سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

سامانه اعتراض به دهک بندی یارانه و سایت اعتراض به قطع یارانه

ثبت اعتراض به قطع یارانه در سامانه حمایت

مشکل پرداخت یارانه نقدی آبان حل شد

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: مشکل به وجود آمده در پرداخت یارانه مرحله ۱۵۳ به صورت کامل برطرف شده است.
اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشکل به وجود آمده در پرداخت یارانه مرحله ۱۵۳ مربوط به آبان ماه ۱۴۰۲ به صورت کامل برطرف شده و یارانه کلیه سرپرستان خانوار مشمول در سراسر کشور واریز و قابل برداشت می‌باشد.

پیشتر حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با اشاره به اینکه یارانه مرحله ۱۵۳ سرپرستان خانوار عمده بانک‌ها واریز شده است گفته بود: در برخی از بانک‌ها به‌دلیل مشکلات فنی یارانه‌ها واریز نشده است که با برطرف شدن مشکل فنی تا پایان هفته واریز می‌شود.

یارانه آبان ماه تا آخر هفته واریز می‌شود

یارانه برخی افراد به‌خاطر مشکل فنی بانک‌ها با تاخیر واریز می‌شود. برخی شهروندان اعلام کردند که یارانۀ آنها واریز نشده است. روابط عمومی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد به‌دلیل بروز مشکل نرم‌افزاری برخی بانک‌ها،‌ یارانه‌‌ها به تدریج تا آخر هفته واریز می‌شود. یارانه هیچ کس حذف نشده است.


مراحل درخواست بازبینی دهک بندی خانوار یارانه بگیر

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده که خانوارهایی که به دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند با ثبت تغییرات درآمد، دارایی‌ها و شرایط ویژه خود در سامانه hemayat.mcls.gov.ir درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خود را ارایه کنند. در این اینفوگرافیک شیوه اعتراض به دهک‌بندی خانوارها را دنبال کنید.


ویدیو : چرا یارانه من قطع شده است و چه کار باید بکنم؟

اگر شما احساس می کنید که دهک بندی خانوار شما نیاز به بازبینی دارد این ویدیو را تماشا کنید تا ببینید چه چیزهایی ممکن است موجب تغییر دهک بندی شما گردد. دهک بندی خانوار با یک سری از شاخص ها از جمله چهار شاخص زیر تعیین می شود:

  1. بُعد خانوار (تعداد اعضای خانواده)
  2. تراکنش های بانکی
  3. اطلاعات خودرو
  4. حقوق و درآمد افراد

ممکن است دهک بندی شما به خاطر یکی از موارد زیر تغییر یافته باشد:

گروه اول: اگر در یک خانواده فرزندان ازدواج کردند و یا زندگی مستقل تشکیل دادند اما هنوز خانوار خودشان را از والدین جدا نکرده اند چون مجموع درآمدشان باهم حساب می شود ممکن است موجب شود خانوار ایشان در دهک ده قرار بگیرد. این افراد می توانند بعد از ثبت درخواست بررسی در سامانه حمایت و رجوع به سازوکاری که سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام می کند با مراجعه به سایت این سازمان یا پلیس +۱۰ نسبت به تفکیک خانوار خودشان اقدام کنند.

گروه دوم: بعضی از افراد مثل کارپردازها و یا مدیران خرید هستند حساب شخصی و تجاری خودشان را جدا نکرده اند و یا وقتی افراد کارت بانکی خودشان را در اختیار دیگران گذاشته اند تا با آن کار کنند. اگر تراکنش بانکی این افراد به این دلایل بالا رفته باشد ممکن است باعث شود دهک دهمی شناسایی شوند. در مورد اول برای رفع این مشکل باید حساب شخصی و تجاری را جدا کنند و در مورد دوم باید بدانند این کار می تواند تبعات حقوقی برای این افراد داشته باشد و نباید کارت خود را در اختیار دیگران قرار دهند. وزارت رفاه بعد از ۳ ماه این افراد را وسع سنجی می کند، در صورتی که تا ان موقع حسابشان تفکیک شده باشد مشمول یارانه خواهند شد.

گروه سوم: افرادی هم هستند که خودرو خود را به صورت قولنامه ای فروخته اند، چون خودرو این افراد هنوز فک پلاک نشده است جزو اموالشان به حساب می آید و ممکن است باعث شود جزو دهک ده قرار گیرند. این افراد برای حل این مشکل باید به مراکز فک پلاک مراجعه کنند تا خودرویی که فروخته اند از لیست دارایشان حذف شود.

گروه چهارم: البته گروه دیگری هم هستند که واقعا درآمد بالایی دارند اما به دلیل داشتن بیماری خاص و پرهزینه یکی از اعضای خانواده نیاز به حمایت دارند. این عزیزان مشمول شرایط خاص می شوند و می توانند با مراجعه به سایت اعتراض به دهک بندی و اعلام شرایط خود تخت بررسی مجدد قرار بگیرند. در این زمینه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی هم نظارت دارند.

حذف یارانه با خرید ارز سهمیه ای : دولت امسال برنامه دارد یارانه خریداران ارز سهمیه ای را با توجه به ضرورت افتتاح حساب ارزی و امکان احصای دقیق اطلاعات، قطع کند.

