سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

ظروف مناسب مایکروویو و مایکروفر و سولاردم

آیا از هر ظرفی برای گرم کردن یا پخت غذا در مایکروویو می توانی استفاده کرد؟ ظروف مناسب مایکروویو کدام هستند؟ در این مطلب سعی شده به این سوالات مهم پاسخ داده شود.

مایکروویو و مایکروفر از دستگاه های برقی جدید و پر طرفدار هستند. برخی ترجیح می دهند گرم کردن و پخت غذا و کیک و شیرینی را توسط مایکروویو انجام دهند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، حتما باید نکاتی را درباره این دستگاه بدانید تا بدون کوچکترین مشکل بتوانید غذاهای خوب و سالم برای اعضای خانواده‌تان تهیه کنید.

ظروف مناسب مایکروویو مایکروفر

ظروف مناسب مایکروویو کدامند؟

از هر ظرفی نمی‌توان در مایکروویو استفاده کرد. باید بدانید اگر از ظرف‌هایی مانند انواع ظروف فلزی در مایکروویو استفاده کنید، بسیار خطرناک است و می‌تواند دردسرساز شود.

امروزه با توجه به رایج شدن استفاده از مایکروویو، ظروف مخصوص آن نیز در شکل و طرح های مختلف در بازار به فروش می رسد.

چه ظروفی را نباید در مایکروویو قرار دهیم؟

ظرف های پلاستیکی معمولی، فلزی یا دارای روکش فلزی و نیز فویل های آلومینیومی که اشعه مایکروویو را منعکس می کند، نباید در مایکروویو استفاده شود.

ظروف آلومینیومی و فلزی

فلز (هر چقدر هم که کوچک باشد) نباید در مایکروویو قرار گیرد. زمانی که فلز را در دستگاه بگذارید، ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود.

بشقاب و فنجان های نقاشی شده فلزی، فنجان‌ها و ظروف با تزئینات فلزی و ظروف حاوی پوشش فلزی یا دسته های فلزی را در مایکروفر قرار ندهید.

اگر می‌خواهید غذایی که در ظرف آلومینیومی یک‌بار مصرف یا بسته‌بندی‌های رستورانی دارای تکه‌های فلزی قرار دارد را مصرف کنید، آن را درون یک ظرف مطمئن بریزید و سپس برای غذا را گرم کنید. باید از خطر آتش‌سوزی جلوگیری کنید.

ظروف فلزی رو فقط در حالت کانوکشن می شود استفاده کرد ولی در حالت های دیگر باعث جرقه زدن و به مرور باعث آسیب موتور و دیواره های دستگاه می شود.

هیچ گاه قوطی های کنسرو یا قوطی و شیشه های در بسته محتوی مواد غذایی در داخل دستگاه قرار ندهید، زیرا احتمال جرقه زدن به علت فلزی بودن بدنه کنسرو و خطر ترکیدن کنسرو به علت پلمپ بودن آن وجود دارد.

ظروف پلاستیکی 

گرم کردن غذا با ظروف پلاستیکی داخل مایکرویو، احتمال بروز سرطان در افراد را افزایش می دهد، چون در اثر حرارت زیاد، ساختار شیمیایی آنها تغییر می کند و مواد سمی وارد غذا می شود.

ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی مثل ظرف ماست ، کره ، پنیر استفاده می کنید نمی توانند دمای زیادی را تحمل کنند و در نتیجه بوی بدی ایجاد می کنند.

ظروف پلاستیکی معمولی به هیچ وجه نباید داخل مایکروویو قرار گیرد و اگر می‌خواهید از این نوع ظروف استفاده کنید، حتما مواردی را انتخاب کنید که مخصوص مایکروویو باشد.

ظروف پلاستیکی که داخل دستگاه می‌گذارید باید تحمل حداقل ۱۲۰درجه را داشته باشند و فقط هم در حالت مایکروویو می‌توانید این کار را انجام دهید زیرا در حالات کانوکشن و گریل موجب شعله‌ور شدن و آتش سوزی خواهند شد.

ظروف خاص فلزکاری شده

اگر در کابینت خود ظروف فانتزی و خاص، آبکاری یا فلزکاری شده دارید، بهتر است برای گرم کردن غذا در مایکروویو از آنها استفاده نکنید. حتی اگر قسمت فلزکاری یا طلاکاری شده درون ظرف کوچک باشد، ممکن است درون محفظه مایکروویو واکنش نشان دهد. برای افرادی که کاربرد زیادی از مایکروویو دارند، پیشنهاد می‌شود فقط از ظروف شیشه‌ای ساده رنگی استفاده کنند.

