سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

بهترین روش کاشت موی طبیعی | کاشت ریش و سبیل | کاشت مژه و ابرو

نیاز به کاشت مو و تعداد اشخاصی که در مطب های متخصصان کاشت مو در جستجوی راهکاری برای داشتن موهای پرپشت می باشند این روزها بازار کاشت مو طبیعی سر را داغ کرده است. بهتر است پیش از استفاده از روش های گوناگون کاشت موی سر در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشید.

 


محتوای مقاله (روی عنوان مورد نظر کلیک کنید)




کاشت موی طبیعی چیست؟

امروزه تنها راه درمان و بازسازی موهای از دست رفته بهره گیری از کاشت موی طبیعی است که این کاشت در ناحیه های گوناگون از جمله (سر، ابرو، ریش، سبیل، مژه، نواحی اسکار) قابل اجرا است. کاشت مو نخستین بار در سال ۱۹۳۹به وسیله پزشک ژاپنی آقای دکتر Dr.Okuda بیان شد و بعد در سال ۱۹۵۹ به وسیله پزشک آلمانی Dr.Orentreichh به مرحله اجرا درآمد. در سال هایی که گذشت تجربه ها و روش های گوناگونی مورد آزمایش قرار گرفت و در آخر امروزه با بهره گی ری از فناوری تازه از دسته های کوچکتر مو متداول به میکروگرافت (micrograft) استفاده می شود که باعث نتیجه های راضی کننده و ظاهری طبیعی شده است و موردی که تا چند سال پیش حتی تصورش هم سخت بود امروزه تبدیل به یکی از عمل های جراحی سرپایی و خیلی سبک شده است که بر اساس برداشت سالم ریشه های موی شخص و کاشت آنها در نقاط مورد نظر عمل می شود.

درباره کاشت مو

این پیوند به صورت یک عمل سرپایی و بدون بیهوشی با بی حسی موضعی انجام می شود و فرد متقاضی کاشت مو در هنگام عمل هیچ دردی را از موهایی که روی سرش کاشته می شود احساس نمی نماید. بعد از پایان یک جلسه کاشت مو ( که تقریبا ۳-۵۵ ساعت طول می کشد ) به مدت یک روز روی سر پانسمان می گردد و بیمار فردای آن روز برای تعویض پانسمان و ویزیت جراح وشستشوی سر مراجعه می کند.

عکس قبل و بعد از پیوند موی سر مردانه

در روز دوم بعد از عمل می تواند به حمام برود. اما دلمه هایی در ناحیه کاشت پدید می آید که نباید به آنها دست بزند و این دلمه ها تا روز پانزدهم کاملا محو می شوند. موهای کاشته شده به مدت ۲ هفته رشد می کنند که این رویداد نشان می دهد پیوند کاملا موفقیت آمیز بوده و گرفته است. ولی درصد زیادی از موها از هفته سوم شروع به ریزش کرده ولی ریشه موها زنده می ماند و موهای جدید از ماه دوم به بعد ظاهر می شوند که در ابتدا این موها نازک و کرکی شکل بوده و به مرور ضخیم می شوند.

در اغلب اشخاص با ریزش موهای کاشته شده تعدادی از موهای سابق بیمار در اطراف ناحیه کاشت هم وارد مرحله استراحت می شود  و شروع به ریزش می کنند و ناحیه کاشت برای مدتی (احتمالا تا ۴ ماه) کم پشت تر از قبل به چشم می آید، این وضعیت شوک خوانده می شود و کاملا گذرا می باشد و با خارج نمودن موها از وضعیت استراحت و رشد موهای کاشته شده تراکم مورد انتظار به وجود خواهد آمد. موهای کاشته شده در ۶ ماه اول نازک، کرکی و کم تراکم هستند و از ماه ششم به بعد موها وارد رشد پر پشت تر می گردند و تا ۱۲ ماه تکمیل می گردند. و در این دوره فرق چهره قبل و بعد از کاشت مو خیلی دیده می شود. کاشت مو هیچ عوارضی ندارد و مطابق با مراقبت های خیلی آسانی که در مدت زمان همان ۲ هفته احتیاج دارد مورد دیگری نیست و شخص از موهای طبیعی و یکنواخت برخوردار می شود.

 

روش های کاشت موی طبیعی

  • در حال حاضر کاشت موی طبیعی با دو شیوه جراحی FUT و شیوه غیر جراحی FIT و یا ترکیب هر دو شیوه صورت می گیرد.
  • FUE (استخراج واحد‌های فولیکول): در این شیوه هر یک از واحد‌های فولیکولی مو به‌صورت جداگانه و یکی یکی از سر سوا  می‌شوند و دیگر برای گرفتن گرافت، احتیاجی به برش پوست سر نمی باشد.
  • FUT: در این روش گرافت‌های مو با به وجود آوردن برش نواری در پشت سر و بعد از بریدن گرافت نواری مو، با کمک میکروسکوپ‌های استریو با رزولوشن بالا فولیکول‌های مو جداسازی می گردد.
  • شیوه ترکیبی: کاشت موی سر به شیوه ترکیبی FUT و FIT در مدت زمان دو جلسه در دو روز پشت سرهم انجام می شود و در هرروز یک ناحیه از بخش های مدنظر  پیوند داده می شود، با این شیوه بیشترین تراکم در کمترین زمان ممکن به دست می آید.

ساختار موی سر

 

داروهای بعد از کاشت مو

بیماران در پایان عمل چند ساعته کاشت مو خسته و سردرگم می شوند و به خاطر سردرگمی ناشی از استفاده از  قرص دیازپام نمی توانند با دقت رانندگی نمایند. پس برای احتیاط سفارش  می گردد روز عمل ماشین سوار نشوند و به منظور برگشتن به خانه همراهی با خود بیاورند و یا وسیله نقلیه دیگری تدارک ببینند.

چند ساعت بعد از پایان یافتن عمل جراحی FUT بیماران در پشت سر احساس درد می نمایند که مربوط به برش جراحی است. این سردرد موقت بوده ظرف یکی دو روز درست می شود. برای آرام کردن درد می توان از مسکن های عادی مثل استامینوفن ساده یا کدیین دار و یا از بروفن یا بقیه داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی کمک گرفت. نکته پراهمیت آن است که کاشت مو سبب سردرد همیشگی نمی شود. افرادی که با شیوه غیر جراحی FUE) FIT) عمل می شوند پس از عمل دردی احساس نمی کنند و احتیاجی به آرام بخش هم نخواهند داشت.

لازم است بیماران آنتی بیوتیک تجویز شده را به طور کامل استفاده نمایند اما احتیاجی نیست که دوره درمانی را تکرار نمایند.

در پایان عمل جراحی سر بیمار پانسمان می گردد. پانسمان از موهای کاشته شده حفاظت کرده و حس امنی به بیمار می دهد. حفاظت از پانسمان به ویژه در هنگام شب و خوابیدن خیلی پراهمیت می باشد. کشیده شدن پانسمان روی پوست سر سبب خارج شدن موها از ناحیه کاشت می گردد. البته در روز هم احتمال دارد این موضوع پیش بیاید به عنوان مثال احتمال دارد سر بیمار هنگام سوار شدن به خودرو به در ماشین برخورد کند و تعدادی از موها چیده شود.

چند شب نخست باید بیماران به طور ۴۵ درجه (نیمه نشسته) در رختخواب استراحت کنند. در این وضعیت فشار وریدی و لنفاتیک در سر و گردن کمتر می شود و از تورم پیشانی پیشگیری به عمل می آید. برای این منظور لازم است از یک بالش دور گردنی نرم کمک بگیرند. استراحت کردن به پهلوها نیز عیبی ندارد. کسانی که عادت دارند روی شکم استراحت کنند بیشتر گرفتار تورم پیشانی می گردند.

روز بعد از عمل پانسمان در کلینیک برداشته می شود و موها با شامپو کاملا شستشو داده می شود و مجددا پانسمان می گردد. بعد با آموزش هایی که به بیمار یاد داده می شود شامپو کردن موها در خانه انجام خواهد شد. با آموزش خلاصه ای اشخاص قادرند به تنهایی پانسمان شان را در خانه تعویض نمایند. سفارش می گردد بیماران در هفته اول یک روز کامل پانسمان را در سرشان نگهدارند و روزانه پانسمان را تعویض کنند.

