سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

محافظت از فایل Word با گذرواژه (رمزگذاری)

آموزش رمزگذاری و محافظت از فایل Word با گذرواژه

واژه‌پرداز پرقدرت مایکروسافت از یک امکان ویژه برخوردار است که کاربران می‌توانند با آن فایل‌های مستند خود را با یک گذرواژه محافظت کرده و از ایجاد هر گونه تغییر در آن فایل جلوگیری کنند. امروز می‌خواهیم شما را با قابلیت محافظت از فایل Word و نحوه فعال کردن آن در واژه‌پرداز Word آشنا سازیم.
پیش از این در مطلبی به چگونگی مخفی کردن متن یا مشخص ساختن بخشی از متن در یک فایل Word به عنوان متن تغییر نا‌پذیر اشاره کردیم؛ اما آنچه باید درباره این دو روش (مخفی کردن و ایجاد بلاک غیر قابل تغییر برای متن) گفت اینکه به‌‌ همان سادگی مخفی ساختن یا غیر قابل تغییر ساختن بخشی از متن، می‌توان متن را از حالت مخفی یا غیر قابل تغییر خارج ساخت.

در نتیجه چنانچه می‌خواهید یک فایل مستند را کامل از هرگونه تغییرات مصون دارید، باید آن را به وسیله یک گذرواژه محافظت کنید. امروز به شما نحوه محافظت از فایل مستند را با استفاده از گذرواژه آموزش می‌دهیم.

 

چگونگی مخفی کردن متن برای ورد ,فایل ورد

محافظت از یک فایل مستند به این معناست که کاربران قادر به دیدن متن بوده، ولی از امکان ایجاد تغییر در آن محروم خواهند بود. برای شروع بعد از باز کردن فایل مستند مورد نظر خود، روی روبان ابزار به تب Review بروید و بر Protect Document یا Restrict Editing ـ بسته به نسخه Word شما متفاوت است ـ کلیک کنید.

 

چگونگی مخفی کردن متن برای ورد ,فایل ورد

در منو یا پنلی که در سمت راست باز می شود در پایین بخش Formatting Restrictions تیک گزینه: Limit formatting to a selection of styles را بزنید و بر دکمه Settings در زیر آن کلیک کنید.

 

چگونگی مخفی کردن متن برای ورد ,فایل ورد

در پنجره‌ای که باز می‌شود، در صورتی که تیک گزینه Limit formatting to زده نشده بود، آن را تیک بزنید و سپس بر دکمه None کلیک کنید تا مطمئن شوید هیچ تغییری در فرمت و شکل و شمایل فایل مستند شما پدید نخواهد آمد.

 

حفاظت از فایل ورد - گذرواژه - رمز گذاشتن -  محافظت از فایل Word

پس از کلیک بر دکمه OK ممکن است یک پیغام به شما نمایش داده شود که شما را از وجود فرمت‌های غیر مجاز در فایل مستند، همچون متن مخفی با خبر کند. در صورت نمایش این پیغام، حتما بر روی دکمه NO کلیک کنید تا کل فایل به‌‌ همان شکل بماند.

گام بعدی این است که به بخش Editing Restrictions برویم و در آنجا تیک گزینه Allow only this type of editing … را بزنید و از منوی پایین افتادنی زیر آن که فعال می‌شود، مطمئن شوید که گزینه No changes (read only) انتخاب شده باشد.

 

حفاظت از فایل ورد - گذرواژه - رمز گذاشتن -  محافظت از فایل Word

در پایان باید روی دکمه Yes Start Enforcing … در پایین بخش Start enforcement کلیک کرده و گذرواژه خود را برای محافظت از این فایل مستند وارد کنید.

 

حفاظت از فایل ورد - گذرواژه - رمز گذاشتن -  محافظت از فایل Word

به این ترتیب فایل مستند شما کاملا محافظت شده و از تغییرات احتمالی و ناخواسته مصون خواهد بود. تنها زمانی قادر به ویرایش متن خواهید بود که گذرواژه خود را برای ویرایش آن وارد کنید.

 

چگونگی مخفی کردن متن برای ورد ,فایل ورد

 

منبع : tabnak.ir

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...