سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

ثبت‌نام خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو – saleauto.ir

لیست خودروهای وارداتی

آغاز مرحله چهارم فروش خودروهای وارداتی از فردا

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی در اطلاعیه ای اعلام کرد: متقاضیانی که در مرحله اول ثبت‌نام نموده اند می‌توانند برای انتخاب خودروها از فردا تا ساعت ۲۳:۵۹ روز پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۸ اقدام کنند.

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اعلام کرد آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده، می‌توانند برای انتخاب خودروها از فردا تا ساعت ۲۳:۵۹ روز پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۱۸ اقدام کنند.


سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی طی حدود ۴۸ ساعت دوبار بروز رسانی شد تا تعداد محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز در پشت ویترین این سامانه به عدد ۱۴ برسد. این اتفاق در هفته گذشته افتاد و متقاضیان خرید خودروهای وارداتی را شوکه کرد.

برند خودروهای وارداتی

در گام اول مدیران ارشد سامانه یکپارچه مجوز حضور ۶ مدل خودرو از محصولات برندهای تویوتا، هیوندای، جتا، چانگان و کیارا صادر کردند. هنوز متقاضیان با این اتفاق کنار نیامده بودند که سامانه یکپارچه خودرو هشت مهمان جدید را به خود دید. محصولاتی از برندهای گَک، سوزوکی، تویوتا، دانگ فنگ، بستیون، کیا، جتا و هیوندای نیز در کنار خودروهای پیشین جای گرفتند.

لیست خودروهای وارداتی

  • کرولا ۱۲۰۰ و کرولا ۱۵۰۰ دو محصول برند تویوتا در سامانه یکپارچه فروش خودرو هستند.
  • شاین مکس از برند چینی دانگ فنگ را ایران خودرویی ها با خود به سامانه یکپارچه آورده اند.
  • CS 35 پلاس تیپ سه و  CS 55 پلاس نیز محصولات چانگان هستند که در دسترس متقاضیان قرار دارد.
  • خودروساز چینی گک با محصول GS 3 و سوزوکی ژاپن با CAIZ در تیررس انتخاب متقاضیان قرار دارند.
  • جتا برندی که از همکاری فولکس واگن و FAW چین ایجاد شده با دو مدل VS5 و همچنین VS7 اولین حضور خود را در بازار خودروی ایران تجربه می کند.
  • بهمن موتور T77 بستیون را از چین برای متقاضیان خودروهای کراس اوور سوغات آورده است.
  • هیوندای که در بازار خودروی کشور خیلی هوادار دارد تا اینجای کار به کمک کرمان موتور دو خودرو وارد بازار کرده Creta و النترا توسط مدیران کرمان موتور روانه سامانه یکپارچه شده اند.
  • رقیب هیوندای یعنی کیا نیز دو محصول کراس اوور جدید یعنی سلتوس و سونت را در سامانه فروش خودروی صمت به متقاضیان عرضه کرده است.
  • زوتی هم که با DL5 آماده به نوعی جمع برندهای چینی در سامانه یکپارچه جمع باشد.

البته همچنان متقاضیان نمی توانند نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند. اما عرضه ۱۴ خودروی وارداتی از برندهای مختلف در سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی را می توان گام بزرگی از سوی صمت دانست که در مسیر عرضه محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز برداشته شده است.

این گام پیام روشنی را به بازار خودرو مخابره کرد و آن اینکه وزارت صمت دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا واردات خودروهای صفر کیلومتر را نهایی کند و بازار را از جاده انحصار خارج کند. البته بر رغم برداشتن این گام و مخابره شدن پیام به بازار خودرو، فراموش نکنیم هنوز تیراژ واردات خودرو به میزانی نیست که بازار خودرو را نگران کند. آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد تا کنون حول و حوش پنج هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. مدیران گمرک تاکید می کنند، بخشی از این خودروها همچنان در پروسه ترخیص حاضر هستند و هنوز از درهای گمرک عبور نکرده اند. این تعداد خودرو نمی تواند اثرگذاری لازم را روی قیمت های بازاری خودرو داشته باشد.

آمارهای ارائه شده در ارتباط با متقاضیانی که برای این خودروها ثبت نام کرده و آن دسته متقاضیانی که توانستند با اهرم قرعه کشی از موانع مختلف گذشته و حائز شرایط برای دریافت محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز شوند نیز به خوبی نشان می دهد سیاست گذار همچنان راه طولانی برای ایجاد آرامش در بازار خودرو با استفاده از ساز و کار واردات خودرو دارد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در دور اول فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو، حدود ۱۲۰ هزار نفر برای تصاحب محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز با هم رقابت کردند که در نهایت مدیران صمت اسامی حول و حوش ۳۳ هزار نفر را از گردونه قرعه کشی به عنوان افراد برنده خارج کردند.

البته چندی پیش مهدی ضیغمی، مدیر طرح فروش خودروهای وارداتی وزارت صمت، اعلام کرد بر اساس آخرین پایش ها حدود چهار هزار نفر از خرید خودروهای وارداتی انصراف دادند تا آمار واجدین شرایط خرید محصولات صفر کیلومتر خارجی به نزدیکی های ۳۰ هزار نفر برسد.

