سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

امکان استعلام انحصار وراثت برای انتقال سهام عدالت متوفیان

انتقال سهام عدالت متوفیان

نحوه استعلام سهام عدالت متوفیان

جزئیات انتقال سهام عدالت متوفیان

آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای تخصیص سهام عدالت به عموم مردم در سال ۱۳۸۴ تا کنون، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت فوت کرده‌اند. طی این سال‌ها وضعیت انتقال این سهام به وراث متوفیان بلاتکلیف مانده بود اما به‌تازگی، سازمان بورس زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام سهام عدالت متوفیان را فراهم کرده است.طی روزهای اخیر، سازمان بورس و اوراق بهادار از سامانه میراث به‌عنوان درگاه نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها رونمایی کرده است. به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، دستگاه‌های مختلف به این سازمان کمک کرده‌اند تا به صورت الکترونیک بتوان سهام عدالت متوفیان را بدون دریافت کارمزد، به وراث آنها انتقال داد. بر این اساس فقط لازم است یکی از وراث با مدارک لازم به یکی از کارگزاری ها مراجعه کند.

سازمان بورس در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی https://ddn.csdiran.ir، فهرست کاملی از کارگزاری‌های عامل در این طرح را منتشر کرده است. در همین حال، این درگاه، با انتشار یک جدول زمان‌بندی، اعلام کرده است که وراث متوفیان کدام سال‌ها باید در چه تاریخی برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

گام به گام انتقال سهام عدالت متوفیان

اولین قدم برای ورود به مسیر انتقال سهام عدالت متوفیان، انجام انحصار وراثت و داشتن برگه معتبر و رسمی آن است. در ادامه این مسیر، باید مشخص شود که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرار سیده است یا خیر. برای این کار، یکی از وراثی که سجامی شده است باید با ورود به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه، کد ملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی را در بخش «استعلام نوبت پرونده قهری» در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان، وارد کند.

جدول زمان بندی انتقال سهام به وراث

سال فوت سهامدارتاریخ شروع
۱۳۸۴۱۴۰۲/۰۸/۱۵
۱۳۸۵۱۴۰۲/۰۸/۲۷
۱۳۸۶ و ۱۳۸۷۱۴۰۲/۰۹/۱۱
۱۳۸۸ و ۱۳۸۹۱۴۰۲/۰۹/۲۵
۱۳۹۰ و ۱۳۹۱۱۴۰۲/۱۰/۰۹
۱۳۹۲ و ۱۳۹۳۱۴۰۲/۱۰/۲۳
۱۳۹۴ و ۱۳۹۵۱۴۰۲/۱۱/۰۷
۱۳۹۶ و ۱۳۹۷۱۴۰۲/۱۱/۲۱
۱۳۹۸ و ۱۳۹۹۱۴۰۲/۱۲/۰۵
۱۴۰۰ و به بعد۱۴۰۲/۱۲/۱۹

در صورتی که زمان تشکیل پرونده تایید شده باشد، متقاضی باید با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری‌های منتخب نسبت به ارائه یک سری مدارک اقدام کند. همان‌طور که اشاره شد، سازمان بورس در جدولی مشخص کرده است که وراث متوفیان کدام سال‌ها در چه تاریخی برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده انتقال سهام عدالت متوفیان

آن طور که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده است، متقاضی باید در زمان مراجعه به کارگزاری، تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت و اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی را به همراه داشته باشد.

البته بر اساس اعلام سمات، رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد. همچنین اگر متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه هم ضروری است.

در همین حال جدول زمان‌بندی مراجعه متقاضیان هم منتشر شده و طبق آن وراث متوفیان سال ۸۴ تا ۱۴۰۰ باید براساس تاریخ های اعلامی، وارد درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه شوند و نسبت به تعیین وضعیت زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام اقدام کنند.

