شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

اجرای طرح پلاک سوم از بهمن ماه؛ خداحافظی با تعویض پلاک خودرو در ایران

طرح پلاک سوم

شنیده‌ها حاکی از این است که طرح پلاک سوم به زودی اجرایی می‌شود. مزایای این پلاک اضافی و ضعف‌های فعلی آن چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

در سال ۱۳۸۴ بود که پلیس راهور آئین نامه پلاک سوم را تصویب کرد و مقرر شد از آن زمان به بعد علاوه بر دو پلاکی که در جلو و عقب خودرو نصب می‌شود، پلاک سومی نیز به صورت برچسب روی شیشه قرار داده شود. بالاخره بعد از گذشت ۱۷ سال از تصویب این قانون، هم‌اکنون روند اجرایی شدن آن در بهمن‌ماه سال جاری اعلام شده است.

طرح پلاک سوم چیست؟

اردیبهشت‌ماه سال جاری گفتیم که قانون پلاک سوم اجرا می‌شود. مطابق ماده ۱۳ آئین نامه راهور، می‌بایست همراه با زوج پلاک، یک پلاک سوم نیز به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تأیید راهنمایی و رانندگی صادر و روی شیشه عقب یا جلو وسیله نقلیه نصب شود. از جمله اطلاعاتی که روی این برچسب درج شده می‌توان به اطلاعات شماره پلاک، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک، کد واحد شماره گذاری و شماره اشاره کرد.

باخبر شوید: آخرین اخبار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته

گفتنی است که این پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آینه باید نصب شود. پس از آن اطلاعات VIN و دیگر اطلاعات مورد نیاز تا ۳۰ الی ۹۰ کیلوبایت در چیپ گنجانده می‌شوند. سازوکار این اطلاعات بدین نحو است که فایل در قالب RFID در اختیار پلیس راهور قرار خواهد گرفت.

ماموران راهور قادرند با وسایل و تجهیزاتی که در اختیار دارند، اطلاعات روی این چیپ‌ها را بخوانند و هویت و اطلاعات اصلی مالک را شناسایی کنند. از جمله مهم‌ترین مزایای پلاک سوم، یافتن خودروهای سرقتی است. در حال حاضر ملاک یافتن خودروهای سرقتی، پلاک خودرو است و در صورتی که طرح جدید اجرایی شود، پلیس می‌تواند سرقتی بودن یا نبودن را از روی اطلاعات هویتی دریابد.

اوایل سال جاری بود که سردار سیدکمال هادیانفر پیرامون طرح پلاک سوم توضیح داد که این پلاک همان پلاک الکترونیکی است که در اصل مانند یک چیپ بوده و با برچسب می‌توان روی بدنه خودرو نصب کرد. هادیانفر همچنین بیان داشت:

تخلفاتی مانند خودروهای سرقتی و خودروهای تحت تعقیب با نصب پلاک سوم به سرعت شناسایی می‌شوند و همچنین می‌توان به راحتی اصالت خودرو را بررسی کرد.

زمان اجرایی شدن طرح پلاک سوم

هم‌اکنون نزدیک به ۶ ماه است که از صحبت‌های رئیس پلیس راهور می‌گذرد و به تازگی او خاطرنشان کرده که از بهمن‌ماه امسال، طرح مذکور اجرایی خواهد شد. به گفته وی بخش زیادی از نرم افزارهای مربوط به تولید پلاک سوم آماده شده و بخشی از چیپ‌های مربوط به آن هم ثبت سفارش شده است. در حال حاضر تنها بحثی که پیرامون این طرح مطرح می‌شود، ریدر است. به گفته سردار هادیانفر، هم‌اکنون پلیس راهور نیاز به قطعه‌ای دارد که بتواند به واسطه آن کدها را بخواند. وی می‌گوید:

اگر قرار باشد این پلاک‌ها توسط پلیس خوانده شود، احتیاج به یک قطعه داریم؛ در حال تلاش هستیم تا بتوانیم با یک نرم افزار واسط که به آن ریدر می‌گویند، QR کدها را بخوانیم و اطلاعات اصلی را از بانک شماره گذاری کسب کنیم. اگر این نرم افزار اجرا شود، دیگر برای خواندن QR کدها احتیاجی نیست قطعه‌ای برای خواندن پلاک سوم وارد کنیم و کار به اتمام می‌رسد.

خوشبختانه نیازی نیست با نصب پلاک سوم از کشورهای دیگر پلاک فیزیکی وارد کنیم و درآمدهای ارزی صرف واردات چنین چیزهایی نخواهد شد. به عبارت دیگر از زمانی که پلاک سوم روی خودروها نصب شوند، هنگام خرید و فروش نیازی به تغییر پلاک‌های فیزیکی نیست و به این ترتیب وابستگی‌های ارزی از میان خواهد رفت.

در واقع زمان خرید و فروش خودرو تنها پلاک سوم تغییر می‌کند و اطلاعات آن از روی چیپ پاک شده و اطلاعات جدید بارگذاری می‌شود. به اعلام سردار هادیانفر، از ۲۲ بهمن فرآیند نصب پلاک سوم اجرایی خواهد شد و به صورت پایلوت از تهران آغاز می‌شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 59, میانگین امتیاز: 3,59 از 5)
Loading...