پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

چرا طلای دست دوم نخریم!! سکه بخریم یا طلا؟

خرید طلای دست دوم

منظور از طلای دست دوم و کارکرده چیست؟

به طلاهایی که دستمزد ساخت یا اجرت برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود طلا دست دوم یا کارکرده می‌گویند. معمولا در فاکتور خرید طلا ریز جزئیات و اجرت ساخت آن نوشته نمی‌شود.

اگر وزن طلا و قیمت تقریبی هر گرم طلا را بدانید می‌توانید به طور تقریبی قیمت طلا را محاسبه کنید و میزان اجرت ساخت آن را بدانید.

میزان اجرت ساخت هر طلایی با طلای دیگر متفاوت است. حجم کاری که در هنگام ساخت بر روی طلا انجام شده است عامل مهمی است که بر قیمت اجرت آن تاثیر می‌گذارد.

به هر میزانی که طلا ظریف‌تر باشد ساخت آن نیاز به زحمت بیشتری دارد. در نتیجه اجرت آن بیشتر خواهد بود. نکته‌ای که در مورد طلا دست دوم وجود دارد این است که برای آن اجرتی در نظر نمی‌گیرند.

بدون اجرت بودن این طلا سبب شده که مردم از آن استقبال زیادی کنند. هنگام خرید طلای دست دوم شما فقط هزینه وزن طلا و سود فروشنده را پرداخت می‌کنید.

آیا خرید طلای دست دوم روش مطمئنی برای سرمایه‌گذاری است؟

بیشتر مردم برای حفظ سرمایه خود به دنبال راهکارهایی هستند که ریسک کمی داشته و آسان باشند.  از نظر بسیاری از مردم خرید طلای دست دوم یک راه آسان و کم ریسک برای سرمایه‌گذاری می‌باشد. این افراد بر این باورند که با خرید طلای کارکرده می‌توانند با یک تیر دو نشان بزنند. در واقع هم می‌توانند از آن به عنوان زیورآلات استفاده کنند و هم ارزش سرمایه خود را حفظ نمایند.

چرا طلای دست دوم نخریم؟

تصور کنید که سرمایه خود را صرف خرید طلای دست دوم کرده‌اید اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که طلای خریداری شده قاچاق، دزدی یا تقلبی بوده است و ارزشی ندارد. حتی تصور چنین واقعه‌ای کلافه کننده است. پس در هنگام خرید طلای کارکرده زیرک و باهوش باشید تا خرید بدون ریسکی داشته باشید و سرتان کلاه نرود. بازدهی طلای دست دوم نسبت به سکه کمتر است.

چرا طلای دست دوم بخریم؟

خرید طلای دست دوم یک راهکار مناسب برای افزایش سرمایه شما بوده و مانع راکد شدن آن می‌شود. با خرید طلای کارکرده از طلافروشی‌های معتبر با اطمینان نسبت به اصالت کالای خریداری شده، گامی در راستای افزایش سرمایه خود برمی‌دارید.

زمانی‌که شما یک شیء ارزشمند یا سکه می‌خرید امکان استفاده زینتی از آن وجود ندارد؛ اما با خرید طلای دست دوم می‌توانید در عین حال که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از طلای موردنظر استفاده هم کنید. در واقع با خرید طلای کارکرده هم می‌توانید از آن استفاده کرده و لذت ببرید و هم سرمایه‌ای برای آینده داشته باشید.

خرید طلای کارکرده از طلافروشی‌های معتبر برای شما چندین مزیت به همراه خواهد داشت.

  • در زمان خرید طلای نو، شما مجبور به پرداخت اجرت هستید. مبلغ این اجرت در زمان فروش طلا کسر خواهد شد. اما در خرید طلای دست دوم نیازی نیست که شما اجرت ساخت آن را بپردازید. به همین خاطر طلای کارکرده در مقایسه با طلای نو ارزانتر است.
  • در واقع هزینه اجرت توسط خریدار اول پرداخت شده و شما بابت طلا هزینه کمتری پرداخت می‌کنید. در زمان فروش طلا دست دوم نیز متضرر نمی‌شوید. در واقع ارزش کالای شما در هنگام فروش با ارزش آن در زمان خرید برابر خواهد بود و این امر به نفع شما است.
  • بعضی از مردم اهل ریسک کردن نیستند و ترجیح می‌دهند برای سرمایه‌گذاری، در بانک سپرده‌گذاری کنند.
  • این افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که این نوع از سرمایه‌گذاری شاید در زمان حال، سودآور باشد اما کاهش ارزش ریال در بازارهای جهانی و نوسانات اقتصادی سبب می‌شود که در بلندمدت این سرمایه‌گذاری، هوشمندانه نباشد. اما فروش طلا دست دوم در هر حالی همراه با سود خواهد بود.
  • یکی دیگر از مزایای خرید طلای دست دوم این است که در میان مدل‌های متنوع این طلا می‌توانید مدل دلخواه خود را به سادگی انتخاب کنید. همچنین شما می‌توانید طلای کارکرده را بدون هیچ ضرری بفروشید.
  • اگر هدف شما از خرید طلا استفاده از آن نیست و صرفا قصد سرمایه‌گذاری دارید، خرید طلای دست دوم برای شما انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.
  • با توجه به اینکه سود خرید طلا دست دوم زیاد است به افرادی که قصد استفاده از طلای خریداری شده را ندارند توصیه می‌کنیم که با خرید طلای کارکرده سرمایه خود را حفظ کنند.
  • سود خرید طلای دست دوم در مقایسه با سکه و ارز بیشتر است و همین مسئله جزء مزایای خرید طلا دست دوم بشمار می‌آید.

