سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آموزش ساخت فهرست مطالب در word

 

آموزش تصویری ساخت فهرست مطالب در word

آموزش ساخت فهرست مطالب در word + فیلم

 

صفحه فهرست یکی از اصلیترین ارکان هر مطلب، نوشته، کتاب، جزوه، اسناد وُرد و… می‌باشد. امروز در خدمت شما عزیزان هستم با آموزش ساخت فهرست مطالب در word .

 

روش ساخت فهرست خودکار توسط برنامه ورد:

صفحه فهرست یکی از اصلیترین ارکان هر مطلب، نوشته، کتاب، جزوه، اسناد وُرد و… می‌باشد که به بیان عنواین مطالب موجود در صفحات و شماره صفحه مربوط به آن عناوین می‌پردازد و به ما کمک می‌کند تا بدون اتلاف وقت و به راحتی به مطلب مورد نظر و صفحه آن مراجعه کنیم. من در این آموزش به همراه شما به یک فهرست نویسی بدون دردسر خواهم پرداخت، با من همراه باشید.

فهرست نویسی به صورت خودکار یکی از قابلیت های برنامه وُرد میباشد. شما در این نوع فهرست نویسی نیازی نخواهید داشت تا مانند روش دستی، اقدام به وارد نمودن عناوین و شماره صفحه بصورت دستی کنید. بلکه برنامه وُرد این کار را بصورت خودکار برای شما انجام میدهد! از مزایای این نوع فهرست نویسی این است که در کمترین زمان و با حداکثر دقت این کار انجام پذیر میباشد.

نکته : در این آموزش برای عناوین از سبک های پیش فرض برنامه استفاده خواهد شد.

 

حال چگونه این فهرست را بسازیم؟

برنامه وُرد برای ساختن چنین فهرستی نیاز به اطلاعاتی دارد که شما در متن خود استفاده میکنید. یکی از مهمترین این اطلاعات تعریف سبک Heading1 و Heding2 و Heading3 برای عناوین نوشته شده در متن میباشد. مثال: شما میخواهید در مورد بورس مطلبی بنویسید. عنوان این مطلب اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس است و اولین مبحث اصلی این عنوان گام های سرمایه گذاری در بورس میباشد که با سبک heading 1 نوشته شده است و زیر مجموعه های این مبحث که گامهای آن هستند با سبک heading 2 نوشته شده است.

برای نوشتن یک فهرست اتوماتیک ، برای مبحث اصلی در تمامی صفحات سند میباید از سبک Heading1 استفاده کنید و برای مبحث دوم که زیر مجموعه آن نیز هست از Heading2 . این ترتیب انتخاب سبک ها برای نشان دادن عنوان اصلی و زیر مجموعه ساخته میشود.

آموزش ساخت فهرست مطالب در word

برای دسترسی به سبک های نوشتاری (Style) از سربرگ Home به کادر گروه Styles مراجعه کرده و اقدام به انتخاب سبک مورد نیاز خود کنید.

آموزش ساخت فهرست مطالب در word

نکته : اگر سبکی را که برای عنوان های متن خود در نظر دارید را بین سبک های Heading 1,2,3 موجود برنامه یافت نکردید(که معمولا باید سبک را برای عنوان ها شخصی سازی کرد) و به دلیل اینکه برنامه ورد برای فهرست نویسی تنها سبکهای  ( Heading (1,2,3 را میشناسد، میتوانید اقدام به ساخت یک سبک سریع و جدید بانام ( Heading (1,2,3 نمایید. برای این کار میتوانید پس از ساخت سبک جدید متناسب با نیاز خود و انتخاب آن ، و باز کردن کادر محاورهای سبک ها از گزینه Save Selection as a New Quick Style برای ذخیره سازی سبک جدید استفاده نمایید. این نکته را به یاد داشته باشید که پس از ایجاد سبکی جدید برای عنوان اصلی، در زمان انتخاب نام حتما از نام های ( Heading (1,2,3  استفاده نمایید. از این پس شما میتوانید از سبک جدید برای عناوین استفاده کنید.

