سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

نکات مهم برای پخت غذاهای نذری در ماه محرم و ماه رمضان

ماه محرم شده و زمان پخت غذاهای نذری. تهیه غذاهای نذری کار ساده ای نیست ، چرا که برای پخت غذا در حجم زیاد و توزیع آن باید نکاتی را رعایت نمود. در این مطلب توجه شما را به فوت و فن های پخت نذری جلب می کنیم.

غذاهای نذری

توصیه هایی برای پخت غذاهای نذری 

پخت غذاهای نذری در ماه رمضان و ماه محرم سنتی است که با عبادات و عزاداری های این ایام عجین شده است. غذاهای مرسوم در این نذری ها ،خورش قیمه، قرمه سبزی، شله زرد، زرشک پلو، آش و عدس پلو است.

که در ادامه نکاتی در خصوص پخت غذاهای نذری را مطالعه کنید.

 

پخت غذهای نذری : قیمه

معروف ترین غذا برای نذری ماه محرم، قیمه است؛ غذای خوشمزه ای که کالری زیادی هم دارد. پس برای عزاداران امام حسین (ع) که بعد از چند ساعت سوگواری، خسته و گرسنه می شوند، می تواند بهترین غذا باشد. برای تهیه یک قیمه نذری، قبل از هر اقدامی باید بدانید چه چیزی و چه مقدار بخرید؟

پخت غذاهای نذری , قیمه

لپه، جزء اصلی خورشت قیمه، به دلیل داشتن فیبر به کار خیلی ها می آید. مقدار زیاد گوشت قیمه، هم این خورشت را خوشمزه تر می کند. البته چون معمولاً قیمه نذری، چرب و پرروغن است، بهتر است کسانی که چربی خونشان بالا است، کمتر بخورند.

چند سالی است که سیب زمینی سرخ کرده، روی پرس های قیمه، جای خود را به چیپس های خلالی داده است. درست است که اینطوری کار آسان می شود، اما چیپس و روغن ماندهی آن را نباید با سیب زمینی تازه که با روغن ویژه ی سرخ کردنی آماده شده، یکسان بدانید. این کجا و آن کجا؟

با تجربه ها چه می گویند؟
لپه های قیمه را قبل از اینکه داخل آب بریزید، در یک تابه بزرگ با ادویه و روغن کم، به مدت ۵ دقیقه سرخ کنید. در اینصورت هم بوی ضخم آن گرفته می شود و هم اینکه موقع جوشیدن، لپه ها له نمی شوند. مخصوصاً موقعی که مقدار آن زیاد است.

قیمه از آن خورشت هایی است که برای این که خوب بپزد و خوشمزه از آب دربیاید، نیاز به شگردهای آشپزی دارد. پس حتماً قبل از اقدام به طبخ نذری، با یک آشپز ماهر در نذری پختن، مشورت کنید.

 

پخت غذهای نذری : چلو کباب

چلوکباب هم چون معمولاً محبوب اکثر مردم است، برای نذری، غذای مناسبی است. اگر می خواهید چلوکباب نذری را خودتان در منزل تهیه کنید، حتماً باید یک کباب پز حرفه ای باشید و گرنه، نمی توانید حتی یک سیخ کباب درست کنید و نذریتان نا تمام می ماند. پس بهتر است در این مواقع کار را به دست کاردان بسپارید.

پخت غذاهای نذری , چلو کباب

اگر تهیه گوشت کباب به عهده خودتان است، حواستان را جمع کنید که گوشت مانده نخرید چون غذای نذری خوشمزه نمی شود و از همه مهم تر، آن خاصیتی که باید داشته باشد را، نخواهد داشت. در انتخاب محلی هم که طبخ کباب را به آن می سپارید، دقت کنید تا خیالتان از نظر رعایت بهداشت و از همه مهم تر، طعم غذا راحت باشد.

 

با تجربه ها چه می گویند؟
یادتان نرود که پیاز رنده شده برای کباب، نباید آب دار باشد.

 

پخت غذهای نذری : قورمه سبزی

قورمه سبزی، بیشتر از همه غذاهای نذری کار و وقت میبرد، زیرا سبزی دارد و پاک کردن، خرد کردن و سرخ کردن سبزی، زمان و انرژی میبرد. اما با این حال، خیلی از عزاداران هر سال قورمه سبزی نذر امام می کنند. چرا که در مقایسه با سایر غذاهای نذری ماه محرم، قورمه سبزی طرفداران خاص خودش را دارد.

