شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

معاینه فنی برتر چیست و چه مزایایی دارد؟

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در محدوده کم انتشار آلایندگی (طرح کاهش) و طرح ترافیک با اخذ معاینه فنی برتر خبر داد.

شادی مالکی در خصوص انجام معاینه فنی برتر در مراکز شهر تهران گفت: معاینه فنی برتر در ۱۱ مرکز منتخب بیهقی، سراج، شهید آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، شهید چمران، خاوران، فداییان اسلام و شهدای زمان آباد انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر هستند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران خاطرنشان کرد: خودروها می‌توانند به‌صورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در محدوده کم انتشار آلایندگی (طرح کاهش) و طرح ترافیک استفاده کنند. لازم به توضیح است تفاوت معاینه فنی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

وی در ادامه افزود: با عنایت به اینکه خودروهای دارای معاینه فنی برتر دارای سطح تولید آلایندگی کمتری بوده و در کلان شهر تهران با توجه به وضعیت بحرانی آلودگی هوا خودروها نیازمند پایش دقیق‌تر و سخت گیرانه تری هستند لذا از شهروندان درخواست می‌شود به عنوان یک مسئولیت اجتماعی برای حفظ سلامت شهر و شهروندان نسبت به مراجعه به مراکز معاینه فنی شهر تهران و دریافت معاینه فنی برتر اقدام کنند.

مالکی در ادامه عنوان کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه حدود ۹۱۹ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود ۱۵۹ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۱۷ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اظهار کرد: بدون تردید افزایش این درصد نیازمند مشارکت شهروندان تهرانی بوده و می‌تواند اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا را افزایش دهد. در همین راستا به منظور قدردانی و تکریم از شهروندان مشارکت جو و مسئولیت پذیر در این ارتباط در دو ماه انتهایی سال به دریافت کنندگان معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی شهر تهران به قید قرعه کشی جوایزی اهدا خواهد شد.

عوارض طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا سال ۱۴۰۲

توضیحضریب زمانیدارای معاینه فنی برتر یا خیرمیزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیکمیزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا
اگر وسیله نقلیه ای چند بار توسط دوربین ها در یک روز مشاهده شود. اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بودورود بعد از ساعت ۱۰ – خروج قبل از ساعت ۱۶۳۸۶/۳۱۶ ریال۱۹۳/۱۵۸ ریال
۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
ورود قبل از ساعت ۱۰ – خروج قبل از ساعت ۱۶۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
۷۸۸/۴۰۰ ریال۳۹۴/۲۰۰ ریال
ورود قبل از ساعت ۱۰ – خروج بعد از ساعت ۱۶۸۲۷/۸۲۰ ریال۴۱۳/۹۱۰ ریال
۱/۱۸۲/۶۰۰ ریال۵۹۱/۳۰۰ ریال
ورود بعد از ساعت ۱۰ – خروج بعد از ساعت ۱۶۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
۷۸۸/۴۰۰ ریال۳۹۴/۲۰۰ ریال
اگر وسیله نقلیه ای یک بار توسط دوربین ها در یک روز مشاهده شود.قبل از ساعت ۱۰۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
۷۸۸/۴۰۰ ریال۳۹۴/۲۰۰ ریال
ورود بعد از ساعت ۱۰ و قبل از ساعت ۱۶۳۸۶/۳۱۶ ریال۱۹۳/۱۵۸ ریال
۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
بعد از ساعت ۱۶۵۵۱/۸۸۰ ریال۲۷۵/۹۴۰ ریال
۷۸۸/۴۰۰ ریال۳۹۴/۲۰۰ ریال

چگونه معاینه فنی برتر بگیریم ؟

معاینه فنی برتر

اگر مشتری ثابت ورود به زوج و فرد و محدوده طرح ترافیک هستید، برای دریافت معاینه فنی برتر به مراکز اخذ معاینه فنی مراجعه کنید و تخفیف بگیرید.

(۲۴بهمن ۱۳۹۷) میزان: در مورد تفاوت میان آزمون معاینه فنی معمولی و برتر باید گفت که آزمون های معاینه فنی برتر به ویژه در بخش تست های آلایندگی هوا سختگیرانه تر است.

تفاوت اصلی معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی تنها در نوع تست آلایندگی است. تست آلایندگی معاینه فنی برتر به صورت سخت گیرانه تر، در دو دور آرام و ۲۵۰۰ انجام می شود.

در معاینه فنی برتر، علاوه بر کارکرد درجا، تولید آلایندگی خودرو ها در دور موتور بالا نیز سنجیده می شود. این معاینه فنی برای کنترل آلایندگی خودرو کارایی بیشتری دارد چرا که در بسیاری مواقع آلایندگی در حالی اتفاق می افتد که خودرو ها در دور موتور بالا کار می کنند.

در معاینه فنی عادی که تاکنون صادر می شد، در تست ها دور موتور آرام در سرعت پایین ملاک تست خودرو ها بود؛ اما در معاینه فنی برتر دور موتور پایین و بالا بررسی خواهد شد که این موضوع کار را برای اخذ معاینه فنی سخت کرده است.

