سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

روش تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

رطوبت داخل ماشین لباسشویی مکان مناسبی برای رشد ویروسها، باکتری‌ها و قارچ‌ها است، بنابراین برای داشتن لباس‌هایی تمیز و بدون آلودگی، ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی ضروری است. در این مطلب با روش‌های جرم گیری، نظافت و ضد عفونی و هم چنین نکاتی در خصوص مراقبت از ماشین لباسشویی آشنا می‌شوید. امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

آموزش ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

برخی از ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک برنامه‌ی پاک سازی فضای داخلی را در تنظیمات خود دارند. اما سایر ماشین‌های لباسشویی که این برنامه را در تنظیمات خود ندارند چگونه تمیز کنیم؟ تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی کار ساده ای است اما رفع بوی بد و تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی نیاز به دقت بیشتری خواهد داشت.

چرا باید ماشین لباسشویی ضدعفونی شود؟

با اینکه ماشین لباسشویی دستگاهی برای شستشوی لباس است لزوماً خودش تمیز و بدون آلودگی نیست؛ بلکه به خاطر رطوبتی که داخلش وجود دارد می‌تواند مکان مناسبی برای رشد قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها باشد.

تمام مراحل شستشو در ماشین لباسشویی، با آب ولرم رو به سرد انجام می‌شود. بیشتر اوقات این دما برای از بین بردن میکروب‌ها کافی نیست و میکروب و باکتری‌های موجود در لباس‌های کثیف، در حین شستشو در درز‌ها و شکاف‌ها قرار می‌گیرند و زمینه را برای رشد قارچ و کپک فراهم می‌کنند.

مواد شوینده باقی‌مانده و املاح سختی که درون آّ وجود دارند در این محیط شروع به رسوب‌گذاری می‌کنند. برای داشتن لباس‌هایی صد درصد تمیز و بدون آلودگی و همچنین از بین بردن بوی نامطبوع ماشین لباسشویی باید آن را ضدعفونی کرد.

چه زمانی باید ماشین لباسشویی را ضدعفونی کرد؟

احساس بوی ناخوشایند

اگر مدتی از ماشین لباسشویی استفاده نکرده باشید، بعد از مدتی بوی نامطبوعی را از آن حس می‌کنید. این بوی ناخوشایند به خاطر باکتری‌های درون دیگ فلزی لباسشویی است و باید بدانید که این باکتری‌ها در حین شستشو، به راحتی به لباس شما منتقل می‌شوند. پس اگر از ماشین لباسشویی بوی نامطبوعی استشمام کردید وقت ضدعفونی ماشین لباسشویی رسیده است.

کپک زدن ماشین لباسشویی

چند وقت یک‌بار ظاهر دستگاه را کنترل کنید. به دقت قسمت درب لباسشویی را بررسی کنید، زیرا واشر پلاستیکی آن یک محل امن برای پرورش کپک است. آب کثیف در حین شستشو در این قسمت از ماشین جمع می‌شود و باید بعد از فرایند تمیز کردن لباس،‌ با پارچه‌ای تمیز این بخش را به خوبی خشک کرد تا واشر کپک نزند. اگر این بخش را باز کردید و با کپک یا نقطه‌های سیاهی روبرو شدید باید به سرعت برای ضدعفونی کردن اقدام کنید. این کپک‌ها می‌توانند در حین فرایند شستشو به لباس شما منتقل و باعث بروز ناراحتی‌های پوستی شوند.

بررسی کامل لباس‌ها بعد از شستشو

اگر بعد از شستشو لکه‌های سیاهی روی لباس مشاهده کردید، زمان ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی است. این لکه‌های سیاه می‌توانند به خاطر آهک باشند. آهک می‌تواند به داخل لوله‌های ماشین نفوذ کرده و تأثیر مخربی روی آن‌ها بگذارد، پس برای پیشگیری از هزینه‌های سنگین این نشانه را جدی بگیرید.

چند وقت یکبار ماشین را ضدعفونی کنیم؟

تعداد دفعات ضدعفونی ماشین لباسشویی بسته به استفاده شما از ماشین لباسشویی می‌تواند بین یک‌بار در سال تا چند بار در ماه متغیر باشد؛ ضدعفونی ماشین لباسشویی باید حداقل سالی یک‌بار انجام شود؛ اما توصیه می‌شود اگر از ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌های نوزاد استفاده می‌کنید این کار را حداقل ماهی دو بار انجام دهید.

