جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

اعلام شرایط ثبت‌ نام مسکن ملی مددجویان بهزیستی (پاسخ به شما)

احتمال افزایش وام نهصت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان

وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار می‌رود سقف وام نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ به ۵۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت نیز افزایش یابد تا قدرت مالی ساخت و ساز بالاتر برود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  مهرداد بذرپاش در جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت سالانه یک میلیون مسکن، اظهار کرد:‌ مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل دو حوزه اصلی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است. این دو موضوع اگرچه اشتراکاتی دارند اما تلاش‌های متفاوتی می‌طلبند و تا کنون برای آن‌ها دو شورای حمل ونقل و مسکن تشکیل و به صورت هفتگی جلسه تشکیل می شود.

وی ادامه داد: کارهای ستادی و پشتیبانی در خصوص اجرای وعده ۴ ساله دولت، انجام شده است و مطالبه اصلی دولت این است که اجرای قانون جهش تولید مسکن به سرمنزل مقصود برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو به‌ویژه در بخش تأمین مالی و تورم، کار این بخش سخت‌تر شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین و اراضی موردنیاز برای این هدف‌گذاری افزود: بخشی از زمین ها در مالکیت وزارتخانه و شهرهای جدید است اما مطابق قانون جهش تولید مسکن سند بخش دیگر بایستی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

بذرپاش با تأکید بر این‌که کار حوزه مسکن در چند بخش انجام می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارد و تعدادی از آن ها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر جدید پرند خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های موجود، مسکن‌هایی است که مردم وجه آن را پرداخت کرده اما هنوز تحویل نگرفته اند؛ این درحالی است که منابع آن صرف زیرساخت‌ها شده، بنابراین تأمین منابع را به‌صورت واریز ۱۰ همت به صندوق ملی مسکن می‌طلبد تا بخشی از آن برای مسکن مهر و بخش دیگر برای ما به تفاوت و جبران کسری سود بانک‌ها صرف شود که در این راستا تکمیل مسکن‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت ساخت، در دستور کار است.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی روی بافت‌های فرسوده و ناپایدار است، گفت: این اقدام علاوه بر تولید مسکن، کشور را از مخاطرات بافت فرسوده نجات می‌دهد و تولید و ایمن سازی آن حائز اهمیت است. در بخش نوسازی بافت فرسوده طرح‌های انگیزشی و بسته های تشویقی طراحی شده که با استقبال مردم مواجه شده است و نتیجه قابل قبول داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به خودمالکی‌ها و ساخت و ساز از سوی مردم اعلام کرد: فرآیند ساخت و ساز شخصی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، اما با راهبرد طرح‌های تشویقی گوناگون که از سوی معاونت شهرسازی درحال اقدام است، روند ساخت مسکن سرعت می‌گیرد.

بذرپاش با اشاره به بخش واگذاری زمین و ساخت واحد مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن،  تصریح کرد: در شهرهای با جمعیت کم‌تر از ۲۵ هزار نفر جمعیت، زمین ۲۵۰ متری و در روستاها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ بسته به شرایط قابل تغییر است. از سوی دیگر با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت و افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.

بذرپاش در ادامه به توافق با دستگاه‌هایی که در خصوص ساخت مسکن ایفای نقش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: کارهای نهادی با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ در راستای تأمین مسکن کارکنان زیرمجموعه خود انجام شده است تا علاوه بر تحقق هدف دولت در حوزه مسکن، این سازمان‌ها به‌عنوان محرک‌های اصلی ساخت مسکن وارد عمل شوند.


جاماندگان مسکن ملی ثبت نام کنند

(۱۴۰۱/۰۸/۰۳) سایت نهضت ملی مسکن برای جاماندگان باز شده است و متقاضیان مسکن ملی می‌توانند در این سایت ثبت نام کنند.

نصیر حیدری با اشاره به بازگشایی سایت نهضت ملی مسکن برای ثبت‌نام جاماندگان مسکن از بین جامعه هدف بهزیستی، اظهار کرد: برای مدتی سایت ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن بسته شده بود، اما مجددا سامانه در شهرهایی که هنوز دارای ظرفیت ثبت‌نام است باز شده تا متقاضیان به صورت الکترونیکی ثبت‌نام و مدارک و مستندات لازم را بارگذاری کنند.

