و امکان احصای دقیق اطلاعات، قطع کند.

شنیده ها حاکی از آن است با توجه به آن که خرید ارز سهمیه ای نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت انجام می شود این امر موجب رصد دقیق خریداران ارز سهمیه ای و حذف یارانه آنها با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها خواهد بود.

  افراد می توانند بعد از اصلاح موارد گفته شده با مراجعه به سامانه حمایت نسبت به ثبت بررسی مجدد وضعیت خود اقدام کنند تا مجدد تحت آزمون وسع قرار بگیرند و در صورت مشمول شدن یارانه خود را دریافت کنند.

نحوه دهک بندی خانوار برای دریافت یارانه اعلام شد

معاون رفاه و اقتصاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ اطلاعات اقتصادی خانوارهای ایرانی در پایگاه رفاه ایرانیان هر ۶ ماه یک‌ بار بازنگری می‌شود.

به گزارش اخبار یارانه تصویر زندگی، علیرضا عسگریان در گفت‌وگو با فارس درباره اینکه چرا اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان برای دریافت یارانه، به روز رسانی نمی‌شود؟ توضیح داد: دهک‌ بندی افراد برای دریافت یارانه‌ها تکلیف قانونی و مبنای تصمیم‌گیری است و ما در نظر داریم که اعداد و ارقام پایگاه رفاه ایرانیان را برخط کنیم، اما براساس ضوابط قانون بودجه ۱۴۰۲ موظف هستیم، هر ۶ ماه یکبار داده‌ها و اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان تغییر یابد، اگر این تغییرات اعمال شود، به صورت طبیعی مبنای استحقاق‌سنجی خانوارها محسوب می‌شود که براساس آن دهک‌بندی خانوارها تغییر پیدا می‌کند.

تعداد یارانه بگیر در کشور

وی گفت: وزارت تعاون تلاش دارد، اطلاعات اقتصادی خانوار به صورت منظم به‌روز‌رسانی شود، این در حالی است که فعلا ۷۸ میلیون نفر ایرانی از جامعه یارانه‌ بگیران هستند. این تعداد یارانه بگیر موجب می‌شود که ما همیشه اعتراضاتی داشته باشیم.

وی همچنین ادامه داد: دهک‌ بندی ساز و کار پرداخت یارانه به خانوارها است، در حال حاضر ۹ دهک یارانه می‌گیرند و آنهایی که در دهک دهم پردرآمد قرار می‌گیرند، از دریافت یارانه خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم پرداخت یارانه منصفانه باشد و به مردم پاسخ شفاف و روشن بدهیم و هر نوع سؤالی که دارند، می‌توانند مطرح کنند و ما در حد توان پاسخ می‌دهیم.

یارانه من قطع شده ولی شخص پولداری یارانه می گیرد

معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش برخی مخاطبان مبین بر اینکه‌ با داشتن دو خودرو در یک خانواده و بدون داشتن خانه، یارانه آنها قطع شده است، درحالی که برخی افراد چندین خانه و یا مغازه دارند، اما همچنان یارانه می‌گیرند، گفت: این حرف‌ها قابل قبول نیست. مگر می‌شود کسی چندین مغازه داشته باشد، اما تراکنش بانکی وی ثبت نشده باشد؛ ما معیارهای زیادی برای شناسایی وسع اقتصادی خانوار داریم که یکی از آنها تراکنش‌های بانکی است، شاخص‌های دیگری هم وجود دارد، همچون

ملاک دهک بندی خانوار

  • تراکنش بانکی
  • حساب‌های بانکی
  • سود بانکی
  • مانده در گردش حساب‌های بانکی
  • ساختار خانوار
  • بعد خانوار
  • تعداد وسیله نقلیه
  • قیمت وسیله نقلیه
  • تعداد حقوق‌بگیران یک خانوار
  • دارایی‌های بورسی خانوار
  • داشتن ملک و خانه
  • تعداد سفرهای خارجی (به جز سفر به عتبات)

همه این موارد ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و هرکدام از این اطلاعات به تنهایی محاسبه نمی‌شود.

