پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

انواع غذا با تره فرنگی / خواص تره فرنگی

غذا با تره فرنگی

با تره فرنگی چه غذاهایی میشه پخت ؟

تره فرنگی ، برگ های سبز تیره و گردنی سفید رنگ دارد. یک تره فرنگی خوب نباید زردرنگ و پلاسیده و پیاز آن شکسته و ضرب دیده باشد. تره فرنگی پخته شده اگرچه زود فاسد می شود، می توان آن را برای دو روز در یخچال نگه داشت. تره فرنگی را می شود برای سه ماه در فریزر نگه داری کرد.

تره فرنگی با طعمی بهتر و شیرین تر از پیاز، طعم غذا را بدون این که طعم خود را قالب کند، بهتر می سازد. تره فرنگی از خانواده ی پیاز، موسیر و پیازچه است. مزه و طعم آن مانند موسیر و کمی شیرین تر و خوش طعم تر است.

مصری ها، یونانی ها و رومی های باستان از تره فرنگی به خاطر خواص دارویی اش استفاده می کردند. این گیاه برای بهبود و تسکین مشکلات تنفسی، خواص ادرارآور و تصفیه گر آن بسیار مورد استفاده بود. تره فرنگی قدرت زیادی در دفع اسید اوریک دارد و از این جهت برای افرادی که به نقرس یا آرتریت مبتلا هستند، مفید است.

 

خواص تغذیه ای و درمانی تره فرنگی 
این سبزی در هنگام پخته شدن از خود لعاب لزجی تراوش می کند که به همراه تار و پود سلولزی اش می تواند بقایای مدفوع و سموم روده را به خارج دفع کند. لذا برای مبتلایان به یبوست و بواسیر بسیار مفید است. تمام برگ های سبز تره فرنگی به دلیل دارا بودن مواد گوگردی ضدعفونی کننده ی قوی بوده و موجب تقویت دستگاه ریوی می شوند. این مواد از طریق خون وارد ریه ها شده و عفونت های مجاری تنفس و ورم گلو را التیام می بخشد و از لحاظ خاصیت ادرارآوری در درجه ی اول قرار دارد. خوردن خام تره فرنگی به صورت سالاد، بعد از غذا، مانع از ترش کردن می شود و خلط آور خوبی است. تره فرنگی سرشار از املاح معدنی بسیاری مهمی است که برای سلامتی مفید هستند: آهن: مفید برای گلبول های قرمز خون؛ منیزیم: ضد سرطان و مفید برای اعصاب و تعادل عمومی بدن؛ گوگرد: برای مقابله با عفونت ها؛ سیلیس: برای انعطاف و نرمی استخوان ها و پوست؛ منگنز: برای هضم و جذب بهتر غذا؛ اسید فسفریک: تقویت کننده ی سیستم عصبی؛ و کلسیم برای استخوان ها و متابولیسم عمومی بدن.

 

غذا با تره فرنگی

 

تره فرنگی گیاه دارای ویتامین های B و C، موسیلاژ و سلولز است و برای همین تأثیر خوبی در روده ها دارد؛ به این ترتیب که آن ها را تمیز و لیز می کند. تره فرنگی تأثیر مثبتی روی خلق و خو دارد. این خاصیت به خاطر وجود فلاوونوئید و آنتی اکسیدانی به نام کامپوفرول است. این دو ناقل عصبی با استرس مقابله کرده و احساس آرامش ایجاد می کنند. این گیاه، کلسترول بد خون را کاهش می دهد؛ در حالی که هم زمان با آن کلسترول خوب را نیز افزایش می دهد. این فعالیت، برای جلوگیری از پیش رفت و افزایش پلاک های خونی که منجر به گرفتگی رگ ها و بیماری های قلبی در بیماران دیابتی می شود، بسیار مهم است. اگر این پلاک ها بدون توقف رشد کنند، باعث حمله ی قلبی یا سکته می شوند.