بنابراین چنانچه بر تعداد علاقمند خودروهای وارداتی اضافه نشده باشد حداقل نیاز موجود بازار حدود ۱۰۰ هزار دستگاه برآورد می شود. سیاست گذار نمی تواند با واردات پنج هزار دستگاهی بازار تشنه را سیراب کند

زمان ثبت نام سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی

مدیر سامانه یکپارچه خودرو از باز شدن این سامانه در روز جاری برای عرضه خودروهای وارداتی خبر داد.
مهدی تقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، از امروز یکشنبه بیست‌وسوم مهرماه تا روز سه‌شنبه بیست‌وپنجم مهرماه برای عرضه خودروهای وارداتی باز می‌شود.

وی افزود: در این مرحله از ثبت‌نام، متقاضیان می‌توانند از بین شش مدل خودروی اعلامی، سه اولویت را انتخاب کنند. قیمت علی‌الحساب برای این خودروها مشخص شده است.

هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله نمی‌شود و انتخاب خودرو در سامانه صرفاً برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی است.

جزئیات اطلاعیه سامانه یکپارچه خودرو برای عرضه امروز نیز به شرح زیر است:

«تبصره ۱- قیمت فروش محاسباتی علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

تبصره ۲- قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مثبته و بر اساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌گردد.

تبصره ۳- ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.

تبصره ۴- مبلغ پرداختی در این مرحله و پس از فراخوان اولیه صورت گرفته ۵۰% قیمت علی‌الحساب خواهد بود که پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌گردد.

تبصره ۵- عدم واریز وجه در مهلت مقرر اعلامی و پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه حذف می‌گردد.

تبصره ۶- حداکثر زمان تحویل خودرو برای قراردادهای منعقده ۳ ماه می‌باشد لذا واردکنندگان می‌بایست حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوتنامه تکمیل وجه بر اساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام و هم‌زمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.

تبصره ۷- در صورت تأخیر در تحویل، قراردادهای مذکور مشمول جرایم تأخیر در تحویل مقرر در آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و دستورالعمل‌های صادره در این خصوص خواهند شد. قراردادهای مذکور مطابق ضوابط مشمول سود مشارکت و انصراف نمی‌باشند.

تبصره ۸- تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت‌نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.

تبصره ۹- آن دسته از ثبت‌نام‌کنندگان خودروی چانگان با مدل CS35 plus که هنوز دعوت‌نامه‌ای از شرکت سایپا دریافت نکرده و تمایل به انتخاب یکی از خودروهای فوق را دارند می‌توانند در این مرحله با مدنظر قراردادن موارد ذیل نسبت به لغو سفارش خود و انتخاب خودروی جدید بر اساس فهرست فوق اقدام نمایند.

*در صورت عدم انصراف و لغو سفارش، اولویت قبلی برای دریافت خودروی چانگان CS35 plus به قوت خود باقی است.

* در صورت لغو سفارش قبل و عدم امکان تخصیص خودرو به ایشان با توجه به تعداد قابل عرضه اولویت‌های قبلی حفظ می‌گردد.

*تا زمانی که متقاضیان فعلی خودروی چانگان CS35 plus، خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، عرضه جدیدی برای این خودرو برای سایر اولویت‌ها صورت نخواهد گرفت.

تبصره ۱۰- اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پول‌شویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد.»


خریداران نوبت اول خودروهای وارداتی مشخص شد

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: اطلاع رسانی به ۱۱۰۸ منتخب خرید خودروهای وارداتی برای خرید چانگان طی یکی دو روز آینده انجام می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا، مهدی ضیغمی گفت: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی تا پایان روز چهارشنبه ۹ فروردین فرصت داشتند تا با مراجعه به سایت  saleauto.ir نسبت به ثبت نام  و انتخاب خودرو اقدام کنند.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با بیان اینکه از ۱۲۰ هزار متقاضی خرید خودروهای وارداتی ۳۴ هزار نفر واجد شرایط خرید شدند، افزود: در مرحله اول عرضه خودروهای وارداتی ۱۱۰۸ خودرو چانگان  در دو مدل،  چانگان CS35 Plus تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه شد و بنابراین براساس نوبت دهی اسامی ۱۱۰۸ نفر اول برای خرید این خودروها مشخص شده است.

ضیغمی بیان داشت: اطلاع رسانی به متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که اسامی آنها برای خرید ۱۱۰۸  خودرو وارداتی چانگان در صدر قرار گرفته است طی یکی دو روز آینده از طریق ارسال پیامک انجام می شود.

وی با بیان اینکه در این دوره خودروهای وارداتی توسط شرکت سایپا عرضه می شود، گفت: بنابراین لیست اسامی ۱۱۰۸ نفر؛ امروز به شرکت خودروسازی سایپا اعلام می شود تا این شرکت زمان و محل ثبت عقد قرارداد را به خریداران اعلام کند.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: براساس تعهدی که به مشتریان داده ایم تحویل خودروها حداکثر سه ماه پس از عقد قرارداد است و هیچ چالش و مشکلی برای تحویل این خودروها وجود ندارد.

وی در مورد قیمت عرضه خودروهای وارداتی بیان داشت: قیمت نهایی خودروها مطابق رویه های جاری پس از ارسال دعوتنامه و با احتساب همه هزینه های قطعی واردات، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، اسقاط خودرو، بیمه شخص ثالث ،کرایه حمل و سایر عوارض قانونی مشخص خواهد شد.

