سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

آشنایی با مفهوم B2B در تجارت امروزی

اگر شما نیز کسب و کاری دارید حتما نام تجارت بی تو بی یا همان تجارت بنگاه به بنگاه را شنیده‌اید. اگر با مفهوم دقیق این نوع تجارت آشنایی ندارید این مقاله را دنبال کنید چرا که قصد داریم در این مقاله به صورت تیتروار به بررسی آن پرداخته و تجارت B2B را تعریف کنیم. آشنایی داشتن با مفهوم تجارت بی تو بی برای تمامی افرادی که وارد حوزه کار شده‌اند بخصوص کارهای صنعتی لازم و ضروری است. همراه ما باشید.

آشنایی با سبک تجارت  B2B

b2b-1

در اصطلاح فارسی به تجارت B2B تجارت بنگاه به بنگاه گفته می‌شود البته این نوع تجارت نام‌های دیگری نیز مانند” بازاریابی کسب و کار” یا ” بازاریابی صنعتی” دارد. در حقیقت این کلمه این مفهوم را می‌رساند که شرکت‌ها و سازمان‌ها محصولات و خدمات خودشان را به صورت مستقیم به شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر ارائه می‌دهند. با استناد به این گفته می‌تواند دریافت که در این نوع تجارت دیگر افراد مشتری نیستند بلکه مشتری یک شرکت و یا همان یک بنگاه اقتصادی است و شما مستقیما با بنگاه‌ها تبادل کالا یا خدمات خواهید کرد.

در بازاریابی B2B دو یا چند شرکت و یا سازمان و یا حتی تولید کنندگان مواد اولیه و کالاهای مصرفی مختلف، خدمات یا کالا‌های خود را با یکدیگر مبادله می‌کنند. به عنوان مثال یک تولید کننده پردازنده موبایل به صورت مستقیم کالاهای خود را به یک تولید کننده موبایل می‌فروشد آن هم بدون واسطه.

عملیات‌های انجام شده در این تجارت بسیار مختلف است به عنوان مثال این عملیات‌ها در تجارت بی تو بی انجام می‌شود:

  • تبادل اطلاعات
  • تبادل داده‌ها
  • ثبت سفارش
  • خرید و فروش
  • و…

هدف اصلی تجارت B2B این است که تولید کنندگان مواد اولیه، تولید کننده‌های کالاهای مختلف، و فروشندگان و توزیع کنندگان بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط مستقیمی برقرار کرده و کالا و خدماتشان را برای هم ارائه دهند. با انجا شدن این نوع تجارت دیگر واسطه‌ها و یا همان دلالان از چرخه تجارت خارج شده و کارخانجات و تولیدکنندگان می‌توانند با هم به صورا مستقیم ارتباط برقرار کرده و فواید زیادی را عاید خود کنند. دقیقا به همین دلیل است که این نوع تجارت توانسته سهم زیادی از بازار سرمایه را صاحب شود.

هر شرکتی برای اینکه محصولات خود را تولید کند نیاز به مواد اولیه خاصی دارد که باید از شرکت‌های دیگر تهیه کند. خود این خدمات و محصولات ممکن است مواد اولیه مورد نیاز یک تولیدکننده دیگر باشد که دنبال کردن این رویه یک زنجیره بوجود می‌آورد. در دنیای تجارت امروزی این نوع کسب و کار به صورت عمده فروشی انجام می‌شود.

بیشتر ماشین آلات صنعتی مثل مه پاش و رطوبت ساز و همچنین دستگاه بسته بندی حبوبات امروزه با این نوع تجارت خرید و فروش می‌شوند.

تفاوت دو تجارت B2B و B2C

b2b-2

B2C  همان تجارت مشتری با بنگاه است و تفاوت‌های زیادی با تجارت B2B دارد. برخی تفاوت‌های این دو نوع تجارت عبارت‌اند از:

  • زمان خرید
  • تعداد سهامداران درگیر در ماجرا
  • پیچیدگی پیشنهادات
  • و فرایند خرید باشد.

اگر بخواهیم مثالی بزنیم باید بگوییم که زمان فرایند خرید و فروش در تجارت بنگاه با مشتری بسیار کمتر از تجارت B2B است. معمولا زمان خرید و فروش در تجارت بنگاه به بنگاه چند ماه به طول می‌انجامد چراکه مبلغ جا به جا شده بسیار بزرگ خواهد بود و دقت زیادی را می‌طلبد ولی در تجارت B2C این فرآیند در چند روز انحام می‌شود.

ارتباطات طرفین معامله:

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های تجارت بنگاه به بنگاه با بازاریابی B2C این است که در بازار یابی بنگاه به مشتری، کسی که خریدار محصول شماست قصد ایجاد یک رابطه نزدیک و صمیمانه را با شما ندارد. ولی در تجارت بنگاه به بنگاه این مسئله کاملا برعکس است. در این نوع تجارت هر دو طرف قصد ایجاد رابطه صمیمانه دارند چراکه تجارت آن‌ها طولانی خواهد بود.

نحوه قرارداد بستن:

مدت زمان ماندگاری و دوام یک قرارداد در تجارت بنگاه به بنگاه بیشتر از چند ماه و یا در مواردی چند سال است دقیقا به همین دلیل هم است که باید تصمیم گیری‌ها با حساسیت بسیار زیادی انجام شده و در آن‌ها دقت فراوانی شود.این دقت باید هم از طرف خریدار باشد و هم از طرف فروشنده. این در حالی است که معمولا در تجارت بنگاه به مشتری قراردادها فقط چند دقیقه به قوت خود باقی می‌مانند. ناگفته نماند که در موارد بسیار زیادی از این نوع تجارت اصلا قراردادی بسته نمی‌شود.

اطلاعات محصولات:

اگر بازاریابی به صورت بنگاه به بنگاه انجام شود مطمئناً افراد انتظار اطلاعات بسیار بالا و دقیق در مورد محصول را از شما خواهند داشت، شما باید در این نوع تجارت اطلاعات دقیقی در مورد محصول، ویژگی‌های آن و همچنین انواع آن به خریدار ارائه بدهید.

ولی در تجارت بنگاه با مشتری چن مشتری فرد متخصصی نیست پس اطلاعات هم اهمیت کمتری پیدا می‌کند و معمولا مشتری به فروشنده اعتماد خواهد کرد.

ویترین نت از جمله سایت‌های فعال در حوزه تجارت بنگاه به بنگاه است که در ایران فعالیت می‌کند. این سایت چند سالی است که در ایران شروع به فعالیت کرده. اصلی‌ترین هدفی که ویترین نت به دنبال آن است، این است که بتواند واسطه‌های موجود در بازاریابی بنگاه به بنگاه را از بین برده و این امکان را برای همه فراهم کند که بتوانند به صورت مستقیم با تامین کنندگان ارتباط برقرار کنند. ارتباط مستقیم با فروشنده‌گان عمده بسیار در این نوع تجارت مهم است.

اگر به سایت ویترین نت مراجعه کنید با انواع مختلفی از دسته‌ بندی‌ های مربوط به دستگاه بسته بندی و ماشین آلات صنعتی مانند نوار نقاله ، ملات پاش و … مواجه خواهید شد. اگر شما نیز قصد این را دارید که بدون واسطه از شرکت‌های مختلف کالای مورد نیاز خود را خریداری کنید حتماً سری به وب سایت ویترین نت بزنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.