 

سوپ تره فرنگی
تره فرنگی را شسته و قسمت های اضافه و ریشه ی آن را جدا کنید و به صورت حلقه های مساوی ببرید. بعد آن را در روغن تفت دهید. آرد را در یک ظرف کوچک با آب سرد حل کنید و روی تره ها بریزید. بعد آبِ گوشت یا مرغ را به آن اضافه کنید و بگذارید چند جوش بخورد تا بوی خامی آرد هم برود. سپس نمک و فلفل را اضافه کنید. در موقع کشیدن، زرده ی تخم مرغ را با خامه ی ترش و چند قطره آبلیمو مخلوط کرده و به سوپ اضافه کنید. روی سوپ را می توانید با نان خشک سرخ شده تزیین کنید.

 

غذا با تره فرنگی

 

کوکوی تره فرنگی
هنگام طبخ کوکو باید از شعله ی ملایم استفاده کنید تا روغن آن نسوزد و محتویات آن از جمله تخم مرغ به آرامی مغزپخت شود. در این روش پخت، تخریب مواد مغذی به حداقل خود می رسد. چون ویتامین C سبزی ها به حرارت حساس است و در ضمن پخت از مقدار آن بسیار کاسته می شود. با این کوکو از سالاد گوجه فرنگی و خیار استفاده کنید تا کم بود ویتامین C این غذا جبران شود. جهت مقوی تر شدن و خوش مزه شدن کوکو می توانید از گردو استفاده کنید.

 

املت تره فرنگی
فلفل دلمه ای را به مدت پنج دقیقه تفت دهید و زیره به آن اضافه کنید. بعد تره فرنگی ها را بریزید و در تابه را بگذارید تا تفت خورده و نرم شود. آن گاه مقداری نمک و فلفل روی تره فرنگی بریزید. اسفناج ها را به صورت درسته روی تره فرنگی بریزید و در تابه را ببندید تا بخارپز شود. بعد از چهار دقیقه مواد را هم بزنید. تخم مرغ را به همراه نمک، فلفل، کمی زیره، ریحان و جعفری خرد شده خوب هم بزنید و روی مخلوط داخل تابه بریزید و در تابه را ببندید تا تخم مرغ با حرارت ملایم بپزد و سفت شود. در صورت تمایل، پنیر رنده شده هم روی املت تره فرنگی بپاشید و چند دقیقه در فر بگذارید.

 

خورشت تره فرنگی
ابتدا تره فرنگی را خرد کرده و تفت داده، کنار بگذارید. بعد پیاز را سرخ کرده، کمی زردچوبه، گوشت، نمک و آب را به آن اضافه کنید، وقتی گوشت کاملاً پخته شد تره فرنگی را اضافه کرده و بعد از ده دقیقه، آبلیمو و زعفران را اضافه کنید و بعد از آماده شدن آن را با برنج سرو کنید.

 

گراتن تره فرنگی
تره فرنگی را خرد کرده در آب و نمک بجوشانید تا بپزد، بعد در صافی بگذارید تا آب آن گرفته شود. ظرف نسوز کم عمق مناسبی را چرب کنید و مقداری از سس را ته ظرف بریزید، کمی پنیر روی آن بپاشید و گل کلم را روی آن بریزید و با بقیه ی سس روی آن را بپوشانید و روی آن پنیر بریزید و نیم ساعت در فر بگذارید.

 

سوپ شیر با تره فرنگی
تره فرنگی ها را تمیز کرده، خرد کنید. سپس در آب سرد ریخته و در صافی بریزید. پیاز را پوست کنده، شسته و به صورت باریک برش دهید. سیب زمینی ها را پوست کنده، نازک برش دهید. پیاز و تره فرنگی را تفت دهید و نمک و فلفل را افزوده، به مدت ۸-۷ دقیقه حرارت دهید تا بپزد، ولی رنگ آن ها تغییر نکند. سیب زمینی ها را همراه با آب مرغ روی حرارت ملایم بپزید. همه ی مواد را با هم مخلوط کرده و بگذارید مقداری خنک شود. سپس در مخلوط کن بریزید تا به صورت پوره درآید. مواد را از صافی عبور دهید تا یک دست شود. در نهایت شیر و خامه را اضافه کنید. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن خامه، سوپ نجوشد.