شنیده ها حاکی از آن است با توجه به آن که خرید ارز سهمیه ای نیازمند افتتاح حساب ارزی است و واریز ارز اسکناس به حساب ارزی پس از ۷۲ ساعت انجام می شود این امر موجب رصد دقیق خریداران ارز سهمیه ای و حذف یارانه آنها با توجه به تمکن مالی و گردش حساب بالای آنها خواهد بود.

  افراد می توانند بعد از اصلاح موارد گفته شده با مراجعه به سامانه حمایت نسبت به ثبت بررسی مجدد وضعیت خود اقدام کنند تا مجدد تحت آزمون وسع قرار بگیرند و در صورت مشمول شدن یارانه خود را دریافت کنند.

بالاخره پس از مدتها انتظار وعده یارانه جدید رئیسی عملی شد و به حساب سرپرستان واریز شد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان یارانه جدید هنوز قابل برداشت نیست. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین اخبار یارانه جدید می پردازیم.

در سامانه جدید حمایت معیشتی ، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند. همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

امکان ثبت بیماری خاص و معلولیت افراد در سامانه حمایت معیشتی جدید

از دیگر امکانات این سامانه ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص مأخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

ثبت اعتراض به قطع یارانه و مشاهده نتایج بازبینی دهک بندی خانوار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک بندی خانوار خود را ثبت نموده‌اند، دعوت کرده است برای مشاهده نتایج بررسی‌ها بر اساس اطلاعات به روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نمایند. با این توضیح که برای خدمت رسانی بهتر سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آن‌ها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آن‌ها عدد فرد است، در روزهای فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه نمایند.

سایر هموطنان نیز از روز شنبه پنجم شهریور می‌توانند بدون محدودیت زمانی برای مشاهده اطلاعات دهک، شناسنامه اقتصادی و ثبت درخواست بررسی به سامانه حمایت مراجعه نمایند.

گفتنی است سامانه‌ای که قبلاً فعال بود صرفاً قابلیت دریافت یک درخواست بازبینی کلی به شناسنامه اقتصادی خانوار بدون ارجاع به زیربخش مورد نظر را داشت در حالی که در سامانه‌ی جدید حمایت افراد می‌توانند اعتراض خود را به تک تک بخش‌های داده‌ای مانند اطلاعات خودرو، اطلاعات تراکنش‌های بانکی و … به صورت مجزا ثبت و درخواست بازبینی دهند که این مهم کمک خواهد کرد تا فرآیند رسیدگی و تصمیم‌گیری دقیق‌تر انجام شود.

همچنین، یکی دیگر از راه‌ها پیگیری با کمک کد ملی است. افراد می‌توانند با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. در مرحله بعد باید کد ملی سرپرست خانوار را وارد کنند. با وارد کردن کد ملی و شماره تماس سرپرست خانوار، مشخص می‌شود که آیا یارانه به خانوار تعلق می‌گیرد یا نه.


حدود سه میلیون نفر دوباره یارانه گرفتند

تسنیم: براساس اطلاعات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از مجموع ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳ میلیون نفر مجدد مشمول یارانه شدند.

همچنین یک میلیون نفر نیز در دهک ۱۰ درآمدی قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند.


(مرداد ۱۴۰۱) پنج شنبه بود که چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی جدید پرداخت شد؛ براین اساس دهک‌های یک تا ۳، نفری ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهار تا نهم، نفری ۳۰۰هزار تومان یارانه گرفتند؛ اما از همان ماه‌ ابتدایی پرداخت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی برخی مشمول یارانه شناخته نشده بودند و یارانه‌ای دریافت نکرده بودند.

افرادی که مرداد ماه برای اولین بار یارانه گرفتند، ماه بعد معوقات سه ماه گذشته به علاوه یارانه شهریور ماه را دریافت خواهند کرد که این رقم براساس دهک فرد، رقمی بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان خواهد بود.

این افراد یا دهک دهمی بودند و یا پیش از آن یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند. بنابراین شرایطی برای اعتراض این افراد فراهم شد و همچنان هم ادامه دارد؛ البته گفته می‌شد که یارانه نقدی تنها دو ماه برقرار است و پس از آن متوقف خواهد شد که تا به امروز این اتفاق نیفتاد.

بنابراین جاماندگان یارانه که در این چهار ماه همواره پیگیر یارانه‌های نقدی خود بودند و با توجه به احتمال ادامه یافتن این یارانه، بسیاری مصر بودند که حتما یارانه نقدی را دریافت کنند. وزارت رفاه در مرحله ۱۳۷ پرداخت یارانه‌ها معترضینی که توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی بعد از بازبینی‌ها دهک ۱ تا ۹ شناخته شدند معوقات اردیبهشت و خرداد ماه آن‌ها واریز شد و از پنج شنبه شب برایشان قابل برداشت بود.

همچنین افرادی که این ماه برای اولین بار یارانه گرفتند، ماه بعد یارانه شهریور و نیز یارانه اردیبهشت، خرداد، تیر را دریافت خواهند کرد؛ یعنی اگر فردی دهک اول تا سومی باشد، ماه بعد یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرد که این رقم برای یک خانواده ۴نفره، حدود ۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان خواهد بود. همچنین افراد دهک چهارم تا نهمی نیز یارانه ماه بعد نفری یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد؛ در واقع یک خانواده ۴نفره که در دهک چهارم تا نهم باشد، ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 128, میانگین امتیاز: 3,74 از 5)
Loading...