سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

چگونه بوی بد لباس‌ها را از بین ببریم ؟

ازبین بردن بوی بد لباس‌ها – بعضی اوقات لباس‌هایمان حتی بعد از شستشو بوی نامطبوعی می‌دهد. علت این امر ممکن است قارچ‌ها و میکروب‌هایی باشد که در تار و پود لباس نفوذ کرده‌اند.

مخصوصاً این اتفاق ممکن است بعد از نگهداری طولانی مدت در کمد و چمدان و ماندن لباس‌ها برای چند روز در لباسشویی رخ دهد.

 

 ازبین بردن بوی بد لباس‌ها

روش های از بین بردن بوی بد لباس‌ها

هیچ چیز بدتر از این نیست که مجبور شوید لباس‌ها ی مورد علاقه تان را بخاطر بوی نا و کپک دور بیاندازید. اگر به طور مداوم از عطر و ادکلن استفاده می کنید، پس باید جای دیگر دنبال مقصر این بوهای بد بگردید.

ممکن است نیاز باشد تا ماشین لباسشویی تان را بازرسی کنید. با این مراحل ساده برای همیشه از شر بوی کپک و ماندگی در لباس‌ها ی راحت شوید.

برای از بین بردن بوی بد لباس‌ها بهتر است اول راه‌های زیر را امتحان کنید:

 

لباس‌ها یتان را در هوای آزاد خشک کنید

اگر لباس‌ها یتان فقط کمی بوی رطوبت و کپک می دهند، بهترین و سریع ترین راه این است که آنها را در هوای آزاد پهن کنید. تنها یک الی دو ساعت کافی است تا بوی رطوبت لباس‌ها از بین برود.

 

ماشین لباس شویی تان را چک کنید

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما ماشین لباس شویی شما می تواند منبع کپک و قارچ باشد! ماشین لباس شویی هایی که درب شان از جلو باز می شوند، استعداد بالایی برای جذب رطوبت دارند و می توانند محیط رشد قارچ و کپک را فراهم کنند.

اگر لباس‌هایتان بوی بدی گرفته است، اولین کاری که باید انجام دهید، تمیز کردن ماشین لباسشویی است؛ کپک و قارچ ممکن است در داخل سوراخ‌های ماشین لباسشویی یا لاستیک آن نفوذ کرده باشد.

حتی محفظه‌ی پودر ماشین لباسشویی هم ممکن است دچار آلودگی شده باشد. از آب داغ و سرکه و مواد شوینده استفاده کنید تا این آلودگی‌ها را از بین ببرید.

راه حل

در محفظه ی پودر، کمی محلول پرکربنات و در محفظه ی نرم کننده هم مقداری سرکه بریزید و ماشین لباسشویی را روشن کنید. وقتی کار ماشین لباسشویی به پایان رسید با یک پارچه ماشین را خشک کنید.

بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی درب آن را باز بذارید تا محفظه کاملا خشک شود.

ازبین بردن بوی بد لباس‌ها

روشهای ازبین بردن بوی بد لباس‌ها

 

از مواد شوینده بیش از حد استفاده نکنید

هنگامی که احساس می کنید لباس‌ها یتان بوی نا می دهند، اولین کاری که انجام می دهید این است که مقدار بیشتری مواد شوینده برای شستن آنها مصرف می کنید. اینکار می تواند در واقع بوی بد لباس‌ها یتان را بدتر کند.

مواد شوینده ی زیاد به صورت کامل از لباس‌ها یتان شسته و جدا نمی شوند، به لباس می چسبند و باعث به دام انداختن رطوبت می شوند. باقی مانده ی مواد شوینده در لباس باعث افزایش رشد قارچ ها می شوند و بوی بد لباس‌ها یتان را بدتر می کند.بنابراین بهتر از مواد شوینده کمتر استفاده کنید.

مواد شوینده‌ی بیش از حد می‌تواند کثیفی را در تار و پود لباس نگه دارد. لباس را با آب داغ و مواد شوینده‌ی کمتر بشویید و در صورت امکان آن‌ را در فضای باز پهن کنید تا هوا به داخل تار و پودش نفوذ کند.

اگر نمی‌خواهید لباس را دوباره بشویید، آن را در فضای باز و زیر آفتاب پهن کنید. معمولاً ترکیب نور آفتاب و جریان هوا می‌تواند بوی بد لباس را از بین ببرد.

 

از کمی سرکه استفاده کنید

ازبین بردن بوی بد لباس‌ها

این ماده ی شگفت انگیز و پرکاربرد درست مانند یک ضدعفونی کننده می تواند هر نوع قارچی که روی پارچه رشد می کند را از بین ببرد و از بوی بد رطوبت و کپک خلاص تان کند.

یک لیوان سرکه را روی لباس‌ها یتان در محفظه ماشین لباس شویی بریزید و ماشین لباس شویی را با طولانی ترین دورش روشن کنید.

