شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

چگونه مهریه را به اجرا بگذاریم؟ مراحل گرفتن مهریه چیست؟

مطالبه مهریه و توقیف فوری اموال توسط زوجه یا وکیل او قابل انجام است. در این مقاله به طور کامل در مورد قوانین جدید مهریه و مطالبه آن توضیح داده شده است.

مهریه جز مالی است که مرد متعهد به پرداخت آن است و زوجه هر زمان که بخواهد می تواند مهریه را طلب کند و از همسر خود دریافت نماید. اما در حال حاضر دریافت و طلب مهریه از همسر، دچار تغییراتی نیز شده است و اگر تمایل به دریافت مهریه را دارید باید از شرایط دریافت مهریه آگاه باشید و سپس اقدام به اجرایی کردن مهریه کنید.

گاهی با توجه به افزایش بالای مهریه و عدم پرداخت توسط مرد، موجب بازداشت و حبس مرد خواهد شد. البته قانون گذار در صدد رفع این مشکل برآمده و با تعیین مبلغی برای مرد به عنوان مهریه، او را از بازداشت معاف می کند. در ادامه به شرایط و مراحل طلب مهریه توسط زن می پردازیم.

قانون جدید مهریه چیست؟

قوانین جدیدی برای مهریه در نظر گرفته شده است که به آن می پردازیم.

در قوانین جدیدی که برای مهریه وضع شده است بدین صورت می باشد که حکم جلب شوهر فقط تا ۱۱۰ سکه امکان پذیر می باشد و میزان مهریه هر چقدر که باشد و در سند ازدواج درج شده باشد معتبر بوده و امکان طلب کردن آن از طریق دادگاه و همچنین ثبت آن وجود دارد.

چگونه می توان مهریه خود را مطالبه کرد؟

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، مهریه زن جزو مالی است که می تواند هر زمان که بخواهد از همسرش طلب کند. خیلی از افراد در صدد مطالبه مهریه خود از همسر خود می باشند و نیاز به دانستن راه هایی دارند تا بتوانند حق قانونی خود را که مهریه می باشند را دریافت کنند. بنابراین در ادامه به مطالبه مهریه در عقد نکاح و دائم می پردازیم که شرایط به شکل ذیل خواهد بود:

  1. اقدام به مطالبه مهریه از طریق اجراییات ثبت: در این روش، زن یا وکیل قانونی او، به دفتر خانه ای که ازدواج آن ها در آن ثبت شده است، مراجعه کرده و با پر کردن فرم مطالبه مهریه که از طریق اجراییات ثبت قابل انجام است، پر می شود و سپس این درخواست به دفتر خانه اداره ثبت اسناد و املاک ارجاع شده وسپس اقدام به توقیف اموال مرد با سند رسمی زوجه یا زن می شود و سپس با مزایده گذاشتن اموال مرد با سند رسمی ازدواج، مهریه از فروش اموال مرد توسط زن دریافت خواهد شد.
  2. اقدام به مطالبه مهریه از طریق دادگاه: این اقدام زمانی توسط زن قابل انجام است که او متوجه شود پس از مطالبه مهریه از طریق اجراییات ثبتی موفق به دریافت مهریه نخواهد شد به دلیل اینکه مرد هیچ گونه مال یا سند رسمی نداشته و یا در عقد موقتی که انجام شده است، صیغه نامه رسمی وجود ندارد. در این شرایط زوجه بهتر است به وکیل مراجعه کرده و مراحل کاری را به او بسپارد تا در مدت زمان کمتری موفق به دریافت مهریه از مرد شود. معمولا در این شرایط وکیل با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت درخواست برای مطالبه مهریه کرده و از دادگاه تقاضاا دراد تا صدور حکم پرداخت مهریه را داشته باشد.

آیا به اجرا گذاشتن مهریه شامل هزینه می شود؟

به اجرا گذاشتن مهریه شامل هزینه هایی نیز می شود که باید پرداخت شود. در صورتی که زن توان پرداخت این هزینه ها را نداشته باشد می تواند تقاضای اعسار کرده و مراحل های مطالبه مهریه را انجام دهد. اگر زن بخواهد از طریق اجرای ثبت، مهریه خود را طلب کند، این مطالبه یک بیستم کل مهریه او می باشد. اما در مواقعی که زن طلب بخشش مهریه را دارد و یا در صورت صلح زوجه با همسرش، عملیات اجرایی پرونده متوقف خواه شد.