پخت غذاهای نذری , قرمه سبزی
سبزی قورمه شامل شنبلیله، تره و جعفری است. این سبزی ها خورشت را خوشمزه می کنند و دارای خواص زیادی هستند.

تره ی موجود در قورمه سبزی، برای عفونت های بدن خوب است، مخصوصاً در ماه محرم که چند سالی است با فصل زمستان مقارن شده و خیلی از مردم، سرما خورده هستند.

وجود شنبلیله هم این خورشت را برای افراد دیابتی مناسب می کند. این سبزی در گذشته، داروی مرض قند بوده است. لوبیایی که در خورشت قورمه سبزی می ریزند، پروتئین و فیبر دارد و این غذا را برای ایام عزاداری که به انرژی و توان زیادی نیاز است، مناسب می کند.

 

با تجربه ها چه می گویند؟
اگر از سبزی آماده استفاده نمیکنید، فقط کافی است که به چند تا از همسایه ها بگویید که برای قورمه سبزی نذری، سبزی خریدهاید، مطمئن باشید آنقدر نیرو برای کمک کردن به شما می آید که مراحل طولانی آماده کردن سبزی برای خورشت خیلی زود تمام می شود.

 

پخت غذهای نذری : شله زرد و آش

البته نذری های محرم فقط چلو و خورشت نیست. خیلی ها آش و شله زرد نذر می کنند. چیزی که دیگر طبخ آن با خودتان است. کمتر آشپزخانه و رستورانی است که شله زرد یا آش بپزد. اما از با تجربه ها می توانید، کمک بگیرید.

پخت غذاهای نذری , شله زرد
شله زرد به عنوان یک میان وعده غذایی، بسیار مغذی و پر خاصیت است. لعاب برنج شله زرد، به خصوص اگر داغ باشد، برای گلو خوب است. زعفران، هم شله زرد را خوش رنگ و خوش عطر می کند، هم خاصیت نشاط آور و تسکین دهنده دارد. هر چیزی را اگر بیش از اندازه بخورید، ضرر دارد. شله زرد را هم زیاد نخورید، شاید به شما نسازد.

پخت غذاهای نذری , آش رشته

آش رشته و آش شله قلمکار، در ماه محرم زیاد پخته می شود. آش که مخلوطی از سبزی، حبوبات، غلات و گوشت است، مقوی و پر خاصیت است و تمام نیاز بدن را از فیبر و نشاسته گرفته تا پروتئین و کلسیم تأمین می کند.

با تجربه ها چه می گویند؟
نخود و لوبیای آش را هم از چند روز جلوتر خیس کنید تا نفخ آن از بین برود. نگذارید آش و شله زرد خیلی بجوشد تا سفت شود. چون هردوی آن ها بعد از کشیدن، به مرور سفت تر میشوند.

 

پخت غذهای نذری : زرشک پلو با مرغ

چند سالی است که زرشک پلو با مرغ هم وارد غذاهای نذری شده و آمار طبخ آن، حتی از قیمه و قورمه سبزی هم بالاتر زده. طبخ زرشک پلو به نسبت غذاهای دیگر آسان تر است، پس به راحتی می توانید بساط پخت آن را در خانهی خود به راه کنید. در ضمن زرشک پلو با مرغ، غذای پرطرفداری است!

پخت غذاهای نذری , زرشک پلو مرغ

استفاده از زرشک در نذری ماه محرم، در فصل سرد خاصیت خودش را خوب نشان میدهد؛ چون زرشک خاصیت ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک دارد. علاوه بر این، مزه ترش زرشک هر غذایی را خوشمزه تر می کند. حتی بعضی ها در قیمه هم زرشک می ریزند. گوشت مرغ، معدن پروتئین است و اگر خوب طبخ شود، پسند همه میشود.

زرشکی که برای نذری تهیه می کنید، بهتر است از نوع مرغوب باشد؛ این را می توانید از رنگ و ظاهر زرشک تشخیص بدهید. زرشک مرغوب قرمز رنگ است و به آن زرشک تالاری می گویند. به زرشک های درجه دوم زیرتالاری می گویند. البته اگر آشپز خوب باشد، با زرشک زیر تالاری هم می تواند غذای خوب درست کند.

میتوانید به جای مرغ کامل، گوشت ران و سینه مرغ را جداگانه بخرید. در این صورت، دیگر نگرانی ندارید که بقایای مرغ را چه کنید.