هر بار که پانسمان تعویض می گردد بایست سر را با شامپو شستشو بدهید. شستن سر نه تنها سبب عفونی شدن سر نمی گردد بلکه از عفونت و جمع شدن شوره و چربی سر پیشگیری می نماید. بیماران قادرند سر را با شامپوی عادی یا شامپوی بچه شستشو دهند. لزومی نمی باشد از شامپوی ویژه ای یا بتادین کمک بگیرند. بایست همه سر که دربردارنده زخم پشت سر و ناحیه های کاشته شده است به آرامی با دست شستشو داده شود. آب ولرم با فشار کم با استفاده از دوش دستی یا کاسه روی سر ریخته شده و نوک انگشتان در یک سمت روی پوست سر کشیده شود. تلاش نکنید لکه های خون خشکیده و چسبیده به پوست سر را با ناخن و یا با فشار زیاد بکنید. این کار به موهای کاشته شده اسیب وارد می کند. اطمکینان داشته باشید با ممارست در  شستشو در روزهای اتی پوست سر ظرف یک هفته تا ده روز کاملا تمیز شده و فقط کمی قرمزی و التهاب به جا می ماند. همیچنین ایستادن زیر دوش عادی پرفشار تا دو هفته مضر است به این دلیل که موهای کاشته شده ضعیف هستند و احتمال دارد با فشار آب از محلشان کنده شوند. به منظور خشک کردن موهای سر از حوله نرم با احتیاط کمک بگیرید. استفاده از سشوار داغ برای موها ممنوع می باشد و نبایست به کار ببرید. مناسب تر می باشد پیش از پانسمان مجدد پماد آنتی بیوتیکی نظیر جنتامایسین روی زخم ها ی FIT بمالید. خارج از منزل می توان پانسمان را با کلاه مناسبی پوشش داد. کلاه بایستی قابل شستشو، نرم و تا حد ممکن بزرگ باشد به صورتی که با موهای کاشته شده برخوردی نکند. کلاه را بایستی هر روز بشورید.

بیماران دقت نمایند به کارگیری از کلاه گیس هم بعد از دو هفته عیبی ندارد اما نبایست از نوع چسب دار باشد و پیش از مصرف بایست حتما به وسیله پزشک بررسی و تایید گردد.. به خاطر احتمال عفونت مناسب تر می باشد در نخست تنها ۱۲ ساعت در روز کلاه گیس بگذارید.

احتمال دارد دو سه روز بعد از عمل پیشانی تورم نماید. معمولا ورم پیشانی سه چهار روز طول می کشد. گاهی اوقات این تورم با کبودی مختصری همراه است. البته جای نگرانی نیست. ورم بعد از کاشت مو کاملا طبیعی بوده و هیچ خطری برای موهای کاشته شده و یا سلامتی شخص ندارد. در برخی از بیماران که ناچارند زودتر سر کار خود حاضر شوند می توان با تجویز کورتون به شکل قرص پردنیزولون یا تزریق آمپول دگزامتازون جلوی تورم را تاحدود زیادی گرفت. به طور کلی برای این که بیماران دچار ورم شدید نشوند توصیه می شود از روز اول هدبند سفتی دور سر ببندند و فقط در روز اول، سه بار و هر نوبت پانزده دقیقه کیسه یخ روی پیشانی بگذارند( مراقب باشند که یخ روی موها گذاشته نشود ).

بعد از کاشت مو یکی دو روز استراحت در خانه مناسب است. البته استراحت کامل در رختخواب لازم نیست. پس از آن می توانند در صورت تمایل پیاده روی را آغاز کنند. بعد از یک هفته دویدن نیز اشکالی ندارد. فعالیت بدنی شدید نظیر شنا، بدن سازی، فوتبال یا والیبال تا یک ماه ممنوع است. بیماران تلاش نمایند در چند هفته نخست پس از FUT از خم کردن ناگهانی و شدید گردن که سبب کشیدگی پوست سر می شود خودداری کنند تا خط بخیه پهن نشود. افرادی که با شیوه  غیر جراحی FUE) FIT) کاشت مو کرده اند محدودیت در خم کردن گردن ندارند و می توانند بعد از ۲ هفته فعالیت های ورزشی خود را از سر بگیرند.

افرادی که ریزش مو داشتند و قبل از کاشت از قطره ماینوکسیدیل استفاده می کردند می توانند دو هفته بعد از عمل زمانی که زخم ها کاملا بهبود یافته اند مصرف دارو را از سر بگیرند. حتی ممکن است استعمال ماینوکسیدیل از ریختن موها در فاز استراحت جلوگیری کند و رویش مجدد موها زودتر آغاز شود. ماینوکسیدیل به ترمیم زخم ها کمک می کند.

توصیه می شود افراد سیگاری حداقل تا دو هفته از استعمال سیگار و قلیان خودداری کنند. نیکوتین باعث می شود خون یا اکسیژن لازم به ریشه موهای کاشته شده نرسد.

بهترین زمان برای کوتاه کردن موهای سر یا رنگ کردن آنها حداقل دو هفته بعد از کاشت مو است.

اگر کاشت مو با شیوه FUT و یا ترکیبی انجام شده باشد پشت سر بخیه می خورد. بخیه ها جذبی نیست و بعد از دو هفته کشیده می شود. کشیدن بخیه ها درد ندارد.

موهای کاشته شده بلافاصله پس از کاشت آغاز به رشد می نمایند و ظرف یک هفته چند میلیمتر دراز می گردند اما پس از ده روز تا ۲ هفته وارد مرحله استراحت شده و آغاز به ریختن می نمایند. این پدیده کاملا طبیعی بوده و اصطلاحا مرحله تلوژن نامیده می شود. در این مرحله بیمارها نگران می گردند و فکر می نمایند موها با ریشه می ریزد. این موضوع درست نبوده و برجستگی انتهای ساقه مو ریشه مو نیست. ریشه موها در درون پوست سر باقی مانده و فقط ساقه ها می ریزد. قابل توجه است که در برخی از بیمارها موها اصلا وارد مرحله استراحت نمی گردند یا بخشی از موها می ریزد و بخشی باقی می ماند. این فرق ها مربوط به واکنش بدن اشخاص می باشد اما نکته پراهمیت آن است که رویش مجدد موها حتمی است و غالبا موها پس از ۲-۳ ماه آغاز به رشد می کنند. البته رشد مجدد موها زمانی زودتر و زمانی دیرتر رخ می دهد. به عنوان مثال در برخی از بیمارها ۱ ماه و در بعضی ها ۶ ماه طول می کشد تا موها از زیر پوست جوانه بزند. غالبا در مرحله رویش موها چند جوش کوچک در پوست سر پدید می آید که علامت رشد مجدد موها در زیر پوست است و عفونت نیست.

نتیجه نهایی عمل پس از ۹ ماه تا یک سال معین می شود. البته زمانی رویش موهای تازه تا یک و نیم سال ادامه پیدا می کند. در این موقع ضخامت، رنگ و سرعت رشد موها کاملا طبیعی است. موها ی کاشته شده همیشگی و قابل رشد می باشند. به طور طبیعی روزانه ۶۰ تا ۱۰۰ تار مو می ریزد. این موضوع مربوط به چرخه رشد موها بوده و جایگزین می شود.

 

کاشت مو طبیعی بدون جراحی

در کاشت مو با شیوه غیر جراحی، واحدهای فاماکاما (حاوی ۱-۴ تار مو) به وسیله ظرفی بنام پانچ یکی یکی از پشت سر خارج می شود و در ناحیه طاسی کاشته می شود، درنتیجه نیازی به جراحی پشت سر نیست. در این شیوه خط بخیه در پشت سر نیست بلکه در ناحیه برداشت هریک از فاماکول ها نقطه سفید کوچکی در پوست باقی می ماند که قابل مشاهده نیست. به همین جهت اشخاصی که موهای خود را خیلی کوتاه نگه می دارند خیلی مناسب کاشت مو با این شیوه می باشند. این شیوه در سال ۲۰۰۲ در کشور آمریکا متداول شد.

برتری های کاشت مو با روش غیر جراحی FUE) FIT) چیست؟

  • پوست سر برش داده نمی شود به همین جهت شخص پس از عمل درد نخواهد داشت.
  • به این علت که پوست بخیه نمی خورد احتیاجی به مراجعه مجدد فرد برای کشیدن بخیه نیست.
  • خط بخیه در پشت سر باقی نمی ماند بلکه نقطه های سفید میان موها مخفی می شود و شخص قادر است موهای سر را خیلی کوتاه نگه دارد. البته اگر موها تراشیده شود این نقطه ها مشاهده می شود.
  • به این علت که پشت سر بخیه نمی خورد شخص قادر است پس از ۲ هفته فعالیت ورزشی سنگین از قبیل شنا یا بدن سازی را از سر بگیرد.

