سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

روشهای پاک کردن لکه روغن روی لباس در منزل

پاک کردن لکه روغن روی لباس یکی از مشکلاتی است که اکثر ما با آن روبرو شده‌ایم. به خصوص اگر اهل آشپزی باشید شانس اینکه لکه روغن روی لباس ما جا خوش کند بسیار زیاد است.

در این مطلب روش های مختلف پاک کردن لکه روغن روی پارچه را آموزش خواهیم داد. در بخش اسرار خانه داری با ما همراه باشید.

 

  پاک کردن لکه روغن روی پارچه

روش های پاک کردن لکه روغن روی پارچه 

همیشه به یاد داشته باشید که برای بهتر پاک شدن لکه ها باید تا تازه هستند چاره ای اندیشید. برای پاک کردن لکه روغن تازه می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

 

پاک کردن لکه روغن با استفاده از صابون خشک 

صابون خشک این توانایی را دارد که لکه‌های چربی روی لباس را هم در خود حل کنند. پودر صابون را روی لکه بریزید و آن را به مدت سی دقیقه یا بیشتر داخل آب خیس کنید و سپس آبکشی کنید. در صورت نیاز یک بار لباس را به روش معمول بشویید تا لکه روغنی به طور کامل از بین برود.

 

پاک کردن لکه روغن با استفاده از پودر بچه 

پودر بچه چربی موجود در بافت پارچه را جذب می‌کند، به محض این که لباستان به لکه روغنی آلوده شد کمی از این پودر روی آن بریزید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس با برس پودر را از روی لباس پاک کرده و با روش معمول آن را بشویید.

 

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه روغنی

وقتی سر میز شام یا در رستوران لباس محبوبتان را با غذاهای چرب کثیف کردید نگران نباشید. اگر به یک بسته پودر شیرین کننده مصنوعی که در بیشتر رستوران‌ها یافت می‌شود دسترسی داشته باشید می‌توانید به راحتی لکه را پاک کنید. پودر را روی محل لکه بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس با دستمال آن را پاک کنید.

 

پاک کردن لکه روغن با استفاده از نوشابه

پاک کردن لکه روغن روی پارچه

نوشابه گازدار کاربردهای زیادی در خانه‌داری از جمله پاک کردن لکه‌های روغنی دارند. کوکاکولا را مستقیما روی لکه لباس بریزید و یکی دو ساعت صبر کنید تا لکه کاملا در آن خیس بخورد سپس لباس را مثل همیشه بشورید.

 

پاک کردن لکه روغن با استفاده از آلوئه ورا 

یک تکه ژل طبیعی آلوئه ورا را از برگ آن برش دهید و یا از ژل‌های آماده شده موجود در بازار استفاده کنید. ابتدا محل لکه را با آب خیس کنید سپس ژل را روی آن بمالید. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های لکه با ژل پوشیده شده باشد سپس آن را داخل ماشین لباسشویی یا با دست بشویید.

 

استفاده از اسپری برای پاک کردن لکه روغنی

حالت دهنده مو حاوی ترکیباتی است که ساختار مولکول‌های چربی را می‌شکنند و به پاک شدن لکه کمک می‌کنند. اسپری مو را از فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری بگیرید و روی محل لکه اسپری کنید تا خیس شود. سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی یا با دست بشویید تا لکه‌ها پاک شوند.

 

استفاده از گچ برای پاک کردن لکه روغن

گچ سفید ساده می‌تواند با جذب چربی بین الیاف، لکه‌های چرب را از بین ببرد. گچ را محکم روی لکه بکشید تا به همه قسمت‌های آن نفوذ کند. ۱۵ دقیقه صبر کنید و گچ‌ها را از روی لباس پاک کنید و به محض این که فرصت پیدا کردید لباستان را با شوینده‌های معمولی بشویید.

 

پاک کردن لکه روغن با استفاده از شامپو 

پاک کردن لکه روغن روی پارچه

یک قطره شامپو روی محل لکه بریزید و با انگشت بمالید، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس لباس را داخل ماشین لباسشویی یا با دست به روش معمول بشویید و شاهد پاک شدن لکه‌های روغن باشید.

 

برطرف کردن لکه روغن کهنه شده 

لکه روغن تثبیت شده را به روش های زیر پاک کنید:

ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه روغنی

ترکیب این دو ماده یک ماده جاذب قوی می‌سازد که می‌تواند هر نوع چربی را از بین ببرد حتی لکه های قدیمی و تثبیت شده از سال‌های دور! برای این کار ابتدا کمی روغن روی لکه روغنی قدیمی بریزید تا لکه تازه شود. سپس ترکیب جوش شیرین و مایع ظرفشویی را با مسواک روی لکه بمالید و کمی بسابید تا چربی حل شده و جذب شود. سپس لباس را بشویید.

 

استفاده از استون برای پاک کردن لکه روغنی

ابتدا برچسب مراقبت از لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید استون به الیاف پارچه آسیب نمی‌زند. برای اطمینان بیشتر یک قطره استون به قسمت درز داخلی لباس بمالید تا اثر ان را روی رنگ و بافت پارچه مشاهده کنید. استون را روی محل لکه بمالید و چند دقیقه صبر کنید سپس لباس را با دست یا با ماشین لباسشویی بشورید تا لکه از بین برود.

 

لباس را به خشکشویی ببرید

اگر لکه بزرگ‌تر و قدیمی‌تر از آن است که با این روش‌ها پاک شود و یا لباس شما ارزشمندتر از آن است که بتوانید ریسک کرده و این روش‌ها را روی آن امتحان کنید بهتر است کار را به متخصص (خشکشویی) بسپارید کار لکه‌گیری و تمیز کردن لباس را به نحو احسن و بدون آسیب به لباس برای شما انجام دهد.

 

منبع:چی بپوشم

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 129, میانگین امتیاز: 4,12 از 5)
Loading...