سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ – سایت دریافت وام اجاره مستاجران saman.mrud.ir

وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومان شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را مکلف کردند از طریق بانک های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن بر اساس اولویت جمعیتی آسیب پذیر اقدام کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را ادامه داده و ماده ۱۱ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۱۱ این طرح؛ بانک مرکزی موظف است در صورت تصویب شورای عالی مسکن، از طریق بانک های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه به گروه های جمعیتی آسیب پذیر در حوزه مسکن بر اساس اولویت بندی که ظرف مدت یک ماه به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب شورای عالی مسکن می‌رسد، اقدام نماید.

سقف فردی تسهیلات در سال اول اجرای قانون برای شهرهای مختلف بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به شرح ذیل تعیین می شود

  • برای شهر تهران ۲ میلیارد ریال
  • مراکز استانها ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال
  • سایر شهرها ۱ میلیارد ریال
  • برای روستاها ۴۰۰ میلیون

در سال های بعد متناسب با تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می یابد. تسهیلات پرداخت شده توسط بانکهای عامل به عنوان تکلیف ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن محسوب می شود.


اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

اقساط وام ودیعه مسکن که پرداخت آن تا پایان نیم‌سال ۱۴۰۲ تمدید شده، برای متقاضیان تهرانی تقریبا ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار است. این عدد در شهرهای کوچک تقریبا ۹۱۰ هزار خواهد بود

ام ودیعه مسکن ۱۴۰۱ تا پایان نیم‌سال اول ۱۴۰۲ پرداخت می‌شود. بانک مرکزی اخیرا با اعلام خبر تمدید مهلت پرداخت وام ودیعه مسکن، به ۲۰ بانک مختلف نامه نوشت و به‌آن‌ها ابلاغ کرد که تا آخر شهریور امسال موظف به پرداخت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن هستند. باتوجه به شرایط دریافت وام ودیعه مسکن یا همان تسهیلات مستاجران، آن‌هایی که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ از این کمک‌هزینه استفاده کردند، امکان دریافت دوباره آن را ندارند. وام ودیعه مسکن اساسا برای متاهل‌هاست، اما خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و آقایان مجرد بالای ۴۵ سال می‌توانند روی دریافت آن حساب باز کنند. علاوه‌بر اینها، داشتن و ارائه اجاره‌نامه رسمی یکی دیگر از شرایط دریافت وام ودیعه مسکن است و اقساط آن با احتساب مهلت پنج ساله برای بازپرداخت و سود ۱۳ درصدی، در تهران نهایتا ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار تومان و در شهرهای کوچک چیزی نردیک ۹۰۶ هزار تومان است.

محاسبه اقساط وام ۱۰۰ میلیونی ودیعه مسکن

سقف وام ودیعه مسکن فعلا ۱۰۰ میلیون تومان است. دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن که تیرماه پارسال از سوی بانک مرکزی اعلام شد، نشان می‌دهد متقاضیان پایتخت‌نشین یعنی مستاجرانی که در تهران ساکن هستند، می‌توانند از سقف وام ودیعه مسکن استفاده کنند. در همین بخشنامه نوشته شده تسهیلات یا همان وام کمک ودیعه مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار که ۱۳ درصد است، پرداخت می‌شود و متقاضی باید ظرف نهایتا پنج سال برای بازپرداخت آن اقدام کند. به‌این ترتیب با احتساب رقم ۱۰۰ میلیونی، سود ۱۳ درصدی و مهلت بازپرداخت ۶۰ ماهه، متقاضی وام ودیعه مسکن در تهران باید ماهی دو میلیون و ۲۷۵ هزار و تقریبا ۳۰۰ تومان کنار بگذارد. آنوقت بعد از پنج سال، این متقاضی بابت ۱۰۰ میلیونی که گرفته، ۱۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۳۸ تومان پرداخت می‌کند. یعنی می‌توانیم سود این وام را تقریبا ۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان بدانیم.