روش های کاشت مو

مناسب ترین و کاربردی ترین روش های کاشت مو را که هم اکنون در همه جای جهان اجرا می شود را می توان به صورت فهرست وار اینگونه بیان کرد.

انواع روش های کاشت مو

۱- کاشت مو به شیوه پانچ : به خاطر قدیمی بودن دیگر اجرا نمی گردد.
۲- کاشت مو به شیوه اف یو تی (FUT) : در اصطلاح عامیانه روش جراحی هم خوانده می شود.
۳- کاشت مو به شیوه اف آی تی (FIT) یا FUE : در اصطلاح عامیانه روش بدون جراحی خوانده می شود.
۴- کاشت مو به شیوه سیف (Safe) : همان روش FIT است که در ادامه راجع به آن شرح می دهیم.
۵- روش ترکیبی کاشت مو : آمیزه ای از شیوه های FUT و FIT است.
۶- کاشت مو با بهره گیری از تکثیر فولیکول ها در آزمایشگاه : این شیوه در مرحله تحقیقاتی اشت.

 

عکس قبل و بعد از عمل کاشت مو و پیوند مو

 

روش های کاشت موی پانچ

موها به صورت گروهی برداشته می شود و در ناحیه مورد نیاز با کمک پدید آوردن سوراخ هایی در پوست سر، کاشته می گردد. در حال حاضر این روش به خاطر به وجود آوردن نمای مصنوعی (معروف به نمای عروسکی) چندان مورد کاربرد نیست.

روش های کاشت موی Follicular Unit Extraction) FUE)

 

روش کاشت مو fue

برداشت مو با یک نوار کوچک از ناحیه پشت سر که غالبا با بی حسی موضعی همراه است دارای ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ گرافت که دارای ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تار مو است و بعد ناحیه عمل به ظرافت بازسازی شده و چون خط برداشت در مسیر روییدن موها است غالبا ناحیه بازسازی شده سر به چشم نمی آید. بعد به وسیله تیم جراحی زیر میکروسکوپ گرافت های فولیکول های مو به صورت واحد های یک، دو و یا سه تایی جدا و آماده برای کاشت می گردد. در این شیوه غالبا احتیاجی به  تراشیدن همه موهای سر شخص نیست و تنها قسمتی از سر که برای برداشت و کاشت لازم می باشد کفایت می کند و بعد فولیکول های آماده شده تک تک و خیلی منظم براساس طرح از پیش معین شده کاشته می شود. از سایر خصوصیات این شیوه سرعت عمل کاشت و پیوند زدن موها در مدت زمان سه تا پنج ساعت است.

امروزه FUT با اطمینان ترین و قطعی ترین روش کاشت مو در دنیا است که تا ۹۷ % کسانی که از این شیوه استفاده کرده اند با آن به نتیجه دلخواه شان دست یافته اند.

کاشت مو به روش های جراحی FUT

نخست راجع به شیوه جراحی یا همان FUT کمی شرح می دهیم
این شیوه به این خاطر که در اتاق عمل و با بیهوشی و خونریزی توام می باشد به نام روش جراحی شناخته شده است.

شیوه Follicular Unit Transplant یا FUT به معنایی پیوند دادن واحد های فولیکولی است که یکی از شیوه های کاشت مو می باشد. در این شیوه نخست برشی نواری از پوست پشت سر به عرض ۲۲ سانتی متر برداشته و بعد با قطعه قطعه نمودن این برش از پوست فولیکول های مو جدا گشته و در ناحیه پذیرنده یا همان ناحیه طاسی کاشت می گردد. در این شیوه از بی حسی موضعی بهره می گیرند و یک خط بخیه تا پایان عمر در پشت سر بیمار به جا می ماند.

 

کاشت مو قبل و بعد از جراحی کاشت مو

مراحل کاشت مو به روش FUT

  1. برداشت نواری از مو‎ها از بخش دهنده در پشت سر
  2. برش نوار
  3. برش دادن گرافت ها
  4. گذاشتن گرافت‎ها در ناحیه پذیرنده

کاشت مو به روش غیر جراحی

در این شیوه احتیاجی به برداشت نوار از پشت سر نمی باشد. بلکه با به کارگیری از یک پانچ باریک و فرو نمودن آن در پوست سر، فولیکول های مو را بیرون می آورند. عمل برداشت مو غالبا از پشت سر و منطقه پشت گوش ها اجرا می گردد.  و در آخر (دقیقاً مثل شیوه پیشین) شکاف های ظریفی (۱ میلیمتری) در ناحیه برش داده  پوست سر پدید می آید و گرافت ها کاشت می گردد. این شکاف ها بعد از چندین ماه به صورت کامل از بین می رود به طوری که نمی توان آنها را تشخیص داد. (حتی در برخی از موردها اصلا قابل مشاهده توسط چشم هم نیست.)

مراحل کاشت مو به روش FIT

  1. برداشت مو به وسیله سوزن های خیلی ظریف از ناحیه بانک موی فرد
  2. کاشت مو در ناحیه پذیرنده یا همان ناحیه طاسی
  3. پانسمان خیلی رویه ای و سطحی و یک روزه جبرای افزایش کیفیت کاشت مو

کاشت مو به روش غیر جراحی BHT (کاشت مو از بدن)

 

کاشت مو به روش غیر جراحی

 

در کسانی که بانک موی خیلی کمی دارند یا بانک موی آن ها به منظور کاشت کامل ناحیه طاسی جواب نمی دهد از این شیوه Safe یا سیفر:

این شیوه در حقیقت همان شیوه Safer بهره می گیرند. به کارگیری از موتور برای برداشت مو، سرعت عمل جراحی را بالا می برد. ولی خیلیل از مرکزها و کلینیک های کاشت مو مدعی هستند که به کارگیری از موتور برقی به منظور برداشت مو، به فولیکول ها (به خصوص در باره موهای ظریف) صدمه جدی ای وارد می کند و ترجیح می دهند با کمک پانچ های ظریف دستی، به آهستگی و با فوکوس و توجه زیادی شروع به برداشتن موها کنند. باید بگوییم که موتور پانچ برقی با کاشتن مو به وسیله ربات فرق دارد. (کاشت مو با ربات در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی و پژوهشی می باشد)

روش ترکیبی کاشت مو

این شیوه ترکیبی از شیوه های FUT و FIT می باشد. به این شکل که در روز نخست عمل، با کمک شیوه  FUT نواری از پشت سر شخص برداشته می شود و بعد از جدا نمودن فولیکول ها آن را در بخش خط سر Hairline و جلوی سر می کارند. بعد در روزهای آتی با کمک شیوه FIT از ناحیه های فوقانی و تحتانی خط برش FUT شروع به برداشت موها می کنند و آن ها را در مابین سر و یا در میان موهایی که قبلا کاشته اند دوباره می کارند. برتری های این شیوه یکی عرض کمتر نوار برداشت شده FUT و دومی سرعت زیاد عمل است.

روش کاشت مو با استفاده از تکثیر فولیکول ها در آزمایشگاه:

در این شیوه ، تعداد کمی از فولیکول های شخص جدا می شود و بعد به شمار موهایی که نیاز است در آزمایشگاه تکثیر داده می شود و آخر سر فولیکول های تکثیر گشته مثل شیوه های FIT و FUT و ترکیبی، در سر به کاشت می رسد. برتری این شیوه در استفاده از آن در مواقعی است که شخص دارای بانک موی ضعیفی است و یا اصلا مویی ندارد ولی با کمال تاسف این شیوه هم هنوز در مرحله پژوهشی است و تاکنون یکبار امتحان شده که آن هم جواب نداده است.

 

هزینه کاشت مو طبیعی

به دلیل اینکه هزینه کاشت مو که یک عمل زیبایی است. با کمال تاسف بیمه ها مخارج آن را پوشش نمی دهند. قیمت کاشت مو و هزینه تقریبی آن عمل با توجه به رزومه کاری و تجربه پزشک متخصص، فرق دارد. هزینه ای که از بیمار گرفته می شود دربردارنده دستمزد پزشک، هزینه اتاق عمل و هزینه داروها و لوازم مصرفی است.

