چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

اقساط وام نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

اقساط وام مسکن ملی پلکانی می‌شود

(۱۴۰۲/۰۸/۱۳) معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ٢٣ درصد به ١٨ درصد، اقساط این تسهیلات پلکانی خواهد شد.
به گزارش تجارت‌نیوز، هادی عباسی، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در سطح روستاهای کشور ٢ میلیون واحد روستایی فرسوده در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: کلیات افزایش وام روستایی به سقف ٣۵٠ میلیون تومان اخیرا تصویب شد و با افزایش سقف وام می‌توان روند مقاوم‌سازی، بازسازی و نوسازی مسکن روستایی را افزایش داد و می‌تواند گشایشی در این زمینه ایجاد کند.

وی افزود: با توجه به سهمیه‌ای که در قانون برای سال سوم جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده این سهمیه در بخش مسکن روستایی، امسال عملیاتی می‌شود، این وام شامل شهرهای زیر ٢۵ هزار جمعیت هم می‌شود و ساکنان شهرها با این جمعیت می‌توانند نسبت به دریافت وام مسکن روستایی ٣۵٠ میلیون تومانی با نرخ ۵ درصد اقدام می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن گفت: با تصویب شورای عالی مسکن نرخ سود تسهیلات از ٢٣ درصد به ١٨ درصد کاهش پیدا کرد.

وی از پلکانی شدن پرداخت اقساط وام مسکن ملی خبر داد و گفت: علیرغم کاهش نرخ سود در حال پیگیری برای پلکانی اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن هستیم، بطوریکه اقساط در سالهای اول کمتر و در سالهای پایانی بیشتر خواهد شد.


(۱۴۰۲/۰۳/۱۰) معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مبلغ اقساط وام نهضت ملی مسکن را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. وام ۴ دهک در طرح نهضت ملی مسکن به ۲ و نیم میلیون تومان رسیده است.
بر اساس برنامه‌های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن افراد کم‌درآمدها، میزان اقساط برای وام نهضت ملی مسکن اعلام شد.

دولت سیزدهم در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و کاهش هزینه تمام شده برای اقشار محروم، نرخ سود وام بانکی ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی دهک‌های یک تا چهار در این طرح را با سود ۲ درصد تعیین کرد که اقدامی برای خانه‌دار‌شدن اقشار کم‌درآمد است.

«هادی عباسی» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته اعلام کرد: در شورای عالی مسکن با حمایت رییس جمهور ۴۰۰ میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن، ۱۵ ساله با سود ۲ درصد برای دهک‌های یک تا چهارم متقاضی تخصیص یافت.

وی افزود: همچنین ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۵ ساله به دهک‌های سوم و چهارم با سود دو درصد برای احداث مسکن در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به رایگان بودن در طرح نهضت ملی مسکن، اگر برای ساخت یک واحد ۷۰ متری در صورتی که در هر متر مربع حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه شود، حدود ۷۰۰ میلیون تومان پول نیاز است.

از سوی دیگر بخش زیادی از مشکل اقشار محروم این بود که قادر به پرداخت سهم تعیین شده خود (آورده) نبودند به همین منظور دولت با نگاه حمایتی، در کنار اعطای زمین رایگان، در شورای عالی مسکن پرداخت این میزان تسهیلات را به سود ۲ درصد را تصویب کرد.

این در حالی است که اگر مبلغ اقساط این وام را بر اساس پرداخت به روش ساده محاسبه کنیم، مبلغ ماهیانه اقساط تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با سود ۲ درصدی و بازپرداخت ۱۵ ساله حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

کل بازپرداخت این تسهیلات رقمی معادل ۴۶۳ میلیون تومان خواهد بود، بدین معنی که سود این وام معادل ۶۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

همچنین میزان پرداخت ماهیانه وام ۳۰۰ میلیون تومانی با سود ۲ درصد هم حدود یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان و کل بازپرداخت ۳۴۷ میلیون تومان خواهد بود که کل سود این تسهیلات حدود ۴۷ میلیون تومان است.


اقساط وام ۵۵۰ میلیونی نهضت ملی مسکن چقدر است؟

سقف وام نهضت ملی مسکن در حالی به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته که قرار است بازپرداخت این تسهیلات به‌صورت پلکانی محاسبه شود.
سه‌شنبه گذشته شورای پول و اعتبار پس از بررسی نامه شماره ۲۴۳۹۳ مورخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ با موضوع مصوبه ششمین جلسه شورای عالی مسکن، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن را معادل ۵۵۰ میلیون تومان در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان تعیین کرد.

سقف وام نهضت ملی مسکن در تهران و سایر شهرها

پیش از این سقف وام مذکور برای استان تهران ۴۵۰ میلیون، شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان بود. سقف وام نهضت ملی مسکن معادل ۵۵۰ میلیون تومان در تمامی شهرهای کشور به‌صورت یکسان تعیین شده است.

