سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه کیک اسفنجی / چطور کیک اسفنجی خوب بپزیم

کیک ,پخت کیک, شیرینی پزی ,آموزش شیرینی پزی ,آموزش پخت کیک ,کیک اسفنجی ,پف کردن کیک ,چسبیدن کیک ,نکات مهم پخت کیک ,ترفند پخت کیک ,فوت و فن پخت کیک, خوب شدن کیک اسفنجی

نکاتی برای پخت کیک اسفنجی

 

۱- از نکات خیلی‌ مهم واسه داشتن یه کیک اسفنجی خوب اینه که به هیچ عنوان نباید قالبمون رو چرب کنیم اگه تو دستورش ما از کره و یا مارگارین یا روغن مایع استفاده نکردیم چون چربی‌ با وجود حرارت وارد بافت کیکمون میشه و حباب های هوائی که با زدن سفیده و زرده ایجاد کردیم رو از بین میبره .پس خیلی‌ خوبه که از قالب های کیک نچسب استفاده کنیم واسه درست کردن کیک اسفنجی و یادمون باشه که قالب کیکی که قبلا استفاده کردیم رو باید یه بار دیگه بشوریم و خوب خشکش کنیم تا هیچ اثری از چربی‌ روش نباشه ، اگه قالبمون نچسب نیست بهتره از کاغذ استفاده کنیم کف قالبمون البته یادمون باشه بدون چرب کردن کاغذ.

۲- همیشه بهتره از آرد کیک نه آرد معمولی‌ واسه درست کردن کیک اسفنجی استفاده بشه چون به کیکمون حالت پوک تری میده نسبت به بقیه آرد های معمولی‌ ، منظورم از آرد کیک آردیه که خیلی‌ بافتش سفید باشه و بدون بکینگ پودر باشه .

۳- در مورد شکری که استفاده میکنیم واسه کیک اسفنجی یادمون باشه که نباید شکر معمولی‌ که تو آشپز خونه داریم استفاده کنیم در واقع باید اون شکرو یه چند ثانیه تو آسیاب برقی خوردش کنیم یه کوچولو نه این که پودر کنیم پس اینم از نکات خیلی‌ مهم تو بهتر شدن بافت کیک اسفنجی . پس یادمون باشه زیاد پودرش نمی‌کنیماااااااا فقط طوری که حس کنیم خوردهاشو چون اگه زیاد پودرش کنیم زمانی‌ که شکرو با سفیده هم می‌زنیم شکری که زیادی پودر شده باشه وقتی‌ با سرعت زیاد با سفیده قاطی‌ میشه نمیتونه ساختار سفیده رو بشکنه تا سفیده پف بیشتری بکنه و حالت استنباط بیشتری داشته باشه ،خیلی‌ حرفه ای‌ گفتم نه؟؟ دارم میگم دلیلشو تا بدونید وقتی‌ میگم پودر نکنید دلیلش چی‌ می‌تونه باشه.

۴- وقتی‌ سفیده تخم مرغ رو با شکر جدگونه می‌زنیم این باعث میشه که ذرات شکر وقتی‌ می‌خواد با سفیده تخم مرغ قاطی بشن تولید حباب می‌کنن و این حباب ها باعث میشه که کیکمون خوب پف بکنه .

۵- قبل از آماده کردن کیک باید همه مواد کیک رو اندازه بگیریم و آماده کنار دستمون باشه چون ما باید خیلی‌ سریع کارمان انجام بدیم تا اون حباب های که ایجاد شده تو مایع کیک از بین نره یعنی‌ قبل از شروع کار قالبمونو آماده می‌کنیم مواد اندازه گیری می‌کنیم و همه چی‌ آماده واسه شروع .من با عکس واستون کاملا نکات مهم این کیک رو در ابتدا توضیح میدم
این مواد اصلی‌ کیک اسفنجیه آرد، بکینگ پودر، تخم مرغ، شکر،وانیل پودر تار تار. معمولا از این مواد تو کیک‌های اسفنجی استفاده میشه که البته ممکنه تو بعضی‌ از دستورها بعضی‌ از این مواد حذف بشه،

۶- تو بعضی‌ از دستورهای کیک اسفنجی زرده و سفیده جدا زده میشه و تو بعضی‌ از دستورها زرده و سفیده با هم زده میشه . یادتون باشه که حتما حتما قبل از شروع کار یک بار کامل دستور رو بخونیم و بعد دوباره از اول شروع می‌کنیم قدم به قدم جلو رفتن.