به طور کلی می شود گفت که هزینه کاشت مو با توجه به روش عمل، تعداد جلسه ها و تعداد گرافت ها متغیر است.

اطمینان داشته باشید کسی که برای کاشت مو زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو قرار می گیرد حداکثر کیفیت با هزینه معقول و منطقی در انتظار اوست. هزینه عمل کاشت موی طبیعی در قبال آنچه فرد بدست می آورد (زیبایی، جوانی، اعتماد به نفس و پیشرفت در کار و زندگی) واقعا کم است.

هزینه تقریبی کاشت مو

با توجه به این که تعداد متخصصان پوست و مو که در عرصه کاشت مو فعال می باشند خیلی محدود است، اشخاص غیر متخصص و سود جو وارد این زمینه شده اند و نظارت کافی بر روی آنان نیست. پس مردم خودشان بایست هوشیار باشند و حتما قبل از کاشت مو نکته های زیر را مطالعه کرده و مسائل مطرح شده را جدی بگیرند تا بعدا گرفتار مشکل نشوند به این دلیل که اولا بانک موی هر فرد محدود بوده و در صورت تخریب قابل جایگزینی و قابل استفاده نیست، دوما نتیجه های ناقص و غیرنرمال قابل اصلاح نبوده و تا پایان عمر بیمار و خانواده شان را آزار خواهد داد. پس تنها هزینه را ملاک گزینش خود نگذارند.

 

روش های کاهش هزینه کاشت مو

 

درمان ریزش مو

 

۱- قبل از ورود به هر مرکزی ( مطب، کلینیک یا بیمارستان) به تابلوی پزشک بر روی نمای ساختمان دقت کنید. خبره ترین پزشکان برایکاشت مو متخصصان پوست و مو با رزومه چندین ساله در عرصه کاشت مو می باشند. متخصصان پوست و مو در طول ۴ سال دوره تخصص (در بیمارستان های پوست دانشزمانی ) شناخت کامل از بافت پوست سر و فاماکول های مو پیدا می نمایند. صبر و حوصله و دقت زیاد در انجام کارهای ظریف مانند عمل کاشت مو ویژگی شخصیتی منحصر به فرد متخصصان پوست و مو است. اشخاصی که ادعا می نمایند متخصص کاشت مو از اروپا یا کانادا می باشند در خوشبینانه ترین حالت فقط چند روز در یک کنگره خارجی طرز کار متخصصان پوست و مو بر روی بیمارها را مشاهده کرده اند و گواهینامه شرکت در ورک شاپ را گرفته اند و حالا بر سر مردم آزمون و خطا می نمایند تا کسب تجربه کنند. تخصصی به نام کاشت مو در ایران و دنیا نیست.

 

۲- در جلسه مشاوره به توضیحات پزشک خود در مورد روش عمل و نتیجه مورد نظر دقت کنید. نگرانی و دلشوره در باره کاری که قرار است چهره تان را متحول کند کاملا برای پزشکان قابل درک است، پس سعی کنید موارد نگران کننده خود را با پزشک خود درمیان بگذارید. چند نمونه عکس ببینید و در نهایت توکل به خدا کرده و به پزشک متخصص پوست اعتماد کنید.

۳- کاشت مو یک عمل بزرگ و طولانی است. بخش های تخصصی کاشت مو ( برداشتن نوار پوستی از پشت سر، طراحی خط رویش موی طبیعی ، تعیین تعداد مو های کاشته شده و میزان پرپشتی موها ، تعیین زاویه و جهت رویش موها ) به وسیله پزشک متخصص انجام می شود و در بخش های غیر تخصصی نیز از تکنسین های کارآزموده و مطمئن زیر نظر پزشک استفاده می شود.

۴- در طاسی های کوچک تراکم موهای کاشته شده در حد طبیعی است اما در طاسی های وسیع پرپشتی موها پس از کاشت مو ۲۵ تا ۵۰ درصد موهای طبیعی است که البته تجربه دکتر مکرمی نشان می دهد بیمارها از پرشدن کل سر با این میزان تراکم خیلی راضی و خوشحال می گردند به این دلیل که چهره اشخاص واقعا تغییر می کند.

۵- سفارش من به عنوان متخصص پوست و مو این است که متقاضیان کاشت مو به مراکزی مراجعه کنند که هر دو روش کاشت مو را انجام می دهند. به این ترتیب اگر در آزمون ااماه معین شود که بیمار کاندید مناسبی برای FIT است ادامه دادن عمل اشکالی ندارد اما اگرمعین شود بیمار کاندید مناسبی برای FITT نیست ادامه دادن عمل تنها فاماکول های ارزشمند را تخریب می کند. در این موارد می توان از روش جراحی FUT یا ترکیبی از دو روش استفاده کرد .

۶- در روش غیر جراحی FIT برای برداشت مو ها از پشت سر از پانچ دستی، دستگاه میکرو موتور یا دستگاه نیمه اتوماتیک سیفر (SAFER) استفاده می شود. تجربه دکتر مکرمی نشان می دهد که کیفیت FIT با پانچ دستی خیلی بهتر از FIT با دستگاه های موجود است. توجه داشته باشید استفاده از دستگاه سرعت عمل را بالا می برد اما به ریشه موها آسیب می زند و کیفیت عمل را پایین می آورد.

۷- برای اینکه چهره فرد پس از کاشت مو غیرنرمال نشود و یا اخم آلود به نظر نرسد لازم است خط رویش مو از میزان معینی پایین تر آورده نشود. با توجه به اهمیت خط مو در زیبایی چهره دکتر مکرمی دقت ویژه ای در طراحی خط مو می کند. بیمارها در این مورد از تجربه پزشک استفاده کنند و هم فکری کنند و اصرار به پایین آوردن زیاده از حد خط رویش مو نداشته باشند. نکته پراهمیت دیگر کاشت مو در ناحیه شقیقه هاست. تجربه دکتر مکرمی نشان می دهد که کاشت مو در ناحیه شقیقه ها نمای غیرنرمال یا عروسکی ایجاد می کند و همه متوجه کاشته شدن موها می گردند. این موضوع به خاطر زاویه یا خواب موها در این ناحیه است.

۸- نتیجه عمل کاشت مو در اشخاص مختلف یکسان نیست. نکته کلیدی میزان بانک موی اشخاص است. به عنوان مثال در روش FUT اشخاصی که انعطاف پذیری پوست شان زیاد است می توان نواری به عرض ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر از پشت سر برداشت درحالی که اگر پوست سرسفت باشد عرض نوار حداکثر ۱۱ سانتی متر خواهد بود.

 

کاشت موی طبیعی و عکس قبل و بعد از عمل کاشت مو

 

۹- کاشت مو محدودیت سنی نداشته و در سن بالا و با موهای سفید نیز قابل انجام است. اشخاص ۳۰ تا۵۰ ساله بهترین کاندید کاشت مو می باشند اما اشخاص مسن سالم هم کاندید مناسبی برای کاشت مو می باشند به این دلیل که موهای سفید کاشته شده خیلی طبیعی دیده شده و کسی متوجه کاشت موی اشخاص مسن نمی شود. ضمنا این گروه می توانند موهای کاشته شده را نیز مانند موهای طبیعی رنگ کنند.

۱۰- کاشت مو مختص آقایان نیست و برای خانم ها نیز انجام می شود به عنوان مثال خانم هایی که موهای خود را سفت می بندند و گرفتار طاسی سر می گردند یا خانم هایی که به طور مادرزادی پیشانی خیلی بلندی دارند می توانند با کاشت مو این مشکل را برطرف کنند .

۱۱- تجربه دکتر مکرمی نشان می دهد که در ۲ جلسه کاشت مو طی ۲ روز متوالی (روش ترکیبی FUT+FIT) جمعا ۳۰۰۰-۳۵۰۰ گرافت (۷۰۰۰-۹۰۰۰ تار مو) کاشته می شود. علت فرق تعداد گرفت ها در اشخاص مختلف میزان انعطاف پذیری پوست پشت سر و تراکم موهای آن ناحیه است. البته کاشت ۳۵۰۰-۴۰۰۰ گرافت در اشخاص خاص و استثنایی که بانک موی عالی دارند انجام پذیر است. توجه فرمایید در مواردی که بانک موی پشت سر کافی باشد می توان ۹ ماه بعد با تکرار عمل تعداد گرافت ها را به ۴-۵ هزار (۱۰۰۰۰-۱۲۰۰۰ تار مو ) افزایش داد. گفتنی است کاشت ۱۵۰۰۰یا۱۶۰۰۰ تار مو هرگز واقعیت نداشته و صرفا تبلیغات تجاری گمراه کننده ، دروغ و فریب کاری است.

