سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

معرفی ده مرورگر اندرویدی برتر ۲۰۱۴

در این مقاله می‌خواهیم برخی از مرورگرهای سال ۲۰۱۴ را به معرض مقایسه بگذاریم. سعی شده تا این مرورگرها از جنبه‌های مختلفی مورد تست واقع شوند تا یک مقایسه‌ی کامل بدست آید.

با این حال باید نکاتی را در تنظیم این مقاله در نظر می‌گرفتیم. درواقع برنامه‌های مرورگر زیادی در حال حاضر وجود دارند و مقایسه‌ی تمامی آن‌ها با هم کار قطعا دشوار و غیرممکنی است. از این رو باید به انتخاب چندین مورد اقدام می‌کردیم. اما به جای تکیه بر شاخصه‌های محبوبیت، سرعت یا ویژگی‌ها، سعی کردیم بر تمامی جنبه‌های یک مرورگر تمرکز کرده و در لیست خود حتی مرورگرهای به تازگی معرفی شده را نیز بگنجانیم که تا به حال خود را به عنوان یک اپلیکیشن برتر نشان نداده‌اند، اما شانس کسب این عنوان را دارند.

مقدمه کافیست، به سراغ اصل مطلب می‌رویم.

توجه: در نظر داشته باشید که این مرورگرها بر روی اسمارت‌فون OnePlus One مورد تست قرار گرفتند.

 

رابط کاربری و طراحی

شاید یک سال پیش تمرکز عمده در مقایسه‌ی مرورگرهای برتر بر روی سرعت آن‌ها بود، به ویژه با در نظر گرفتن این مساله که کمتر از یک سال پیش، عملکرد ضعیف از مشکلات عمده‌ی اغلب اسمارت‌فون‌های رده پایین تا متوسط بود. امروز، شرایط فرق کرده است و حتی ارزان‌ترین دیوایس‌های موجود به اندازه‌ی کافی پرسرعت طراحی می‌شوند تا بحث مقایسه به جنبه‌های دیگر معطوف شود، مانند طراحی رابط کاربری و چگونگی سادگی استفاده از آن.

به طور کلی این مساله واقعیت دارد که رابط کاربری از بخش‌هایی به شمار می‌رود که در طولانی مدت، تغییرات کمی به خود دیده است و یا آنچه که ما اغلب بر روی دستگاه‌های موبایل خود می‌بینیم، در اکثر بخش‌ها یک نسخه‌ی حداقل شده از مرورگرهای دسکتاپ‌ها می‌باشد. یک نوار آدرس در بالا، تب‌هایی که معمولا در همین بخش هستند، و یک بخش بزرگ سفید رنگ که منتظر پر شدن با محتوای صفحات وب می‌باشد، این‌ها بخش‌های اصلی یک مرورگر موبایل را تشکیل می‌دهند. ما این بخش‌ها را در اغلب مرورگرها می‌بینیم و شاید تنها مرورگرهای هبیت (Habit Browser) باشند که نوار آدرسشان در قسمت پایین صفحه قرار گرفته که دسترسی به آن ساده‌تر شده است. البته نمی‌توان این نوع از پیاده‌سازی را درست و کامل دانست.

اجازه دهید به صورت مجزا در مورد هر مرورگر سخن بگوییم:

۱.Chrome

اکثر افراد مرورگر کروم گوگل را می‌شناسند، به خصوص با در نظر گرفتن این مساله که اغلب تولیدکنندگان، تلفن‌های خود را با این مرورگر به صورت پیشفرض ارائه می‌نمایند. اما بیان این عبارت که طراحی کروم، کامل و یک اصل قطعی و تعریف شده در دنیای مرورگرها می‌باشد، کاملا اشتباه است. این مرورگر برای استفاده نسبتا خوشایند بوده و پرسرعت نیز می‌باشد، اما در مورد رابط کاربری آن نمی‌توان کلمات خارق‌العاده‌ای را بکار برد.

۲.Firefox

برخی از مرورگرهایی که امروز می‌خواهیم نامشان را ببریم، منحصرا برای سیستم‌عامل اندروید طراحی شده‌اند، اما فایرفاکس در این گروه قرار نمی‌گیرد (همچنین مرورگرهای کروم و اپرا همین وضع را دارند). تجربه و تخصص گروه فایرفاکس در کمپانی موزیلا، موجب توجه زیاد به نسخه‌ی اندرویدی این مرورگر شده است.