 

توجه دقت کنین

از تاپیک  طرز پخت کیک شطرنجی به همراه فیلم آموزشی  نیز دیدن بفرمایید

۷- مراحل زدن سفیده :تو این مرحله همیشه شکر یا پودر تار تار اضافه میشه. اگه زرده و سفیده جدا زده میشه همیشه یادمون باشه وقتی‌ داریم سفیده رو می‌زنیم کمی‌ کرم تار تار اضافه می‌کنیم چون کرم تار تارکمک میکنه به پف بیشتر سفیده تخم مرغ و همینطور ثابت نگاه داشتنش پف سفیده.

۸- در مورده زرده هم یادمون باشه که تا زمانی‌ که کرم رنگ بشه و پف بکنه هم می‌زنیم اول با دور آهسته شروع می‌کنیم و بعد با دورمتوسط هم می‌زنیم دور تند ممنوع.

۹- شکر رو همیشه به آرومی‌ به زرده اضافه می‌کنیم و تا زمانی که دیدم خیلی‌ خوب پف کرد هم می‌زنیم یعنی‌ تا بیشترین حالت ممکن پف بکنه .

۱۰- آرد رو که حتما حتما چند بار الک کردیم رو به آرومی‌ مخلوط می‌کنیم با مایعمون که کمی سفیده هم اضافه کردیم و با ویسک یا همون همزن دستی به طور دورانی خیلی‌ آروم ،
یادمون باشه یهو همه آردو نمیریزم, ۳/۱ رو میریزیم و هم می‌زنیم و وقتی‌ کاملا مخلوط شد باز یه مقدار دیگه آرد میریزیم و نصف سفیده رو میریزیم و باقیمانده آردو مخلوط می‌کنیم به آرومی‌ خیلی‌ اروم و بعد باز باقیمانده سفیده و آرد رو میریزیم و با نهایت دقت مخلوط می‌کنیم طوری که حبابها از بین نره یادتون نرهاا
باید مواد کاملا مخلوط بشن و یه مایع یک دستی‌ که توش آرد و سفیده دیده نمیشه داشته باشیم.

۱۱ آرد و سفیده مخلوط شدن بلافاصله تو فری که قبلان حداقل ۱۵ دقیقه پیش روشن کردیم و گرم شده تو طبقه وسط فر میگذاریم و وقتی‌ که کامل پف کرد در فررو بازمی‌کنیم و وسط کیک رو کمی‌ فشار میدیم اگه دیدیم حالت اسفنجی داشت و پف کرده بود پس پخته شده و یا می‌تونیم از خلال دندان هم استفاده کنیم واسه چک کردن پختن کیک .

۱۲ متاسفانه کیک اسفنجی به راحتی‌ در نمیاد از قالب واسه این که راحت تر در بیاد بلافاصله که از فر در اوردینش قالبو برعکس بذارید تا وقتی‌ که سرد بشه و کیک به راحتی‌ جدا بشه. این کار باعث میشه که سلولهای هوا از داخل بافت کیک کشیده بشه و کیک وقتی‌ قالب برعکسه بشه رطوبتشو حفظ کنه البته باید روی طوری بر عکس کنیم .اما اگه خوش شانسین و قالب نچسب دارین که دیگه راحت راحتین و این دردسر هارو هم ندارید کیک به‌راحتی‌ از قالب جدا می‌کنید .

۱۳- سعی‌ نکنید که کیکو برش بزنید تا زمانی‌ که کاملا خنک نشده کیک اسفنجیو همیشه با تیز‌ترین چاقوی که داریم برش می‌زنیم.

۱۴ وقتی‌ کیک سرد شد اونو لایه یه حوله یا پارچه نخی بپوشونید و تو یخچال بذرید .

۱۵- کیک اسفنجی نباید بیشتر از ۳ روز تو یخچال نگاه داشته بشه مگر این که بخوایم فریزش کنیم که میتونیم واسه چند هفته اونو فریز کنیم.

۱۶- اگه دیدیم کیکمون خوب پف نکرده علتش می‌تونه خوب مخلوط نکردن سفیده با زرده باشه.یا اگه خیلی‌ هم بزنیم در نهایت با یه کیک سنگین زمخت روبرو هستیم که همه زحمتمون به باد رفته اما خوب اینم یه تجربست دیگه.