بازپرداخت پلکانی وام نهضت ملی مسکن

اخیرا رئیس بنیاد مسکن از بازپرداخت تسهیلات مذکور به‌صورت پلکانی خبر داده است. در این صورت اقساط ماهانه متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن از حدود ۹.۵ میلیون تومان آغاز شده و در ماه ۱۲ سال بیستم به بیش از ۱۶.۶ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

سود وام نهضت ملی مسکن

محاسبه سود و اقساط تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد کل سود وام مذکور ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان خواهد بود. در مجموع نیز متقاضی باید ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند.

لازم به ذکر است که در بازپرداخت پلکانی تسهیلات، قسط ماهانه دوره دهم (سال دهم) بالغ بر ۱۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان است. قسط دوره ۱۵ (سال ۱۴۱۷ در صورت آغاز پرداخت تسهیلات از سال جاری) نیز ۱۴ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان خواهد بود.

در دوره بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات مذکور به روش ساده، مبلغ اقساط ماهانه معادل ۱۰ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال بیستم ۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان است. به‌عبارت دیگر سود تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان است.

اقساط وام مسکن ملی

افزایش سود وام مسکن ملی

(۱۴۰۱/۱۱/۲۹) بر اساس اعلام رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن نرخ وام طرح نهضت ملی مسکن از ۱۸ به ۲۳ درصد در قراردادهای جدید افزایش پیدا کرده است. این امر کل سود پرداختی متقاضی این تسهیلات را به حدود یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان می‌رساند.
تجارت نیوز نوشت: بر اساس اعلام رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن نرخ وام طرح نهضت ملی مسکن از ۱۸ به ۲۳ درصد در قراردادهای جدید افزایش پیدا کرده است. این امر کل سود پرداختی متقاضی این تسهیلات را به حدود یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان می‌رساند.

«نرخ تسهیلات طرح نهضت ملی از ۱۸ به ۲۳ درصد در قراردادهای جدید رسیده است» این جمله‌ای بود که رئیس اداره کل اعتبارات بانک مسکن صبح امروز بیان کرد. بنابراین کل سود پرداختی متقاضی این تسهیلات به حدود یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان می‌رسد.

اقساط وام مسکن ملی

وی همچنین در بخشی دیگر در صحبت‌هایش تاکید کرد اقساط متقاضیانی که در حال پرداخت تسهیلات هستند تقریباً به حدود هشت و نیم تا ۹ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که همین حالا نیز بازار مسکن در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و وام‌های این حوزه با سود ۱۸ درصد نیز چندان مرهم خوبی برای دوای دردهای مربوط ناتوانی مردم برای ساخت و خرید مسکن نبوده است.

ایرانی‌ها این روزها بیشتر از هر زمانی از آرزوی خانه‌دار شدن فاصله گرفته‌اند و به نظر می‌آید این شرایط وضعیت سخت‌تری را نیز شاهد خواهد بود.

از سوی دیگر حداقل دستمزد از سوی وزارت کار هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان اعلام شده و این یعنی قشر زیادی از مردم توانایی بازپرداخت تسهیلات را نخواهند داشت.

این موضوع همچنین می‌تواند تمایل سازندگان را برای طرح‌های انبوه کاهش دهد، هر چند که همین حالا نیز بسیاری از انبوه‌سازان از کار ساخت و ساز فاصله گرفته‌اند و رکود در این حوزه بخش مسکن را از سمت عرضه نیز با مشکل مواجه کرده است.

حتی در کشوری مثل ترکیه نیز که تورم آن در سال‌های اخیر روندی صعودی را طی کرده و اکنون در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد مردم با داشتن حدود ۳۰ درصد از کل پول مسکن باقی آن را می‎‌توانند وام بگیرند. سود این وام در سال ۲۰۲۲ کمتر از ۱۵ درصد برآورد شده است.

وضعیت بازار مسکن
بازار مسکن اکنون چه از سمت عرضه و چه از سمت تقاضا در وضعیتی نامتعادل است. این بازار مولد که از بخش‌های بنیادین در اقتصاد محسوب می‌شود هر ماه با افزایش قیمت مواجه است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی اکنون متوسط قیمت مسکن در کلانشهر تهران به حدود ۵۵ میلیون تومان رسیده است. یعنی هر فرد برای خرید یک خانه کوچک‌متراژ ۶۰ متری در این شهر حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان باید هزینه کند.

ساخت واحدهای مسکن‌ ملی از همان ابتدا نیز از سوی کارشناسان چندان راه مطمئنی برای خروج بازار مسکن از این وضعیت بخرانی محسوب نمی‌شد، اما حالا با تغییر وضعیت تسهیلات، با مشکل جدیدی مواجه شده و به نظر می‌آید همین امید اندک نیز در حال از بین رفتن است!

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 64, میانگین امتیاز: 3,70 از 5)
Loading...