نسخه‌ی اندروید فایرفاکس، مانند همتای دسکتاپ خود، دارای ظاهر نسبتا ساده است، اما شاید در رابط کاربری و ظاهر خود با ویژگی‌های جدیدتری نسبت به کروم همراه شده باشد. البته، این تغییرات لزوما نباید مورد تایید و خوشایند کاربران قرار گیرند و برخی از تنظیمات و آپشن‌های جدید آن نیز باید مورد تست واقع شوند تا قدرت و کارایی‌شان مشخص شود. در بخش ناوبری، این مرورگر بسیار خوب عمل می‌کند و رندرسازی صفحات نیز به طور کلی امتیاز بالایی کسب می‌نماید.

۳.Opera

اپرا، سومین و آخرین مرورگر اندرویدی لیست ما است که دارای نیاکانی از نوع مرورگرهای دسکتاپ می‌باشد. حتی امروزه نیز نسخه‌ی دسکتاپ مرورگر اپرا مورد استفاده‌ی فراوان قرار می‌گیرد و ظاهرا گروه سازنده‌ی آن، کار خود را بر روی نسخه‌ی موبایل این مرورگر کماکان ادامه می‌دهند.

اپرا در بین بخش‌های مختلف مردم مانند مرورگرهای دیگر حامیان و مخالفانی دارد. همانند دو رقیب ذکر شده در بالا، اپرا هم دارای طراحی ساده‌ای است، اگرچه می‌توان اندکی آن را قدیمی به شمار آورد. خوشبختانه این مساله موجب تاثیر بر روی عملکرد اپرا نشده و این مرورگر درواقع بسیار عالی حتی در اجرای سایت‌های سنگین عمل می‌نماید.

۴. Dolphin

دلفین، مرورگری کاملا متفاوت است و یکی از قدیمی‌ترین مرورگرهای موبایلی می‌باشد که در دسترس کاربران اندرویدی بوده است و سال به سال می‌بینیم که این مرورگر توانسته جایگاه خود را به عنوان جایگزینی خوب برای سه مرورگر محبوب ذکر شده، حفظ نماید.

دلفین از نظر طراحی، خوشایند و سرگرم‌کننده است و یکی از چندین مرورگری به شمار می‌رود که دربردارنده‌ی رنگ‌های زیادی می‌باشد و نگاه کردن به رابط کاربری سبز رنگ آن بسیار لذت‌بخش است. این مرورگر از ویژگی‌های غنی بیشتری نسبت به اغلب رقبای خود برخوردار می‌باشد و از این رو یک منحنی یادگیری برای آن وجود دارد. خوشبختانه استفاده از رابط و صفحات وب با دلفین بسیار ساده و روان می‌باشد.
۵. UC Browser

UC Browser، مانند دلفین، دارای رابط سرگرم‌کننده تری است و آبی، رنگ اصلی آن می‌باشد. رابط کاربری این مرورگر به خوبی طراحی شده، دارای فضای خوبی بوده و از این رو استفاده از آن راحت می‌باشد.

در بخش ناوبری، عملیاتی مانند زوم و حرکت افقی بدون هیچ مشکل خاصی با سرعت انجام می‌شود.

۶. CM Browser

CM Browser، یک مرورگر تازه‌وارد در لیست برنامه‌های مرورگر وب اندروید می‌باشد. این برنامه، بهترین و ساده‌ترین رابط کاربری تا به حال طراحی شده در لیست ما را ارائه می‌دهد و به هیچ وجه یک برنامه‌ی ناخوشایند نشان نمی‌دهد.

رابط کاربری ساده و جذاب CM Browser، با در نظر گرفتن این مساله که این برنامه نیازی به پاسخ‌دهی فوری ورودی‌های کاربر ندارد، جذاب‌تر می‌شود. ناوبری و به کارگیری رابط و صفحات وب بر روی این مرورگر با تاخیرات بسیار بسیار نادری، در بخش کاربردهای آسان قرار می‌گیرد.