خودرو های صفر کیلومتر معاینه فنی برتر دریافت کنند

طبق قانون، خودرو های نو (صفر کیلومتر) تا چهار سال از اخذ معاینه فنی معاف هستند، اما این معافیت به منزله داشتن معاینه فنی برتر (بر اساس ضوابط طرح ترافیک کاهش) نیست بلکه مالکان خودرو های نو نیز برای بهره مندی از تخفیف ۲۰ درصدی عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، باید نسبت به اخذ معاینه فنی برتر خودرو اقدام کنند.

تخفیف ۲۰ درصدی برای تمامی خودرو های دارای معاینه فنی برتر

ملاک دریافت تخفیف ۲۰ درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تنها نو بودن خودرو نیست، بلکه تمامی خودرو های شهر تهران که موفق به اخذ معاینه فنی برتر شوند از تخفیف ۲۰ درصدی ورود به طرح های ترافیکی برخوردار خواهند شد. برای مثال اگر خودرویی در ساعات اوج ترافیک یعنی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر در محدوده طرح ترافیک تردد کند، به صورت عادی و با داشتن معاینه فنی معمولی باید ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بپردازد. درحالی که در همین ساعت، خودرو های دارای معاینه فنی برتر ۱۳ هزار و ۴۴۰ تومان پرداخت خواهند کرد.

معاینه فنی برتر در تهران

دریافت معاینه فنی برتر در حال حاضر تنها در شهر تهران انجام می شود. در تهران تمامی خودرو ها می توانند برای کسب معاینه فنی برتر اقدام کنند، اما در صورتی که خودرویی نتوانست معاینه فنی برتر را دریافت کند به صورت اختیاری این امکان وجود دارد که معاینه فنی معمولی بگیرد. البته برای دریافت معاینه فنی معمولی نیز خودرو باید شرایط لازم برای کسب این معاینه فنی را داشته باشد.

در حال حاضر معاینه فنی برتر تنها شکل معاینه فنی است که جایگاه قانونی دارد

از سال قبل طبق استاندارد هایی که از طرف سازمان محیط زیست اعلام شد، معاینه فنی برتر الزام قانونی پیدا کرد، اما در دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران، این الزام قانونی به اجرا گذاشته نشد. تشویق شهروندان برای کسب معاینه فنی برتر به صورت اختیاری یکی از دلایل عدم تاخیر در اجرای این قانون بود که در نهایت از اواخر آبان ماه امسال جاری روند صدور معاینه فنی برتر در مراکز معاینه فنی تهران آغاز شد.

دریافت معاینه فنی برتر اجباری نیست

با وجود اینکه شهر تهران در زمینه صدور معاینه فنی برتر، پیش قدم شده است تا استاندارد بالاتری برای کنترل آلایندگی خودرو ها اجرایی شود، اما دریافت معاینه فنی برتر برای شهروندان تهرانی هنوز اجباری نیست.

دریافت معاینه فنی برتر در حال حاضر به صورت یک متغیر تشویقی در طرح ترافیک جدید دیده شده است و طبیعتا برخورداری از این امتیاز ربطی به عمر خودرو ندارد، یعنی حتی اگر خودرویی دارای عمر زیر ۴ سال باشد باید معاینه فنی برتر را دریافت کند تا بتواند از تخفیف ۲۰ درصدی بهره مند شود.

هزینه معاینه فنی برتر

هزینه دریافت معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی در سطح شهر تهران یکسان است و شهروندان تهرانی می توانند با پرداخت مبلغ ۲۲ هزار تومان همانند معاینه فنی عادی، معاینه فنی برتر اخذ کنند.

معاینه فنی “ویژه” در آینده

معاینه فنی “ویژه” نوع دیگری از معاینه فنی است که شرایط اخذ آن یک درجه سخت گیرانه تر از معاینه فنی برتر است. بر همین اساس افرادی که معاینه فنی ویژه را دریافت می کنند از تخفیفات بالاتری برای ورود به محدوده های ترافیکی تهران برخوردار خواهند شد.

معاینه فنی ویژه در حال حاضر یک طرح مقدماتی است که هنوز اجرایی نشده است. این طرح پس از انجام کار های مقدماتی و ابلاغ آن از سوی سازمان محیط زیست کشور جنبه قانونی پیدا خواهد کرد. پیش بینی می شود که از سال آینده صدور معاینه فنی ویژه در تهران اجرایی شود.

بر این اساس در معاینه فنی ویژه دور موتور خودرو افزایش می یابد، گفت:در معاینه فنی معمولی حدود مجاز در مونوکسید کربن در دور موتور بالا حدود ۰.۷ است و در معاینه فنی برتر حدود مجاز آلایندگی در دور موتور ۲۵۰۰ Rppm باید ۰.۶ باشد، اما در معاینه فنی ویژه که خاص است و خودرو در رده خودرو های هیبریدی قرا ر. می گیرد، حدود مجاز آلایندگی مجاز ۰.۳ آلایندگی پیشنهاد شده است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 44, میانگین امتیاز: 4,25 از 5)
Loading...