پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه انواع گزلمه gözleme

 

طرز تهیه انواع گزلمه غذای ترکیه ای gözleme

 

گزلمه یک غذای بسیار ساده و لذیذ است که به صورت عصرانه هم استفاده می شود، از نقاط قوت این غذا این است که در انواع مختلف تهیه می شود و بسیار متنوع است .
 
مواد اولیه :
بادمجان (مواد لازم برای داخل خمیر) ۲ عدد
روغن ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
آرد ۳ لیوان تقریبی
تخم مرغ۱ عدد
آببه اندازه کافی
سیر ۲ حبه
 
طرز تهیه انواع گزلمه غذای ترکیه ای gözleme
 

 طرز تهیه گزلمه بادمجان – Patlıcanlı gözleme

بادمجانها را کبابی می کنیم و می گذاریم تا خنک شود ، در این فاصله آرد ، تخم مرغ ، روغن و نمک را با هم مخلوط کرده و آب را کم کم به خمیر اضافه می کنیم ، این کار را آنقدر ادامه می دهیم که در حین ورز دادن خمیر به دستمان نچسبد ( لازم نیست این خمیر را خیلی ورز دهیم ) .

بعد از اینکه خمیر آماده شد به سراغ بادمجانها می رویم ، پوست کبابی شده بادمجانها جدا می کنیم و ۲ حبه سیر را به بادمجانها اضافه کرده این مخلوط را با گوشکوب له می کنیم بعد از مخلوط شدن کامل بادمجان و سیر ، به اندازه یک گردو از خمیرمان برمی داریم ، با وردنه این خمیر را باز می کنیم ، هر چه نازکتر باشد بهتر است ، قطر خمیر دایره شکلمان باید با قطر ماهی تابه مان یک اندازه باشد که خمیر داخل ماهی تابه جا شود.

مقداری از مخلوط بادمجان و سیر را وسط خمیر می گذاریم و کاملا پخش می کنیم بعد نیمی از خمیر را روی نیم دیگر بر می گردانیم که به شکل نیم دایره در می آید ، تابه را روی گاز می گذاریم بعد از اینکه گرم شد کف تابه را کمی چرب می کنیم خمیر را داخل تابه می گذاریم با شعله متوسط ، کمی که سرخ شد ، خمیر را بر می گردانیم تا طرف دیگر هم سرخ و طلایی شود ، سپس گزلمه بادمجانی شما آماده است.

این غذا را به محض آماده شدن سرو کنید ، داغ داغ لذیذتر است .

 طرز تهیه انواع گزلمه غذای ترکیه ای gözleme(در تصویر بالا روش تهیه گزلمه به صورت سنتی را می بینید)
 

نمونه های دیگری از گزلمه :

 
گزلمه سیب زمینی Patatesli gözleme –
خمیر به همان شکل که تعریف آن داده شده است تهیه می شود و مواد داخل آن شامل سیب زمینی پخته شده (له شده) و جعفری خرد شده و یا سیب زمینی پخته شده(له شده) و پیازچه خرد شده است که طبق دستور داده شده داخل خمیر قرار می دهیم و روش پخت هم طبق تعریف زیر، هیچ تفاوتی ندارد.
 
گزلمه پنیری – peynirli gözleme
داخل گزلمه از پنیر و جعفری استفاده می کنیم.
 
گزلمه اسفناجی – ıspanaklı gözleme
داخل خمیر از ترکیب اسفناج و پیازجه ریز شده (بصورت خام ) استفاده می کنیم.
 
گزلمه سوسیسی – sosisli gözleme
داخل خمیر مان سوسیس ، فلفل سبز و پنیر پیتزا می ریزیم .
 
همون طور که گفتم این غذا بسیار متنوع و ساده است ، شما از هر چیزی که با ذائقه تان هماهنگ باشد می توانید برای داخل خمیر استفاده کنید . در همه موارد آماده سازی خمیر و روش پخت مشابه است .
امیدوارم درست کنید و از خوردنش لذت ببرید .
 

sooran.com

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 30, میانگین امتیاز: 3,57 از 5)
Loading...