عسگریان اظهار داشت:‌ تنها تراکنش مالی بالا در یک زمان خاصی مدنظر نیست، بلکه معدل معیارهای گفته شده در یک خانوار مدنظر تحلیل و مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرد.

پایگاه رفاه ایرانیان‌ اطلاعات خانوار را از کجا می گیرد؟

معاون رفاه و اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه تاکنون چه دستگاه‌هایی اطلاعات خود را به پایگاه رفاه ایرانیان، ‌منتقل کرده‌اند؟ گفت:

  • سازمان‌های ثبت اسناد
  • ثبت احوال
  • بانک مرکزی
  • نیروی انتظامی
  • کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه حمایتی
  • سازمان بهزیستی
  • بورس اوراق بهادار
  • حقوق و دستمزد
  • صندوق‌های بیمه‌ای
  • سازمان تأمین اجتماعی

و برخی سازمان‌های دیگر هستند که اطلاعات برخی از این سازمان‌ها برخط و آنلاین است و برای برخی نیز هر ۶ ماه یکبار به روز رسانی می‌شود.

وی گفت: بعد و ساختار خانوار دو شاخصی است که در صورت تغییر به تناسب تاثیر آنها در دهک خانوارها تاثیر می‌گذارد و تغییر پیدا می‌کند.

عسگریان در مورد اینکه آیا به نظر شما این همه بررسی و اطلاعات برای حذف فقط یک دهک صرفه اقتصادی دارد؟ گفت: به نظر شما اگر سه دهک پردرآمد را از یارانه حذف می‌کردیم، چه تعداد افراد از یارانه حذف می‌شدند؟ قطعا در آن صورت بسیاری از کارمندان معمولی و خانوارهای متوسط حذف خواهند شد.

عسگریان تصریح کرد: در هر دهک درآمدی ۸.۷ میلیون نفر جمعیت وجود دارد و قصد اصلی ما از مداخله دادن شاخص‌های دقیق‌تر و برخط کردن و اعمال شاخص‌های حذف افراد و یا حتی تغییر دهک‌ها نیست. موضوع اصلی این است که فقط می‌خواهیم عدالت رعایت شود. در هر نوبت بررسی، برخی خانوارها به دهک‌های بالا و برخی به دهک‌های پائین منتقل می‌شوند.

عسگریان در مورد اینکه آیا همه افراد دهک ۱۰ از یارانه حذف می‌شوند؟ گفت:‌ در هر دهک، صدک‌هایی وجود دارد و تعداد معدودی از آنها یارانه می‌گیرند، اما عمده افرادی که در دهک ۱۰ پردرآمدی قرار می‌گیرند، یارانه‌شان حذف می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی افراد اصلا تراکنش بانکی ندارند که این افراد مشکوک به پنهان کردن اطلاعات مالی می‌شوند، در نتیجه وضعیت خانوار آنها را مجددا بررسی می‌کنیم.

به گفته عسگریان، طرح دهک‌بندی خانوار و شناسایی افراد پردرآمد از یارانه یک تکلیف قانونی است که در قانون بودجه برعهده دولت گذاشته شده است.

پیگیری یارانه قطع شده با کد ملی

همچنین اگر افرادی خواستار بازبینی دهک بندی درآمدی خود هستند می توانند به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. قبلا در صفحه نحوه استعلام دهک بندی یارانه و ثبت اعتراض به قطع یارانه روش پیگیری یارانه قطع شده با کد ملی سرپرست خانوار توضیح داده شده است.

افراد برای اطلاع از دهک بندی درآمدی خود می توانند با شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند و با وارد کردن کد ملی و مشخصات خود از دهک درآمدی که در آن قرار دارند مطلع شوند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 62, میانگین امتیاز: 3,45 از 5)
Loading...