جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

طرز تهیه سالاد کینوا دانه گیاهی سرشار از پروتئین

کینوا Quinoa گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. کینوا به خودی خود طعم خاصی ندارد، بنابراین شما می توانید با چاشنی و ادویه های مختلف آن را طعم دار کنید و در تهیه صبحانه ، سالاد کینوا ، نان، کیک ، شیرینی و غذای اصلی از آن بهره ببرید.

دانه های گیاه کینوا، سرشار از پروتئین، آمینواسید، فسفر، آهن و امگا٣ و همچنین شامل درصدی منیزیم، پتاسیم و فیبر است. پروتئین گیاهی این دانه به مراتب بهتر از پروتئین حیوانی است و میتواند جایگزین بسیار خوبی برای افراد گیاه خوار یا کسانی که به هر دلیلی از گوشت قرمز استفاده نمی کنند باشد.

دانه کینوا

کینوا یکی از کهن‌ترین خوراکی‌های جهان است که کشور پروPeru را به‌عنوان مبدا آن معرفی کرده‌اند. این گیاه که منبعی بسیار غنی از پروتئین است، به‌تازگی طرفداران خود را در سراسر جهان پیدا کرده است و در کشور ما نیز می‌توان از فروشگاه‌های معتبر آن را خریداری کرد. برخلاف باور عامه مردم که گمان می‌کنند کینوا در گروه غلات جا دارد، این ماده غذایی جزو گروه سبزی‌ها طبقه‌بندی می‌شود.

کینوآ منبع خوبی از بسیاری از ویتامین‌ها، فیبر و پروتئین است و پروتئینی کامل محسوب می‌شود که در منابع گیاهی بسیار نادر می‌باشد. بنابراین یکی از منابع پروتئین بسیار با ارزش برای گیاهخواران نیز هست.

کینوا از بهترین دانه های گیاهی بوده و به عنوان منبع غنی فیبر و پروتئین شناخته می شود، از این رو در میان پیروان رژیم های گیاهخواری و علاقه مندان به عضله سازی از طرفداران زیادی برخوردار است.

کینوا در واقع یک پروتئین کامل است. گیاه کینوا کالری کمی دارد و کسانیکه رژیم غذایی لاغری دارند می توانند از ان استفاده کنند. باید بدانید که با مصرف گیاه کینوا پروتئین لازم به بدنتان خواهد رسید و ۸ آمینواسید لازم هم به بدنتان می رسد.

گیاه کینوا برای تمامی گروه های خونی مفید است. گیاه کینوا منبع غنی از آهن، فسفر، ویتامین B، اُمگا۳، منیزیم، کلسیم و لیزین( یک اسید آمینه‌ ضروری ) می باشد. گیاه کینوا همچنین قند خون را متعادل کرده و  دیابت را کنترل می کند.

 

سالاد کینوا

دستور تهیه سالاد کینوا

کینوای سه رنگ دارد که رنگ رایج آن سفید، طلایی است. ظاهر و نحوه طبخ آن نیز به برنج شباهت دارد.

 

مواد لازم برای تهیه سالاد کینوا

کینوا

روغن زیتون

کلم قرمز

هویج

خیار

کلم بروکلی

کرفس

برگ نعنا

آبلیمو

سرکه بالزامیک

نمک و فلفل

سالاد کینوا

طرز تهیه سالاد کینوا

آب و کینوا را به نسبت دو به یک همراه با کمی نمک و روغن زیتون در قابلمه ای با هم مخلوط کنید. آن را به جوش آورید و سپس شعله را کم کنید تا به آرامی بپزد.

من از کینوا بسته بندی شرکت OAB استفاده میکنم.

کینوای پخته رو به کلم قرمز و هویج و خیار و کلم بروکلی و کرفس و برگ نعنای خرد شده اضافه کردم و هم زدم.

بعد سالاد کینوا با چاشنی مورد نظر (آبلیمو و روغن زیتون و سرکه بالزامیک و نمک و فلفل) صرف شد.

دانه کینوا

خواص کینوا

کینوا پرفیبر و کم‌کالری است.
کینوا، یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین است که بشر تا امروز مصرف کرده است. جالب است بدانید این گیاه، تمام ۹ اسید آمینه ضروری را در خود جا داده است.
کینوا تقریبا ۲ برابر غلات، فیبر غذایی دارد و از این‌رو، مصرف آن می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت را کاهش دهد. به همین دلیل افرادی که به‌طور منظم کینوا مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.
فیبر فراوان موجود در کینوا، باعث ایجاد حس سیری زودتر و طولانی‌تر در بدن می‌شود و به این ترتیب، به پیشگیری از پرخوری و اضافه‌وزن در فرد مصرف‌کننده کمک می‌کند.
 کینوا حاوی نوعی اسید آمینه به‌نام لیزین است که برای رشد و ترمیم بافت‌های بدناهمیت بسیاری دارد.
 کینوا، حجم بالایی از منیزیم را هم در خود جا داده است. مصرف خوراکی‌های سرشار از منیزیم می‌تواند به کاهش التهاب در عروق خونی کمک کند و احتمال ابتلا به حمله‌های میگرن در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی را کاهش دهد.
 کینوا، سرشار از ریبوفلاوین یا ویتامین B2 است. مصرف حجم مناسبی از ریبوفلاوین در طول روز می‌تواند باعث تامین انرژی بدن شود.
 کینوا، مقادیر بالایی از منگنز را هم در خود جا داده است. منگنز موجود در این ماده غذایی می‌تواند سلول‌های قرمز خون و سایر سلول‌های بدن را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در امان نگه دارد.

 

 

منبع:کانال آشپزی سپیده

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 50, میانگین امتیاز: 3,64 از 5)
Loading...