۱۲- کاشت موی طبیعی عمل بزرگ و طولانی است. لازم است هزار نکته باریک تر از مو به وسیله پزشک متخصص دلسوز و دستیاران کارآزموده و متعد مراعات شود تا نتیجه کار زیبا و طبیعی باشد. با کمال افتخار نوید خوش به بیمارها عزیز داده می شود که میزان موفقیت کاشت موی طبیعی در کلینیک دکتر مکرمی خیلی بالاست (۹۵ تا ۱۰۰۰درصد) و برای خدمات انجام شده ضمانت نامه کتبی ارائه می شود.

۱۳- با توجه به این که نتیجه نهایی کاشت مو پس از یک بازه زمانی نسبتا طولانی (غالبا ۹ ماه تا ۱ سال ) معین می شود، قطعا اشخاص در این دوره به حمایت روحی روانی پزشک خود نیاز دارند و بهتر است چند بار پس از عمل ویزیت شوند (غالبا ۳ ماه و ۹ ماه پس از عمل). البته ویزیت های پس از عمل برای چک آپ و کنترل انجام می شود و رایگان است. پیگیری منظم بیمارها تا حصول نتیجه مطلوب بهترین گارانتی برای خدمات پزشکی ارائه شده در یک مرکز شناخته شده و معتبر است. تشکیل پرونده پزشکی دربردارنده درج تاریخ عمل، معینات فرد، هزینه پرداخت شده، عکس های ناحیه های طاس و ثبت تعداد گرفت های کاشته شده نیز خیلی دلگرم کننده و لازم و ضروری است.

۱۴- Platelet Rich Plasma ) PRP ) پلاسمایی است که از خون خود فرد تهیه می شود اما غلظت پلاکت های آن ۴-۸ برابر بیشتر از خون است. به عنوان مثال اگر غلظت پلاکت های فردی ۲۰۰٫۰۰۰ عدد در هر میکراماتر باشد غلظت پلاکت ها در PRP آن فرد ۱۰۰۰٫۰۰۰۰ در هر میکراماتر خواهد بود. تجربه دکتر مکرمی و نتیجه های مقالات علمی صاحب نظران در عرصه بین المللی نشان می دهد که PRP در پیشگیری از ریزش مو یا تقویت موهای کاشته شده تاثیری ندارد.

۱۵- به ندرت از ناحیه های پرموی بدن مانند جلوی سینه یا ریش یا کمر یا ساق پا با تکنیک FIT مو برداشته و در ناحیه طاسی سر کاشته می شود. به این علت که خصوصیات موهای بدن از قبیل ضخامت مو ها و میزان رشد آنها فرقدار از موهای سر است، نتیجه های این پیوند از نظر زیبائی چندان رضایت بخش نیست و اغلب متخصصان پوست و مو تمایلی به انجام آن ندارند.

۱۶- تحقیقات بر روی سلول های بنیادی Stem cells و سلول درمانی یا کشت مو همچنان ادامه دارد اما هنوز به نتیجه عملی در انسان نرسیده است. این امید هست که در آینده با شناسایی ژن های مسول طاسی قبل ازسن بلوغ و حذف یا اصلاح آنها با ژن درمانی مشکل طاسی به طور کامل برطرف شود . در این صورت اصلا نیازی به کاشت مو نخواهد بود.

 

کاشت مو طبیعی در مردان

بهترین سن کاشت موی طبیعی سر در مردان که گرفتار ریزش موی کامل شده اند، سی سالگی است. کاشت مو در اشخاصی سفارش می شود که بدن آن ها به درمان های دارویی مقاومت دارد و در مصرف دارو پاسخ خوبی نشان نمی دهند.

هنگامی که درمان های پزشکی در شخصی جواب نداد بایست شخص شروع به کاشت موی سر کند. برای کاشت مو در مردان، از موهای پشت سر اشخاص برای کاشت مو بهره می گیرند. موهایی که از پشت سر اشخاص به ناحیه هایی که ریزش مو کامل شده انتقال داده می شود، دیگر گرفتار ریزش نمی گردد.

دارو درمانی در زنان برای پیشگیری از ریزش مو و همینطور رویش مجدد مو بیشتر از مردان اثربخش است پس کاشت موهای سر به خانم ها سفارش نمی شود. الگوی رشد مو در زنان و مردان با یکدیگر فرق دارد به همین خاطر ریزش موی سر آن ها هم با هم فرق خواهد داشت. موی سر مردان بیشتر از ناحیه وسط سر گرفتار ریزش می گردد اما در زنان ریزش مو در بخش های گوناگون سر رخ می دهد.

البته کاشت مو در زنانی که به حالت استثنایی از ناحیه وسط سر گرفتار ریزش می گردند، امکان پذیر است. شانس دارو درمانی در زنانی که گرفتار کچلی شده اند، بیشتر از مردان است. تا هنگامی که دلیل اصلی ریزش مو در زنان با اطمینان معین نشود، نبایست هیچ کار درمانی برای شخص انجام داد هر چند که ریزش موی ژنتیکی با الگوی زنانه متداول ترین دلیل ریزش مو در زنان است اما دلایل دیگری هم باعث انواع ریزش مو در زنان می شود. علت ریزش مو در زنان ارثی است که طاسی با الگوی زنانه FPHL خوانده می شود.

کاشت مو خانم ها

ریزش مو در خانم ها نیز همانند آقایان رخ می دهد و روز به روز بر تعداد زنانی که دنبال پیدا کردن شیوه های درمان دارویی و یا جراحی مناسب برای خویش می باشند اضافه می گردد. از هنگامی که خانم ها میلی به جدی گرفتن ریزش مو ی خود ندارند و یا آن را مسئله ای غیرقابل اجتناب ناشی از بالا رفتن سن می دانستند سال های زیادی سپری شده است.

در حال حاضر کاشت مو به عنوان یکی از شیوه های درمانی ریزش مو در خانم ها بویژه در اشخاصی که ریزش موی آنها پایه ژنتیکی و ارثی دارد شناخته شده است. به این نوع از ریزش مو “ریزش مو با الگوی زنانه” می گویند که نظیر “ریزش مو با الگوی مردانه” ژنتیکی است و جنبه خانوادگی دارد. این مدل از ریزش مو متداول ترین صورت ریزش موی دائم شناخته شده در خانم ها است .

تا هنگامی که دلیل عمده و نحوه تداوم ریزش مو در یک خانم -از نظر همیشگی و یا موقتی بودن ریزش موها – با اطمینان تشخیص داده نشود نمی بایستی هیچگونه شروع درمانی انجام گردد. با اینکه ریزش موی ژنتیکی با الگوی زنانه رایج ترین علت ریزش موی همیشگی در خانم ها شناخته شده اما علل گوناگون دیگری نیز باعث انواع ریزش موی دائم ویا موقتی در خانم ها می گردند که بایستی پیش از انجام کاشت موی طبیعی رو گردند.

از کاشت موی طبیعی در درمان ریزش موی موقت استفاده نمی گردد. به عبارت دیگر استفاده از کاشت موی طبیعی و یا سایر شیوه های جراحی به هیج وجه نبایستی در درمان ریزش موی موقتی به کار گرفته شوند.

کاشت موی طبیعی ممکن است به عنوان شیوه درمانی گزینشی برای درمان ریزش موی همیشگی ناشی از مواردی نظیر آسیب های فیزیکی وارده به پوست سر به کار رود گرچه ریزش مو با الگوی زنانه رایج ترین مورد استفاده از کاشت موی طبیعی است .تاهنگامی که بیمار بطور کامل علل اساسی درمان را درک نکرده است نبایستی هیچ گونه شروع درمانی برای وی انجام گردد.

پس از اینکه معین شد که علت نازکی مو های یک خانم ریزش مو با الگوی زنانه است و دلیل دیگری ندارد کاشت مو بایستی به عنوان یک درمان در نظر گرفته شود.

چه هنگامی یک خانم گزینش خوبی برای کاست مو است؟ شرایط لازم در این باره میان خانم ها و آقایان خیلی مشابه است و فقط در برخی موردها در خانم ها بایستی دقت زیادی به عمل آید. مناسب ترین شیوه رسیدن به جواب پرسش انجام یک بحث باز و رودرو بین خانم و پزشک متخصص کاشت مو است.

