شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

مراحل تمدید گذرنامه در خارج از کشور

اگر به‌عنوان یک دانشجو یا نیروی کار خارجی، اعتبار پاسپورت شما به پایان رسیده است، تعویض گذرنامه دانشجویان خارج از کشور یا نیروهای کاری با مراجعه به نزدیک‌ترین سفارت‌خانه یا کنسول‌گری ایران انجام می‌شود. این حق بر‌اساس قانون گذرنامه، مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۱۰ به افراد داده شده است. با استناد به این قانون، به سفارت‌ها و نمایندگی‌ها اجازه دارند تا اقدامات لازم نسبت به تمدید و تعویض پاسپورت را انجام دهند.
هر تبعه خارجی برای تایید هویت و ادامه اقامت در خارج از کشور به گذرنامه نیاز دارد؛ بنابراین اگر در پروسه حضورتان در کشوری دیگر، اعتبار پاسپورت شما به پایان رسیده است، باید برای جلوگیری از هرگونه مشکل در زمان مناسب نسبت به تمدید گذرنامه در خارج از کشور اقدام کنید. به‌منظور اقدام به‌موقع و مناسب باید اطلاع دقیقی از مدارک و مدت زمان تمدید پاسپورت داشته باشید. اگر می‌خواهید با مراحل تمدید این مدرک هویتی مهم در سراسر دنیا آشنا شوید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

مراجعه به سفارت‌خانه کشور مبدا برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور

اگر به‌عنوان یک دانشجو یا نیروی کار خارجی، اعتبار پاسپورت شما به پایان رسیده است، تعویض گذرنامه دانشجویان خارج از کشور یا نیروهای کاری با مراجعه به نزدیک‌ترین سفارت‌خانه یا کنسول‌گری ایران انجام می‌شود. این حق بر‌اساس قانون گذرنامه، مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۱۰ به افراد داده شده است. با استناد به این قانون، به سفارت‌ها و نمایندگی‌ها اجازه دارند تا اقدامات لازم نسبت به تمدید و تعویض پاسپورت را انجام دهند.

اگر ویزای تحصیلی، کاری یا سرمایه‌گذاری دارید و موعد انقضای پاسپورتتان نزدیک است، با در دست داشتن مدارک مورد‌نیاز می‌توانید به نزدیک‌ترین سفارت‌خانه ایران در کشور محل سکونتتان مراجعه کنید. در واقع سفارتخانه‌ها جایگزین پلیس ۱۰+ برای صدور پاسپورت محسوب می‌شوند.

امکان تمدید گذرنامه آنلاین از طریق سایت میخک

در‌صورت به‌سر رسیدن اعتبار پاسپورت، روش آنلاین برای متقاضیان تمدید گذرنامه فوری در نظر گرفته شده است. برای تمدید گذرنامه آنلاین باید به سایت mikhak.mfa.gov.ir مراجعه کنید. این سامانه جایگزین سامانه تاک قدیم و مخفف عبارت مدیریت یکپارچه خدمات کنسولگری است. وزارت امور خارجه به‌منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به روند امور اداری، قضایی و حقوقی ایرانیان مقیم خارج از کشور نسبت به راه‌اندازی این سامانه اقدام کرده است.

برای تمدید گذرنامه در سامانه میخک ابتدا باید مراحل ثبت‌نام را سپری کنید. بعد از تکمیل ثبت‌نام به پروفایل کاربریتان هدایت می‌شوید. در این بخش باید بین گزینه‌های موجود، گزینه تمدید گذرنامه را انتخاب کنید. همچنین در این سامانه امکان انتخاب نمایندگی دریافت خدمات را خواهید داشت. سپس باید نسبت به تکمیل فرم تمدید گذرنامه در خارج از کشور و تعیین مشخصاتی همچون کشور محل اقامت، آخرین مرز خروج و تاریخ آخرین خروج از مرز اقدام کنید. در نهایت متقاضی باید در روز و ساعت تعیین‌شده، با در دست داشتن اصل مدارک، برای دریافت گذرنامه جدید به نمایندگی یا کنسول‌گری محل اقامت خود مراجعه کند.

چه زمانی برای تمدید اعتبار پاسپورت در خارج از کشور اقدام کرد؟

پاسپورت از زمان صدور تا ۵ سال اعتبار دارد. اگر می‌خواهید از طریق هر‌یک از روش‌های مهاجرتی به خارج از کشور سفر کنید، پاسپورت شما باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. در این بخش می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اگر اعتبار پاسپورت در خارج از کشور به پایان رسید، چه زمانی باید برای تمدید گذرنامه اقدام کرد؟

باتوجه‌به طولانی بودن دوره تحصیل یا مدت قرارداد دارندگان ویزای کار، ممکن است قبل از اتمام دوره تحصیل یا خدمت نیاز به تمدید پاسپورت داشته باشید. با در نظر گرفتن زمانی که برای ارسال مدارک، بررسی و صدور پاسپورت طی می‌شود، توصیه کارشناسان این است که ۶ ماه قبل از انقضا برای تمدید گذرنامه اقدام کنید. درصورتی‌که موفق به اخذ پاسپورت دومینیکا یا هر کشور دیگری شده‌اید، به این موضوع توجه داشته باشید.

مدارک لازم برای تمدید گذرنامه در خارج از کشور

باتوجه‌به دلیل تعویض یا تمدید، مدارک لازم برای تعویض گذرنامه در خارج از کشور متفاوت خواهند بود. اگر دلیل تعویض، پر شدن صفحات گذرنامه باشد، باید تصویر همه صفحات شناسنامه (صفحه اول، مشخصات همسر و فرزند، صفحه توضیحات) را داشته باشید. بارگذاری تصویر کارت ملی نیز امری اختیاری محسوب می‌شود. علاوه‌بر این تصاویر، به بارگذاری عکس صفحه اول پاسپورت، عکس صفحه‌ای که آخرین مهر خروج در آن درج شده و عکس صفحه آخرین مرز خروج درج شده نیاز خواهید داشت. متقاضیان خانم باید نسبت به بارگذاری گواهی اجازه خروج از کشور نیز اقدام کنند.

گاهی درخواست تعویض و تمدید پاسپورت به علت مفقودی صورت می‌گیرد. در این شرایط نیاز به ارائه گواهی استعلام یا استشهادی معتبر از پلیس محل سکونتتان دارید. به استناد این گواهی، گم شدن گذرنامه شما تایید خواهد شد. سایر مدارکی که نیاز دارید شامل مدرک اقامتی معتبر، عکس از همه صفحات شناسنامه، عکس پرسنلی، عکس از صفحه اول پاسپورت، عکس صفحه حاوی آخرین مهر خروج و اجازه خروج از کشور برای خانم‌ها می‌شود.

هزینه تمدید گذرنامه در خارج از کشور

هزینه‌ای که افراد برای تمدید گذرنامه در خارج از کشور پرداخت می‌کنند، هر سال توسط هیات دولت تعیین خواهد شد. این عدد بعد از تصویب به سفارتخانه‌ها در سراسر کشورها اعلام می‌شود؛ بنابراین نرخ ثابتی برای تمدید پاسپورت در خارج از کشور وجود ندارد و هر سال ممکن است تغییر کند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...