محاسبه اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن برای متقاضیانی که در کلانشهرها ساکن هستند، درحال حاضر ۷۰ میلیون تومان است. منظورمان از کلان‌شهرها طبق نظر بانک مرکزی، شهرهایی مثل کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز هستند که از تهرانی‌ها ۳۰ میلیون کمتر دریافت می‌کنند. محاسبه اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن مشخص می‌کند، متقاضی این تسهیلات اگر بخواهد از مهلت پنج‌ساله استفاده کند، باید هر ماه یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومان به‌عنوان اقساط کنار بگذارد. اینطوری در پایان ۶۰ ماه جمع اقساط وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن به ۹۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومان می‌رسد که به‌معنی سود ۲۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومانی این وام است.

محاسبه اقساط وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن

رقم وام ودیعه مسکن در سایر شهرها از تهران و کلانشهرها کمتر است. بانک مرکزی تصمیم گرفته مبلغ وام ودیعه مسکن را در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان، یعنی ۳۰ میلیون کمتر از کلان‌شهرها و ۶۰ میلیون کمتر از تهران درنظر بگیرد. وقتی سراغ حساب و کتاب می‌رویم، با احتساب سود ۱۳ درصدی وام ودیعه مسکن و مهلت بازپرداخت پنج ساله، با عدد ۹۱۰ هزار و ۱۲۳ تومان به‌عنوان اقساط وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن روبرو می‌شویم. رقمی که بعد از ۶۰ ماه، یعنی پنج سال به ۵۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان می‌رسد. به‌این ترتیب سود وام ۴۰ میلیونی ودیعه مسکن فعلا ۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان است.

جدول اقساط وام ودیعه مسکن

انواع وام ودیعه مسکناقساط وام ودیعه مسکنجمع اقساط وامسود واممهلت بازپرداخت
۱۰۰ میلیونیدو میلیون و ۲۷۵ هزار و ۳۰۷ تومان۱۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۳۸ تومان۳۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۴۳۸ تومان۵ سال
۷۰ میلیونییک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۷۱۵ تومان۹۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومان۲۵ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۰۷ تومان۵ سال
۴۰ میلیونی۹۱۰ هزار و ۱۲۳ تومان۵۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۳۷۵ تومان۵ سال

بر اساس آخرین بخشنامه ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف، تسهیلات ودیعه مسکن از ۴۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان در شهرهای مختلف پرداخت می‌شود که البته شرایطی دارد.
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال گذشته، شرایط تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن را ابلاغ کرد. البته در ماه‌های خرداد و تیر سال ۱۴۰۱ جزییات بیشتری از این بخشنامه البته در قالب اصلاحیه منتشر شد. نهایتا این وام بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه امسال پرداخت می‌شود.

بر این اساس ۲۰ بانک عامل برای پرداخت این وام مکلف شده‌اند تا دستورالعمل بانک مرکزی در این باره را اجرا کنند و مبلغ آن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان است.

از کدام بانک‌ها وام ودیعه مسکن بگیریم؟

بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، سپه، ملت، رفاه کارگران، مسکن، پاسارگاد، پارسیان، گردشگری، آینده، اقتصاد نوین، خاورمیانه، سینا، سامان، شهر، کارآفرین، ایران زمین، موسسه اعتباری غیربانکی ملل و شرکت دولتی پست بانک موظفند بخشنامه‌های بانک مرکزی در این باره را اجرایی کنند و سقف تسهیلات تعیین شده را به متقاضیان در شهرهای مختلف پرداخت کنند.  البته در این میان هر بانک سهمیه‌ای از این تسهیلات تکلیفی دارد.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

ماده۱- متقاضیان مشمول این دستورالعمل از سوی وزارت راه و شهرسازی و بر اساس ضوابط موضوعه، در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

ماده۲- سقف تسهیلات اعطایی مشمولان موضوع این دستورالعمل، حسب درخواست متقاضی و ضوابط اعطای تسهیلات بانکی در مناطق شهری کشور در تهران، کلانشهر‌ها و سایر شهر‌ها به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۷۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است.