کاشت مو نبایستی با اغواگری به عنوان درمان ریزش مو به بیمار خانم تحمیل گردد بلکه وی بایستی خود با فهم کامل دلایل سفارش پزشک این کار را گزینش نماید . از سوی دیگر بیمار نیز نبایستی در شرایطی که پزشک انجام کاشت مو را به وی سفارش نمی نماید به او برای انجام عمل فشار وارد آورد. تصمیم به انجام کاشت موی طبیعی تنها بر پایه قضاوت وتشخیص حرفه ای پزشک پس از معاینه کامل بیمار ونیز برگزاری بحثی کامل وصادقانه ما بین بیمار و پزشک که در آن راجع به هزینه عمل، زمان عمل ، جزئیات عمل، اثرات جانبی و عوارض احتمالی ونیز نتیجه های مورد انتظار گفتگو می شود صورت می پذیرد.

الگوی ریزش موی ارثی در خانم ها فرقدار از الگوی مردانه می باشند. ریزش موی ژنتیکی در خانم ها به صورت منتشر تر از مردان وبه شکل نازکی موها خود را نشان می دهد در حالیکه در آقایان ریزش کامل موها ( طاسی) بیشتر دیده می شود. میزان وسرعت ریزش مو در تعیین اینکه یک خانم کاندید مناسبی برای کاشت مو است یا خیر از اهمیت به سزایی برخوردار می باشند.

 

کاشت ریش و سبیل طبیعی

کاشت ریش و سبیل عملی است که با آن در نواحی از صورت که موی کمی دارد و یا اصلا نیست می توان کاشت مو رو انجام داد. این عمل بیشتر بر روی ناحیه های بالای لب و روی چانه اجرا می گردد که می تواند در سایر ناحیه های صورت نیز انجام گردد. از عمل کاشت ریش و سبیل می توان به منظور پوششی برای جای زخم های آکنه و سایر جوش ها بهره گرفت.

کاشت ریش قبل و بعد از عمل
نظیر کاشت مو روی سر و کاشت ابرو، مو های کاشته شده بر روی ریش و سبیل نیز از پشت و اطراف سر برداشته می شوند. این عمل می تواند زیبایی صورت شما را بیشتر کند و باید توجه کنید که موها بایست از یک ناحیه برداشته شوند تا رنگ یکسانی داشته باشند. به همین دلیل زمانی از پشت و زمانی از سایر نواحی موها برداشته می شوند.
بعد از انجام کاشت ریش و سبیل، این موها همیشگی بوده و نظیر سایر مو های صورت به رشد خود ادامه می دهند و خصوصیاتشان همانند آنهاست. همچنین، موهای کاشته شده راه هم می توانید مثل موهای صورت بزنید و هر روز اصلاح کنید.
عمل کاشت ریش و سبیل نیز با بی حسی موضعی انجام می شود هیچ دردی برای بیمار در حین عمل ندارد و تقریبا یک ساعت طول می کشد. در ضمن جای زخم نیز نمی ماند. مراد از گذاشتن پیاز های مو به حالت هنری در درون ریش (و یا سایر مو های صورت)، زیاد کردن تراکم مو ها و یا تقویت آنها است.

 

عمل کاشت ریش و سبیل برای چه کسانی مناسب است

 

کاشت ریش مردانه

 

عمل کاشت ریش و سبیل در کسانی که میان ۲۰ تا ۲۲ سال دارند می تواند اجرا شود به این دلیل که در این سنین، سطح هورمون های شخص به اندازه پایه ای رسیده است. کاشت ریش و سبیل طبیعی برای آقایانی بهتر است که می خواهند ته ریش دو روزه ای را بر روی صورت شان داشته باشند اما به خاطر مو های نا مرتب صورت و یا نبود آن ها، این امکان برایشان میسر نیست.

کاشت سبیل

درمان قطعی به منظور برطرف کردن کم بودن مو در بالای لب، کاشت مو می باشد. پیاز های موی لازم برای کاشت سبیل، نظیر عمل کاشت موی سر، از پشت سر گرفته می شود به صورتی که نوار باریک پر مویی از پوست سر را تفکیک می کنند و بعد پیاز های موهای موجود را جداگانه تفکیک کرده و آنها را در ناحیه های کم مو پیوند می دهند.
مو های کاشته شده، خصوصیات سابق شان را دارند و این بار در محل مورد نظر که ریش یا سبیل است به رشد خود ادامه می دهند. برای این کار موهای سبیل بایست به طور مرتب اصلاح شوند. اگر پیاز موهای کاشته شده با فاصله خیلی اندکی از هم باشند، به خوبی تغذیه نمی کنند. به همین خاطر، تراکم موهای پیوندی بایست مراعات گردد. بعد از اجرای یک مرتبه کاشت و رشد مو های آن (بعد از ۴ تا ۶ ماه) می توان دو باره شروع به کاشت موی ریش و سبیل در ناحیه های کم مو کرد.
جوش ها، جای زخم های جراحی، رد سوختگی و هر نوع عاملی که باعث کم شدن مو های سبیل شده را می توان با استفاده از کاشت ریش و سبیل ترمیم نمود. کسانی که در صورت بی مو هستند می توانند با کاشت مو این مشکل را برطرف کنند. در عمل کاشت سبیل تنها می توان از روش FUE بهره گرفت به این دلیل که نتیجه های به دست آمده از شیوه FUTT راضی کننده نبوده است. پیاز مو ها توسط دستگاه های ۰.۶ تا ۰.۷۷ میلی متری و بدون منبع نیروی مکانیکی برداشت می گردند و بایست به صورت یکجا در ناحیه مربوطه بدون برش دادن پوست آن ها، پیوند زده شوند به این دلیل که احتمال دارد پیاز خراب شود.
با کمک تیغ های خیلی ظزیف می توان تا از پدید آمدن زخم در محل برداشت یا کاشت مو، پیشگیری نمود. محدودیت ها و تعداد موهای کاشته شده، به وسیله خود فرد معین می گردد.
در شخصی که بدون سبیل است، کاشت هزار پیاز در آن قسمت می تواند ظاهر بدون موی او را عوض کند، اما اگر به ریش و سبیل زیادتری احتیاج باشد، می توان شمار مرتبه های کاشت را بیشتر کرد. در موردهایی که پیوند سبیل با استفاده از شیوه FUE اجرا می گردد، چه پرموتر و چه کم موتر، ظاهر آن به اندازه ای نرمال می شود که پیرایشگر نیز قادر به تشخیص موهای کاشته شده نیست.
با استفاده از شیوه FUE ، مقدار لازم پیازهای مو را خارج می کنند و در ناحیه مدنظر با توجه به انحنای نرمال رشد موها می کارند.

کاشت ریش

کاشت ریش و سیبیل

 

در زمان عمل کاشت ریش طبیعی احتمال دارد پیاز مو های ریش که احتیاجی به آنها نمی باشد از محلشان بیرون بیاورند و آنها را در ناحیه هایی کم موتر بکارند. در این نمونه غالبا موهای روی گونه ها را برداشت می کنند و در ناحیه های کم مو پیوند می دهند. در صورت با دقت این کار که با دست یا با تیغه های ۰.۶ تا ۰.۷۷ میلی متری، انجام می شود هیچ ردی از آن به جا نمی ماند. با این کار، می توان پیاز ها را از ناحیه هایی نظیر بخش های زیرین ریش، سینه، بخش های زیرین گردن و حتی گونه ها برداشت و در ناحیه های کم مو پیوند زد. برداشت این پیاز ها از ناحیه های پرمو که بد هم دیده می شوند می تواند هم آن موهای زاید را از بین ببرد و هم موهای کم مو را پرموتر نماید.
ریش نظیر موی سر نیست و موهایی آن در اشخاص گوناگون رشد متفاوتی دارد. احتمال دارد شخصی ریش کم مو بخواهد که در این صورت غالبا احتیاجی به موی زیاد برای کاشت مو نمی باشد.
در موردهایی که بخشی از ریش مویی ندارد، می توان از ناحیه های پرموی پیرامونش، برای انجام کاشت مو بهره گرفت. اگر شخصی اصلا مویی نداشته باشد با توجه به خواسته او و براساس مواردی که وجود دارد می توان هزار تا سه هزار پیاز را کاشت.
اگر قرار است عمل کاشت فقط بر روی سبیل اجرا شود بهتر است چهارصد تا هشتصد پیاز مو برداشته شود. ناحسه های برداشت مو برای تقریبا ۱ تا ۲ هفته بعد از عمل، رنگ صورتی می گیرند که بعد از آن هیچ جای زخمی روی آن نمی ماند.
بعد از کاشت ریش و سبیل، تا یک شبانه رز پوست شخص قرمز می شود و حس می کند که خراش هایی بر روی صورتش وجود دارد که در همین زمان رشد اثرگذارتری هم رخ می دهد. درست شدن ظاهری بعد از آن تقریبا یک هفته به طول می انجامد و بعد از ۴ ماه، رشد مو ها آغاز می شود. مو های پیوند زده شده به ریش و سبیل بایست به طور مرتب کوتاه شوند به این دلیل که نظیر مو های اصلی شخص توانایی رش و بلند شدن را دارا هستند.

