یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

پیش‌ بینی بورس فردا شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲

پیش بینی بورس فردا

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی آخرین هفته معاملاتی مرداد ماه را به اتمام رساند که برآینده داد و ستدها در هفته منتهی به یکم شهریور ماه از ۲۷ هزار واحد افت و بازگشت نماگر اصلی به محدوده یک میلیون و ۹۴۶ هزار واحدی حکایت داشت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟
فردای اقتصاد: به رغم کاهش ۱.۳۶ درصدی دماسنج بورس تهران، معیار هم وزن نیز افتی به مراتب بیشتری را متحمل شد به نحوی که این پارامتر بورسی با ۲.۴۹ درصد کاهش هفته معاملاتی خود را به اتمام رساند. کاهش ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در مقیاس میانگین هفته و تثبیت رقم ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومانی عاملی است که می‌تواند از عدم تمایل معامله‌گران برای فعالیت بیشتر در بازار کم رمق این روزهای سعادت آباد حکایت کند. در ۵ روز معاملاتی که سپری شد سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از ۲ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان جریان نقد از بازار خارج کردند.

بورس تهران مدت‌هاست که در حال نوسانات شدیدی توسط انتشار خبرها و شایعاتی است که اغلب مدت زیادی طول نمی‌کشد و با تکذیب آن موج فروش سنگینی در بازار شکل می‌گیرد و این درحالیست که انتشار خبرهای مثبت نمی‌تواند با قدرت قابل توجهی قیمت نمادها را در مسیر صعودی قرار دهد. ابهامات بسیاری که این روزها حوالی صنایع مختلف به گوش می‌رسد، با بی‌اعتمادی زیادی که در بازار حاکم است تلفیق شده و بسیاری از سهامداران را دست به ماشه برای فروش سهام در انتظار گذاشته و تمایل زیادی برای خرید دیده نمی‌شود. البته روز چهارشنبه برای بورس شرایط متفاوتی داشت و خبرهای مثبت منجر به افزایش قیمت سهام شدند اما هنوز تایید رسمی بر رفع یکی از مهم‌ترین چالش‌های بورس داده نشده همین اتفاق می‌تواند بر روند بازار فردا نیز اثرگذار باشد.

امیدی که هنوز تایید نشده

خبرهای غیر موثق حاکی از آن است که دولت تغییر در فرمول را پذیرفته و این اتفاق خوبی است که اگر تایید رسمی شود می‌تواند بازار را به تحرک مثبت وا دارد. در آخرین روز هفته‌ای که سپری شد، بازار نسبت به اخبار برگزاری جلسه هیات دولت پیرامون نرخ خوراک و احتمال افزایش نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ به ۳۸ هزار تومان واکنش مثبت نشان داد که نشان از خوش‌بینی اهالی بازار به نتیجه این جلسه بود. اما تا پایان همان روز و حتی زمان نگارش این گزارش، هیچ خبری از نتیجه این جلسه منتشر نشده که این موضوع می‌تواند موجب بدبینی و حتی از دست رفتن مانده اعتماد اهالی بازار به اخبار پیرامون این گونه جلسات شود.

راهکار حمایتی سازمان بورس

در آخرین روز کاری هفته، مهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس، از یک راهکار حمایتی دیگر خبر داد و عنوان کرد که صندوق توسعه بازار قصد دارد برای برگشت آرامش و ثبات به بازار، ۶ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی با سررسید یک ساله و نرخ ۲۰ درصد منتشر کند تا سرمایه‌گذاران بازار سهام بتوانند با آرامش بیشتری به معاملات خود بپردازند و به نوعی سبد سهام خود را تضمین کنند. سازمان در همین راستا موضوع جدیدی را نیز به میان آورده که طبق آن، کسانی که خریدار اختیار فروش تبعی هستند، نیازی به واگذاری اختیار خریدهای خود نیستند و این بدین معناست که کف بازدهی یکساله می‌تواند ۲۰ درصد باشد و سقف این بازدهی باز خواهد بود.

نگاهی به مسیر تکنیکالی شاخص بورس

همانطور که در گزارش‌های قبلی نیز بارها ذکر شده، شاخص کل بورس پس از شکست محدوده حمایتی ۱.۹۷۵ تا ۱.۹۵۵ میلیون واحد که از اهمیت نسبتا بالایی نیز برخوردار بود، اکنون در شرایط سختی قرار گرفته است. روند معاملاتی روز چهارشنبه و کندل مثبتی که به ثبت رسید نیز صرفا از مننظر تکنیکالی می‌تواند یک پولبک به همین محدوده حمایتی شکسته شده باشد و پس از برخورد به آن با تغییر مسیر همراه شود. در صورت وقوع چنین رخدادی، هدف ابتدایی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، محدوده ۱.۸۵ میلیون واحدی خواهد بود.

 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده و از آنجا که همچنان خبری در رابطه با برگزاری جلسه دولت برای اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نتیجه نهایی آن منتشر نشده و همچون گذشته شاهد ابهامات بسیار زیادی در این راستا هستیم، پیش بینی می‌شود که بورس فردا در ابتدا مسیری متعادل و مثبت را داشته باشد و در صورت تداوم شرایط کنونی، فروشندگان قیمت‌ها را به سمت پایین هدایت کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 14, میانگین امتیاز: 3,79 از 5)
Loading...