شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

طرز تهیه روغن زیتون خانگی خالص با ماندگاری بالا

طرز تهیه روغن زیتون خانگی خالص

برای تهیه روغن زیتون در خانه به امکانات چندان زیادی نیاز ندارید و به راحتی می‌توانید با کمی صبر و حوصله آن را تهیه کنید.

تولید روغن زیتون برای مقادیر زیاد و مقاصد تجاری به ماشین آلات پرهزینه و کار پیچیده نیاز دارد، اما شما می‌توانید با یکسری لوازم ساده برای مصرف خانگی خود روغن زیتون خانگی تهیه کنید. شاید در برخی قسمت‌ها در مرحله تهیه روغن زیتون در منزل کار سخت به نظر برسد، اما شما با این کار بهترین و باکیفیت‌ترین روغن را دارید که با خیال راحت می‌توانید استفاده کنید:

آماده سازی زیتون

زیتون رسیده یا نارس را انتخاب کنید.

می‌توانید از زیتون سبز نارس یا زیتون سیاه رسیده برای شروع کار استفاده کنید، اما در هر صورت، استفاده از زیتون تازه برداشت شده به جای کنسروی و فرآوری شده بهتر است. روغن تهیه شده با زیتون رسیده نسبت به روغن زیتون نارس خیلی بهتر است، زیتون‌های نارس روغن سبز رنگ و زیتون‌های رسیده روغن طلایی تولید می‌کنند.

زیتون‌ها را خوب بشویید.

زیتون‌ها را در یک آبکش بریزید و با آب خنک بشویید. با کمک انگشتان خود هر گونه آلودگی را به آرامی تمیز کنید. همچنین برگ‌ها، شاخه‌ها، سنگ‌ها یا سایر چیزهایی که همراه زیتون هستند را جدا کنید. زیرا این روغن را در مرحله برای تولید خراب می‌کنند. پس از آبکشی زیتون‌ها، اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود و با دستمال کاغذی تمیز زیتون‌ها را خشک کنید. زیتون‌ها نیازی به خشک شدن کامل ندارند.

زودتر زیتون را آسیاب کنید.

بهتر است در عرض چند روز از زیتون‌ها استفاده کنید. در حالت ایده آل، شما باید همان روزی که زیتون‌ها را تمیز کردید، آن‌ها را آسیاب کنید. اگر فرصت ندارید تا دو یا سه روز صبر کنید، اما بیش از این زمان طعم و کیفیت روغن تولیدی شما را کاهش می‌دهد. اگر لازم است چند روز صبر کنید، زیتون ها را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای باز منتقل کنید و در صورت نیاز در یخچال بگذارید. زیتون‌های ذخیره شده را قبل از استفاده چک کنید و زیتون هایی را که پوسیده، چروکیده یا به طور غیرعادی نرم به نظر می‌رسند دور بریزید.

آسیاب کردن زیتون

باتوجه به تجهیزات‌تان زیتون‌ها را آسیاب کنید.

اگر میزان زیتون‌های شما زیاد است و اندازه آسیاب شما گنجایش همه آنها را ندارد این کار را در صورت نیاز در چند مرحله انجام دهید.

زیتون ها را در یک کاسه بریزید.

زیتون‌های تمیز را در یک کاسه بزرگ با کناره‌های نسبتا کم عمق قرار دهید.

زیتون‌ها را خرد و له کنید.

با استفاده از یک پتک تمیز یا گوشتکوب، زیتون‌ها را به طور مکرر بکوبید و آنها را به صورت خمیر غلیظ و درشتی له کنید. بهتر است از گوشتکوب فلزی و پلاستیکی استفاده کنید، زیرا پتک یا گوشتکوب چوبی ممکن است مقداری از مایع را جذب کنند. بهتر است هسته‌های زیتون را هم جدا کنید. بعد از کوبیدن روغن موجود در زیتون آزاد می‌شود.

زیتون کوبیده را به پارچ یا یک ظرف استوانه‌ای منتقل کنید.

خمیر زیتون را به یک ظرف بلند و استوانه‌ای منتقل کنید. استفاده از ظرف استوانه‌ای بلندتر باعث می‌شود از به هم ریختگی و پاشیدن زیتون در مرحله بعدی کار جلوگیری شود.

به زیتون کوبیده شده آب داغ اضافه کنید.

خمیر را با آب ترکیب کنید. به ازای هر ۱ فنجان زیتون، حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب داغ داخل در ظرف بریزید. به سرعت محتویات ظرف را هم بزنید تا آب به طور یکنواخت پخش شود و اجازه دهید تا ته لیوان فرو برود. حواستان باشد در اضافه کردن آب زیاده روی نکنید، زیرا آب را فقط برای تسهیل فرآیند مخلوط کردن نیاز داریم. آن قدر آب اضافه نکنید که روی زیتون‌ها را کاملا بپوشاند. آب باید داغ باشد، اما جوشانده نباشد. بهتر است از آب معدنی استفاده کنید، زیرا استفاده از آب لوله کشی تصفیه نشده ممکن است ناخالصی‌هایی را به محصول نهایی وارد کند.

مخلوط کن را روشن کنید.