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که سختی آب بالاست برای جلوگیری از رسوب داخل ماشین، سعی کنید هر سه ماه یک‌بار داخل ماشین لباسشویی را ضدعفونی و رسوب‌گیری کنید. معمولاً روش‌های خانگی ضدعفونی نسبت به محصولات بازار مقرون به صرفه تر و در دسترس تر هستند.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی مدل درب از جلو

مرحله اول : ابتدا محفظه پودر را بشویید. این محفظه ممکن است بعد از مدتی جرم گرفته یا لایه‌ای شبیه جلبک تشکیل شود پس نیاز به شستشو و ضدعفونی دارد. محفظه پودر ماشین لباسشویی را بیرون آورده و با مسواک و شامپو یا پودر لباسشویی دستی یا هر شوینده دیگری کاملاً بشویید و تمیز کنید. محل قرارگیری محفظه پودر لباسشویی را هم با سرکه اسپری کنید و با دستمال قسمت بالا و پایین و تمام شیارها را تمیز کنید. سپس جا پودری را کاملاً خشک کرده و در جای خود قرار دهید.

جا پودری ماشین لباسشویی

مرحله دوم : محفظه فیلتر پایین ماشین لباسشویی معمولاً یکی از فضاهای آلوده آن است که همه پرز و موها و قسمت‌های جداشده از لباس در این قسمت جمع می‌شوند و در صورت تمیز نشدن بوی بدی ایجاد می‌کند. فیلتر پایین ماشین لباسشویی را با استفاده از توضیحات دفترچه راهنما خارج کرده و اجازه دهید آبی که در این قسمت جمع شده خارج شود.

با مسواک و یک ماده تمیزکننده کاملاً این قسمت را شسته و تمیز کنید. بعد از خشک کردن در جای خود قرار دهید. محل قرارگیری فیلتر را هم فراموش نکنید و با اسپری سرکه این قسمت را هم تمیز کنید و فیلتر را در جای خود قرار دهید.

مرحله سوم : حالا به سراغ لاستیک دور درب ماشین لباسشویی بروید. اگر این قسمت مرتب تمیز نشود ممکن است لایه سبز رنگی روی آن تشکیل شود؛ یا باقی ماندن آب کثیف در فضای بین نوارهای لاستیکی ممکن است ایجاد بوی بد و نامطبوع کند. بهتر است که بعد از هر بار استفاده با یک ابر کفی روی لاستیک و قسمت داخلی آن بکشید و با یک حوله نرم خشک کنید. اگر تاکنون این کار را انجام ندادید و این قسمت کثیف شده و جرم گرفته یا حتی ممکن است کپک زده باشد؛ داخل درب ماشین لباسشویی و روی لاستیک را مقداری سرکه بریزید، اجازه بدهید دو تا سه ساعت باقی بماند و بعد با یک مسواک یا برس نرم آن را تمیز کنید. روی شیشه درب ماشین لباسشویی را هم می‌توانید با اسپری سرکه تمیز کنید.
می‌توانید از ترکیب ۵۰% مایع سفیدکننده و ۵۰% آب هم برای تمیز کردن این قسمت استفاده کنید.

تمیز کردن واشر ماشین لباسشویی

مرحله چهارم ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی : مرحله بعد محفظه دیگ فلزی ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنید. این محفظه ممکن است تمیز به نظر برسد در صورتی که به دلیل وجود حفره‌های بسیاری که دارد محل مناسبی برای تجمع جرم و آلودگی است. برای تمیز کردن این محفظه می‌توانید ماهی یک‌بار ماشین لباسشویی را روی حالت تمیز کردن خود قرار دهید. اگر ماشین لباسشویی‌تان حالت تمیز کردن خود را ندارد آن را روی آب ۶۰ تا ۹۰ درجه و زمان ۳۰ دقیقه یا بیشتر (بستگی به دفعات ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی در ماه و میزان کثیفی ماشین لباسشویی دارد) تنظیم کنید و ماشین لباسشویی را روشن کنید.