به گزارش خبرآنلاین، وی با بیان اینکه از مهرماه سامانه برای شهرهایی که دارای ظرفیت برای ثبت‌نام است، باز شده و به محض تکمیل شدن ظرفیت در هر شهر بسته خواهد شد، خاطرنشان کرد: در شهرهایی که ظرفیت ثبت نام تکمیل شده باشد، امکان ثبت‌نام وجود ندارد.

رئیس دبیرخانه ستاد مسکن و ازدواج سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: هر متقاضی باید در استان مربوطه خود ثبت‌نام کند، زیرا هر مددجو در استانی که دارای پرونده مددجویی است امکان دریافت کمک بلاعوض را دارد.

به گفته حیدری، براساس آخرین به روزرسانی تاکنون بالغ بر ۱۰۲ هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که در گام بعدی وزارت راه و شهرسازی شرایط این خانواده‌ها را بررسی کرده و خانواده‌هایی که قبلا از طرح‌های قدیمی مسکن مهر یا تسهیلات ارزان قیمت مسکن برخوردار نشده باشند فرم (ج) سبز دریافت می‌کنند اما کسانی که قبلا از این تسهیلات استفاده یا کمک بلاعوض دریافت کرده‌اند فرم برای آنها قرمز خواهد شد.


ثبت‌نام در طرح «نهضت ملی مسکن» برای مددجویان بهزیستی، روزنه امیدی برای خانه‌دارشدن است در همین راستا پاسخ به پرسش‌هایی درباره تحویل منازل مسکن ملی بهزیستی و میزان مبلغ پرداختی برای ثبت‌نام مطرح شده است.

مسکن ملی بهزیستی

ثبت‌ نام مسکن ملی بهزیستی

به گزارش تصویر زندگی و به نقل از سازمان بهزیستی، «مسکن» یکی از نیازهای اساسی هر خانواده‌ای در جوامع تلقی می‌شود و به طور خاص در جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز هستند افرادی همچون زنان سرپرست خانوار، خانوارهای دارای ایتام و معلولان سرپرست خانوار که در تأمین مسکن نسبت به سایر اقشار ناتوان‌تر و یا نیازمند حمایت هستند.

اما ازآنجاکه به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، موضوع تأمین مسکن در کنار معیشت و اشتغال یکی از سه راهبرد اصلی و اساسی است که به عنوان زیرساخت خانواده مطرح می‌شود، در این راستا معاونت مشارکت‌های مردمی سازمان مذکور در حوزه مسکن نیز وظایفی برعهده دارد.

پرداخت کمک هزینه احداث و خرید مسکن به مددجویان دارای پروانه ساختمانی یا سند مالکیت، کمک به تأمین مسکن معلولان سرپرست خانوار دارای شدت معلولیت خیلی شدید و شدید و زنان سرپرست خانوار جزو سه دهک آخر درآمدی با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، کمک به تأمین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول با مشارکت بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و سازمان ملی زمین و مسکن، کمک به تأمین مسکن خانوارهای روستایی تحت پوشش با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمک به تأمین مسکن خانوار دارای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه از جمله مسئولیت‌های مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در حوزه مسکن به شمار می‌رود.

در این راستا سازمان بهزیستی کشور به پرسش‌های متداولی در خصوص تسهیلات خرید، ساخت یا تعمیر مسکن، مناسب‌سازی مسکن، ثبت‌نام نهضت ملی تأمین مسکن پاسخ داده است که در ادامه برخی از آن‌ها را می‌خوانید:

آیا سازمان بهزیستی مسکن رایگان در اختیار مددجویان قرار می‌دهد؟

خیر، سازمان بهزیستی مطابق دستورالعمل‌های جاری، کمک هزینه تأمین مسکن، تعمیر و اجاره می‌پردازد.

برای خرید، ساخت یا تعمیر مسکن تسهیلات خاصی به مددجویان پرداخت می‌شود؟

بلی، مطابق با دستورالعمل سال ۱۴۰۰ تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت، خرید و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جهت تعمیر پس از ارائه مستندات مربوطه به مددجویان حائز شرایط پرداخت می‌شود.

سقف پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی مسکن چه میزان است؟

در حیطه اختیارات معاونت توانبخشی است.