تبصره: مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات موضوع این ماده، پس از اخذ مدارک و مستندات مورد نیاز و استعلامات صورت گرفته از سوی بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی و بر اساس توافق متقاضی و بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی می‌تواند به مبالغ کمتر از سقف‌های تعیین شده تقلیل یابد. در این صورت متقاضی موظف است نسبت به اصلاح سقف تسهیلات درخواستی در سامانه اقدام کند.

ماده ۳- بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی موظف است قبل از پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت‌عدم دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام کند.

ماده۴- تسهیلات موضوع این دستورالعمل در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

ماده۵- تسهیلات مزبور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر ۵ سال قابل پرداخت است.

ماده۶- وثایق مربوط به تسهیلات موضوع این دستورالعمل مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی طی بخشنامه شماره ۰۱/۲۴۷۹۲ مورخ ۱۴۰۱/۲/۴مدیریت کل مقررات، مجوز‌های بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی است.

ماده۷- شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به شرح ذیل می‌باشد:

۷-۱- متقاضیان می‌بایست دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، از تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.

تبصره: بانک/موسسه اعتباری غیربانکی مکلف است نسبت به مطابقت کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه با اجاره نامه دریافتی اقدام نماید.

۲-۷ -کلیه متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند که در زمان ثبت نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.

۳-۷ – متقاضی باید متاهل باشد، چنانچه متقاضی مجرد باشد در خصوص زنان بایستی بالای ۳۵ سال سن و در خصوص مردان بالای ۴۵ سال سن داشته باشند.

۷-۴- متقاضیانی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن موضوع مصوبات ستاد ملی کرونا استفاده نموده‌اند در سال ۱۴۰۱ امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند.

ماده۸- چنانچه متقاضی تا حداکثر ۱۵ روزکاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام نماید.

ماده ۹- چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیربانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان بدون داشتن توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی اقدام ننماید، مشمول جریمه مالیاتی مندرج در تبصره (۵) ذیل ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن می‌شود.

تبصره: بانک‌های عامل موظفند تا زمان تکمیل سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ فرآیند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

شرط و شروط «من‌درآوردی» بانک‌ها
سال گذشته اجاره‌نشین‌ها رضایت چندانی از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن نداشتند. مطابق بخشنامه ۱۲ اردیبهشت سال گذشته بانک مرکزی، ۱۹ بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل باید ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن را به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت می‌کردند.

در ماده ۱-۷ دستورالعمل بانک مرکزی تاکید شده بود که متقاضی باید اجاره‌نامه دارای کد رهگیری امسال (۱۴۰۱) را برای وام ودیعه ارائه دهد. اما بررسی‌های تسنیم نشان داد برخی بانک‌ها بر خلاف دستورالعمل بانک مرکزی عمل کرده و به‌نظر می‌رسد به‌دنبال شانه خالی کردن از پرداخت وام مذکور هستند.

به‌عنوان مثال یکی از بانک‌هایی که موظف به پرداخت وام ودیعه مسکن، «موانع من‌درآوردی» را برای مستأجران به‌وجود آورده است. یکی از همین موانع، مطالبه دو فقره اجاره‌نامه از مستأجران است؛ یکی برای امسال و دومی هم برای سال گذشته. نکته جالب توجه این‌که بانک مورد نظر در پاسخ به اعتراض مستأجران می‌گوید: این قانون است و تا مبایعه نامه سال گذشته و امسال را نداشته باشید، نمی‌توانیم وام ودیعه مسکن را پرداخت کنیم.


وام ۲۰۰ میلیونی ودیعه یا خرید مسکن به خانواده‌ دارای سه فرزند

(۱۴۰۱/۱۲/۱۵) نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ مصوب کردند که به خانواده‌ های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌ شوند ۲۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن پرداخت شود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد.