در هنگامی که لباس شویی به مرحله ی آبکشی رسید، یک لیوان دیگر سرکه به آن اضافه کنید. متوجه می شوید که بوی کپک به کلی از بین می رود.

سرکه یک ماده‌ی ضد عفونی کننده است که قابلیت از بین بردن میکروب‌ها و قارچ‌ها را دارد.

 

جوش شیرین را امتحان کنید

یک راه حل طبیعی دیگر استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین علاوه بر اینکه می تواند لباس‌ها را تمیز کند می تواند بوی کپک را هم از بین ببرد.

یک لیوان جوش شیرین معمولی را به ماشین لباسشویی تان اضافه کنید و دقیقا مثل مرحله قبل ماشین لباس شویی را روشن کنید.

اگر بوی کپک لباس‌ها یتان بیش از حد زیاد است، می توانید این مرحله را چند بار تکرار کنید. بعد از شستشو با جوش شیرین از نرم کننده ی لباس مورد علاقه تان استفاده کنید.

اگر بوی بد لباس با انجام این کارها از بین نرفت، می‌توانید گزینه‌های زیر را هم امتحان کنید:

لباس‌ها را در آب خیس کنید و کمی آب اکسیژنه یا لکه بر لباس در آن بریزید. توجه کنید که بر اساس دستورالعمل آن پیش بروید.

لباس خود را با آب داغ و آب اکسیژنه بشویید. البته قبل از آن دستورالعمل روی لباس برای شستشو را با دقت بخوانید.

می‌توانید از مواد مخصوصی که برای رفع بوی بد لباس است، استفاده کنید.

احتمالاً یکی از راه‌های بالا می‌تواند بوی نامطبوع لباس‌تان را از بین ببرد. فقط به یاد داشته باشید که حتماً دستورالعمل‌های استفاده از مواد شویند و شستشوی لباس را با دقت بخوانید که به لباس‌تان آسیبی وارد نشود.

ازبین بردن بوی بد لباس‌ها

دمای آب کافی نیست

بوی بد لباس‌ها یک دلیل ساده دارد لباس‌ها یتان بعد از شست و شو در لباسشوئی کاملا تمیز نمی شوند؟

بعد از شست و شو بر روی لباس‌ها آثار ماده شوینده مشاهده می کنید؟ احتمالا آب به اندازه ای سرد باشد که لباس‌ها به خوبی شسته نشده یا ماده شونده به خوبی در آب حل نشده است.

آبی که داخل ماشین لباس شویی وارد می شود معمولا از شیر آب سرد است که نسبتا هم آب خنکی است.

دمای لباسشویی، یک فاکتور مهم است زیرا در دمای کم حتی به درستی ماده شوینده (پودر، قرص یا شامپو) در آب حل نمی شوند.

پس مطمئن شوید که حداقل دمای آب ۶۵ درجه باشد تا لباس‌ها ی شما به بهترین نحو شسته شود.

حتی افزایش ماده شونده هم نمی تواند تاثیری در شست و شوی لباس‌ها داشته باشد اگر دما زیر ۶۵ درجه باشد.

برای اطمینان حاصل کردن از این که لباس‌ها خوب شسته شوند کافیست، دمای آب را با استفاده از یک دماسنج مخصوص پخت و پز مثل شکل (که دماهای پایین را اندازه می گیرد )، آب را در دماهای سرد، گرم و داغ اندازه گیری کنید.

اگر دمای آب در وضعیت “سرد” زیر ۶۵ درجه بود برای شست و شوی بهتر (توجه شود) در دور اول شست و شو آن را در وضعیت گرم قرار می دهیم تا چرک لباس‌ها و ماده شوینده به خوبی در آب حل شود.

اگر دمای آب در حالت “گرم” زیر ۸۵ درجه بود (در زمستان امری طبیعی است) دمای آب را برای یک دور شست و شو یا برای دور های اول و آخر شست و شو بر روی “داغ” تنظیم نمایید.

یا یک راه دیگر آن است که اول ماشین لباس شویی را با استفاده از آب داغ پر کنید یا شلنگ آب داغ را به آن وصل و سپس آن را روشن نمایید.

اشکالی ندارد اگر بخواهید با استفاده از پودرهای مخصوص در آب سرد لباس‌ها ی خود را بشویید، آب سرد هم لباس‌ها ی شما را تمیز می کند و حتی در مصرف انرژی صرفه جویی خواهید کرد.

ولی همیشه از آن استفاده نکنید چون معمولا چرک ها و ماده شوینده در آب حل نشده باقی می مانند و حتی این یکی از دلایلی است که بعضی اوقات بعد از خشک شدن لباس‌ها هنوز بر روی آن ها آثار ماده شونده مشاهده می شود.

 

منابع:چی بپوشم/هاکوپیان/تعمیرگاه مجاز مرکزی/هایپرکلابز

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 55, میانگین امتیاز: 3,49 از 5)
Loading...