سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

نکاتی درباره خرید و نگهداری قارچ | روش بلانچینگ قارچ

برای نگهداری قارچ روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر می‌خواهید قارچ‌های تازه‌ای که خریداری کرده‌اید را برای مدت زمان طولانی نگه‌داری و حفظ کنید به ادامه این مطلب توجه کنید.

 

نکاتی برای خرید و نگهداری قارچ

در این مطلب ایتدا توجه شما را نکاتی برای خرید قارچ با کیفیت جلب می کنیم و سپس شما را با روش های مختلف نگهداری قارچ آشنا می کنیم. در بخش نگهداری مواد غذایی با ما همراه باشید.

 

نگهداری قارچ , خرید قارچ

 

راهنمای خرید قارچ

قارچ یکی از سبزیجاتی است که علاوه بر خاصیت طعم بسیار لذیذی هم دارد. خرید قارچ کار بسیار سختی نیست ولی چند نکته مهم و ساده به شما کمک می کند قارچ های تازه را خریداری کنید.

 

* هنگام خرید به زیر کلاهک دقت و قارچ هایی را خریداری کنید که تیغه های لامل آن کاملا بسته باشد.

* در هنگام خرید قارچ دقت کنید که بافت آن سفت و محکم، رنگ آن یکنواخت و بدون لکه و سطح کلاهک لیز و چسبناک نباشد.

* اگر تیغه های زیر کلاهک از یکدیگر فاصله داشته و باز باشد، نشانه کهنگی قارچ است.

* از خرید قارچ های تغییر رنگ داده، صدمه دیده، ترک دار و دارای لکه خودداری کنید.

*پایه یا همان ساقه قارچ به طور کامل به کلاهک آن چسبیده باشد.

*قارچهای آسیب دیده، ترک خورده، پلاسیده، تغییر رنگ داده، مرغوب نیست.

*قارچ را حتما بو کنید. قارچ سالم بوی مطبوعی دارد.

*تا حد امکان، سعی کنید قارچ را به اندازه مصرف روزانه تهیه کنید.

 

روش نگهداری قارچ در مدت کوتاه

* پس از خرید، قارچ ها را از بسته بندی خارج کنید. چرا که قارچ ها درون بسته بندی آب جذب می کند و روند فاسد شدن آنها تسریع می شود.

* قارچ ها را از بسته بندی خارج و روی آن را با یک حوله یا دستمال کاغذی بپوشانید و درون یخچال قرار دهید.

* توجه داشته باشید قارچ ترکیبی یکپارچه است و اگر پایه آن کنده یا جدا شود زود خراب خواهد شد.

* در اثر خیس کردن قارچ هم، ویتامین های محلول در آب آن خارج و بی ارزش خواهد شد.

*اگر مجبورید قارچ را به مدت یکی دو روز نگهداری کنید، آن را در پاکتهای کاغذی بهداشتی قرار دهید. حداکثر زمان نگهداری قارچ در یخچال سه چهار روز است.

* تا زمانی که قصد مصرف یا پختن قارچ ها را ندارید از شستن قارچ خودداری کنید.

* اگر محل برش در پایه قارچ کمی تغییر رنگ داشت می توان قبل از مصرف برش نازکی از آن را جدا نمود.

* برای نگهداری قارچ به مدت چند روز در یخچال بهتر است از شستشوی قارچ تا قبل از مصرف خودداری نمایید و در صورت شستن حتما” آن را در جریان هوای خنک خشک کنید.

* بهترین راه برای تازه‌ماندن قارچ در یخچال، نگهداری آن در پاکت‌های کاغذی مخصوص میوه، در یخچال می‌باشد.

* بهترین درجه یخچال برای نگهداری قارچ یک درجه سانتی‌گراد بالای صفر است .

-برای نگهداری کوتاه مدت قارچ تازه آنرا از کیسه پلاستیکی خارج کرده و در یک ظرف در باز ریخته و روی آنرا با پارچه نخی می پوشانیم و سپس درون یخچال قرار می دهیم.

 

نگهداری قارچ , خرید قارچ

 

روش های نگهداری قارچ برای مدت طولانی 

برای نگهداری قارچ با تعداد و حجم بالا، روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر می‌خواهید قارچ‌های تازه‌ای که خریداری کرده‌اید را برای مدت زمان طولانی نگه‌داری و حفظ کنید، تا هر زمان که خواستید از آن‌ها استفاده کنید، می‌توانید یکی از روش‌های پیشنهادی ما را به کار بگیرید.

 

قارچ‌ها را می توان سرخ یا آب پز کرد. قارچ سرخ شده خوشمزه تر است و قارچ بخارپز را زمان طولانی تر (حدود ۳ ماه) می توان نگهداری کرد.

قارچ بخارپز تا یکسال در فریزر قابل نگهداری است.

 

نگهداری قارچ با جوشاندن در آب و آبلیمو 

* برای نگهداری قارچ خوراکی به مدت طولانی ،ابتدا آنرا در ابعاد مورد نیاز برش داده و می شوییم. سپس ظرف(قابلمه) محتوی آب را بر روی اجاق قرار می دهیم و پس از جوشیدن کمی آبلیمو به آن اضافه می کنیم.

قارچهای شسته شده را که آبکش کرده ایم درون ظرف در حال جوشیدن می ریزیم و کمی آنرا هم می زنیم تا زیر و روی آن بطور یکنواخت پخته شود.

پس از یک دقیقه قارچها را آبکش نموده و درون آب سردی که از قبل تهیه کرده ایم می ریزیم و پس از سرد شدن مجددا آنرا آبکش نموده و درون فریزر قرار می دهیم.