ضیغمی اظهار داشت: در این دوره ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ عرضه می‌شود که قیمت علی‌الحساب  خروج از گمرک این نوع خودرو ۸۵۰ میلیون تومان و همچنین ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳  عرضه می شود که قیمت علی الحساب درب خروج گمرک این خودرو ۹۰۰ میلیون تومان است که قیمت نهایی و قطعی آنها پس از محاسبه هزینه های فوق تعیین می شود.


سامانه ثبت‌نام خودروهای وارداتی باز شد

(۱۴۰۱/۱۲/۲۸) مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: سامانه عرضه خودروهای وارداتی باز شد و ثبت‌نام برای متقاضیان واجد شرایط به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

مهدی ضیغمی در گفت‌گو با فارس گفت: سامانه عرضه خودروهای وارداتی به آدرس saleauto.ir اکنون باز شده و متقاضیان خرید خودرو که شرایط لازم برای ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی را اخذ کرده‌اند می‌توانند با ورود به سامانه مذکور، نسبت به ثبت‌نام و انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره دو مدل چانگان، چانگان cs۳۵ Plus تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه می‌شود، افزود: در فرآیند تخصیص خودرو متقاضیان می‌توانند دو اولویت را انتخاب کنند.

مدیر طرح وارداتی خودروی وزارت صمت با بیان اینکه افراد از امروز به مدت ۱۰ روز می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه مذکور اقدام کنند، گفت: متقاضیان با ورود به سایت می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند و افرادی که نمی‌توانند وارد سایت شوند، گزینه فراموشی رمز را بزنند تا رمز عبور برای آنها ارسال شود.

ضیغمی بیان داشت: زمان ثبت درخواست تاثیری در اولویت تخصیص خودرو ندارد.

به گفته ضیغمی از میان ۱۲۰ هزار ثبت‌نام کننده برای خرید خودروهای وارداتی ۳۴ هزار نفر شرایط لازم را برای خرید خودروی وارداتی اخذ کرده‌اند.

وی اظهار داشت: در این دوره ۱۱۰۸ خودرو چانگان به متقاضیان عرضه می‌شود.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت بیان داشت: در این دوره ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ با زمان تحویل حداکثر سه ماهه عرضه می‌شود که قیمت علی‌الحساب درب خروج کارخانه این نوع خودرو ۸۵۰ میلیون تومان است.

ضیغمی بیان داشت: همچنین در این دوره ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳ با زمان تحویل حداکثر سه ماه عرضه می‌شود که قیمت علی الحساب درب خروج گمرک این خودرو ۹۰۰ میلیون تومان است.

در این دوره عرضه خودرو  توسط شرکت سایپا عرضه  می‌شود و قیمت نهایی خودروها مطابق رویه های جاری پس از ارسال دعوتنامه و با احتساب همه هزینه های قطعی واردات، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، اسقاط خودرو، بیمه شخص ثالث ،کرایه حمل و سایر عوارض قانونی مشخص خواهد شد.

ثبت‌نام پس از عقد قرارداد متقاضی با شرکت واردکننده و تسویه حساب، قطعی خواهد شد.

انتخاب رنگ خودرو بر اساس اولویت فرد متقاضی در سامانه است. در صورتی که متقاضی با اولویت بالاتر خودرو عرضه شده را انتخاب نکند، اولویت وی حفظ خواهد شد.

همچنین متقاضیان می‌توانند در زمان تخصیص خودرو در سامانه نسبت به انصراف از انتخاب خودرو (بدون جریمه) اقدام کنند. انصراف از خرید خودرو پس از عقد قرارداد با شرکت واردکننده مشمول جریمه (مطابق قانون) و از بین رفتن اولویت تخصیص خودرو خواهد شد.


اولویت تخصیص خودروی وارداتی برای ۳۴ هزار نفر مشخص شد

­مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: با پالایش متقاضیان دریافت خودرو‌های وارداتی، اولویت تخصیص خودرو به حدود ۳۴ هزار نفر مشخص و به آنان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مهدی ضیغمی امروز در نشست خبری افزود: با وجود ثبت‌نام بیش از ۱۲۰ هزار نفر در طرح واردات خودرو، اما در عمل با توجه به اشتباهات افراد و همچنین اشتباهات بانک‌ها در وکالتی کردن حساب‌ها، در مجموع برای حدود ۳۴ هزار نفر اولویت‌ها مشخص و به آنان اعلام شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۵ درصد متقاضیان در بحث وکالتی کردن شماره حساب‌هایشان دچار اشتباه شدند، اما برای افرادی که اعتراض دارند امکان مکاتبه و نامه‌نگاری و تحویل آن به دبیرخانه وزارت صمت یا تماس با سامانه ۱۲۴ با درج کد ملی، شماره تلفن همراه و مشکل پیش‌آمده وجود دارد.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه داد: در موضوع انصرافی ها، با بانک‌ها در تماس بودیم و فهرست انصرافی‌ها نیز به بانک‌ها اعلام شد. با این حال برخی بانک‌ها همکاری لازم را در زمینه رفع مسدودی حساب افراد نداشتند، اما تعهد دادند که از امشب کار را به انجام برسانند.

وی گفت: یک‌هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو از برند چانگان (شامل ۲۴۰ دستگاه چانگان تیپ ۲ و ۸۶۸ دستگاه چانگان تیپ ۳) که در کشور موجود بوده یا به سمت بنادر کشورمان بارگیری شده‌اند، عرضه خواهد شد و در تلاشیم که از امشب عرضه آن‌ها آغاز شود.

