سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه نان نارگیلی تبریز ویژه ماه رمضان

نان نارگیلی تبریز

دستور پخت نان نارگیلی تبریز  

نان نارگیلی تبریز نانی لذیذ با دستور پخت ساده است و با مواد اولیه ای که به راحتی در هر منزلی وجود دارد تهیه می شود. این نان خوشمزه طرفداران زیادی نیز دارد. در این مطلب طرز تهیه نان نارگیلی را آموزش داده ایم. با ما همراه شوید تا شیوه پخت آن را یاد بگیرید.

 

مواد لازم برای تهیه نان نارگیلی:

شیر: نصف پیمانه
شکر: نصف پیمانه ،یک قاشق غذاخوری ، ۲ تا یک چهارم پیمانه
روغن مایع: یک چهارم پیمانه
آب ولرم: نصف لیوان
آب : نصف پیمانه
مایع خمیر: یک قاشق سوپ خوری
سفیده تخم مرغ: یک پیمانه
پودر نارگیل : یک و نیم پیمانه و یک قاشق سوپ خوری پر
پودر پسته : مقداری
آرد : به میزان لازم
وانیل: مقداری
گلاب: دو قاشق غذاخوری

نان نارگیلی تبریز

 

طرز پخت نان نارگیلی تبریز :
یک قاشق شکر، آب ولرم وخمیر ترش رو با هم مخلوط کنید بعد روی لیوان رو بپوشونوید و یه ربعی بزارید تا تا پف کرده و نصفه خالی لیوان رو هم پرکنه، شیر و نصف پیمانه شکررو با هم مخلوط کنید تا شکر تقریبا حل بشه بعد روغن ، مایع خمیر پف کرده ، یک قاشق پودر نارگیل و کمی وانیل رو هم به اونها افزوده ومخلوط کنید ، مرحله مهم از اینجا به بعده!!!!!!! آرد شما باید آرد کاملا سبک و مرغوب شیریتی پزی باشه ، آرد رو چند بار الک کنید بعد کم کم به مایع اضافه کنید ، آرد رو تازمانی اضافه میکنید که خمیر به دست نچسبه اما امتحان چسبندگی خمیررو با دست تمیز انجام بدید چون دست کثیف تا قیامت هم به خمیر خواهد چسبید!
اگه خمیریه کم آردش کمتر شد عیبی نداره ولی آرد زیاد نون شما رو تبدیل به سنگ میکنه، مواظب باشید! بعد روی خمیررو بپوشونید وتو دمای آشپزخونه بزارید ۲ ساعت بمونه تواین مدت خجم خمیر باید دو برابر شده باشه.
سفیده رو اونقدر بزندی تا مثل برف بشه بعد یک چهارم پیمانه شکررو بهش اضافه کنید وباز هم بزنید بعد پودر نارگیل رو تدریجا” بهش اضافه کنید و هم بزنید ( مایع حاصله تقرببا مایع نوعی شیرینی نارگیلی است )
خمیررو تو سینی پهن کنید به هرشکلی که دوست داشتید ، همونطور که تو تصویر می بینید نون من بیضیه ، بعد مایع نارگیلی رو بریزید تو قیف و با هرماسوره ای که دلتون خواست و به هرشکلی که دوست داشتید رو خمیررو با این مایع بپوشونید ، فرررو ازقبل گرم کنید
درجه رو۱۷۰ درجه سانتی گراد باشه نون رو بزارید طبقه وسط تقریبا به مدت نیم ساعت بعد گریل رو روشن کنید تا روی نون هم طلائی بشه ، از فر که دراوردید اجازه بدید ولرم بشه بعد باقاشق شربت ( یک چهارم پیمانه شکر و نصف لیوان آب رو بجوشونید بعد گلاب رو بهش اضافه کنید) رو بریزد روش و روش پودر پسته ونارگیل بپاشید ونوش جان کنید
نکته: تو بعضی قنادیهای تبریز برای خمیر این نون ازهمون خمیر نون ماه رمضون ( #نان_کماج تبریزی ) استفاده میکنند، عکس زیر یه نون حاضریه نارگیلی هست که با خمیر کماج درست شده.
نون کماج کمی نرمتر ازخمیر این نون هست اما بافت این نون هم زیبائی خاص خودش رو داره.

 

نان نارگیلی تبریز
نکات :
فر را از قبل داغ کنید
داخل فر حتما در یک کاسه آب بگزارید تا نانتان خشک نشود
اگر خواستید نانتان نارگیلی نباشد نارگیل و مرحله نارگیل را حذف کنید و از خود خمیر برای روی نان استفاده کنید.

 

 

منبع:دادلی دوزلی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 18, میانگین امتیاز: 4,39 از 5)
Loading...