لیوان مسافرتی

لیوان و ماگ‌های استیل مانع از گرم شدن قهوه یا چای درون خود می‌شوند و به جای آن ممکن است به مایکروویو صدمه بزنند. اگر ماگ مسافرتی‌تان از جنس پلاستیک است، نوشته‌های زیر آن را بخوانید که آیا قابل استفاده در مایکروویو هستند یا خیر. اگر جواب مثبت بود، شاید بهتر باشد باز هم تجدید نظر کنید.

ماگ قدیمی

برخی از ماگ‌های قدیمی با موادی پوشش دهی و لعاب‌دار شده‌اند که اشعه را پس می‌دهند. این لعاب ممکن است حاوی سرب یا فلزات سنگین مضر دیگر باشد. اگرچه لیوان و ماگ‌های قدیمی از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند، ولی به جای آنکه از آنها برای نوشیدن مایعات استفاده کنید، این ماگ ها را به عنوان وسیله دکوری و درون شلف آشپزخانه نگهداری کنید.

ظروف ملامین

این جنس امواج را به شدت جذب کرده و داغ ، ذوب یا سیاه می شوند.

ظروف سرامیکی

در لعاب بسیاری از ظرف های سرامیکی مقداری فلز به کار رفته است. در نتیجه این ظروف در حکم ظرف فلزی هستند . نوع خاصی سرامیک برای مایکروفر ساخت می شود که لعاب آن فلز ندارد.

برخی از سرامیک ها به علت اینکه هنگام ساخت مدت زیادی در کوره نبوده اند احتمال انفجار آن ها در مایکروویو وجود دارد. راه سریع برای اینکه متوجه بشویم آیا می توانیم از ظرف سرامیکی استفاده کنیم یا نه تلنگر زدن با انگشت به ظرف است، اگر صدای جرییینگگ! داد احتمال زیاد با آن در مایکرویو مشکلی نخواهید داشت.

فویل آلومینیوم

فلز از هر جنسی که باشد قابل استفاده در مایکروفر نیست حتی غذاهایی که داخل فویل پیچیده می شوند را نباید داخل مایکروفر گذاشت.

از ظروف کریستالی و سربی هرگز استفاده ننمایید.

تست ظروف 

یک روش بسیار کاربردی برای مطمئن شدن از این که ظرفی قابلیت استفاده در مایکرویوو را دارد این است که ظرف خالی مورد نظر را داخل دستگاه قرار دهید و لیوان آبی داخل آن بگذارید، دستگاه را با آخرین توان مایکروویو با زمان ۱ دقیقه به کار بیندازید، اگر ظرف مناسب باشد پس از مدت یک دقیقه نباید نیم‌گرم شود در آن صورت قابلیت استفاده در مایکروویو را دارد.

با این روش به سادگی می توان فهمید آیا ظرف ما برای ماکروویو مناسب است یا نه؟

۱) لیوانی را از آب پر کنید.

۲) ظرف مورد نظر در ماکروویو بگذارید و لیوان را درون آن قرار دهید.

۳) مایکروفر یا مایکروویو را به مدت یک دقیقه بر روی حالت قوی (آخرین توان) روشن کنید.

۴) پس از یک دقیقه، با دست ظرف را لمس کنید و اگر گرم شده باشد نباید از آن ظرف در مایکروفر استفاده کرد.

ظروف مناسب مایکروویو

متخصصان علم تغذیه تاکید می کنند، ظروفی که برای استفاده در مایکروویو انتخاب می شود، باید قابلیت عبور اشعه را داشته باشد تا این اشعه بتواند به غذا نفوذ کند.

ظروف پیرکس

ظروف پیرکس مناسب مایکروویو مایکروفر

ظروف شیشه ای نشکن و پیرکس برای پخت غذا در مایکروویو مناسب هستند. گرچه بیشتر ظروف شیشه‌ای را می‌توان درون مایکروویو قرار داد، ولی بهتر است ظروفی را انتخاب کنید که در مایکروویو خیلی داغ نشوند. برای اطمینان از مناسب بودن ظرف، آن را خالی به مدت یک  دقیقه درون مایکروویو قرار دهید، اگر بعد از این مدت، ظرف سرد بود برای پخت و پز مناسب است ولی اگر کمی داغ شده ‌بود، بهتر است فقط برای گرم کردن غذا از آن استفاده کنید.