خرید طلای دست دوم سودآورتر است یا خرید سکه و ارز؟

در پاسخ باید بگوییم که خرید طلای دست دوم در مقایسه با ارز و سکه، امنیت اقتصادی و سود بیشتری دارد. در ایران بازار ارز دچار افت و خیزهای فراوانی می‌شود. همین نوسانات باعث شده که خرید ارز یک سرمایه‌گذاری پرریسک باشد. اگر جزء افراد ریسک پذیر نیستید توصیه می‌کنیم خرید ارز را فراموش کنید. ارزش طلا همیشه حفظ می‌شود اما با توجه به اینکه دلار تحت تاثیر نوسانات اقتصادی قرار می‌گیرد ریسک زیادی به همراه دارد. در رابطه با سکه هم باید بدانید که اتفاقاتی که در ایران و جهان رخ می‌دهند بر قیمت سکه اثر می‌گذارند. در واقع قیمت سکه با توجه به هر اتفاق اقتصادی دچار نوسان می‌شود. با توجه به اینکه میان قیمت زمان خرید سکه با زمان فروش آن تفاوت وجود دارد، ممکن است در زمان فروش سکه دچار ضرر شوید اما در زمان فروش طلا دست دوم ضرر نمی‌کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید این است که در زمان گرانی، به سختی می‎‌توانید ارز یا سکه خود را بفروشید اما طلا دست دوم را به سادگی می‌توانید در هر زمانی به پول نقد تبدیل کنید.

بازدهی یک ساله قیمت طلا و سکه

قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ مسیری پرنوسان را پشت سر گذاشت. این فلزات گرانبها به ویژه از نیمه دوم سال جاری افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند.

مسیر طلا و سکه در سال ۱۴۰۱

قیمت طلا و سکه در نیمه اول سال ۱۴۰۱ مسیری با نوسانات محدود را پشت سر گذاشت. سکه سال ۱۴۰۱ را در کانال ۱۲ میلیون تومانی آغاز کرده و سپس در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه تا کانال ۱۴ میلیون تومانی پیش رفت.

این فلز گرانبها در خردادماه به کانال ۱۵ میلیون تومان رسید و تا اوایل آبان‌ماه نیز در کانال ۱۴ و ۱۵ میلیون تومان نوسان داشته است؛ اما از این بازه به بعد شیب افزایشی در این بازار روند تندتری در پیش می‌گیرد، تا آنجا که در دی‌ماه این فلز ارزشمند وارد کانال ۲۰ میلیون تومانی می‌شود.

در مدت زمانی کوتاه یعنی تا اوایل اسفندماه نیز سکه در اتفاقی بی‌سابقه کانال ۳۰ میلیون تومان را لمس کرد و تا ۳۷ میلیون تومان نیز پیش رفت. این در حالی بود که در بازار موازی، قیمت دلار برای چند ساعت ۶۰ هزار تومان را نیز رد کرد!

اما در همین زمان بازار در فازی اصلاحی فرو رفت و از سوی دیگر خبرهای مثبت ناشی از سفر رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران دلار را دوباره وارد کانال ۴۰ هزار تومانی کرد؛ به این ترتیب سکه نیز بار دیگر به کانال ۲۰ میلیون تومانی بازگشت.

طلای ۱۸ عیار هم که در همین بازه از گرمی سه میلیون تومان گذشته بود دوباره به کانال دو میلیون تومانی بازگشت.

نمودار بازدهی طلا و سکه در سال 1401


زمانی که تصمیم به خرید طلا می‌گیرید، متوجه می‌شوید ماجرا فقط به قیمت هر گرم طلا که روی تابلوی مغازه درج شده، ختم نمی‌شود.

برای خرید طلا اعم از گردنبند، دستبند، گوشواره، النگو و… درصد اجرت و کارمزد ساخت به همراه مالیات بر ارزش افزوده و سود طلا فروش، به فاکتور نهایی شما اضافه می‌شود. البته درصد اجرت ساخت مربوط به طلای نو است. مالیات بر ارزش افزوده هم ۹ درصد و سود طلافروش متغیر و معمولا بین ۵ تا ۸ درصد است، اما آیا برای خرید طلای مستعمل( دست دوم)، راهکاری هست که کمتر از ۹ درصد مالیات بدهیم؟ چند توصیه درگوشی در این باره به شما خواهیم داشت!