ضیغمی ادامه داد: همچنین ۳۰۰ دستگاه خودروی النترا مجوز سازمان ملی استاندارد و مجوز گمرک را دریافت کرده‌اند، اما به دلیل فاصله اندک باقی مانده تا عید، پس از تعطیلات نوروز و از پنجمین روز سال جدید عرضه آن‌ها انجام خواهد شد.

وی گفت: تا امروز از ۱۱ شرکت از جمله شرکت‌های چانگان، دانگ فنگ، کیا، هیوندایی، سانگ یانگ، نیسان، جتا، فیات، سئات، تویوتا، میتسوبیشی، اپل و داچیا اقدام به ثبت سفارش خودرو شده است و باید گفت به جز خودرو‌های آمریکایی و فرانسوی، در سایر خودروسازان جهانی امکان صادرات خودرو به کشور وجود دارد و ثبت سفارشات آن‌ها انجام شده یا در مرحله ثبت سفارش هستند و یا نمونه‌های خودروی آن‌ها وارد کشور شده است.

این مقام مسئول وزارت صمت افزود: بخشی از این خودرو‌ها اکنون در کشورمان موجود است، اما انبوه واردات را در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲ شاهد خواهیم بود.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه داد: هر نفر در آن واحد می‌تواند دو اولویت خودرو انتخاب کند.

وی با اشاره به قیمت‌ها گفت: به طور مثال قیمت علی الحسابی که برای چانگان تیپ دو ۸۵۰ میلیون تومان و برای چانگان تیپ ۳ حدود ۹۰۰ میلیون تومان اعلام شده، قیمت درب خروج گمرک است و قیمت قطعی در زمان ارسال دعوتنامه برای افراد مشخص خواهد شد.

ضیغمی افزود: قیمت علی الحساب، عمده هزینه‌های ارزش خودرو شامل علی الحساب هزینه‌های ترخیص، حمل و بیمه را شامل خواهد شد.

ضیغمی تاکید کرد: وزارت صنعت فهرست مربوطه را به شرکت‌های وارد کننده می‌فرستد، پس از آن افراد باید با آن شرکت‌ها قرارداد بسته، رنگ خودرو را مشخص کرده و مابه التفاوت قیمت را پرداخت کنند که پس از آن تحویل خودرو حداکثر سه ماه انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت: افراد نگرانی بابت تحویل خود نداشته باشند، زیرا قرارداد‌های مربوطه منعقد شده است.

به گفته ضیغمی وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد بود که تا نیمه نخست سال ۱۴۰۲ حدود یکصد هزار دستگاه خودرو وارد کشور کند و این روند ادامه دار خواهد بود.

­مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت افزود: پس از انجام تحویل خودرو‌های وارداتی به متقاضیان، امکان ثبت نام مجدد برای خودرو‌های وارداتی جدید وجود خواهد داشت.


زمان عرضه خودروهای وارداتی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از احتمال اولین عرضه خودروهای وارداتی از روز شنبه ۲۷ اسفند ماه خبر داد.

به گزارش ایرنا، امید قالیباف در گفت وگوی تلویزیونی تصریح کرد: تصمیم وزارت صمت این است که اولین عرضه خودروهای وارداتی تا قبل از شروع سال جدید، یعنی طی چند روز آینده و احتمالا از شنبه هفته آینده انجام شود.

وی افزود: خودروهای قطعی عبارت است از دو مدل چانگان CS۳۵ و CS۳۵ پلاس و به احتمال زیاد هیوندای النترا هم عرضه خواهد شد. سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: کسانی که خودرو را خریداری می‌کنند به خاطر شروع تعطیلات نوروز باید بقیه فرایند خرید را در سال ۱۴۰۲ انجام دهند.


اعلام دلایل حذف برخی متقاضیان خودروهای وارداتی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دلایل حذف برخی متقاضیان خودرو‌های وارداتی را توضیح داد.
به گزارش ایبِنا؛ «امید قالیباف» افزود: پس از نوبت دهی به متقاضیان خودروهای وارداتی برخی متوجه حذف خود از سامانه شدند.

وی در تشریح مهمترین دلایل حذف این افراد، تکمیل نشدن فرایند وکالتی کردن حساب، تکمیل نشدن فرایند ثبت نام، دارا نبودن یکی از شرایط عمومی ( مانند داشتن پلاک فعال و غیره) و نبود موجودی کافی در حساب وکالتی عنوان کرد.

قالیباف خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر گزینه انصراف فعال است و بانک‌ها باید بلافاصله نسبت به رفع انسداد وجه افرادی که انصراف می‌دهند اقدام کنند.


اسامی متقاضیان خودروهای وارداتی منتشر شد

سخنگوی وزارت صمت گفت: زمان بندی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی ساعت ۲۱ در سامانه saleauto.ir بارگذاری شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: زمان بندی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی ساعت ۲۱ در سامانه saleauto.ir بارگذاری می شود.

وی افزود: متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه saleauto.ir و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور از نوبت خرید خودروی خود مطلع شوند.


تاریخ اعلام نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس اعلام ضیغمی مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت نتایج قرعه‌کشی خودروهای وارداتی امروز ۲۲ اسفند اعلام می‌شود.