ظروف پلاستیکی مخصوص

برای گرم کردن غذا می‌توانید ظروف پلاستیکی مخصوص را داخل مایکروویو بگذارید. ظروف یکبار مصرفی هم در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها در مایکروویو استفاده کنید، ولی قبل از استفاده حتما از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

برای حفظ کیفیت غذا هنگام گرم کردن، حتما غذا را داخل ظروف در دار یا از روکش پلاستیکی مخصوص استفاده کنید، ولی دقت کنید که روکش پلاستیکی با غذا تماس نداشته باشد و علاوه بر این، هنگام گرم کردن غذا در ظرف را نیز محکم نکنید.

بهترین ظروف برای استفاده در مایکروویوها ظروف چینی و سرامیکی (فاقد تزئینات) می‌باشند.

ظروف چینی

ظروف چینی فاقد نقش طلایی و نقره ای ، فاقد زوائد فلزی و هم چنین ظرف چینی که زیاد نازک نباشد را می توان در مایکروفر گذاشت.

برای پخت غذا باید از ظروف دردار استفاده کرد و لای ظرف را کمی باز گذاشت تا بخار خارج شود.

ظروف سفالی

برای گرم کردن غذا و استفاده کوتاه مدت مناسب هستند.

کاغذ و مقوا

برای یخ زدایی نان، تنوری کردن سیب زمینی، گرم کردن یا پخت غذاهای کم آب انواع حوله و دستمال کاغذی یا مقوایی را می توان بکار برد.

پارچه های نخی و کتانی

برای گرم کردن نان پارچه های نخ یا متان خالص مناسب هستند. اگر پارچه الیاف مصنوعی داشته باشد، ممکن است در مایکروفر ذوب شود.

تابه مایکروفر (Browning dish)

این تابه مخصوص مایکروفر و مانند تفلون دارای اندودی است که امواج پزنده را جذب می کند و بسیار داغ می شود . تابه را با توجه به دستورالعمل سازنده داغ می‌کنیم. سپس غذاهایی مانند استیک و همبرگر را با اندکی روغن در آن می گذاریم تا سرخ شود.

ظروف چوبی و حصیر

برای مدت کوتاه مانند گرم کردن نان و کیک می توان استفاده کرد ولی باید توجه داشته باشیم که در چوب و حصیر مقداری آب وجود دارد ، در مدت طولانی بیش از چهار یا پنج دقیقه این آب تبخیر شده و ممکن است ظرف ترک بردارد.

شکل ظروف

ظروف گرد یا بیضی شکل برای استفاده در مایکروویو بهتر هستند، چون حرارت به صورت یکنواخت به غذا رسیده و باعث می‌شود کناره‌های غذا نسوزد.

ظروف گود هم برای گرم کردن غذا در مایکروویو و مایکروفر مناسب‌تر از بقیه ظرف‌ها هستند.

از ظروف راست و عمودی با دهانه های باریک استفاده ننمایید.

ظروف مناسب مایکروویو مایکروفر

نکات مهم 

هنگام پخت یا گرم کردن غذا، در آن باید به خوبی بسته شود، در غیر اینصورت امواج آن می‌تواند برای سلامت خطرناک باشد.

گاهی ممکن است به دلیل جرم و آلودگی یا خراب بودن، در مایکروویو محکم بسته نشود، دقت کنید هنگامی که دستگاه روشن است حتما در آن بسته باشد.

مایکروویو باید همیشه تمیز و عاری از جرم و چربی باشد.

هنگام روش کردن دستگاه و گرم کردن غذا فاصله یک تا ۲ متری را رعایت کنید.

قبل از مصرف غذای گرم شده در فر مایکروویو حداقل ۳۰ ثانیه صبر کنید.

فر مایکروویو خالی را روشن نکنید. روشن کردن مایکروفر بدون اینکه چیزی داخلش باشد بسیار خطرناک است و امکان منفجرشدن آن وجود دارد.

روش تمیز کردن دستگاه

کاسه ای آب داخل دستگاه گذاشته و آب یک عدد لیمو ترش را درون آن بچکانید. سپس به مدت ۱۵ دقیقه آن را روشن کنید. بعد از گذشت این مدت، با یک دستمال تمیز داخل مایکروویو را تمیز نمایید.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 58, میانگین امتیاز: 4,10 از 5)
Loading...