بگویید طلای ۵ درصد می‌خواهم

در اولین قدم، فرمول خرید طلا را فراموش کنید که شامل وزن طلا ضربدر اجرت ساخت به علاوه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار بود که دست آخر باید مالیات بر ارزش افزوده و سود طلا فروش به آن اضافه شود! کلا این فرمول را فراموش کنید و زمانی که به طلا فروشی مراجعه می‌کنید، به او بگویید که طلای ۵ درصد می‌خواهم. البته توقع نداشته باشید که طلافروش‌ها از شنیدن این درخواست شما خوشحال شوند، به ویژه اگر مشتری دیگری در مغازه‌شان باشد! چون بعضی از مشتری‌ها با شنیدن ۵ درصد، از خرید طلا با اجرت ساخت بالا و پرداخت بیش از ۱۰ یا ۱۵ درصد مالیات منصرف می‌شوند؛ بنابراین بهتر است به سراغ مغازه‌هایی بروید که مشتری ندارند و البته اگر هم در برابر این درخواست، روی خوش نشان ندادند نباید توی ذوق‌تان بخورد.

بعد از این‌که طلافروشی به شما یک سری طلاهای مستعمل را نشان داد که با ۵ درصد سود می‌تواند به شما بفروشد، بررسی کنید که کدام‌شان به درد شما می‌خورد. برای خرید عجله نکنید و طلایی اعم از گردنبند، گوشواره، دستبند، النگو و… را بخرید که قابل استفاده باشد و با سلیقه شما جور دربیاید. سپس از طلافروش، وزن دقیق طلا شامل گرم و سوت آن را بپرسید. حالا باید دست به ماشین حساب شوید. قیمت هر گرم طلا را که روی تابلو یا تلویزیون مغازه نوشته شده، در وزن طلا ضرب و سپس ۵ درصد به آن اضافه کنید. حواس‌تان باشد که اگر تصمیم به خرید این طلا گرفتید، باید دقیقا همین عدد را پرداخت کنید.

فرمول محاسبه طلای دست دوم

پیش از آشنایی با فرمول محاسبه طلای دست دوم بهتر است این نکته را بدانید که بالاترین قیمت خرید طلای دست دوم، قیمت تابلو یا همان عیار ۷۵۰ است. همچنین همانطور که گفته شد، در حالت عادی کمترین قیمت فروش طلا با عیار ۷۳۰ است. برای محاسبه قیمت طلا به صورت دستی تنها کافی است از یک نسبت ریاضیاتی کمک بگیریم. به صورتی که وزن طلای خالص را طبق فرمول زیر ابتدا در ۷۳۰ ضرب کرده و سپس تقسیم بر ۷۵۰ کنیم تا حداقل قیمت به دست بیاید.

(قیمت تابلو طلا x وزن طلا به گرم x 730) ÷ ۷۵۰ = حداقل قیمت فروش طلا

این نکته را نیز بدانید که برای تخمین کلی قیمت طلای خود می‌توانید اینگونه محاسبه کنید که این طلا را حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان زیر قیمت تابلو از شما خواهند خرید.
به عنوان مثال فرض کنید قیمت تابلو هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. حداقل قیمتی که می‌توان ۲۰ گرم طلا را فروخت به این صورت محاسبه می‌شود:

(۱/۵۰۰/۰۰۰ x 20 x 30)÷ ۷۵۰ = ۲۹/۲۰۰/۰۰۰

شانس‌تان را برای پرداخت سود کمتر امتحان کنید

طلاهای دست دوم و مستعمل، قطعا به زیبایی، شیکی و تمیزی طلاهای نو نیستند و گاهی بعضی‌هایشان بیشتر از حد طبیعی، فرسوده شده‌اند یا نقص دارند. مثل النگویی که کمی کج شده یا گردنبندی که زنجیرش تعمیر شده یا…. در این مواقع از فروشنده بخواهید به جای ۵ درصد، ۳ درصد از شما سود بگیرد. فقط خیلی چانه نزنید که بروید روی اعصاب طلافروش و خودتان! اما بد نیست که شانس‌تان را برای پرداخت سود کمتر امتحان کنید، اما تعداد بسیار کمی از طلافروش‌ها راضی به فروش طلا با کمتر از ۵ درصد سود می‌شوند.

حتما فاکتور معتبر بگیرید

امروزه اعتبار طلا به طلافروش است و کاغذی که به عنوان فاکتور به دست مان می‌دهند. فاکتوری که قرار است هم ضمانتی برای طلای‌مان باشد و هم امنیتی برای سرمایه‌گذاری‌مان. طلاهای تقلبی همیشه در کمین هستند بنابراین حتما از جای معتبر خرید کنید و دقت داشته باشید که همه مشخصات طلایی که می‌خرید با جزئیات در فاکتور ثبت شود. بعضی‌ها تصور می‌کنند که طلای دست دوم، نیازی به فاکتور ندارد که این اشتباه‌شان موقع فروش برای‌شان گران تمام خواهد شد. در ضمن، اگر طلای دست‌دومی که می‌خرید دارای سنگ و جواهرات اصل باشد حتماً شناسنامه یا فاکتور سنگ‌ها را از فروشنده بخواهید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 20, میانگین امتیاز: 4,25 از 5)
Loading...