پس از تایپ متن با سبکهای  ( Heading (1,2,3 ، اقدام به ساخت فهرست خودکار به روش زیر کنید:

ابتدا مکان نما را به ابتدای صفحه منتقل کنید.

سپس از سربرگ References به کادر گروه Table of contents مراجعه کرده و از این کادر گروه گزینه Table of content را انتخاب نمایید.

با کلیک بر روی این گزینه کادری در زیر آن باز خواهد شد که شامل انواع پیش فرض فهرست نویسی میباشد. و ترتیب نوشتاری Heading1 و heading2 و Headin3 در این فهرست ها اولویت بندی سبک های عناوین را مشخص میکند. به این صورت که جمله های نوشته شده با سبک heding1  در اولویت اول و نوشته ها با سبک heding3 در اولویت آخر فهرست نویسی قرار دارند و نوشته های سبک heding2,3 زیر مجموعه heding1 هستند.

آموزش ساخت فهرست مطالب در word

نکته: با انتخاب گزینه از همین کادر Insert Table Of Contents میتوانید به شخصی سازی گزینه ها و تنظیمات مربوط به فهرست های پیش فرض نمایید.

اکنون با کلیک بر روی فهرست بندی مناسب، برنامه وُرد بصورت خودکار فهرست نویسی (با اولویت عنوان (Heading1) و زیر مجموعه های آن که با سبک Heading2,3 و غیره تعریف شده اند) را انجام خواهد داد و شما نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد

آموزش ساخت فهرست مطالب در word

ممکن است در فهرست ساخته شده دو اشکال وجود داشته باشد. یکی اینکه ابتدای فهرست ساخته شده کلمه Content درج شده باشد و دیگری اینکه متن اصلی در ادامه فهرست نوشته شده است، در صورتی که متن اصلی باید از ابتدای صفحه ای دیگر (صفحه بعد) شروع شود.

برای حل مشکل اول کلمه را انتخاب کنید و عنوان مقاله و یا هر نوشته ای را که میخواهید درج شود را وارد کرده و جمله را راست چین کنید.

برای حل مشکل دوم فلش ماوس را به ابتدای جایی که متن اصلی شروع شده است ببرید و کلیک کنید تا مکان نما به آنجا انتقال داده شود. حال از سربرگ page Layout به کادر گروه page setup بروید و بر روی گزینه Page Break کلیک کنید و از کادر باز شده آن گزینه Next page را انتخاب کنید تا متن شما به صفحه بعد انتقال داده شود.

آموزش ساخت فهرست مطالب در word

بروز رسانی فهرست چگونه انجام خواهد شد؟

اگر شما در عناوین مطالب خود تجدید نظر کردید و یا ویرایشی انجام داده اید و یا حتی عنوان و زیر مجموعه ها را حذف کردید، براحتی میتوانید فهرست موجود را با ویرایش های جدیدی که انجام داده اید بروز نمایید.

برای این کار پس از انجام تغییرات لازم در متن از سربرگ References به کادر گروه Table of contents مراجعه کنید و از این کادر گروه گزینه Update Table را انتخاب نمایید. با کلیک بر روی این گزینه مشاهده خواهید کرد که عناوین ویرایش و یا حذف شده در متن، در فهرست نیز تغییر کرده اند.

اگر خواستید فهرست ساخته شده را حذف نمایید به این صورت عمل کنید:

برای حذف کردن فهرست عناوینی که ایجاد شده و در سند موجود میباشد، از سربرگ References به کادر گروه Table of content مراجعه نمایید. بر روی گزینه Table of Contents کلیک کنید واز کادر باز شده آن گزینه Remove Table of Contents را انتخاب کنید تا فهرست ساخته شده شما حذف گردد.

آموزش ساخت فهرست مطالب در word

امید دارم تا شما نیز از این مطلب نهایت استفاده را ببرید و در ساخت اسناد وُرد آن را بکار ببرید. تا آموزشی دیگر که باز هم در خدمت شما عزیزان خواهم بود، بدرود.

فیلم آموزش ساخت فهرست مطالب در word

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 86, میانگین امتیاز: 4,23 از 5)
Loading...