با تجربه ها چه می گویند؟
اگر مرغ را با چند دانه هل و دو سه عدد هویج بپزید، بوی ضخم مرغ گرفته می شود و نذریتان خوش طعم تر می شود. چون زرشک ترش است، لازم است مقداری شکر به آن اضافه کنید تا ترشی آن متعادل شود، پس شکر را هم در مواد مورد نیاز بیاورید

 

پخت غذهای نذری : عدس پلو

عدس پلو هم از نذری های قدیمی است. چون این غذا بدون خورشت است، به قول معروف ریخت و پاش زیادی ندارد. به همین خاطر است که خیلی ها عدس پلو نذر امام حسین (ع) می کنند.

پخت غذاهای نذری , عدس پلو
عدس پلو را با گوشت چرخ کرده یا کشمش، پیاز داغ و گاهی وقت ها، خرما تزیین می کنند. بعضی ها هم از تمام این مواد بر روی عدس پلو می ریزند تا خوشمزه تر شود.

عدس، مواد مغذی زیادی دارد؛ آهن و فیبر موجود در آن به افزایش نیروی بدن کمک میکند. کشمشی هم که روی عدس پلو میریزند، خواص زیادی دارد؛ سرشار از کالری است و باعث آرامش اعصاب می شود، با این حساب، یکی از بهترین غذاها برای ماه محرم که عزاداران امام حسین، سوگوار و غمگین هستند، عدس پلو با کشمش است.

برای افرادی که فشار خون بالا دارند و در ماه محرم از خوردن غذاهای نذری پرهیز می کنند، عدس پلو غذای مناسبی است. چون هم عدس و هم کشمش آن، چربی و کلسترول پایینی دارد. البته بهتر است این افراد عدس پلو نذری را بدون گوشت چرخ کرده میل کنند.

پخت غذهای نذری : آب گوشت

تا چند سال پیش آبگوشت نذری ماه محرم، برو بیایی داشت؛ همان غذای لذیذ کلاس اول دبستان خودمان که هر چه از خاصیت ها و خوشمزگی آن بگوییم، کم است. اما چند وقتی است که آب گوشت بین غذاهای نذری محرم کمتر شده و به ندرت برای عزاداران طبخ می شود. با این حال هنوز هم کسانی هستند که آب گوشت نذر کرده اند و می خواهند بدانند چه موادی برای طبخ این غذا لازم است.

پخت غذاهای نذری , آبگوشت
خیلی ها می گویند آب گوشت خوشمزه، آب گوشتی است که نخود و لوبیای آن خوب پخته باشد؛ یعنی سفت و نپخته نباشد که بعد از خوردن آن دچار نفخ معده شویم، برای همین منظور، نخود و لوبیای آبگوشت نذری خود را باید از دو الی سه روز قبل، در آب خیس کنید تا به اصطلاح نفخ آن از بین برود و خوب بپزد.

با تجربه ها چه می گویند؟

یادتان باشد که یک کیلو دنبه جداگانه هم برای آب گوشت تهیه کنید. چون تمام مزه این غذا به چربی دنبه وابسته است. در ضمن، کم ضررترین چربی برای بدن، همین چربی است. آب گوشت نکوبیده را نمی شود در ظرف یکبار مصرف توزیع کرد. پس به فکر ظرف یکبار مصرف برای آب گوشت نباشید. می توانید گوشت را بکوبید و گوشت کوبیده و آب را در ظرف های جدا توزیع کنید. بعضی ها هم گوشت کوبیده را لقمه می کنند و به عزاداران میدهند.

 

ظروف مورد نیاز برای توزیع غذاهای نذری 

برای تدارک یک برنامه ی نذری، علاوه بر برنامه ریزی برای جمع و جور کردن مواد غذایی و خبر کردن کسانی که قرار است با کمک کردن در نذری شما شریک شوند، باید یک فکر اساسی برای ظرف و ظروف هم کرد. چه از نوع یک بار مصرف اش، چه از جنس دیگ و گاز و… ؛ ظرف هایی که این بار همه ارزش آن ها به غذایی است که داخل آن ها ریخته می شود.

ظروف یکبار مصرف

دیگر همه می دانند که ریختن مواد غذایی داغ در ظرف های یکبار مصرف، ضرر دارد و هر ظرفی برای هر ماده ی غذایی مناسب نیست. اما به خاطر مزایای زیادی که این ظروف، از نظر راحتی در مصرف دارند، می توان گفت استفاده از آن ها در زندگی امروز اجتناب ناپذیر است. با این حال، نکاتی وجود دارد که باید قبل از خرید و هنگام مصرف به آن ها توجه کرد.

ظروفی که برای غذا استفاده می شود، دو نوع است، یکی ظروف یک بار مصرف هایمپک (همان ظروف یکبار مصرف پلاستیکی)، و دیگری هم ظروف فوم. استفاده از ظروف یکبار مصرف فوم، چند وقتی است به ویژه برای غذاهایی که برنج دارد، رایج شده است.

