سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

چرب شدن مو : ۱۰ دلیل چربی بیش از حد موها

 

بسیاری از افراد مخصوصا کسانی که پوست و موی چربی دارند، مجبورند هر روز موهای خود را بشویند تا چرب و کثیف به نظر نرسند. شاید برای تان جالب باشد که بدانید، چرب شدن بیش از اندازه موها گاهی اوقات به عادت های نادرست خودمان مربوط می شود؛ یعنی ممکن است کارهای عادی و روزمره ای که انجام می دهیم، میزان چرب شدن و از دست دادن حالت موهای مان را تا جایی افزایش بدهند که نیاز به شستن آنها پیدا کنیم.

 

بازی کردن با موها موجب چرب شدن آن می شود

۱# بازی کردن مداوم با موها

بعضی افراد عادت دارند هنگام صحبت کردن یا کار کردن مدام با موهای خودشان بازی کنند یا انگشتان خود را بین موها و پوست کف سر به حرکت در بیاورند. این عادت نادرست باعث انتقال چربی از کف سر و ریشه موها به سمت ساقه موها می شود و در نهایت منجر به چرب شدن و کثیف به نظر رسیدن موهای شما خواهد شد.

راه حل: برای ترک این عادت می توانید هنگام صحبت کردن با کار کردن، دست آزاد خود را با یک مداد یا خودکار مشغول نگه دارید.

۲# شستن بیش از حد موها

برخی افراد گمان می کنند بهترین راه برای رهایی از چربی موها، شستن مداوم آنهاست. این در حالی است که شامپو کردن مکرر موها، مخصوصا با شامپوهای مخصوص موهای چرب، باعث خشک شدن پوست کف سر می شود . به همین دلیل هم بدن به طور ناخودآگاه برای مبارزه با این خشکی، چربی بیشتری در آن قسمت از بدن تولید می کند تا کمبود چربی به وجود آمده در پوست کف سر را جبران کند. از این رو، افرادی که بیش از اندازه موهای خودشان را با آب گرم و شامپوی مخصوص موهای چرب می شویند (روزی یک بار)، بیشتر با چرب شدن موها مواجه خواهند شد.

راه حل: موهای خود را حداکثر ۲ یا ۳ بار در هفته شامپو کرده و برای آب کشی موها، آب ولرم را جایگزین آب گرم یا آب داغ کنید.

۳# استفاده بیش از اندازه از نرم کننده ها

یکی دیگر از عادت های نادرستی که باعث چرب شدن بیش از حد موها می شود، استفاده بیش از اندازه یا نادرست از نرم کننده هاست. افرادی که نرم کننده را به کف سر خود می زنند یا از نرم کننده های قوی همزمان با شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده می کنند، زودتر از دیگران حالت موهای خود را بعد از استحمام از دست می دهند و موهای شان هم با سرعت بیشتری نسبت به سایر افراد چرب می شود.

راه حل: اگر از شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده می نکنید (شامپوهای دو در یک یا سه در یک)، بهتر است به صورت جداگانه از نرم کننده استفاده نکنید. نرم کننده را فقط به نوک موهای خود بزنید و از تماس آن با پوست کف سر جلوگیری کنید.

 

۴# شانه کردن بیش از حد موها

شانه کردن بیش از اندازه موها می تواند چربی در پوست کف سر شود. شاید در نگاه اول، موهای شما با این کار براق و زیبا به نظر برسد، اما در صورت تکرار موها حالت خود را از دست می دهند و چرب و نامرتب می شوند. ضمن این که شانه کردن بیش از حد موها در طول روز، باعث انتقال چربی کف سر به ساقه موها نیز خواهد شد.

راه حل: اگر موهای شما در طول روز نیاز به شانه کردن دارند. بهتر است شانه را از میانه موها به سمت انتها بکشید و از شانه زدن موها، از کف سر به پایین، خودداری کنید. با این کار هم موهای مرتب و زیبایی خواهید داشت و هم زمینه چرب شدن موها را فراهم نخواهید کرد.

۵# تمیز نکردن شانه

خیلی از افراد گمانمی کنند برس یا شانه آنها نیازی به شستن و تمیز کردن ندارد. این در حالی است که همین شانه های آلوده می توانند زمینه چرب شدن موها را فراهم کنند. از این رو، افرادی که عادت به شستن مرتب برس خود ندارند، به احتمال زیاد دارای موهای چرب تری هستند.

راه حل: سعی کنید حداقل هر ۳ تا ۴ هفته یک بار، شانه یا برس خود را با آب ولرم و شامپو بشویید.