آیا برای رهن ملک سازمان بهزیستی نیز مساعدت می‌کند؟

خیر اما کمک بلاعوض مطابق با دستورالعمل سال ۱۴۰۰ تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض به مددجویان مستأجر حائز شرایط (مطابق دستورالعمل‌های مربوطه) پس از ارائه مستندات مربوطه به عنوان کمک‌هزینه ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

تعامل سازمان بهزیستی با سایر دستگاه‌ها برای ساخت و ساز مسکن به چه نحوی است؟

از طرق مختلفی همچون استفاده از قانون بودجه و پیگیری و مطالبه‌گری از وزارتخانه‌های مرتبط و عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک با نهادهای همکار جهت پرداخت کمک بلاعوض مسکن

هزینه انشعابات آب، برق و گاز برای مددجویان سازمان رایگان است؟

مددجویان تحت پوشش برای یک مرتبه از پرداخت بخشی از هزینه انشعابات آب، فاضلاب، برق و گاز مطابق تعرفه‌های دستگاه مربوطه معاف هستند.

صدور پروانه و یا پایان کار ساختمان از سوی شهرداری برای مددجویان تحت پوشش رایگان است؟

مددجویان تحت پوشش برای یک مرتبه و یک واحد مسکونی از پرداخت بخشی از هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی مطابق تعرفه‌های دستگاه مربوطه معاف هستند (مطابق با قوانین بودجه سال).

آیا مددجویان از پروژه‌ها و خانه‌های سایر دستگاه‌های متولی از جمله راه و شهرسازی یا بنیاد مسکن می‌توانند استفاده کنند؟

بلی البته با توجه به رعایت شرایط مندرج در بخشنامه‌های دستگاه‌های متولی

برای ثبت‌نام نهضت ملی تأمین مسکن، مددجو باید چه مبلغی پرداخت کند؟

بله، این موضوع در تشخیص صلاحیت سازمان بهزیستی نیست و شرایط و مبالغ می‌بایست تابع قوانین طرح باشد مگر در شرایطی که تفاهم خاصی فی‌مابین سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی منعقد شود.

امکان پرداخت اقساطی مبلغ اولیه برای مددجویان تحت پوشش این سازمان که در نهضت ملی تأمین مسکن ثبت‌نام کرده‌اند وجود دارد؟

با توجه به اینکه پروژه‌هایی که توسط اداره راه و شهرسازی ساخته می‌شود دارای قرارداد میان مددجو، پیمانکار و اداره راه و شهرسازی است لذا براساس زمان‌بندی پرداخت سهم آورده توسط مددجو در قرارداد فی‌مابین مددجو و راه و شهرسازی معمولاً تهیه می‌شود.

تحویل منازل مسکن ملی که به صورت اینترنتی توسط مددجو ثبت‌نام شده، چقدر زمان می‌برد؟

بدیهی است زمان تحویل هر پروژه بر عهده دستگاه متوسلی ساخت آن بوده و می‌بایست توسط متقاضی پروژه از دستگاه مربوطه پیگیری شود.

پس از تحویل منازل، مبلغ و میزان اقساط ماهیانه‌ای که باید مددجو پرداخت کند چگونه است؟

میزان و چگونگی پرداخت اقساط تسهیلات ساخت تابع شرایط و قوانین بانک عامل است.

آیا مددجویانی که دارای خانه ورثه‌ای هستند هم می‌توانند در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند؟

احراز شرایط عدم سابقه مسکن و سبز بودن فرم ج برعهده اداره راه و شهر سازی است.

آیا امکان فروش واحدهای تحویلی توسط سازمان بهزیستی وجود دارد؟

بهزیستی متولی تحویل واحد مسکونی نیست، در این خصوص مددجویان باید مطابق با تعهدات محضری خود در قبال دریافت کمک بلاعوض مسکن از سازمان عمل کنند.

آیا واحدهای تحویلی از سوی سازمان بهزیستی با امکانات کامل چون پکیج و کابینت است؟

هیچ گونه واحدی از سوی بهزیستی به مددجو تحویل نمی‌شود و بدیهی است در خصوص امکانات هر واحد و پروژه باید مطابق قرارداد میان مددجو و دستگاه متولی ساخت واحد اقدام شود.

در صورت پرداخت نکردن به موقع اقساط مسکن، واحد تحویلی مصادره می‌شود؟

عدم پرداخت به موقع اقساط بانکی تابع شرایط و قوانین بانکی است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 38, میانگین امتیاز: 4,21 از 5)
Loading...