۷. Javelin

شاید CM Browser، ساده‌ترین رابط کاربری را ارائه دهد، اما Javelin است که می‌توان گفت جذاب‌ترین رابط را دارا می‌باشد. نمی‌توان رابط این مرورگر را ساده نامید، بلکه باید از صفت زیبا برای آن استفاده کرد. توسعه‌دهنده‌ی Javelin، از رنگ‌های جامد برای دستیابی به این اثر استفاده کرده است.

در این مرورگر نیز با ناوبری و استفاده‌ی راحتی روبه‌رو هستیم، از این رو مشکل خاصی با آن وجود نخواهد داشت.

۸. Puffin

برخی شاید از حضور Puffin در لیست مقایسه‌ی ما متعجب شوند، به خصوص با در نظر گرفتن رابط کاربری نه چندان جذاب آن. اما ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا از مساله‌ی شگفت‌انگیزی شما را باخبر کنیم.

درواقع، Puffin غیرجذاب‌ترین ظاهر را در میان مرورگرهای لیست امروز ما دارد و با نقوص جدی نیز همراه است. برای مثال، ناوبری رابط کاربری آن نومیدکننده بوده و در آن تاخیرهای زیادی دیده می‌شود و کندی اصلی رایج در آن است. همین خصوصیات و مشکلات را در بخش ناوبری صفحات وب نیز می‌توان عنوان کرد. اسکرول، زوم، حرکت افقی، همگی با مشکل همراه می‌باشند. با این حال بخش‌های دیگر مربوط به این مرورگر را حتما مطالعه کنید.

۹. Next Browser

Next Browser محصولی توسعه یافته توسط گروه محبوب و بااستعداد توسعه‌دهنده‌ی لانچر GO می‌باشد. رابط کاربری این مرورگر رنگی و جذاب بوده، اما در اندازه‌ی خود با حداقل فضا همراه است.

کندی‌هایی در هنگام بارگذاری صفحات سنگین شامل تصویر، مشاهده می‌شود، اما به طور کلی عملیات اسکرول، زوم و حرکات افقی در این مرورگر تاحدی خوشایند است.

۱۰. Lightning Browser

از دیگر تازه‌واردان این عرصه، Lightning Browser است که به نوعی یادآور گوگل کروم می‌باشد. این بدان معناست که دوباره با یک رابط کاربری منطقی روبه‌رو هستیم که بیشترین تمرکز خود را بر روی نشان دادن محتویات گذاشته است.

این رابط کاربری در بخش ناوبری بسیار ساده بوده، اگرچه انتظار می‌رفت عملیات اسکرول و زوم کمی بهتر اجرا شود. با این حال می‌توان عملکرد Lightning Browser را به طور کلی مناسب توصیف کرد.

ویژگی‌ها

اکنون که با مرورگرهای لیست ما و زبان طراحی‌شان آشنا شدید، شاید علاقمند به دانستن ویژگی‌های آن‌ها باشید. پوشش دادن تمامی ویژگی‌ها کار دشواری‌ست، اما سعی می‌کنیم تا چند مورد از اساسی‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز کاربران را نام ببریم، البته اگر در مرورگرهای نام برده شده وجود داشته باشند.

برخی از مرورگرهای لیست ما (برای مثال Firefox ،UC Browser ،Dolphin) از بسته‌های توسعه (extensions) پشتیبانی می‌نمایند. اما به شمار آوردن این ویژگی در مقایسه شاید چندان درست نباشد، زیرا احتمالا اغلب کاربران هیچ گاه از این بسته‌های توسعه استفاده نخواهند کرد، مگر اینکه برنامه‌ی مرورگر این آپشن‌ها را به شیوه‌ای ساده نمایش دهد (مانند UC Browser).