نمایندگان در ۹ روز گذشته و در ۳ شیفت ۱۸ تبصره از لایحه بودجه را بررسی کرده اند که در ادامه جزئیات یکی از مصوبات آنها را می‌خوانیم:وکلای ملت در جلسه امروز با اکثریت آرا با جزء ۳ بند (الف) تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.


مصوبه دائمی شدن پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران، ابلاغ شد

(۱۴۰۱/۰۵/۵)  به گزارش  مهر، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص پرداخت هر ساله تسهیلات کمک ودیعه مسکن را به وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است هر ساله با اعلام وزارت راه و شهرسازی در حدود اعتبارات مصوب امکان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران حائز شرایط را فراهم کند.

همچنین از دیگر شرایط وام ودیعه مسکن، امکان بازپرداخت اصل وام در موعد مقرر به بانک مرکزی به صورت یکجاست و تا قبل از سررسید، مستأجر بتواند صرفاً سود این تسهیلات را به صورت اقساطی بازپس بدهد.

ضمن اینکه بانک مرکزی مکلف به تأمین شرایطی شده که بانک‌های عامل وثایقی چون حساب یارانه افراد، سهام عدالت و امثال آنها را به عنوان ضمانت تسهیلات بپذیرند و در صورتی که این وثایق، تکافوی تسهیلات را داد، درخواست ضمانت مازاد از آنها از سوی بانک‌های عمل اعطای وام ودیعه مسکن ممنوع است.


بانک‌ها امسال به ۹۶ درصد مستاجران وام ودیعه مسکن ندادند!

(۱۴۰۱/۰۵/۲) اعتماد آنلاین: براساس اطلاعات رسیده از یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی، تا ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۱، تعداد ۴۱۱ هزار ۹۳۷ متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن تا کنون در سامانه ثبت‌نام دریافت تسهیلات مرتبط با مستاجران ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش فارس، بر این اساس از مجموع افراد ثبت نام کننده ۲۰۲ هزار ۴۷۹ خانواده مستاجر به عنوان متقاضی وحائز شرایط توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی و به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

با وجود معرفی ۲۰۲ هزار ۴۷۹ متقاضی واحد شرایط به بانک‌های عامل تا ابتدای مرداد ماه سال ۱۴۰۱ از سوی وزارت راه، نظام بانکی تسهیلات ودیعه مسکن را تنها به ۸۲۵۵ متقاضی پرداخت کرده است.

با وجود اینکه روند پرداخت تسیهلات ودیعه مسکن توسط نظام بانکی نسبت به سال گذشته کمی بهبود پیدا کرد است اما پرداخت تسهیلات به ۴ درصد مستاجران همچنان عملکرد مناسبی تلقی نمی‌شود.


فرار بانک‌ها از پرداخت وام ودیعه مسکن با بهانه نبود کد واریزی

(۱۴۰۱/۰۴/۲۹) تسنیم: با آن‌که حدود یکماه از ابلاغ دستورالعمل پرداخت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها و موسسات عامل می‌گذرد اما برخی از بانک‌ها با بهانه‌های عجیب متقاضیان را سر می‌گردانند. به‌عنوان نمونه یکی از بانک‌های دولتی متقاضیان وام ودیعه را با اعلام این‌که هنوز “کد واریزی” نیامده، جواب می‌کند.

یکی از مستأجران در  این‌باره به تسنیم می‌گوید: با این‌که تمام مراحل مربوط به وام ودیعه مسکن از ثبت‌نام تا تشکیل پرونده را در بانک … انجام داده‌ام، اما بانک مربوطه به بهانه نبود “کد واریزی” وام را پرداخت نمی‌کند.