روز گذشته مراسم قرعه‌کشی و نوبت‌دهی خودروهای وارداتی با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و امروز ۲۲ اسفند نتایج آن اعلام‌ در سامانه saleauto.ir و متعاقب آن پیامک برای برندگان ارسال می‌شود.

در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ خودرو به کشور وارد شده که نزدیک به ۱۲۰۰ دستگاه از این خودروها قابل عرضه است.

به گزارش تسنیم، مطابق اعلام قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، در این دوره از ثبت نام خودروهای وارداتی حدود ۱۲۰ هزار متقاضی خرید در سایت ثبت نام کرده‌اند.


زمان قرعه‌کشی خودروهای وارداتی مشخص شد

سخنگوی وزارت صمت گفت: تعیین اولویت زمانی متقاضیان خودروهای وارداتی ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۲۱ اسفند با روش قرعه‌کشی انجام می‌شود. امید قالیباف در صفحه شخص خود، زمان قرعه‌کشی خودروهای وارداتی را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت صمت نوشت: تعیین اولویت زمانی متقاضیان خودروهای وارداتی روز یکشنبه ۲۱ اسفند با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی با روش قرعه‌کشی انجام خواهد شد؛ متقاضیان می‌توانند با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانه faleauto.ir نسبت به رتبه خود مطلع شوند.


تغییر زمان قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، گفت: پیش از این اعلام شده بود که قرعه‌کشی خودرو‌های خارجی در روز‌های سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری انجام می‌شود، اما انجام قرعه‌کشی به زمانی دیگر موکول شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهدی ضیغمی درباره زمان برگزاری قرعه کشی خودرو‌های وارداتی، اظهار داشت: پیش از این اعلام شده بود که قرعه‌کشی خودرو‌های خارجی در روز‌های سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری انجام می‌شود، اما به دلیل زمان‌بر شدن استعلامات، قرعه‌کشی، در روزی دیگر، برگزار می‌شود، اما به علت اخذ استعلامات لازم و جمع بندی آن زمان قرعه کشی طی روز‌های آینده خواهد بود.

وی گفت:، اما فعلا زمان آن را به طور دقیق اعلام نمی‌کنیم تا استعلامات به‌صورت دقیق انجام شود و نتیجه استعلامات مشخص شود و بعد از مشخص شدن نتایج زمان برگزاری قرعه کشی خودرو‌های وارداتی در اسرع وقت اعلام می‌شود.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت یادآور شد: به تعویق افتادن زمان برگزاری قرعه‌کشی برای بررسی دقیق استعلامات بوده است.

وی بیان داشت: فعلا قرار است همان دو مدل خودروی چانگان CS۵۵ و CS۳۵ پلاس عرضه می‌شود، اما تلاش می‌کنیم که دو مدل خودروی فیات ۵۰۰ و فیات Tipo و همچنین هیوندا النترا عرضه شود. ضیغمی افزود: تلاش ما این است که عرضه خودرو‌های وارداتی تا قبل از پایان امسال انجام شود.


زمان قرعه کشی خودرو‌های وارداتی اعلام شد

(۱۴۰۱/۱۲/۱۳) سخنگوی وزارت صمت گفت: احتمالا فرایند قرعه کشی لیست نهایی متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی جهت تعیین اولویت خرید، عصر سه شنبه انجام می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در خصوص کیفیت ثبت نام خودرو‌های وارداتی اظهار کرد: میزان ثبت نام جهت خرید خودروی وارداتی مطابق هدفگذاری وزارت صمت است.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به پایان مهلت ثبت نام در ساعت ۲۴ امروز ۱۳ اسفند گفت: بلافاصله پس از پایان ثبت نام تمامی اطلاعات متقاضیان بر اساس شرایط اعلام شده بررسی می‌شود و لیست نهایی احتمالاً عصر سه شنبه جهت تعیین اولویت خرید، قرعه کشی خواهد شد.

وی افزود: متقاضیانی که بعد از اعلام اولویت بندی قصد انصراف داشته باشند بلافاصله مبلغ مسدود شده آن‌ها (که در حساب خودشان است) آزاد خواهد شد.


مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی تمدید شد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمدید مهلت ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی خبر داد. به گزارش ایسنا، امید قالیباف با اعلام این خبر گفت: مهلت ثبت نام خودروی وارداتی تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۳ اسفند ماه تمدید شد.

سخنگوی وزارت صمت افزود: گزینه ویرایش سامانه saleauto.ir نیز فعال شده است و متقاضیان می‌توانند در صورت لزوم اطلاعات وارد شده را ویرایش کنند.

به گزارش ایسنا، ثبت‌نام‌ برای اولین خودروهای خارجی وارد شده به کشور پس از پنج سال، از روز شنبه هفته‌ای که گذشت از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروها آغاز شد؛ شرط ثبت‌نام در این طرح علاوه بر شروط ثبت‌نام‌ خودروهای داخلی همچون داشتن گواهینامه، عدم پلاک انتظامی فعال، عدم خرید خودروهای داخلی از کارخانه طی ۴٨ ماه گذشته بوده و… و. ، واریز و مسدود کردن مبلغ ۵٠٠ میلیون تومان در حساب وکالتی فرد متقاضی نزد ٢٢ بانک و چهار موسسه اعتباری معرفی شده توسط وزارت صمت بوده است.

گفتی است، در ابتدا مهلت ثبت‌نام تا ساعت ١٨ امروز (پنجشنبه ١١ اسفند ماه) در نظر گرفته شده بود.