مزیت های کاشت ریش و سبیل

یکی از اصلی ترین مزیت های کاشت ریش و سبیل که مردان به آن مبادرت می نمایند جذابیت و زیبایی ظاهری است. هر شخصی می خواهد که ظاهر زیبا و جذاب‌ داشته باشد. پیوند یک ریش مناسب سبب پدید آمدن یک خط ریش مرتب و تمیز می گردد و با ظاهر جذاب و مردانه ، زیبایی چهره اش نیر بیشتر می شود. اجرای این عمل برتری های دیگری هم دار به عنوان مثال اگر در صورت شما جای سوختگی یا لکه‌هایی موجود باشد، می‌توان آنها را در زیر ریش مخفی نمود.

مو های کاشت ریش و سبیل

موهایی که برای کاشت به کار می رود، از پوست سر برداشته می شود که غالبانظیر مو های صورت رشد می نمایند و می توان آن ها را اصلاح نمود. در برخی موردها، شبیه ترین مو به مو های ریش یا سبیل را می توان در کنار سر و یا در پشت آن یافت. بعد از اجرای کاشت مو، این مو ها همیشگی می مانند. برای داشتن ظاهری نرمال، در هر کاشت یک و یا دو پیاز مو را پیوند می زنند که به مو های طبیعی خود شخص وابسته است. از سایر کارهایی که برای حفظ ظاهر نرمال مو ها صورت می پذیرد می توان به گذاشتن با دقت کاشت موها با انحنای درست، پیوند همه پیاز ها در برش های ظریف برای جلوگیری از ایجاد شدن جای زخم و همینطور پخش کردن مو های خاکستری در ناحیه های کاشته شده ، اشاره نمود. توجه نمایید که بعد از اجرای این عمل، موهای کاشته شده را نمی توان برای کاشت دوباره به کار برد و اگر شخص در آینده گرفتار طاسی مردانه شود، مو های کم تری توانایی کاشت دارند.

بهبود و ترمیم موهای کاشته شده در ریش و سبیل

 

 

کاشت سیبیل

 

عمل پیوند ریش و سبیل غالبا با توجه به انتخاب خود شخص، با بی حسی های موضعی و آرام بخش های خوراکی اجرا می گردد. این عمل که بین ۲ تا ۵ ساعت طول می کشد، بدون درد بوداست و شخص در دوره ی استراحت و بهبودیش هم دردی را احساس نمی کند. تا ۵ روز بعد از اجرای عمل پیوند ریش و سبیل ، پوسته هایی در پیرامون مو های کاشته شده ایجاد می شود و منطقه گیرنده بایست کاملا خشک نگهداری شود. در روز دوم بعد از کاشت ریش و سبیل ، شخص می تواند از خانه خارج شود و کارهای روزمره اش را از سر بگیرد. با این حال، برای ۳ تا ۴ روز نخست، ظاهر صورت نشانگر انجام عملی بر روی صورت است. نخ های بخیه ای که برای ناحیه های اهدا کننده به کار رفته حالت جذبی دارند و شخص احتیاجی به مراجعه مجدد به کلینیک یا پزشک برای بخیه کشی ندارد.
مو های پیوند شده تقریبا ۲ هفته ریرش دارند و مجددا بعد از تقریبا ۳ ماه، آغاز به رشد می نمایند که از این زمان به بعد رشد آن ها همیشگی است.

مو های کاشته شده چگونه رشد می کنند؟

مو های کاشته شده نظیر مو های اصلی رشد می کنند. خصوصیت و بافت آن ها نظیر مو های سر می باشد و بعد از رشد می توان آن ها را اصلاح نمود، از ته تراشید و یا بلند کرد. بعد از اجرای کاشت مو، مو های تازه همیشگی هستند و از مو های اصلی شخص قابل تشخیص نیستند.
برای مطمئن شدن از ظاهر نرمال موهای صورت، ضروری است که کاشت ها ها با انحنا و جهت درستی پیوند داده شوند. برای محافظت از پیاز های مو بعد از برداشت آن ها، حمل با دقت آن ها واجب می باشد.

هزینه و قیمت کاشت ریش و سیبیل

 

نرخ هزینه کاشت ریش و سبیل بسته به موقعیت و همینطور پزشک فرق دارد. هزینه کاشت ریش و سبیل با توجه به مدت زمان لازم برای عمل و همچنین منطقه و موی پیوند شده متغیر می باشد.

عوارض کاشت ریش و سبیل

کاشت ریش و سبیل با موی طبیعی عوارض خیلی اندکی دارد که اکثر آن ها عارضه های عمومی عمل کاشت مو هستند. زخم پدید آمده در ناحیه های برداشت مو غالبا در حد یک زخم ۲ میلی متری یا ظریفتر می ماند که می توان آن را به آسانی با مو های پیرامون پوشش داد. برخی از اشخاص می خواهند به جای برداشت مو به طور همزمان و ایجاد یک زخم نواری شکل، پیاز های مو به صورت جداگانه و با روش خارج کردن واحد های فولیکولی، از داخل پوست سر آن ها بیرون شوند.

 

کاشت مژه و ترمیم مژه

کاشت مژه

در کلینیک کاشت مژه و ترمیم باید نوجه داشت مژه کاری که مژه ها در صورت می کنند ایجاد تقارن است این تقارن به دیگران کمک می کند تا چهره شخص به زیبایی دیده شود، احتمال دارد شخص به خاطر نبود مژه در ظاهرش احساس خجالت زدگی کند. برای برطرف کردن این خجالت زدگی کاشت مژه پینهاد می شود. کاشت ابرو طبیعی با کمک جراحی و ترمیم مژه ها معمولا باعثت می شود که دوباره مژه ها رشد کنند. در بعضی از زنان مژه ها در اثر بیماری یا حالت های کندن وسواسی و صدمه زدن به آنها در هنگام برداشت مژه های مصنوعی از بین می رود و در بعضی دیگر از موقع تولد مژه ها حالتی کم پشت دارند و همیشه وقتی به قیافه شان نگاه می کنند آرزو دارند که ایکاش مژه هایشان پرپشت و زیاد بود.کاشت مژه طبیعی و دائمی برای این افراد مناسب ترین شیوه است. اما قبل از اینکه به مراحل کاشت مژه برسیم بهتر است به صورت فهرست وار دلایل ریزش مژه ها را بیان کنیم. مژه ها براثر عوامل زیر دچار ریزش می شوند:

آسیب دیدن بر اثر تصادف های رانندگی و زخمی شدن در اثر سوختگی های حاد و اتفاقاتی شبیه به اینها.
بر اثر مبتلا شدن به بیماری و مداواهای پزشکی که به عنوان درمان انجام می شود.
عوامل ارثی و نارسایی هایی مادرزادی
کنده شدن مژه ها بر اثر عادت های وسواسی به وسیله خود شخص
شیوه های درمانی سرطان از جمله پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی خارج نمودن تومور

دلایل کاشت مژه

کاشت مژه طبیعی نیز نظیر سایر عمل های جراحی کاشت مو علت های مختلفی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

آسیب ها و صدمات فیزیکی (صدمه دیدن صورت و زخمی شدن بر اثر اتفاقاتی نظیر تصادف های جاده ای، سانحه های صنعتی، ایجاد سوختگی بر اثر گرما و حرارات و موارد شیمیایی و تتوی پلک) با آلوپسی بر اثر کشش های مرتبط با مصرف مژهای مصنوعی که خیلی رایج می باشد.