مرحله پنجم : در پایان بدنه ماشین لباسشویی را تمیز کنید. برای تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی نصف لیوان (۹۰ گرم) جوش‌شیرین و یک لیتر سرکه را در یک ظرف مخلوط کنید، یک دستمال به این مواد آغشته کنید و بدنه ماشین لباسشویی‌تان را برق بیندازید.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی مدل درب از بالا

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی خود را بر روی طولانی‌ترین چرخه شستشو و گرم‌ترین حالت آب و همچنین بیشترین لباس ممکن، قرار دهید. ماشین لباسشویی‌تان را روشن کنید و اجازه دهید پر از آب گرم شود. ماشین لباسشویی را روشن کنید و چهار لیوان (معادل ۹۴۶ میلی‌لیتر) سرکه را در حین کار کردن ماشین لباسشویی، داخل محفظه آن که پر از آب گرم است، بریزید. برای ضدعفونی بیشتر و عمیق‌تر ماشین لباسشویی می‌توانید یک لیوان (معادل ۲۳۶ میلی‌لیتر) جوش‌شیرین را به آب اضافه کنید. یک لیوان جوش‌شیرین را به آب موجود در ماشین لباسشویی بیفزایید.
درب را ببندید و بگذارید ماشین لباسشویی برای ۵ دقیقه کار کند. همان‌طور که ماشین لباسشویی در حال کار کردن است، سرکه و جوش‌شیرین در حال جرم‌گیری، رسوب‌زدایی و حذف بوی نامطبوع و آلودگی‌ها از ماشین لباسشویی شما هستند.

درب را باز کنید و ماشین لباسشویی را برای یک ساعت با همین وضعیت خاموش نگهدارید. بگذارید آب داغ و سرکه در ماشین لباسشویی شما باقی بمانند تا تمام جرم‌ها، رسوب‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرند.

از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

برای ضدعفونی ماشین لباسشویی و از بین بردن بوی بد آن می‌توانید از یک عدد قرص ماشین ظرف‌شویی، یک عدد بلور سودا، یک استکان سفیدکننده، یک استکان سرکه یا یک استکان جوش‌شیرین، مستقیماً داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید و آن را روشن کنید و تا انتهای شستشو صبر کنید. اگر هنوز بو یا رسوبات سمج باقی‌مانده بود یک اسفنج یا ابر پاک‌کننده بردارید و کپک‌ها یا رسوبات سمجی را که ممکن است به دورتادور و کناره‌های درب ماشین لباسشویی چسبیده باشند، تمیز کنید و ‌بار دیگر ماشین لباسشویی را خالی روشن کنید تا تمیز شود.

بو دادن ماشین لباسشویی

استفاده از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه علاوه بر از بین بردن بوی نامطبوع ماشین لباسشویی، باعث از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌های ماشین لباسشویی و همچنین جرم‌گیری آن می‌شود. یک پیمانه سرکه سفید را داخل محفظه دیگ ماشین لباسشویی بریزید، نصف پیمانه جوش‌شیرین را هم در محفظه جا پودری ریخته و ماشین لباسشویی را روشن کنید تا کاملاً تمیز شود.

در صورتی که مدت زیادی است ماشین لباسشویی خود را تمیز نکرده‌اید و رسوب زیادی گرفته است می‌توانید از اسیدسیتریک به همراه جوش‌شیرین استفاده کنید. یک پیمانه اسیدسیتریک را با نصف پیمانه جوش‌شیرین مخلوط کرده و داخل محفظه‌ی لباسشویی بریزید. لباسشویی را برای مدت طولانی در دمای ۹۰ درجه سانتی‌گراد به کار اندازید تا تمام رسوب و بوی بد لباسشویی را از بین برد.

با استفاده از مایع سفید کننده و آب داغ می توانید ماشین لباسشویی را پاکسازی کنید . در مدلهای قدیمی به طور مستقیم و در مدل های جدید داخل محل مخصوص مایع شستشو یک فنجان مایع سفید کننده ریخته و لباسشویی را بدون لباس و با آب گرم روشن کنید تا چند دقیقه در این حالت کار کند. چرخش آب داغ و مایع سفید کننده در مخزن داخلی ماشین لباسشویی به صورت فوق‌العاده ای موجب پاکسازی ماشین می شود.

ضدعفونی کردن دیواره خارجی ماشین لباسشویی

دیواره بیرونی ماشین لباسشویی را در این بین ضدعفونی و تمیز کنید. می‌توانید از اسپری مرکبات برای ضدعفونی بدنه ماشین لباسشویی استفاده کنید. شوینده‌های مرکباتی بهترین شوینده‌ی آهک، رسوبات شوینده‌ها و سایر آلودگی‌ها هستند. شما می‌توانید آن‌ها را در منزل تهیه‌کرده و یا به صورت آماده خریداری کنید. شوینده مرکباتی را بر روی سطوح‌ کثیف اسپری کرده و با یک دستمال سطوح را جرم ‌زدایی و تمیز کنید.