طبق تاکید مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، این ۵٠٠ میلیون تومان متوسط روبه پایین وجه خودروهاست که به این پول، بایستی سود کوتاه‌مدت توسط بانک‌ها تخصیص داده شود؛ چنانچه بانکی در این زمینه همکاری نکند، مشتری می‌تواند وجه خود را به بانک‌های دیگر منتقل کند


آدرس سامانه فروش خودرو وارداتی

۱- خرید خودروهای وارداتی به ایران، فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی به آدرس اینترنتی saleauto.ir امکان‌پذیر است. پس از سامانه یکپارچه خرید خودرو داخلی، این دومین سامانه‌ای است که در سال ۱۴۰۱ و از سوی وزارت صمت برای خریداران خودرو، راه‌اندازی شده.

۲- ثبت‌نامِ زودتر در این سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی، به معنای در اولویت قرارگرفتن در تخصیص خودرو وارداتی نیست. بنابراین متقاضیان خرید خودروهای خارجی، تا پایان مهلت زمانی اعلام شده در هر مرحله، برای ثبت‌ نام خودرو وارداتی، فرصت دارند و لازم نیست در همان ساعات اولیه شروع ثبت نام ماشین وارداتی، به آن مراجعه کنند.

وزارت صمت، با انتشار اطلاعیه عرضه خودروهای وارداتی، نحوه ثبت‌نام متقاضیان برای خرید خودروهای خارجی را مشخص کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس این اطلاعیه، فرآیند فروش خودروهای وارداتی، در ۳ مرحله انجام خواهد شد:

  1. ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی
  2. انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حائز شرایط طبق نوبت
  3. تحویل خودروهای وارداتی به خریداران

 شرایط ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی

با آغاز به کار سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی saleauto.ir از روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ متقاضیان تا روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند فرصت ثبت‌نام در این سامانه را خواهند داشت.
نکته مهم آن است که ثبت‌نامِ زودتر به معنای در اولویت قرار گرفتن در تخصیص خودرو نیست. بنابراین متقاضیان خرید خودروهای خارجی تا پایان هفته برای ثبت‌نام فرصت دارند و لازم نیست در همان ساعات اولیه آغاز به کار سامانه، به آن مراجعه کنند.

پیش‌شرط ثبت‌نام در سامانه مذکور، موجودی حساب بانکی متقاضی است که به طور علی‌الحساب، ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. بر این اساس، متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید قبل از ثبت‌نام در سامانه، با مراجعه به شعب بانک‌های منتخب (تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران) فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی خارجی را پر کنند. این پول در حساب شخصی متقاضیان،‌ باقی می‌ماند و صرفاً مسدود می‌شود. سایر بانک‌های حائز شرایط پس از اتصال به سامانه، معرفی خواهند شد.

از جمله سایر شرایط مهم ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای خارجی که با هدف توزیع عادلانه اتخاذ شده است، همچون سایر شرایط فروش‌های فوری خودروهای داخلی در چند سال اخیر، نداشتن سابقه خرید خودروی صفر از کارخانجات داخلی و یا از طریق بورس کالا طی ۴۸ ماه گذشته است.

همچنین دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودروهای وارداتی الزامی است. ضمن اینکه، متقاضیان دارای پلاک انتظامی فعال، امکان ثبت‌نام و خرید خودروی وارداتی را ندارند. شایان ذکر است تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود.

متقاضیان خرید خودروهای وارداتی،‌ در صورت شرکت در برنامه‌های فروش خودروسازان داخلی یا عرضه خودرو در بورس و تحویل خودرو در این برنامه‌ها، فرصت خرید خودروهای وارداتی را از دست خواهند داد.

پس از پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی، متقاضیان حائز شرایط عمومی مندرج در بخشنامه، پالایش شده و طبق قرعه، فرآیند نوبت‌دهی آنها انجام می‌شود تا نوبت تخصیص خودرو به متقاضیان حائز شرایط مشخص شود.

نحوه عرضه خودروهای وارداتی

با اعلام نوبت متقاضیان برای تخصیص خودرو، بلافاصله عرضه خودروهای وارداتی با ذکر مشخصات کامل خودروها شروع می‌شود و هر کدام از واردکنندگان، تعداد مشخصی از خودروها را با موعد تحویل معین، عرضه می‌کنند.

در هر مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، تمام متقاضیان حائز شرایط، طی مدت معینی که اعلام می‌شود می‌توانند در سامانه برای خرید خودروهای عرضه‌شده اقدام به ثبت‌نام کنند اما طبیعتاً افرادی که در نوبت بالاتری دارند شانس بیشتری برای انتخاب این خودروها را خواهند داشت. پس از پایان مهلت مذکور، اسامی خریداران قطعی خودروهای عرضه‌شده (به ترتیب نوبت متقاضیان) اعلام می‌شود.

ضمناً در صورتی که خودروی عرضه‌شده، مورد پسند افراد حائز شرایط و در نوبت‌های بالا نباشد، می‌توانند منتظر بمانند و در عرضه‌های بعدی شرکت کنند و نوبت آنها حفظ می‌شود.

به عنوان مثال اگر در اولین مرحله، ۲ هزار خودروی چانگان CS55 پلاس عرضه شود، همه متقاضیان حائز شرایط امکان ثبت‌نام برای این خودرو را خواهند داشت اما پس از پایان ثبت‌نام، سامانه طبق نوبت اختصاص‌یافته به افراد، ۲ هزار متقاضی که نوبت بالاتری قرار دارند را به عنوان خریداران قطعی معرفی خواهد کرد.