۶# استفاده از برس حاوی مو

برخی افراد عادت ندارند بعد از شانه زدن، موهای جد ا شده را از پرس یا شانه خود خارج کنند. بعضی افراد هم به خارج کردن تمام موها از برس اهمیت نمی دهند و ممکن است باقی ماندن چند تار مو را در برس خود نادیده بگیرند. این در حالی است که همین موهای باقی مانده در برس، مخصوصا اگر چرب یا حاوی مواد حالت دهنده مو باشند، می توانند در شانه زدن های بعدی باعث چرب شدن موی تمیز شما شوند.

راه حل: بعد از هر بار شانه زدن موها، تمام موهای باقی مانده در برس را خارج کنید و اگر احساس کردید برس یا شانه شما به دلیل استفاده از حالت دهنده های مو چرب یا چسبناک شده بلافاصله آن را بشویید.

۷# استفاده از حالت دهنده های نامناسب

انواع حالت دهنده های مو، ماسک های مو و سرم های مو، جزو محصولات زیبایی بسیار پرطرفداری هستند که می توانند به خودی خود باعث چرب مشدن نامطلوب موها شوند.اگر شما ندانید بر اساس جنس موی خود از چه نوع حالت دهنده ای استفاده کنید، قطعا ۳-۲ ساعت پس از استحمام با موهایی چرب و بی حالت مواجه خواهید شد.

راه حل: برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است افراد دارای موهای نچرب از حالت دهنده های بر پایه آب با رطوبت رسان استفاده کنند و حالت دهنده ها فقط روی سابقه موها اسپری یا مالش داده شوند. به علاوه از تماس انواع حالت دهنده ها با پوست کف سر خودداری کنید.

 

سشوار بیش از حد مو باعث چربی مو می شود

۸# حرارت دادن بیش از حد به موها

برخی افراد عادت دارند بعد از هر بار استحمام موهای خودشان را با حرارت بالا سشوار یا اتو بکشند. گاهی هم گروهی از افراد ترجیح می دهند. بعد از استحمام موهای شان را با لوازم مخصوص برقی و پر حرارت فِر کنند. تمامی این کارها باعث افزایش ترشح چربی در ریشه موها می شوند و شانس چرب شدن سریع تر موها را افزایش می دهند.

راه حل: استفاده از انواع حالت دهنده های حرارتی برای مو را تنها به جشن ها، مراسم و مهمانی های خود محدود کنید.

 

۹# اختلالات هورمونی

حالات مختلفی وجود دارد که می تواند سبب ترشح بیش از حد چربی در سر شود. یکی از رایج ترین علل آن در افراد مبتلا به طاسی، آلوپسی آندروژنیک است. به صورتی که اختلال هورمون هایی که موجب ایجاد چنین وضعیتی شده اند نقش مهمی را در اندازه و میزان ترشح غدد چربی ایفا می کنند.

هورمون DHT به عنوان محصول فرعی تستسترون و ردوکتاز ۵- آلفا عامل مهمی در افراد مبتلا به طاسی آندروژنیک است. در حالیکه این افراد باالگوی طاسی مردانه سطح بالایی از DHT در بدن خود ندارند، گیرنده های آندروژن در پوست سر بسیار به وجود این هورمون حساس هستند. چنین پدیده ای می تواند منجر به ریزش مو به صورت غیر قابل بازگشت یا با درمان های بسیار مشکل شود.

از سوی دیگر، همچنان که فولیکولها کوچکتر می شوند، اندازه غدد چربی بزرگتر می شود. این بدین معنی است که بیشتر سطح پوست با چربی ترشح شده از غدد پوشانده می شود. به علاوه، مشاهده شده است که طاسی آندروژنیک، بر ترشح غدد چربی سر اثر دارد، هرچند مکانیزم آن هنوز مشخص نیست.

۱۰# تغذیه نامناسب

همانطور که می توانید حدس بزنید، غذایی که میخورید تأثیر مستقیم و مهمی بر سلامت پوست سر دارد.

رژیم های غذایی چرب قطعاً ترشح غدد چربی را افزایش می دهد. این امر می تواند جریان خون را در سر محدود کرده و منافذ پوست سر را ببندد. به علاوه، رشد هورمون DHT نیز متوقف شده و باعث ریزش مو می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند.

 

منبع: NetDoctor-هفته نامه سلامت – ترجمه ندا احمدلو

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 21, میانگین امتیاز: 4,52 از 5)
Loading...