بر اثر مبتلا شدن به بیماری و مداواهای پزشکی که به عنوان درمان انجام می شود. درمان جراحی برای مواردی چون تومور که باعث نابود شدن فولیکول های مژه و ماندن جای زخم روی بافت صورت می گردد؛ رادیو درمانی یا شیمی درمانی که به منظور درمان سرطان انجام می شود و باعث ریختن موهای سر و صورت می شود.
کنده شدن مژه ها و موهای صورت و بدن بر اثر عادت های وسواسی به وسیله خود شخص که اصطلاحا تریکوتیلامانیا خوانده می شود.

نارسایی های مادرزادی که در برخی دیده می شود و تمام بدن بر اثر بیماری خاصی بدون مو است نیز یکی از دلایل نیاز شخص به کاشت مژه و مو است.
احتمال دارد مژه ها در اثر کارهایی که به منظور زیبایی صورت می پذیرد صدمه ببیند و به خاطر برداشتن مژه های مصنوعی دچار آسیب های جدی شود.

 

کاشت مژه و ابرو

روش های کاشت مژه

ابتدا دکتر محل موردنظر را به حالت بیهوشی موضعی در می آورد و میکروگرافت هایی را از پوست سر بر می دارد و فولیکول ها یعنی موهای طبیعی را به مژه ها پیوند می دهد. گرافت ها به واحدهای فولیکولی جدای از هم قسمت می شوند. این نوار از پوست سر به یک کارشناس تحویل می گردد تا بافت مو را به حالت فولیکول های موی جدا شده به منظور کاشت از هم جدا نماید. هر چربی و پوست زایدی سوا می گردد تا هر میکروگرافت به اندازه ای که می تواند کوچکتر شود.

بعد از تزریق بی حسی و حفاظت از پلک چشم با یک پوشاننده، موها را به صورت تکی در پلک می کارند. هر فولیکول مو به صورت جداگانه پیوند داده می شود. همه میکروگرافت ها موهای فولیکولی جدای از هم می باشند که خیلی دقیق با کمک یک سوزن خیلی ظریف بر روی پلک گذاشته می شود. مدت زمان کاشت مژه میان یک تا سه ساعت زمان بر است.

بعد از کاشت مژه همیشگی، مژه های تازه در مقایسه با مژه های طبیعی زیادتر رشد می نمایند و بایست به صورت مرتب کوتاه گردند. با شیوه میکروسرجری حرفه ای می توان کاشت مژه همیشگی را در بیمار اجرا نمود. در این شیوه بیمار قادر است طول اندازه مژه ها را مشخص نماید.

کاشت مژه با بیهوشی موضعی اجرا می گردد و بیمار در هوشیاری کامل است. موهایی که بر روی پلک کاشته می شوند به رشدشان ادامه می دهند به صورتی که بیمار احتمال دارد یک برنامه فر دادن را نیز به موهای کاشته شده اجرا کند تا این موها با زاویه های نرمالی در موازات مژه های سابق قرار بگیرند. همچنین بیماران به آرایش موهای در حال رشد احتیاج دارند تا اندازه آن ها را در طول مد نظر نگه دارند.

چگونگی و شیوه کاشت مژه

روند کاشت مژه طبیعی دربردارنده کارهایی مثل برش های کوچک در بالا و پایین پلک با جاگذاری موهای مژه می باشد. ابتدا فولیکول های مو پوست سر برداشته می شوند و بعد در قسمت های ویژه ای از پلک کاشته می شوند. بعد بخیه زده می شوند تا موهای کاشته شده محکم در محل موردنظر بمانند و دکتر قادر است در هر محله از کاشت ۲۴ تا ۴۰ مژه را پیوند بزند.

همه این روند در کمتر از دو ساعت انجام می شود به مدت یک هفته بعد از جراحی شخص اندکی درد، کبودی و ورم را در ناحیه صورت حس می نماید. قسمت عمده ای از درد ایجاد شده در مدت ۷ تا ۱۰ روز برطرف می گردد و می توان با استفاده از داروهای آرام بخش و استراحت آن را کنترل نمود. بعد از یک دوره درمانی ۶ تا ۱۲ ماهه، مژه های کاشته شده به حالت نرمال در می آیند و رشد آنها مثل بقیه موها می شود فقط بایست در این مدت آنها را کوتاه کرد تا طول متناسبی را داشته باشند.

حفاظت از مژه های کاشته شده دربردانده کارهایی نظیر: کوتاه کردن، فر دادن و سایه زدن به آنها می باشد تا ظاهر کاشت مژه طبیعی به نظر برسد. مژه های کاشته شده به حالت همیشگی به رشد خود ادامه می دهند و دست کم در ماه یک مرتبه بایست کوتاه گردند. اندازه رشد موی مژه برای هر شخصی متفاوت می باشد، ولی در حالت عادی، با بهبودی پلک ها، مژه های کاشته شده نیز تا حدودی نرمال تر می شوند.

کدام جراحی کاشت مژه بهتر است؟

در گزینش نوع جراحی کاشت مژه طبیعی بیماران می توان دو نوع جراحی کاشت مژه را پیشنهاد کرد:

کاشت اصلاحی مژه برای ترمیم ریزش مژه هایی که بر اثر آسیب ها و حوادث تصادفی و یا بیماری در بیمار ایجاد شده اند. و همچنین بیمارهایی که بی مویی آنها مادرزادیی است نیز می توانند از کاشت مژه بهره ببرند.
در حالتی که کاشت مژه به منظور افزایش زیبایی مژه های موجود انجام می شود. زنان بیشتر از مردان مشتاق هستند که برای بیشتر کردن همیشگی اندازه و تراکم مژه ها تن به جراحی بدهند. فقط باید قبل از عمل از موفق آمیز بودن عمل مطمئن شوند.

کاشت مژه برای زیبایی یک مورد تازه است. مژه های پیوند داده شده از موهای سر می باشند و این مژه های تازه همانند موهای روی سر رشد خواهند کرد. یعنی بایست همانند موهای سر در فواصل مشخصی این موها نیز کوتاه شوند. همینطور بایست آن ها را به طوری فر داد که کاملا با مژه های طبیعی قبلی آمیخته گردند. چشم های بیمار بعد از عمل برای مدت کوتاهی حساس می شوند و مدت ۶ ماه زمانی است که برای رشد کامل مژه های جدید پیش بینی می شود که این نهایت مدت زمان رشد کاما آنهاست و در این زمان مژه ها در مناسب ترین وضعیت شان قابل مشاهده هستند.

عوارض کاشت مژه

کاشت مژه طبیعی و کاشت ابرو هر دو نتیجه های عالی و البته عارضه های اندکی نیز دارند.

خونریزی جزئی می باشد، به جا نماندن هیچ جای زخم مشخصی در صورت، به صورتی که مژه های کاشته شده کاملا طبیعی می شوند. رایج ترین عارضه کاشت مژه و ابرو خارش می باشد. سعی کنید از خارش محل موردنظر خودداری کنید. چون باعث عفونی شدن محل می گردد. در حالتی که شخص نتواند جلوی خارش را بگیرد دکتر داروهایی را برای این منظور تجویز می نماید و بهتر است بیمار برای جلوگیری از خارش قسمت کاشته شده از عینک استفاده نماید. بعد از کاشت مژه موهای کاشته شده که در ناحیه تازه آغاز به رشد می نمایند نیاز به محافظت زیادی نظیر کوتاه کردن و براق سازی با ژل یا واکس دارند. کاشت ابرو تنها برای افرادی که می خواهند از پیرایش روزانه راحت شوند نمی باشد بلکه برای افرادی که بر اثر درمان سرطان مژه های و ابروهای خود را از دست داده اند، یا اشخاصی که در قسمت چشم شان صدمه هایی وارد شده و رشد مژه ها متوقف شده نیز مورد بهتری می باشد.

هزینه و قیمت کاشت مژه

هزینه و قیمت کاشت مژه به شرایط مژه ها، تعداد مژه هایی که قرار است کاشته شوند، و پزشکی که قرار است این جراحی را انجام دهد وابسته است.
کاشت مژه طبیعی یک شیوه مطمئن و کم ریسک برای کسانی می باشد که به هر علتی مژه هایشان را از دست داده اند یا دارای مژه های کم پشتی هستند و می خواهند از دست مژه های مصنوعی و آرایش کردن آسوده شوند.

منبع : کلینیک مو ( moo.clinic )

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,20 از 5)
Loading...