فرآیند تحویل خودرو وارداتی

برخلاف روش‌های گذشته فروش خودروهای وارداتی که متقاضیان، کل پول را در همان زمان ثبت‌نام پرداخت می‌کردند، در سامانه یکپارچه، خریداران قطعی تا زمان تحویل خودرو طی ۳ مرحله اقدام به تکمیل وجه می‌کنند که مراحل آن در بخشنامه ذکر شده است.

لازم به ذکر است طبق بخشنامه مذکور، تضامین محکمی از واردکنندگان برای تحویل خودرو در زمان مقرر گرفته شده و در صورت هرگونه تاخیر، جرائم قابل توجهی به طور قطعی به خریداران پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه در صورت تاخیر بیش از ۳ ماه واردکننده برای تحویل خودرو به مشتری و ابطال قرارداد، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه ماهانه ۵/۷ درصدی (نسبت به قیمت خودرو)، مکلف به پرداخت ۵ درصد جریمه فسخ قرارداد به مشتری است.

برخلاف سال‌های گذشته در شیوه جدید، قیمت نهایی هر مدل خودرو برآورد و تعیین می‌شود و با احتساب سود عادلانه واردکننده، هزینه تمام‌شده از خریدار اخذ می‌شود.

متن کامل اطلاعیه سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به شرح زیر است:

فرآیند عرضه خودروهای وارداتی شامل ۳ مرحله است:

  • در مرحله اول ثبت‌نام خودرو انجام و پس از آن یک فهرست نوبت‌دهی منتشر می‌شود.
  • در مرحله دوم واردکننده نسبت به عرضه خودرو اقدام و افراد مطابق با نوبت خود می‌توانند نسبت به خرید اقدام نمایند.
  • در مرحله سوم با ارسال دعوت‌نامه توسط واردکنندگان، خودرو تحویل خریداران می‌شود.

مرحله اول: نوبت‌دهی

در مرحله ثبت‌نام ابتدا باید یک حساب وکالتی توسط متقاضیان افتتاح و مبلغ ۵ میلیارد ریال در حساب بانکی خود نزد یکی از شعب بانک‌های تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران مسدود نمایند. (سایر بانک‌های حائز شرایط پس از اتصال به سامانه معرفی خواهند شد.)

ثبت‌نام از شنبه مورخ ۰۶/۱۲/۱۴۰۱ آغاز و تا پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

متقاضیان باید برای ثبت‌نام شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارا بودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
  • متقاضیانی که طی ۴۸ ماه گذشته خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا داشته‌اند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو وارداتی ندارند.
  • متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند. شایان ذکر است تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود. همچنین افرادی که به‌صورت هم‌زمان در بورس کالا یا سامانه‌های خرید شرکت‌های خودروساز ثبت‌نام نموده‌اند در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد.
  • انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) ونیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.
  • امکان صلح خودروهای وارداتی وجود ندارد.
  • امکان انتقال سند خودرو به مدت یک سال از زمان خرید وجود ندارد.
  • امکان ثبت‌نام و خرید برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
  • پس از پایان ثبت‌نام، نوبت تخصیص افراد دارای شرایط مذکور طبق قرعه مشخص می‌شود.
  • با تعیین “نوبت”، متقاضیان می‌توانند در عرضه‌های آتی خودروی وارداتی، نسبت به انتخاب نوع خودرو در سامانه اقدام نمایند.
  • وجه دریافتی که در زمان افتتاح حساب وکالتی جهت ثبت‌نام اولیه واریز می‌گردد تا زمان تحویل خودرو باید در حساب مسدود باشد و در صورت برداشت، ثبت‌نام فرد ابطال می‌گردد.
  • امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد. انصراف از معامله در صورت انعقاد قرارداد نهایی، مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل ۵ درصد قیمت پایه به واردکننده می‌شود.
  • متقاضیان دارای “نوبت خرید خودرو”، امکان ثبت‌نام و خرید خودروهای داخلی را ندارند.
  • با افتتاح حساب وکالتی و ثبت‌نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد شد.

مرحله دوم: تخصیص

در این مرحله واردکنندگان تعداد مشخصی خودرو را عرضه کرده و کسانی که نوبت بالاتری دارند امکان انتخاب خواهند داشت.

در صورتی که فرد دارای نوبت یکی از خودرو عرضه‌شده را انتخاب نکند نوبت او حفظ شده و در عرضه‌های بعدی می‌تواند از نوبت خود استفاده کند.

پس از انعقاد قرارداد با خریدار، قیمت پایه خودرو هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد و برآوردی از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد به خریدار اعلام خواهد شد.

واردکننده خودرو متعهد به تحویل خودروهای فروخته‌شده بوده و در صورت تاخیر در تحویل خودرو بایستی ماهانه ۵/۷ درصد جریمه عدم تحویل در زمان مقرر را به خریدار پرداخت نماید. در صورت تاخیر بیش از ۳ ماه، واردکننده یا خریدار مجاز به ابطال قرارداد خرید خودرو بوده و در این شرایط، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه ۵/۷ درصد در ماه، مکلف به پرداخت ۵ درصد جریمه فسخ قرارداد است.

