شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

گذرنامه زیارتی اربعین تا پایان ماه صفر فعال است

گذرنامه زیارتی اربعین

رئیس ستاد مرکزی اربعین از توافقات انجام شده با طرف عراقی درباره اینترنت زائران اربعین و نیز توصیه ها و آموزش ها برای مدیریت گرما به ویژه در مسیرهای پیاده روی با تاکید بر اولویت سلامت زائران سخن گفت.

به گزارشمرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، نشست ستاد مرکزی اربعین روز دوشنبه با حضور نمایندگان دستگاه های عضو و استانداران استان های مرزی محل عبور زائران، در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد.

سید مجید میر احمدی در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: گزارش های ارائه شده از سوی روسای کمیته های اربعین و سایر اعضا نشان می دهد که کارهای خوبی انجام شده و در راستای همان چیزی است که در جلسات ستاد مرکزی اربعین برنامه ریزی شده و حاکی از آمادگی مناسب همه دستگاه ها است.

موضوع اینترنت و مکالمات در عراق

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: طی پیام ویدیویی که در جلسه امروز از وزیر محترم ارتباطات عراق پخش شد، قول دادند که به طور قابل ملاحظه ای هزینه اینترنت در داخل عراق را کاهش دهند. حتی درباره مکالمات داخل عراق با ایران طبق دستور نخست وزیر محترم عراق، این هزینه را کاهش خواهند داد.

تفاوت دو سطح بیمه به سود زائرین اصلاح می شود

میراحمدی به طرح موضوع حق بیمه اربعین در جلسه اشاره کرد و گفت: به جهت اینکه بعضی از زائرین عزیز و متقاضیان درخواست افزایش سطح پوشش فوت ناشی از غیرحوادث (عادی) را کردند که نسبت به فوت ناشی از حوادث تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. در جلسه ای که با بیمه گزار برگزار شد قرار بر تعادل بخشی به این سطح و تغییر به سود زائرین در این دو سطح بیمه شد که تغییر در این دو سطح بیمه ظرف ۴ تا ۵ روز آینده اعلام خواهد شد.

ثبت نام زائرین در اربعین قابل توجه است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ادامه داد: تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زائران در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که بیانگر استقبال قابل توجه زائرین است. به جهت هجمه‌ای که معاندین و دشمنان نسبت به اعتقادات و باورهای دینی مردم خصوصا در ایام محرم شروع کردند و نظر به جدیت و اهتمام مردم برای حضور در حسینیه ها، مساجد و هیات ها برای دادن پاسخ دندان شکن به معاندان، به نظر می آید که استقبال زائرین هم برای حضور در حماسه اربعین حسینی با وجود گرمای هوا، قابل توجه باشد.

تاکید بر ضرورت آموزش مردم در مدیریت گرما

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تاکید کردیم که وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر و کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین حتما آموزش های لازم برای مدیریت گرما توسط زائرین عزیز را با کمک صدا و سیما افزایش دهند و هر زائری حتما باید آموزش های لازم خودمراقبتی برای مقابله با گرما را ببیند و امکانات لازم را همراه داشته باشند.

میراحمدی توضیح داد: یکی از توصیه ها، تهیه چتر برای سایبان و جلوگیری از تابش خورشید است که زائران بهتر است همراه خود داشته باشند. تغییر ساعت حرکت زائرین برای راهپیمایی یکی دیگر از توصیه ها است.  زائرین باید ساعت های شب یا ساعت های خنک روز را با هدف پرهیز از گرمازدگی برای راهپیمایی انتخاب کنند. یکی از مسائل ما همین آموزش های لازم خودمراقبتی زائرین در بحث مدیریت گرما است.

پارکینگ های مرزی ظرفیت کافی برای خودروهای شخصی دارند

میر احمدی همچنین از تصمیماتی برای حمل و نقل زائران گفت و اینکه بر اساس ثبت نام ۵۰۰ هزار نفری فعلی در سامانه سماح ، بیش از ۴۴ درصد اعلام کرده اند که با خودروهای شخصی خودشان مسافرت خواهند کرد؛ این عدد خوبی است و هر چه افزایش یابد مناسب تر است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: دیگر مصوبه موکد امروز ستاد مرکزی اربعین این است که حتما پارکینگ های ما در مرزها از امنیت لازم برخوردار باشند که زائرین پس از پارک خودروهای خود در پارکینگ، درباره امنیت کافی آن مطمئن باشند.

میراحمدی ادامه داد: هر میزان خودروی شخصی مراجعه کند، ما ظرفیت آن را در پارکینگ های مرزی داریم؛ البته همچنان دغدغه حمل و نقل عمومی توسط اتوبوس، قطار و هواپیما را داریم و مسئولین امر به صورت شبانه روزی بعد از دستورهای ریاست محترم جمهوری در حال تلاش هستند با این وجود همچنان تاکید می کنیم که زائرین ما به همان «نذر مسافر» اهتمام و تا حد ممکن از خودروهای شخصی خود استفاده کنند.

ارز اربعین دلاری نیست؛ ۲۰۰ هزار دینار عراق است

میراحمدی در پاسخ به سوالی درباره ارز اربعین برای زائران گفت: همان طور که رئیس بانک مرکزی اعلام کرد ۲۰۰ هزار دینار عراقی را به هر زائر پرداخت می کنند. امروز نماینده بانک مرکزی در جلسه غایب بود و قرار شد بانک مرکزی هر چه زودتر نحوه مراجعه و مبلغ ریالی را اعلام کند.

گذرنامه زیارتی اربعین تا پایان صفر فعال است

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: توافق ما با وزارت کشور عراق این است که از اول محرم تا پایان ماه صفر، گذرنامه های اربعینی قابل استفاده باشد. این گذرنامه ها اکنون فعال است و هیچ مشکلی ندارند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,80 از 5)
Loading...