۱۷- یادمون باشه که تخم مرغ باید بهترین کیفیت رو داشته باشه واسه همین تخم مرغ های درشت و سالمو انتخاب می‌کنیم.

 

حالا که نکات لازم در مورد کیک اسفنجی رو فرا گرفتین نوبیت نیرسه به  طرز تهیه کیک اسفنجی

 

طرز تهیه کیک اسفنجی

 

طرز تهیه کیک اسفنجی

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی :

● آرد قنادی: ۳۰۰ گرم معادل ۲ پیمانه

● پودر قند: ۳۰۰ گرم معادل ۲ پیمانه سرخالی

● تخم مرغ خنک: ۶ تا

● بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری سرصاف

● نمک: نوک قاشق چایخوری

● وانیل: نوک قاشق چایخوری

● آب جوش: نصف پیمانه

نکات لازم برای تهیه کیک اسفنجی : 

● برای تهیه کیک اسفنجی ساده بهتر است از آرد سفید مرغوب استفاده کنید و آرد را حتما سه بار الک کنید .

● برای تهیه کیک اسفنجی در صورت نداشتن پودر قند میتوانید شکر را آسیاب کرده و الک کنید .

● فر رو روی ۱۴۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم کف قالب را کاغذ روغنی می اندازیم و فقط زاویه بین کف قالب و دیواره را تا ارتفاع یک سانتی متر با روغن مایع چرب می کنیم .

● برای تهیه این مقدار کیک اسفنجی میتوانید از دو قالب ۲۳ سانتی یا یک قالب ۲۵ سانتی با دیواره ۱۰ یا ۱۲ سانتی متری استفاده کنید .

طرز تهیه کیک اسفنجی :

● برای تهیه کیک اسفنجی ساده ابتدا آرد ، نمک و بیکینگ پودر را مخلوط و سه بار الک می کنیم .

● زرده و سفیده را از هم جدا می کنیم ، سفیده ها رو با همزن و با دور متوسط می زنیم کمی که سفید شد نصف پودر قند را به آن اضافه کرده و آنقدر می زنیم  تا فرم بگیرد و از ظرف نریزد .

● زرده ها و وانیل را با بقیه پودر قند مخلوط می کنیم و کمی با همزن می زنیم  ، آب جوش رو سریع می ریزیم و همزمان هم می زنیم  تا زرده پخته نشود در این بخش باید سرعت عمل داشته باشید ، هم زدن زرده ها بعد از ریختن آب باید زیاد شود تا جایی که رنگش کرم و کشدار شود .

● سفیده رو آرام و با لیسک به زرده اضافه می کنیم و دورانی هم می زنیم تا کاملا مخلوط شود سپس مخلوط آرد رو کم کم اضافه می کنیم و باز هم به صورت دورانی با لیسک مواد رو یکنواخت می کنیم ، نکته مهم در هم زدن در این مرحله این است که باید با لیسک مواد را از یک سمت به سمت دیگر مخلوط کنیم .

● مواد کیک اسفنجی را در قالب می ریزیم توجه داشته باشید که دو سوم قالب باید خالی باشد چرا که کیک اسفنجی خیلی پف می کند .

● قالب رو توی فر می گذاریم و حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان می دهیم  تا کاملا بپزد . بعد از اینکه با خلال دندان چک کردیم و از پختش مطمئن شدیم کیک را از فر در می آوریم و اجازه می دهیم تا خنک شود و سپس کمربند دور قالب رو باز می کنیم . قالب را روی ظرف مورد نظر بر عکس می کنیم و کاغذ را آرام بر می داریم .

● اگر خواستید کیک اسفنجی کاکائویی درست کنید ، پودر کاکائو رو به زرده اضافه کنید و با آرد مخلوط نکنید .

● اگر دوست دارید کیک اسفنجی خوش طعم ، با کیفیت و ماندگاری بالا داشته باشید سعی کنید تا انجایی که میتوانید از میزان بیکینگ پودر کم کنید و کمبودش را با اضافه کردن تخم مرغ به مواد اولیه جبران کنید .

● می توانیم کف قالب رو با روغن مایع کمی چرب کنیم و کاغذ روغنی بگذاریم ، دیواره ها رو مطلقا بیشتر از همون ۱ سانت چرب نکنید چرا که مانع پف خوب کیک میشود .

 

 

سوران

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 134, میانگین امتیاز: 4,19 از 5)
Loading...