 

تفت دادن قارچ

برای این کار، ابتدا قارچ را هر اندازه و شکلی که دوست دارید خرد کنید و بعد در روغن زیتون یا روغن گردو و یا کره سرخ کنید. فقط قارچ‌ها را مقداری تفت بدهید و از پختن آن‌ها به طور کامل پرهیز کنید.

سپس بگذارید قارچ‌ها سرد شوند. داخل بشقاب یا ظرف شیشه‌ای بریزید. بعد از سرد شدن قارچ‌ها را به ظرف‌های کوچک‌تر مخصوص فریزر منتقل کنید.

به هنگام استفاده قارچ‌ها را به همان شکل در سوپ بیندازید یا این که دوباره آن‌ها را در روغن یا کره تفت دهید تا آماده‌ی مصرف شوند.

مزیت استفاده از این روش در این است که طعم قارچ به هنگام استفاده بسیار دلچسب است و بسیار راحت هم مورد مصرف قرار می‌گیرد. ولی در این روش هوای زیادی وارد ظرف فریزری می‌شود و هوا باعث می‌شود از کیفیت ماده‌ای که فریز می‌کنید، کاسته شود. برای جلوگیری از این مسئله به هنگام ریختن قارچ‌ها در ظرف کمی با قاشق به آن‌ها فشار وارد کنید تا هوا از میان آن‌ها خارج شود.

 

نگهداری قارچ با سفید کردن آب جوش

قارچ‌هایی که شسته‌اید را از ظرف آب سرد درآورید و بعد داخل آبکش بریزید و کمی آبکش را تکان دهید. بعد قارچ‌ها را به مدت ۱-۲ دقیقه در ظرف حاوی آب جوش بریزید و بعد دوباره آن‌ها را آبکشی کنید و دوباره داخل آب سرد بریزید.

این فرآیند را چند بار تکرار کنید ولی از پخته شدن قارچ‌ها در آب جوش جلوگیری کنید. بعد از سرد شدن قارچ‌ها آن‌ها را آبکشی کنید. به این ترتیب می‌توانید تعداد انبوهی از قارچ را طی مدت زمان کوتاه ضدعفونی کرده و تمام لکه‌ها و سیاهی‌های چسبیده روی سطح آن‌ها را از بین ببرید. زیرا طی فرآیند سرد و گرم کردن یک لایه از پوست قارچ جدا می‌شود و لایه‌ی سفیدتر آن پدیدار می‌شود.

در ضمن قارچ‌ها به حالت نیم‌پز در می‌آیند. حالا قارچ‌ها را داخل ظرف‌های پلاستیکی فریزری بریزید و در فریزر قرار دهید. دقت کنید که ظرف‌ها را خیلی پر نکنید تا طی فرآیند یخ زدن از ظرف بیرون نزنند.

هر بار که می‌خواهید سوپ درست کنید، محتویات یکی از ظرف‌ها را داخل سوپ بیندازید. به این ترتیب هر موقع از سال و هر وقت که بخواهید در سوپ خود می‌توانید قارچ بریزید و یا این که از آن در کنار سایر غذاها مثل استیک گوشت استفاده کنید.

در روش سفید کردن قارچ با استفاده از روش سرد و گرم کردن و نیم‌پز کردن قارچ‌ها، عمل آنزیماتیک متوقف می‌شود و قارچ‌ها به حالت خمیری در نمی‌آیند. در ضمن تمام آلودگی‌های آن‌ها از بین می‌رود. این روش برای حجم بالای قارچ بهترین روش است و به سادگی طی مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. طعم اصلی آن‌ها نیز تا حدود زیادی حفظ می‌شود.

 

نگهداری قارچ با بخار پز کردن 

این روش شباهت زیادی به روش سفید کردن دارد فقط به جای آب داغ و آب سرد از بخار استفاده می‌شود. سبد مخصوص بخارپز کردن را به نحوی در ظرف آب جوش قرار دهید که در تماس با آب نباشد و روی آن قرار بگیرد.

قارچ‌ها را به مدت ۲ دقیقه داخل سبد بریزید. سپس آن‌ها را داخل آب سرد فرو ببرید و بعد آبکشی کنید. بخار آب جوش باعث تمیز شدن، نیم‌پز شدن و سفید شدن قارچ‌ها می‌شود.

قارچ‌ها را داخل ظرف‌های کوچک پلاستیکی بریزید و آن‌ها را داخل فریزر بگذارید. قارچ‌ها را می‌توانید هر زمان که خواستید در سوپ و یا سایر غذاها مورد استفاده قرار دهید. این روش نیز بسیار راحت است و طعم و بافت قارچ‌ها در زمان نگه‌داری بیشتر حفظ می‌شود. فقط احتمال دارد که آلودگی‌های روی سطح قارچ‌ها به اندازه‌ی روش قبل پاک نشوند.

 

کبابی کردن، بهترین روش پخت

آب پز کردن باعث از بین رفتن ویتامین های گروه B و C قارچ می شود. پخت طولانی هم بر تراکم و سفتی بافت قارچ می افزاید و سرخ کردن بیش از هفت دقیقه قارچ در روغن زیاد نیز آن را دیرهضم و پرکالری می کند. کبابی کردن بهترین روش پخت قارچ است.

 

در هنگام کبابی کردن، قارچ را در مجاورت حرارت خیلی شدید قرار ندهید. قارچ را در فاصله ده سانتیمتری آتش نگه دارید و هر طرف را به مدت کوتاهی گرما دهید. شعله مستقیم گاز خانگی یا زغال باربیکیو می تواند محصول را سمی کرده و از ارزش تغذیه ای آن بکاهد.

 

منبع:عصرایران/خراسان نیوز/خانواده ایرانی/قارچ ممتاز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 96, میانگین امتیاز: 4,25 از 5)
Loading...