شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

برآورد هزینه قورمه سبزی نذری برای ۲۰۰ نفر

برآورد هزینه قورمه سبزی نذری برای ۲۰۰ نفر

میزان قورمه سبزی مورد نیاز برای ۲۰۰ نفر، ۲۰ کیلو در نظر گرفته می‌شود که طبق آخرین قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی هر کیلو سبزی سرخ شده ۱۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود و برای این مقدار سبزی هزینه نهایی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد.
برنج؛ بعد از هزینه سبزی نوبت به برنج می‌رسد که این قلم براساس سلیقه افراد انتخاب می‌شود. برنج‌های مختلفی در بازار وجود دارد و طبق انتخاب می‌توان از بین برنج‌های ایرانی و برنج خارجی یکی را انتخاب کرد. طبق آخرین قیمت‌ها قیمت هر گونی ۱۰ کیلویی برنج طارم ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است که برای ۲۰۰ عدد غذا ۱۰ کیلو از آن نیاز است و بنابراین ۹۰۰ هزار تومان هزینه برنج تمام می‌شود.

گوشت؛ حال هزینه گوشت خورشت را باید محاسبه کنیم و طبق نظر آشپزها برای ۲۰۰ نفر حدود ۸ کیلو گوشت خورشتی گوسفندی برای خورش قورمه سبزی مورد نیاز است. طبق آخرین قیمت‌ها هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی به قیمت هر کیلو ۷۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و در مجموع باید حدود ۶ میلیون تومان هزینه کرد.

حبوبات؛ هزینه مهم بعدی خرید حبوبات است. برای تهیه ۲۰۰ غذای خورشت قورمه سبزی حدود ۶ کیلو لوبیا قرمز نیاز است. هر کیلو لوبیا قرمز به قیمت ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد که برای این مقدار حدود ۴۱۰ هزار تومان باید هزینه کرد. هزینه مهم بعدی خرید حبوبات است. برای تهیه ۲۰۰ غذای خورشت قورمه سبزی حدود ۶ کیلو لوبیا قرمز نیاز است. هر کیلو لوبیا قرمز به قیمت ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد که برای این مقدار حدود ۴۱۰ هزار تومان باید هزینه کرد.

مقدار پیاز مورد نیاز برای ۲۰۰ نفر در خورشت قورمه سبزی، ۶ کیلو پیاز است که هزینه آن با حساب هر کیلو ۱۶ هزار تومان حدودا ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین هزینه لیمو عمانی، ادویه و زعفران برای ۲۰۰ نفر حدودا ۱۱۰۰ هزار تومان براورد شده است. برای تهیه ۲۰۰ عدد ظرف یکبار مصرف نیز ۴۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد. در آخر اگر شما خودتان آشپز نباشید و بخواهید آشپزی غذای نذری را به یک آشپز حرفه‌ای بسپرید، باید ۶۰۰ هزار تومان بابت آن هزینه کنید.

در نهایت با حساب تک به تک اقلام مورد نیاز طبق گزارش بالا، برای تهیه ۲۰۰ چلو خورشت قورمه سبزی حدودا نزدیک به ۱۴ میلیون تومان هزینه باید کرد که البته باید تاکید کنیم این رقم با توجه به انتخاب افراد در اقلام مورد نیاز متفاوت خواهد بود و شاید بالا و پایین هم بشود.

برای ادای رسم پختن نذری پختن در ماه محرم، ابتدا باید لیست مواد مورد نیاز برای پخت آن غذا را آماده کرد. بهتر است مواد لازم را در لیستی نوشته و به ترتیب نیاز، آنها را بررسی کنید. بعد از آن باید محیطی که قرار است پخت و پز در آنجا انجام شود را آماده کرد. ظرفی که غذا با حجم زیاد قرار است پخته شود و همچنین شریط بهداشتی فضا و ظروفی که قرار است استفاده شود نیز دارای اهمیت زیادی است.

مرحله بعدی آماده کردن مراحل پخت غذا و همچنین فراهم کردن حرارت مورد نیاز برای پخت غذا است. بعد از مرحله پخت غذا مهم‌ترین قسمت نذری، تهیه ظروف مورد نیاز برای سرو غذای نذری است. این ظروف باید مناسب غذای پخته شده و همچنین از نظر بهداشتی استاندارد باشد. مرحله انتهایی رساندن غذای نذری به‌دست افراد است که طبق رسوم قدیمی اغلب سعی می‌شود این غذا به‌دست نیازمندان و مستضعفان توزیع شود، هر چند بین تمام اقشار مصرف غذای نذری به دلیل تبرک بودن آن نیز رایج است.

کلام آخر

اصل سادگی و صمیمت در سفره امام حسین (ع) از دیرباز بین ایرانیان رواج دارد. فلسفه پخت و پز نذری در این است که غذای گرم نذری به‌دست نیازمند برسد. پرهیز از تجملات و استفاده از اقلام لاکچری و زیاده روی در هزینه‌های پخت و پز نذری باید در سرلوحه مراحل کار نذر دهندگان قرار بگیرد. با این حال برخی از هیات‌ها به تهیه و پخش غذای نذری لاکچری رو آورده‌اند و فقط هم آدم‌های خاصی از قشر مرفه را دعوت به این مراسم می‌کنند که دور از رسم و رسوم حسینیان است. امیدواریم با رعایت کامل بهداشت در تهیه نذورات در روزهای سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، نذر دهندگان به مراد دل خود رسیده و در دسته عزاداران واقعی امام حسین (ع) قرار بگیرند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 9, میانگین امتیاز: 3,56 از 5)
Loading...