مرحله سوم: تحویل

پس از ورود خودرو به گمرک، واردکننده نسبت به ارسال دعوت‌نامه اقدام نموده و موظف است در صورت تکمیل وجه خریداران ظرف مدت حداکثر ۱ ماه خودرو را تحویل دهد. در این مرحله بخش دوم پرداخت وجه به حساب وکالتی تکمیل و به حساب گمرک یا دستگاه‌های ذی‌نفع واریز می‌شود.

توضیح: وجه خودرو در ۳ مرحله پرداخت می‌شود:

مرحله نخست: به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام

مرحله دوم: در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک

مرحله سوم: در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد.

ثبت‌نام خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی از هفته آینده خبر داد و گفت: فروش خودروهای وارداتی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی طی چند روز آینده شروع می‌شود و شرکت‌کنندگان در این قرعه کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این اطلاعات، مقرر شده خودروهای وارداتی در قرعه کشی عرضه شود و شرکت‌کنندگان در قرعه کشی باید شرایط عمومی برنامه‌های فعلی قرعه‌کشی خودروهای داخلی از جمله اینکه گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند، طی ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید نکرده باشند و تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند را رعایت کنند.

همچنین شرکت کنندگان برای ورود به قرعه کشی باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بلوکه کنند. بعد از پایان قرعه کشی و بررسی اطلاعات، نام ۱۰۰ هزار نفر به قید قرعه انتخاب و اعلام می‌شود. بلافاصله بعد از اعلام نام برندگان قرعه کشی، شرکت‌های واردکننده خودروهای خود را در سامانه عرضه می‌کنند و متقاضی از بین آن‌ها انتخاب می‌کنند.

اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه کشی برنده شده‌اند. البته این موضوع هیچ ارتباطی با زمان ثبت نام ندارد، بلکه وابسته به شانس افراد در قرعه کشی است.

همچنین اگر فردی از بین خودروهای عرضه شده در مرحله اول انتخاب نکند و به دنبال خودروی دیگری باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ می‌شود و باید ۵۰۰ میلیون تومان را نیز در حساب خود نگه دارد. در غیر این صورت اگر متقاضی هر مبلغی از ۵۰۰ میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو خواهد شد.

افراد متقاضی که در قرعه کشی برنده شدند، بعد از انتخاب خودرو سه روز فرصت دارند مرحله اول پرداخت شامل هزینه ارزش کالا، کرایه حمل و نقل تا بندر مقصد و بیمه (CFR) را پرداخت کند (البته ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ قبلا برای ورود به قرعه کشی پرداخته شده است). اگر افراد نتوانند ظرف سه روز این مبلغ را پرداخت کنند، ثبت نام باطل می‌شود و باید پنج درصد هم جریمه پرداخت کنند.

مرحله دوم پرداخت، مربوط به عوارض گمرکی است که زمان رسیدن خودرو به بنادر و ترخیص است و بعد از اعلام این مبلغ از سوی گمرک و سازمان حمایت، متقاضی باید آن را پرپاخت کند.

مرحله سوم پرداخت هم زمان تحویل و مربوط به هزینه پلاک و غیره است.

در اصل مرحله اول و سوم پرداخت، مانند فروش خودروهای داخلی است و مرحله دوم به آن‌ها اضافه شده است.

گفتنی است؛ این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز است.

از زمانی که فرد در مرحله اول را پرداخت و در سامانه قرارداد را امضا می‌کند، شرکت سه ماه فرصت دارد تا خودرو را به متقاضی تحویل دهد. بعد از این سه ماه، شرکت به ازای هر یک ماه دیر کرد، باید ۷.۵ درصد جریمه پرداخت کند و هر یک از طرفین که قرارداد را ابطال کند باید پنج درصد جریمه پرداخت کند. اما پیش از امضای قرار داد، حتی اگر افراد در قرعه کشی برنده شده باشند، هیچ تضمینی برای تحویل خودرو وجود ندارد.

گفتنی است؛ ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو که با همکاری یک شرکت جدید طراحی شده و آدرس آن به زودی در اطلاعیه وزارت صمت منتشر خواهد شد، انجام می‌شود.

آغاز ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی از ۶ اسفند

  • متقاضیان باید ۵۰۰ میلیون پرداخت کنند
  • ثبت‌نام برای فروش خودروهای وارداتی از ۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و مبلغ پیش پرداخت برای خرید خود‌روهای وارداتی ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
  • متقاضیان یک‌هفته فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه یکپارچه خودرو روند ثبت‌نام را انجام دهند. در این دوره ۱۰۰ هزار نفر انتخاب می‌شوند.
  • بعد از قرعه‌کشی عرضه خودروها انجام می‌شود و متقاضیان متناسب با ظرفیت، خودروها را انتخاب می‌کنند و سه روز مهلت است تا هزینه (CFR) (هزینه ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد) را به صورت پیش پرداخت واریز کنند و خودروها را حداکثر ۳ تا ۶ ماه با تکمیل وجه تحویل می‌گیرند.
  • اگر متقاضی در زمان مقرر محصول را دریافت نکرد می‌تواند ماهانه جریمه دیرکرد ۷.۵ درصدی و ۵ درصد هزینه ابطال را دریافت کند.
  • حداقل فاصله از آخرین خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا ۴۸ ماه است.
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 31, میانگین امتیاز: 3,94 از 5)
Loading...