بنابراین، داشتن چه ویژگی‌هایی را باید مدنظر قرار داد؟ باز هم می‌گوییم که این قسمت می‌تواند بسیار متنوع باشد، اما ما می‌خواهیم چند مورد از برترین‌های آن‌ها را در نظر بگیریم و احتمالا همه معتقدند که همگام‌سازی (synchronization) با مرورگر دسکتاپ از ویژگی‌های مفید به شمار می‌رود. متاسفانه همه‌ی مرورگرهای لیست ما دارای این ویژگی نیستند که مایه‌ی تاسف است. علاوه بر این، اغلب افراد دوست دارند به طور ناشناس به جستجو در وب بپردازند، از این رو وجود تب‌های ناشناس از ویژگی‌های الزامی به نظر می‌رسد، لیست ما به جز یک مرورگر، سایر آن‌ها دارای این ویژگی هستند. درنهایت، مقایسه‌ی داده‌ها امروزه به یکی از ویژگی‌های بسیار بااهمیت تبدیل شده است. در تصویر زیر می‌بینید که کدام مرورگر لیست امروز ما از چه ویژگی برخوردار است و از کدام پشتیبانی نمی‌کند.

Table-best-android-browser-2014-edition

باز هم می‌گوییم که لیست ویژگی‌های ما به هیچ وجه کامل نمی‌باشد، اما شامل اساسی‌ترین نیازهای یک مرورگر است. همانطور که می‌بینید، UC Browser غنی‌ترین مرورگر از نظر ویژگی‌ها در بازار است. از طرف دیگر، دلفین شامل تعدادی ویژگی مفید دیگر است که برخی از آن‌ها توسط UC Browser پشتیبانی نمی‌شوند مانند پشتیبانی از حرکت، بنابراین به هیچ وجه این مرورگر را دست کم نگیرید.

عملکرد : نتایج تست‌های بنچمارک

با بررسی طراحی و ویژگی‌ها، دیگر زمان دیدن امتیازات واقعی کسب شده توسط این مرورگرها رسیده است. به طور کلی حتی خوش‌ظاهرترین مرورگر هم نمی‌تواند بدون کسب امتیاز عملکردی خوب، در دنیای مرورگرهای موبایل دوام زیادی بیاورد. تست‌های انجام شده بر روی این مرورگرها از هر دو نوع ترکیبی و واقعی بوده است، اما بحث خود را با نتایج تست‌های ترکیبی آغاز می‌نماییم. شاید بسیاری از شما به تست‌های ترکیبی اطمینان زیادی نداشته باشید و نتیجه‌ی آن‌ها را تصویرگر عملکرد درست در دنیای واقعی ندانید. با این حال، در بخش تست مرورگرها، بنچمارک‌های ترکیبی نتایج درست و مناسبی را از عملکرد آن‌ها به نمایش می گذارند. اجازه دهید این نتایج را ببینیم.

۱. SunSpider

تست SunSpider که در سال ۲۰۰۷ توسط اپل توسعه یافت، هنوز بخش مهمی از مجموعه‌ی استاندارد بنچمارک‌های مهم برای مرورگرها را تشکیل می‌دهد. SunSpider به خصوص بر روی توانایی مرورگرها جهت اجرای کدهای جاوااسکریپت تمرکز دارد.

پیشتر از وجود خصوصیات جالب و شگفت‌انگیز در مرورگر Puffin صحبت کرده بودیم و این بخش با همان ویژگی سروکار داریم. درواقع تنها دلیلی که پافین در لیست مرورگرهای برتر قرار گرفته، سرعت بی‌نظیر آن است. پافین این سرعت را با بکار بردن محاسبات ابری بدست آورده است. به عبارت دیگر، یک کامپیوتر بسیار قدرتمند، در جایی بسیار دور از شما، اجرای تمامی کارها و عملیات سخت را به عهده گرفته، در حالی که پافین به سادگی و راحتی صفحات مورد نظر را به شما نشان می‌دهد.
در مورد سایر مرورگرهای لیست، باید با خوشحالی عنوان کرد که برنامه‌های جدید هم نتایج فوق‌العاده‌ای را کسب کرده‌اند و حتی از گوگل کروم سبقت گرفته‌اند.

SunSpider

۲. Mozilla Kraken

تست Mozilla Kraken درست مانند تست SunSpider، برای اندازه‌گیری عملکرد کدهای جاوااسکریپت مرورگرها تلاش می‌کند، اما این تست بسیار سنگین‌تر از تست قبل است.