وی افزود: با وجود پیگیری‌های فراوان و اتمام قرارداد اجاره‌ام هنوز نتوانسته‌ام وام مذکور را دریافت کنیم و تا آخرماه جاری صاحبخانه برای افزایش رهن واحد مسکونی به بنده مهلت داده است.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که بانک مورد نظر با یک بهانه من‌درآوردی، محدودیت خود در پرداخت وام را توجیه می‌کند. ماجرا از این قرار است که بانک دولتی مذکور به دلیل اضافه برداشت از بانک مرکزی، از ۲۰ تا ۳۰ هر ماه با محدودیت پرداخت تسهیلات مواجه است.

در واقع این بانک برای ۲۰ روز در هر ماه می‌تواند هر نوع وامی از جمله وام ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کند.

دستورالعمل بانک مرکزی برای پرداخت وام ودیعه مسکن

ماده۱- متقاضیان مشمول این دستورالعمل از سوی وزارت راه و شهرسازی و بر اساس ضوابط موضوعه، در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir به بانک های عامل معرفی می شوند.

ماده۲- سقف تسهیلات اعطایی مشمولان موضوع این دستورالعمل، حسب درخواست متقاضی و ضوابط اعطای تسهیلات بانکی در مناطق شهری کشور، به شرح جدول زیر است:

تبصره: مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات موضوع این ماده، پس از اخذ مدارک و مستندات مورد نیاز و استعلامات صورت گرفته از سوی بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی و بر اساس توافق متقاضی و بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی می تواند به مبالغ کمتر از سقف های تعیین شده تقلیل یابد. در این صورت متقاضی موظف است نسبت به اصلاح سقف تسهیلات درخواستی در سامانه اقدام نماید.

ماده۳- بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی موظف است قبل از پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت عدم دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام نماید.

ماده۴- تسهیلات موضوع این دستورالعمل در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

ماده۵- تسهیلات مزبور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر ۵ سال قابل اعطاست.

ماده۶- وثایق مربوط به تسهیلات موضوع این دستورالعمل مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی طی بخشنامه شماره ۰۱/۲۴۷۹۲ مورخ ۱۴۰۱/۲/۴مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی می‌باشد.

ماده۷- شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به شرح ذیل است:

۷-۱- متقاضیان باید دارای اجاره ­نامه رسمی یا اجاره­ نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، از تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید.

تبصره: بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به مطابقت کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه با اجاره نامه دریافتی اقدام کند.

۲-۷ -متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند که در زمان ثبت­ نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.

۳-۷ – متقاضی باید متاهل باشد، چنانچه متقاضی مجرد باشد در خصوص زنان بایستی بالای ۳۵ سال سن و در خصوص مردان بالای ۴۵ سال سن داشته باشند.

۷-۴- متقاضیانی که در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن موضوع مصوبات ستاد ملی کرونا استفاده نموده اند در سال ۱۴۰۱ امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند.

ماده۸- چنانچه متقاضی تا حداکثر ۱۵ روزکاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام کند.

ماده ۹- چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان بدون داشتن توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی اقدام ننماید، مشمول جریمه مالیاتی مندرج در تبصره (۵) ذیل ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن می‌شود.

تبصره: بانک‌های عامل موظفند تا زمان تکمیل سهمیه ابلاغی از سوی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ فرآیند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

کدام بانک‌ها وام ودیعه مسکن می‌دهند؟

مهدی صحابی معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره شرایط پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی برای افرادی که صاحب فرزند سوم شده‌اند، گفت: این تسهیلات در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و مختص خانواده‌هایی است که فرزند سوم آن‌ها از سال ۱۳۹۹ به بعد متولد شده‌اند و البته فاقد مسکن هستند.

به گفته وی این بخشنامه را بانک مرکزی فقط به ۶ بانک مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست بانک ابلاغ کرده است.

صحابی با بیان اینکه متقاضیان ابتدای امر باید به شعبه بانک مراجعه کنند، گفت: بانک استعلام اولیه را از سامانه سمات بانک مرکزی می‌گیرد، چون طبق نص صریح قانون این تسهیلات باید به خانواده‌های فاقد مسکن پرداخت شود.