طرز تهیه شوینده مرکباتی

شوینده‌های مرکباتی از مواد اولیه‌ای که در مرکباتی نظیر لیمو و پرتقال وجود دارد، استفاده می‌کنند. برای تهیه شوینده مرکباتی به پوست یک عدد لیموترش، یک عدد لیموشیرین و یک عدد پرتقال و ۳ پیمانه سرکه سفید نیاز دارید. پوست لیموترش، لیموشیرین و پرتقال را در یک ظرف شیشه‌ای قرار دهید و روی آن‌ها سه پیمانه سرکه سفید بریزید. درب شیشه را ببندید و آن را به مدت دو هفته در یک جای تاریک قرار دهید. یک روز در میان شیشه را مقداری تکان دهید تا به ترکیب روغن مرکبات با سرکه سفید کمک کنید.

بعد از دو هفته یک پیمانه از این ترکیب را داخل یک قوطی اسپری بریزید و بقیه قوطی را با آب سرد پر کنید تا محلول رقیق شود. برای تازه ماندن شوینده آن را داخل یخچال نگهداری کنید و در صورت مشاهده هر نوع کپک آن را دور بریزید. حواستان باشد در هنگام شست‌وشو، مخازن نرم‌کننده و سفیدکننده را نیز ضدعفونی کنید. برای پاک کردن محل‌هایی که دور از دسترسی است از مسواک یا برس نرم استفاده کنید.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

نکته مهم

پس از گذشت یک ساعت که محلول آب و سرکه کار خود را انجام داد، درب ماشین لباسشویی را ببندید و آن را از حالت ایست خارج کرده تا چرخه شست‌وشو کامل شود. صبر کنید تا شستشو تمام‌شده و آب داخل محفظه به صورت کامل تخلیه شود.
چندین بار داخل ماشین لباسشویی را دستمال بکشید. برای اتمام ضدعفونی داخل ماشین لباسشویی، آن را با یک دستمال خشک کنید. پس از خشک شدن کامل و در صورت نیاز این عملیات را تا تمیز شدن کامل، چندین بار تکرار کنید.

نکات مراقبتی و مهم ماشین لباسشویی

  • سعی کنید بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی و یا هر وقت که از ماشین لباسشویی استفاده نمی‌کنید، درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا تبادل هوا انجام شود و محفظه داخلی ماشین لباسشویی کامل خشک شود؛ چون با وجود گرما و رطوبت موجود، محیط مناسبی برای میکروب‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود و باعث ایجاد بوی نامطبوع در ماشین لباسشویی می‌شود.
  • به هیچ وجه از پودرهای دستی برای ماشین لباسشویی استفاده نکنید زیرا باعث خراب شدن ماشین لباسشویی می‌شود.
  • در ماشین لباسشویی زیاد پودر نریزید، زیرا نه‌تنها باعث تمیزی بیشتر لباس‌ها نمی‌شود بلکه با رسوب کردن در ماشین، ماشین لباسشویی را هم خراب می‌کند.
  • بهتر است از پودر لباسشویی به جای مایع لباسشویی استفاده کنید زیرا شوینده‌های مایع باعث تولید کف زیادی می‌شوند و در محفظه‌های ماشین لباسشویی باقی‌مانده و از بین نمی‌روند و ایجاد کپک و رسوب می‌کنند.
  • بعد از شستشوی لباس‌ها، آن‌ها را سریعاً از ماشین خارج کنید. این کار باعث کاهش رطوبت داخلی ماشین و جلوگیری از بو گرفتن لباس‌ها و کاهش باکتری‌های موجود در ماشین می‌شود.
  • بعد از هر بار شستشو، نوار لاستیکی ورودی درب لباسشویی را با یک دستمال نخی کاملاً خشک و تمیز کنید.
  • از مایع نرم‌کننده زیاد استفاده نکنید؛ زیرا همانند مایع لباسشویی در صورت استفاده زیاد از نرم‌کننده کف زیادی ایجاد می‌شود و داخل ماشین لباسشویی رسوب می‌کند. درنتیجه بوی ناخوشایندی در ماشین لباسشویی ایجاد می‌شود.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 47, میانگین امتیاز: 4,26 از 5)
Loading...