جای تعجب ندارد که پافین بار دیگر رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده است. اگرچه کمپانی فایرفاکس توسعه‌دهنده‌ی این بنچمارک است، اما مرورگر فایرفاکس نتوانسته جایگاه خوبی کسب کند. از طرف دیگر، مرورگر دلفین خود را در انتهای لیست می‌بیند و امتیاز ضعیفی را به خود اختصاص داده است.

همانطور که می‌بینید، سایر مرورگرها با فاصله‌ای کم از یکدیگر قرار می‌گیرند.

Mozilla-Kraken

۳. Browsermark

بنچمارک Browsermark، نشان‌دهنده‌ی چگونگی عملکرد یک مرورگر در دنیای واقعی می‌باشد.

بار دیگر، پافین قدرت خود را به سایر رقبا نشان داده، در حالی که کروم در این بخش توانسته جایگاه خود را نسبت به تست‌های دیگر ارتقا دهد. دلفین همچنان به ناامید کردن علاقمندان خود ادامه داده است.

Browsermark

۴. Peacekeeper

تست Peacekeeper (توسعه یافته توسط Futuremark، مجموعه‌ی توسعه دهنده‌ی تست ۳D Mark) همانند تست قبل، برای اندازه‌گیری عملکرد مرورگرها در دنیای واقعی با قرار دادن مرورگر در شرایط استفاده‌ی متفاوت، تلاش می‌کند.

همانطور که می‌بینید، پافین باز هم در صدر لیست قرار دارد. سایر مرورگرها تقریبا با امتیازهای مشابه‌ای یکدیگر را تعقیب می‌کنند، اگرچه فایرفاکس و دلفین با عملکرد ضعیفی همراه هستند.

Peacekeeper

۵.

از دیگر بخش‌های تست Peacekeeper، تلاش آن برای تست سازگاری مرورگرها با استاندارد محبوب HTML5 می‌باشد. با توجه به اینکه صنعت علاقه‌ی زیادی به استفاده از HTML5 نشان می‌دهد، باید اطمینان داشت که مرورگر انتخابی ما از این استاندارد پشتیبانی می‌نماید.

با وجود نتایج ضعیف کسب شده توسط مرورگر فایرفاکس در تست‌های قبل، این مرورگر در این تست یکی از بهترین‌ها به شمار می‌رود (در کنار UC Browser). امتیاز سایر مرورگرها تقریبا به هم نزدیک می‌باشد.

Synthetic-benchmarks

عملکرد : زمان بارگذاری صفحات

اکنون زمان آن رسیده که عملکرد این مرورگرها را در بارگذاری صفحات در دنیای واقعی ببینیم. سرعت لود صفحات را در دو شرایط متفاوت برای شما به نمایش می‌گذاریم. این ویژگی به ما سرعت مرورگر را در بارگذاری صفحاتی که پیش از این باز نشده و در شرایط دیگر، صفحاتی که با آن آشنا است، نشان می‌دهد.

یکی از قوانین این بخش چنین است که مرورگر باید تمام محتویات یک صفحه را بارگذاری نماید. برای دستیابی به نتایجی که در تصویرهای زیر خواهید دید، تمامی تست‌ها چندین بار انجام شدند و امتیازهای نشان داده شده، متوسط زمان بارگذاری هر صفحه را بیان می‌کنند.

۱. Hot loading

کاربران معمولا بارها یک سایت را باز می‌کنند و این عمل به مرورگر این شانس را می‌دهد که چندین نکته را در مورد صفحه‌ی مورد نظر به یاد داشته باشد و از این رو سرعت لود صفحه به مرور زمان بیشتر خواهد شد. در این تست، صفحات سایت PhoneArena و همچنین نسخه‌ی موبایل سایت New York Time برای مرورگرها مورد استفاده قرار گرفت.

می‌بینیم که تست‌های ترکیبی نتایج درستی را نشان داده‌اند، مرورگر پافین قطعا پادشاه زمان بارگذاری صفحات به شمار می‌رود. کروم که در رندرسازی صفحه‌ی PhoneArena بسیار سریع عمل می‌کند، در بخش صفحات کوچک موبایل با تاخیر همراه است، در حالی که CM Browser و Lightning Browser در این بخش بهتر هستند.

متاسفانه عملکرد مرورگرهای فایرفاکس و دلفین (و البته اپرا)، با تاخیرهای زیادی همراه است.

