پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

همه می‌دانیم که انواع سکه طلا در ایران بیشتر برای سرمایه‌گذاری کاربرد دارد. یعنی اغلب مردم برای حفظ ارزش پول خود سراغ خرید انواع سکه طلا می‌روند تا با افت ارزش ریال، سرمایه آنها کم نشود. اما سرمایه‌گذاری فقط یکی از کاربردهای سکه بوده و در کشور ما برای تعیین مهریه و هدیه دادن هم از انواع سکه بهار آزادی استفاده می‌شود.

اما از آنجا که سکه انواع مختلفی دارد و نام‌های متعددی برای آن به گوشمان می‌خورد، ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا تمام سؤالات احتمالی شما را در باب سکه پاسخ دهیم. این که مثلاً سکه بهار آزادی چیست و چه فرقی با سکه امامی دارد؟

سکه بهار آزادی چیست؟

به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می‌گویند. در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سکه‌های طلا منقش به نام حضرت علی (ع) و عبارت «بانک ملی ایران» در یک‌طرف و تصویر حرم امام رضا (ع) و عبارت «اولین بهار آزادی» در طرف دیگر ضرب شد. در آن زمان سکه ۲.۵ بهار و ۵ بهار هم با همین طرح وجود داشت.

سکه امامی چیست؟

بعد از فوت امام خمینی، سکه‌های یادبودی با تصویر امام ضرب شدند و عبارت «اولین بهار آزادی» هم به «بهار آزادی» تغییر کرد. یعنی کلمه «اوّلین» از آن حذف شد. بعد از آن، به جای بانک ملی، بانک مرکزی متولی ضرب این سکه‌ها شد. این سکه‌ها با نام امامی معروف شدند. به طور کلی، به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه طرح جدید یا سکه‌ی امامی می‌گویند.

تفاوت سکه بهار آزادی و سکه امامی چیست؟

به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می‌گویند.

به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ تاکنون ضرب شده‌اند، سکه طرح جدید یا سکه‌ی امامی می‌گویند.

این دو سکه از نظر وزن و عیار طلا هیچ فرقی با هم ندارند و فقط سال ضرب آنها متفاوت است. هر دو سکه امامی و بهار آزادی عیار ۹۰۰ و وزن ۸.۱۳ گرمی دارند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 53, میانگین امتیاز: 4,32 از 5)
Loading...