 

غذا با تره فرنگی

 

خورشت قارچ و تره فرنگی با مرغ بریانی
ابتدا تره فرنگی و فلفل دلمه ای را با هم تفت دهید. سپس آب به آن اضافه کرده تا سبزی ها کمی بپزد و نرم شود. بعد قارچ و ادویه دلخواه و نمک و کره را به آن اضافه کنید. قارچ که پخته شد به آن سس سفید اضافه کرده و زیر شعله را کم کنید. قبل از سرو، خامه را به آن اضافه کرده، سپس در ظرف مورد نظر ریخته و تکه های مرغ را روی این خورش قراردهید. این خورشت را می توانید بدون مرغ با انواع پاستا یا پوره ی سیب زمینی سرو کنید.

 

تارت تره فرنگی و پیاز
آرد را با کره خوب مخلوط کنید. زرده ی تخم مرغ را هم بزنید و با نمک و آب به خوبی مخلوط کرده و بعد این مخلوط را به کره و آرد اضافه کنید. بگذارید این مخلوط برای نیم ساعت در هوای اتاق بماند. سپس آن را با وردنه نازک کنید و در یخچال قرار دهید. روی خمیر کره مالیده و پیاز خرد شده را با تره فرنگی روی آن قرار دهید. سپس تخم مرغ را با خامه خوب هم بزنید و روی تره فرنگی و پیاز بریزید و پنیرپیتزای رنده شده را روی آن بپاشید. تارت را برای نیم ساعت درون فر قرار دهید تا بپزد.

 

خوراک مرغ و تره فرنگی
پیاز، تره فرنگی، نمک، فلفل و سیر را تفت دهید. مرغ را قطعه قطعه کرده و به آن اضافه کنید. لوبیا، ذرت، هویج و سیب زمینی را با آب جوشیده در قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و چند دقیقه ی دیگر روی شعله ی ملایم اجاق گاز قرار دهید.

 

غذا با تره فرنگی

خوراک سیب، تره فرنگی و سیب زمینی
سیب زمینی ها را همراه با تره فرنگی بخارپز کنید. سپس ظرف مخصوص فر را کمی چرب کنید. نصف سیب زمینی ها را در آن ظرف بچینید و تمام تره فرنگی را به صورت یک لایه روی آن بریزید. پوست سیب ها را بکنید و هسته ی آن را درآورده و به صورت مکعبی شکل خرد کنید. پیاز، کرفس و سیب ها را تفت دهید تا پیاز و کرفس نرم شود. هم چنین می توانید نشاسته ی ذرت را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. شیر را کم کم اضافه کنید و پخت را ادامه دهید تا این که سس کمی غلیظ شود و آن را روی سیب زمینی و تره فرنگی ها بریزید. بعد با باقی مانده ی تکه های سیب زمینی روی آن را بپوشانید. روغن زیتون را با برس روی سیب زمینی ها بمالید. نمک، فلفل، پودر تخمه ی کدو تنبل و کنجد را بپاشید و در فر بگذارید. وقتی سیب زمینی های روی غذا قهوه ای شد، غذا آماده ی خوردن است.

 

سالاد سیب زمینی و تره فرنگی
سیب زمینی ها را آب پز کنید و پوست آن ها را بگیرید. تره فرنگی ها را ریز خرد کنید. تخم مرغ را خرد کرده و با تره فرنگی، به سیب زمینی ها اضافه کنید. مایونز، نمک و فلفل را به مخلوط فوق افزوده و هم بزنید. دقت کنید که سیب زمینی ها، خرد یا له نشوند . سالاد آماده را در ظرف مورد نظر بریزید و تا زمان سرو در یخچال نگه داری کنید. به جای یک پیمانه سس مایونز، می توانید از مخلوط نصف پیمانه سس مایونز و نصف پیمانه ماست استفاده کنید.

 

منابع: تبیان / ایران سلامت / همشهری آنلاین / حوزه 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 133, میانگین امتیاز: 4,02 از 5)
Loading...