Hot-loading

۲. Hot loading

Hot-loading2

۳. Cold loading

در مورد صفحاتی که برای اولین بار قرار است در یک مرورگر بارگذاری شوند، چه می‌توان گفت؟ اجازه دهید به این بخش بپرداریم.

برای اولین بار است که در طول تست‌های این مقاله می‌بینیم که پافین درصدر لیست قرار نمی‌گیرد. در مورد سایر مرورگرها، بار دیگر شاهد امتیازات نزدیک به هم هستیم، اگرچه فایرفاکس و Javelin عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. دلفین بالاخره خود را از قعر لیست نجات داده و عملکرد متوسطی را اجرا می‌نماید. CM Browser بار دیگر به عنوان یک تازه‌وارد، نمایش خوبی را از خود به اجرا گذاشته و کروم این بار در بالای لیست خودنمایی می‌کند.

Cold-loading2

مصرف حافظه

آخرین تست انجام شده بر روی این مرورگرها، به مصرف حافظه‌ی آن‌ها می‌پردازد. درواقع این روزها با اینکه اغلب دستگاه‌ها دارای حداقل یک گیگابایت رم هستند، اما برخی از کاربران هنوز با وسایل دارای مقدار رم‌های کم مانند ۵۱۲MB سر می کنند. برای چنین دستگاه‌هایی، عملکرد حقیقتا با مشکل مواجه می‌شود، از این رو یک مرورگر سنگین آخرین چیزی است که آن‌ها بدان احتیاج دارند. مقدار مصرفی حافظه بر روی تمامی مرورگرهای این لیست مورد تست قرار گرفت، در حالی که تنها تب صفحه‌ی اصلی بر رویشان باز بود و سپس آن‌ها با چهار تب لود شده مورد آزمایش قرار گرفتند (Google.com ،m.BBC.com ،m.NYTimes.com و یک صفحه از سایت PhoneArena.com)

MEMORY-consumption-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px

همانطور که می‌بینید، به جز مرورگرهای فایرفاکس، پافین، کروم و اپرا، نتایج سایر مرورگرها به یکدیگر نزدیک می‌باشد و مرورگر Lightning Browser، سبک‌ترین برنامه‌ی این لیست به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، اگر دستگاه شما از کمبود حافظه رنج می‌برد، استفاده از مرورگر Lightning انتخاب خوبی برای شماست، یک برنامه‌ی ساده، پر از ویژگی‌های مفید و پرسرعت.

جمع‌بندی

از تمامی این تست‌ها باید چه نتیجه‌ای گرفت؟ قطعا برخی از مرورگرهای این لیست بر سایر رقبای خود برتری دارند. اما تفاوت برتری آن‌ها بسیار اندک می‌باشد. کاملا می توان عنوان کرد که مرورگرهای دلفین، اپرا و فایرفاکس کندتر از سایر مرورگرها هستند و کروم و CM Browser اغلب یکی از سریع‌ترین مرورگرهای حال حاضر به شمار می‌روند، اما می‌توان به بسیاری از جزئیات دیگر نیز توجه کرد.

CM Browser که یک برنامه‌ی جدید محسوب می‌شود، به خوبی توانسته خود را در کنار مرورگرهای قدیمی‌تر جای دهد و نیاز کاربران اندرویدی را با سادگی و سرعت بالای خود برآورده سازد. از طرف دیگر، مرورگر دلفین با وجود مشکلات سرعت خود، رابط کاربری بسیار خاص و کاربرپسندی را ارائه می‌دهد. همین ویژگی را می‌توان برای UC Browser نیز عنوان کرد که البته با سرعت مناسبی هم همراه است.

می‌توان چنین گفت که محبوب‌ترین‌ها قطعا بهترین‌ها به شمار نمی‌روند. البته اگر شما به دنبال یک مرورگر مخصوص اندروید فوق‌العاده می‌گردید، هیچ یک از برنامه‌های ذکر شده در لیست بالا شما را ناامید نخواهند کرد.

منبع : phonearena
مطلبی که مطالعه نمودید ترجمه کامل از لینک منبع می باشد و هرگونه اشتباه در جزییات به عهده مرجع می باشد

 

www.topinearth.com

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...