با استفاده از مخلوط کن خمیر زیتون را بیشتر آسیاب کنید تا دانه‌های روغن شروع به جدا شدن کنند. این روند را حداقل ۵ دقیقه ادامه دهید تا روغن بیشتری را از زیتون آزاد کنید، اگر در حین له کردن خمیر، دانه‌های زیتون را جدا نکرده باشید، حتما باید از مخلوط کن نسبتاً پرقدرتی استفاده کنید. در غیر این صورت، تکه‌های دانه می‌تواند به تیغه‌های مخلوط کن شما آسیب برساند.

نحوه گرفتن روغن زیتون خانگی

خوب مایه را هم بزنید.

مایه زیتون را هم بزنید تا روغن جدا شود. با قاشق، زیتون های له شده را به مدت چند دقیقه به شدت هم بزنید. سعی کنید خمیر زیتون را با چرخش دایره‌ای هم بزنید. نیروی هر چرخش باید به بیرون کشیدن روغن بیشتری از خمیر جامد کمک کند.

کمی به مواد زمان بدهید.

روی ظرف را با یک پارچه ظرف تمیز، دستمال کاغذی یا در بپوشانید. اجازه دهید محتویات به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بدون هیچ مزاحمتی استراحت کنند. در پایان این زمان دانه‌های روغن در امتداد سطح خمیر زیتون بیشتر دیده می‌شوند.

از صافی استفاده کنید.

صافی یا آبکش مناسبی را روی یک کاسه قرار دهید. سپس یک پارچه توری مانند پارچه‌ای که برای تهیه پنیر استفاده می‌شود را روی این صافی قرار دهید. مایه زیتون را داخل پارچه بریزید. خمیر زیتون را به همراه تمام مایعات و مواد جامد قابل مشاهده با قاشق بیرون بیاورید و مستقیماً به مرکز پارچه پنیر منتقل کنید. دو طرف پارچه را روی خمیر زیتون بپیچید.

یک جسم سنگین را روی پارچه قرار دهید.

وزنه‌ای سنگین یا یک وسیله سنگین را روی پارچه قرار دهید. بگذارید مایع تخلیه شود. اجازه دهید روغن زیتون، آب زیتون و آب حداقل ۳۰ دقیقه از پارچه پنیر و صافی خارج شود و در کاسه بریزد. هر ۵ تا ۱۰ دقیقه، به آرامی و در عین حال محکم با استفاده از دستان خود فشار دهید تا به فرآیند استخراج کمک کنید.

نگه داری روغن زیتون خانگی

روغن زیتون را در یک بطری تمیز بریزید.

یک قیف را در دهانه یک بطری شیشه‌ای تمیز قرار دهید، سپس روغن جمع آوری شده را از داخل قیف داخل همان بطری بریزید. بطری‌های شیشه‌ای برای این کار مناسب هستند. حتی بطری‌های رنگی بهتر هم هستند، زیرا رنگ باید به محافظت از روغن در برابر اثرات مضر نور کمک می‌کند. توجه داشته باشید که هر بطری که استفاده می‌کنید باید با آب داغ و مایع ظرفشویی کاملاً تمیز، خوب آبکشی و قبل از ریختن روغن داخل آن خشک شود.

در بطری را با چوب پنبه ببندید.

در طول این مرحله نیز با احتیاط هرگونه روغن را از دهانه و کناره‌های بطری پاک کنید. این کار را با یک حوله کاغذی خشک انجام دهید.

روغن را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

اکنون روغن زیتون تمام شده و آماده استفاده است. بطری را در کمد یا مکانی به همان اندازه خنک، تاریک و خشکنگهداری کنید. روغن زیتون خانگی ماندگاری مشابهی با روغن‌های تجاری ندارد، بنابراین باید در عرض ۲ تا ۴ ماه از آن استفاده کنید.

روش تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل

اگر مطمئن نیستید که آیا مارک خاصی از روغن زیتون واقعا خالص است، چند راه برای تست آن وجود دارد. روش‌هایی برای آزمایش خلوص روغن زیتون وجود دارد که بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

تشخیص روغن زیتون اصل با گذاشتن در یخچال

  1. ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید. حتما از یک شیشه بسیار تمیز استفاده می‌کنید، تا مشکلی در تست کردن روغن ایجاد نشود. سپس در شیشه را ببندید.
  2. شیشه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. این به روغن زیتون زمان کافی برای جامد شدن می‌دهد.
  3. بررسی کنید که آیا روغن جامد است یا مایع. بعد از گذشت ۲۴ ساعت آن را از یخچال خارج کنید. اگر روغن به جامد تبدیل شود، روغن زیتون خالص است. اگر روغن به صورت مایع باقی مانده باشد، روغن زیتون خالص نیست. به همین راحتی.

تشخیص روغن زیتون خالص با کمک یک فتیله

یک فتیله را داخل روغن زیتون قرار دهید. اگر روغن زیتون واقعاً بکر باشد، باید بتواند فتیله را روشن نگه دارد. روغن زیتون خالص نیز باید بدون دود بسوزد.

  • فتیله را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید. این آزمایش زمانی بهتر و ایمن تر است که در یک ظرف انجام شود نه اینکه فتیله را در دست بگیرید. هرچه ظرف کم عمق تر باشد، بهتر می‌توانید فتیله را روشن کنید.
  • فتیله را روشن کنید. اگر فتیله روی آتش روشن باقی نماند، پس روغن زیتون تقلبی است. اگر فتیله روشن است، اما دود نیز تولید می‌کند، می‌توانید فرض کنید که روغن زیتون تقلبی است.
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 3,40 از 5)
Loading...