اگر نذرتان آش یا شله زرد است، باید قبل از اینکه مواد نذری را تهیه کنید، اندازه ظرف نذری را بدانید؛ چون پیاله های یکبار مصرف ۵ سایز مختلف دارد و ظرفیت آن از ۲۵۰گرم الی یک کیلو متفاوت است.

شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید چه مقدار نذری بدهید. ظروف یکبار مصرف هایمپک، ضخامت های متفاوتی دارد که با وزن آن ها مشخص می شود.

(از ۱۰ الی ۱۸ گرم)؛ ظروف ۱۰گرمی، نازک ترین ظروف یکبار مصرف هستند. هر چه غذا سنگین تر و گرم تر باشد، باید در ظروف ضخیم تر ریخته شود. به عنوان مثال ظروف ۱۰گرمی، برای غذاهای خشک مثل برنج مناسب هستند، ولی مقاومت نگهداری خورشت یا آش را ندارد.

ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف فوم هم مقاومت های مختلفی دارند. بعضی از آن ها به راحتی و با یک فشار مختصر می شکنند. ظروف پلاستیکی یک بار مصرف که شفاف، روشن و شیشهای هستند، تنها برای مواد غذایی سرد توصیه می شوند.

هنگام استفاده از ظروف رنگی، احتیاط بیشتری لازم است چون ظروف یکبار مصرف، توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ، رنگ آن که قطعاً غیر خوراکی و مضر است، وارد غذا یا چای میشود.

بعضی ظروف یک بار مصرف، از مواد اولیه بازیافتی تولید میشود. باید موقع خرید این ظروف، به شفافیت آن ها توجه کنید و در صورت وجود ذرات ریز در آن ها که نشان دهنده ی بازیافتی بودن است، از خرید آن ها خودداری کنید.

معمولا ظرف های بازیافتی کدر و تیره رنگ هستند و بوی خوبی هم ندارند. اگر مواد تشکیل دهنده ی ظروف یکبار مصرف غذا مناسب نباشد، می توانند در غذا تأثیر نامطلوبی بگذارد. ممکن است غذا در این ظروف مواد خود را از دست داده و مواد شیمیایی جذب کند. یا اینکه ارزش غذایی خود را از دست بدهد و در دراز مدت اثرات سویی بر مصرفکنندگان بگذارد.

اگر نذر کرده اید چای، شیر یا شیر کاکائوی داغ به عزاداران امام حسین بدهید، بهتر است به جای لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی، از لیوان های کاغذی یا سلولزی استفاده کنید تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود. لیوان های سلولزی، در برابر حرارت مقاومند و از مواد طبیعی تهیه شده اند.

 

لوازم مورد نیاز برای پخت غذاهای نذری

اگر در منزلتان جای کافی برای بار گذاشتن غذا به مقدار زیاد دارید و می خواهید بساط نذری را در منزل خودتان راه بیندازید، باید به فکر قابلمه، دیگ بزرگ و اجاق باشید. تهیه این وسایل به هیچ وجه، کار سختی نیست.

 

پخت غذاهای نذری

در ایام ماه محرم که بساط نذری به راه است و همه به دنبال کمک به هیئت و نذری ها هستند، کافی است شما لب تر کنید، مطمئن باشید خیلی ها هستند که حاضرند این وسایل را به شما امانت بدهند.

ممکن است نذرتان در ایامی باشد که نذری زیاد پخته می شود و دیگ بی کار، برای امانت گرفتن پیدا نشود. می توانید از مغازه هایی که ظرف کرایه می دهند، دیگ و حتی اجاق کرایه کنید. کرایه ی هر کدام هم شبی۱۵الی۱۶ هزار تومان می شود.

اگر نیت کرده اید هر سال نذری بپزید، بهتر است قابلمه و اجاق خریداری کنید تا خیالتان از این بابت راحت باشد. با این کار می توانید در مناسبت های دیگر، آن ها را به اهالی محل و بستگان هم امانت بدهید و در نذر یا غم و شادی آن ها شریک شوید.

دیگ های نذری هم از جنس روی هستند، هم از جنس مس که اگر خالص باشند، بر روی غذا تأثیر خوبی می گذارند، حرارت، باعث می شود که موقع طبخ غذا فلزات مفید بدن از دیواره دیگ، وارد غذا شود. با خوردن این غذا فلزات مورد نیاز بدن تأمین می شود.

 

منبع:مجله غذا

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...