در صورتی که زن همچنان طلب درخواست مهریه اش را از طریق اجراییات ثبتی بخواهد، می تواند کلیه هزینه های اجرای ثبت را از شوهرش دریافت نماید که این هزینه ها می تواند شامل اخذ وکیل، ثبت آگهی و غیره نیز باشد.

مدارک لازمه جهت مطالبه مهریه

  1. ثبت نام در سایت سامانه ثنا

  2. اصل شناسنامه و کارت ملی

  3. اصل عقد نامه و یا رونوشت آن از دفتر خانه ازدواج

نکات مهم در مورد مهریه

  1. مهریه به صورت توافقی می تواند شامل سکه، نیم سکه، ربع سکه و یا طلا باشد.
  2. مهریه باید ارزش مالی داشته باشد.
  3. مطالبه مهریه زمانی قابل دریافت است که به موجب عقدنامه رسمی ثبت شده موجود در دفتر خانه باشد.
  4. اگر پرداخت مهریه در دوران عقد صورت گیرد، در صورتی که زن باکره باشد تنها نصف مهریه تعلق می گیرد.
  5. در صورتی که زن فوت نماید، وراث او می توانند مهریه را از مرد طلب نمایند.
  6. اموال عمومی و یا موقوف را نمی توان به عنوان مهریه در نظر گرفت.
  7. تمامی اموال مرد به جز برخی موارد که شامل اسباب و اثاثیه ضروری، خانه مسکونی، ابزار های کسب و کار و غیره، قابل توقیف است.
  8. زنی که از انجام وظایف زناشویی اش خودداری کند، نفقه ای به او تعلق نمی گیرد اما مهریه او همچنان قابل پرداخت است و از بین رفتن نفقه به معنای از بین رفتن مهریه نمی باشد.
  9. در صورتی که زن و مرد طلاق توافقی بگیرند، می توانند نسبت به پرداخت مهریه توافق کنند اما زن باید مقداری از مهریه را ببخشد.
  10. در صورتی که زن به مرد خیانت کند، پرداخت مهریه هنوز هم توسط مرد الزامی می باشد و تغییرتنی به وجود نمی آید.
  11. در صورتی که زن بخواهد مهریه اش را ببخشد باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید و تنها با نوشتن یک دست نوشته امکان پذیر نمی باشد.
  12. اگر مرد درخواست طلاق دهد باید کل مهریه را به زن پرداخت نماید اما در صورتی که زن درخواست طلاق دهد باید مقداری از مهریه را ببخشد.
  13. مهریه تعیین شده باید تحت مالکیت مرد باشد در صورتی که مهریه بالای ۱۱۰ سکه طلا باشد و مرد از لحاظ مالی قادر به پرداخت باشد با توقیف اموال، حساب بانکی، دارایی و غیره قابل وصول است.

برای به اجرا گذاشتن مهریه چقدر زمان لازم است؟

اگر از وکیل کمک بخواهید، زمان به اتمام رساندن پرونده بسیار محدود خواهد بود اما در صورتی که شخص خودش اقدام به مطالبه مهریه کند معمولا حدود یک سال به طول می انجامد. دلیل تسریع انجام پرونده توسط وکیل، لایحه هایی است که توسط او تنظیم می شود و پیگیری هایی که به موقع انجام می شود سبب تسریع در انجام کار اجرایی خواهد بود.

کلام آخر

تمامی مراحل مطالبه مهریه باید به درستی انجام شود معمولا در این شرایط نیاز به شخصی است که به تمامی این مراحل و لایحه ها، آشنایی کامل داشته باشد. تنها شخصی که می توان در این شرایط به او اعتماد کرد وکیل شما خواهد بود که با تحقیقات گسترده و معتبر از افراد و سایت ها می توان کلیه امور حقوقی و پرونده را در این زمینه ها به او واگذار کرد و از او راهنمایی و مشورت خواست. وکیل می تواند در مدت زمان کمتری پرونده را به سرانجام برساند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...