اسامی ۴۴ کارگزاری منتخب انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

گفتنی است شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اسامی ۴۴ کارگزاری منتخب انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث را منتشر کرده است تا متقاضیان بتوانند بعد از مشخص‌شدن زمان تشکیل پرونده برای نهایی کردن درخواست خود، سایر فرایندهای انتقال را ادامه دهند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده، شرکت‌های کارگزاری «بانک ملی، بانک سامان، بانک صادرات، بانک ملت، بانک آینده، بانک کارآفرین، معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، انصار، بانک خاورمیانه، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، بانک سپه، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت‌نگر، پارسیان، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار و کالای خاورمیانه» به عنوان کارگزاری‌های منتخب برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث انتخاب شده‌اند که وراث باید بعد از مراجعه به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و مشخص شدن زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اقدام کنند. گفتنی است؛ در مراحل بعدی سایر شرکت‌های کارگزاری به این پروژه ملی اضافه خواهند شد.

جزئیات جدید از انتقال سود و دارایی‌های وراث سهام عدالت

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران: بحث انتقال دارایی‌های وراث سهام عدالت و سود‌های آن به زودی تعیین تکلیف خواهد شد. سامانه تقریبا آماده است؛ به مرور وراث متفوفیان می‌توانند به شرکت‌های کارگزاری مراجعه کنند؛ از آخر شهریور این فرآیند شروع خواهد شد.

اواخر شهریور انتقال سامانه سهام عدالت به وراث تعیین تکلیف می‌شود

عشقی رئیس سازمان بورس گفت: بحث انتقال دارایی‌های وراث سهام عدالت و بحث سود‌هایی که بعد از فوت شخص در حساب‌های سپرده گذاری مرکزی مانده است به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

او افزود: سامانه آماده شده و تلاش این است که تا آخر شهریور اعلام کنیم که به مرور وراث متوفیان با در دست داشتن مدارک لازم به شرکت‌های کارگزاری مراجعه کنند. همین طور مذاکراتی که با دفتر قضایی داشتیم که دفاتر الکترونیکی قضایی مجدد اعلام آمادگی کردند که به این فرآیند کمک کنند در نهایت که به امید خدا از اواخر شهریور این فرآیند آغاز خواهد شد.


احکام انحصار وراثت برای انتقال سهام عدالت متوفیان

(۱۴۰۲/۰۳/۱۴) رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: وب سرویس تصدیق اصالت احکام انحصار وراثت بصورت برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور به سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری جهت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث ارائه شده است.
تبدیل روش‌های کهنه به فرآیند‌های هوشمند و گذر از روش‌های سنتی به روش‌های نو از تاکیدات دستگاه قضایی است و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز این مهم را در اولویت خود قرار داده است و اقدامات متفاوتی در این خصوص انجام داده است که یکی از این اقدامات، ارائه وب سرویس به دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها است. در ارائه وب سرویس موضوعات مختلف مهمی وجود دارد. تسریع فرآیندها، از بین رفتن تخلفات احتمالی، از بین رفتن محدودیت‌ های جغرافیایی، از بین رفتن محدودیت‌های زمانی، برخی از ویژگی‌های ارائه خدمات به صورت وب سرویس به دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها است.

محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه وب سرویس‌های مختلفی را به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ارائه داده‌ایم گفت: این موضوع نقش مهمی در تسریع فرآیند‌ها دارد و تمام ارائه خدمات به دیگر سازمان‌ها با هدف تسریع در اقدامات و خدمت به مردم انجام می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بر اساس درخواست سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری، وب سرویس تصدیق اصالت احکام انحصار وراثت بصورت برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور (NIX) به آنان ارائه شده و امکان دریافت آرای انحصار وراثتی که بصورت سیستمی صادر شده باشد را دارند از سال ۹۴ به بعد تقریبا تمام احکام انحصار وراثت بصورت سیستمی صادر شده و از طریق این وب سرویس قابل دریافت است.

محمد کاظمی فرد ادامه داد:بخشی از احکام انحصار وراثتی که در سال‌های قبل از تاریخ مذکور توسط بعضی از شعب شورای حل اختلاف صادر شده است، ممکن است توسط سامانه ایجاد نشده باشد. قطعا تمام احکام انحصار وراثت صادر شده از سال ۱۳۹۷ و بعد از آن که بصورت سیستمی بوده هم اکنون توسط آنان در حال استعلام است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 3,67 از 5)
Loading...