دریافت کمک‌ودیعه مسکن ساده تر می شود؟

(۱۴۰۱/۰۴/۲۲) سخنگوی دولت از تصویب بسته پیشنهادی وزارت راه برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای این بازار در هیئت وزیران خبر داد.
علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در جلسه هیات دولت بسته پیشنهادی که از سوی وزارت راه برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای این بازار ارائه شده بود مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

وی افزود: در این آیین‌نامه هم در حوزه تسریع و تسهیل در اختصاص تسهیلات حوزه کمک‌ودیعه مسکن احکامی مقرر شده که مردم با سهولت بیشتری بتوانند، منابعی که برای کمک هزینه تسهیلات در نظر گرفته شده را در اختیار بگیرند.

بهادری جهرمی ادامه داد: برای موجرانی که همراهی بیشتری با مستأجران در نرخ اجاره‌بها یا تمدیدات خودشان داشته باشند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که وزارت اقتصاد با همکاری وزارت راه در نظر بگیرند.


پرداخت وام اجاره ۱۴۰۱ از کی شروع می‌شود؟

(۱۴۰۱/۰۴/۰۶) در این زمینه، اعلام بانک مرکزی حاکی از آن است که بخشنامه مربوط به وام ودیعه مسکن در ۱۰ خرداد به بانک‌ها ابلاغ شده است و دستورالعمل نحوه معرفی متقاضیان از سوی وزارت راه و شهرسازی باید اعلام می‌شد که این موضوع امروز با حضور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و مدیران مربوطه در بانک مرکزی نهایی شد.

همچنین، براساس اعلام بانک مرکزی، با شیوه نامه‌ای که امروز وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد و قرار شد تا امروز نهایی و به شبکه بانکی ابلاغ شود، پرداخت وام کمک ودیعه مسکن نیز به‌زودی عملیاتی می‌شود.

شرط دریافت وام اجاره ۱۴۰۱

ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن آغاز شده است. افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن هستند باید دارای اجاره‌نامه و کد رهگیری باشند.

سود وام ودیعه مسکن به ۱۳ درصد رسید

(۱۴۰۱/۰۳/۳۱) وزیر راه و شهرسازی گفت: با مصوبه ستاد سران قوا، قرارداد یکساله مستاجران تمدید می‌شود که به موجب آن میزان افزایش نرخ اجاره بها در تهران و شهر‌های بزرگ ۲۵ درصد و در شهر‌های دیگر ۲۰ درصد خواهد بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی مصوبات بازار اجاره امسال با مصوبات تفاوت زیادی ندارد، ولی ضمانت اجرایی آن دستگاه قضائی است البته بسته جدیدی هم هست که این هفته در دولت مطرح می‌شود که قطعاً می‌تواند به مستأجران کمک کند.

کد رهگیری و سامانه رهگیری به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده و از این پس همه معاملات باید با کد رهگیری ثبت شود تا قابل پیگیری باشد. اگر کد رهگیری در سامانه اسکان و املاک ثبت نشود خانه خالی محسوب می‌شود و بر اساس قانون مشمول مالیات خواهد شد.

مبلغ کمک ودیعه در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهر‌ها ۷۰ میلیون تومان و در شهر‌های دیگر ۴۰ میلیون تومان است. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود کمک ودیعه ۱۸ درصد است که ۵ درصد آن شامل یارانه می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی زمان آغاز خبر مهم درباره ثبت نام وام اجاره ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن

ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن از فردا (پنجشنبه) ۱۲ خردادماه در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی شروع می‌شود.

معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات کمک‌ ودیعه مسکن از روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.

Loading...ثبت نام وام ودیعه مسکن

لینک سایت ثبت نام وام اجاره ۱۴۰۱

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستاجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز می‌شود.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران در امسال تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن چقدر است؟

سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوبه و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.

سود وام ودیعه مسکن چقدر است؟

نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ ساله است.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 36, میانگین امتیاز: 4,39 از 5)
Loading...