سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

افزایش حقوق سال ۱۴۰۲مشمولین قانون کار و کارمندان

محاسبه دستمزد دریافتی در سال ۱۴۰۲

میزان حقوق و مزایای کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۲ اعلام شده، اما میزان دریافتی خود را چگونه باید حساب کنیم؟

در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ دستمزد سال ۱۴۰۲ کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی پس از نشست هشت ساعته شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی با وزیر کار تعیین شد.

میزان افزایش دستمزد کارگران برای دو گروه از «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی» به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت.

کارگران حداقلی بگیر، کارگرانی هستند که برای اولین بار در سال جاری وارد بازار کار می‌شوند و سابقه فعالیت در بازار کار را ندارد. دستمزد این گروه از کارگران (اعم از قرارداد دائم یا موقت) با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به حقوق پایه سال ۱۴۰۱ از ابتدای سال ۱۴۰۲ روزانه مبلغ ۱.۷۶۹.۴۲۸ ریال تعیین شده است. این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال بود.

بر این اساس، دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ تومان افزایش یافت.

علاوه بر این، به این گروه از کارگران حق بن کارگری به صورت نقدی به میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن به میزان ۹۰۰ هزار تومان در هر ماه تعلق می‌گیرد. حق بن کارگری در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن نیز ۶۵۰ هزار تومان بود.

همچنین برای کارگران دارای فرزند زیر ۱۸ سال، به ازای هر فرزند ۵۳۰ هزار و ۸۲۸ تومان به عنوان حق اولاد پرداخت می‌شود. همچنین حق اولاد دو فرزند زیر ۱۸ سال یک میلیون و ۶۱ هزار و ۶۵۶ تومان تعیین شده است.

لازم به ذکر است، همه ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد. بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۵۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود

محاسبه دستمزد کارگران دارای بیش از یک سال سابقه چگونه محاسبه می‌شود؟

اما دستمزد کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، متفاوت از کارگران «حداقلی بگیر» افزایش یافت. دستمزد این کارگران که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» برای سال ۱۴۰۲ محاسبه می‌شود.

به این ترتیب، دستمزد کارگران دارای بیش از یکسال سابقه، «۲۱ درصد» نسبت به حقوق پایه سال ۱۴۰۱ به اضافه «۲ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال» افزایش یافت.

نکته ضروری اینکه تمام کارگران دارای بیش از یک سال سابقه کار مشمول دریافت «پایه سنواتی» هستند که علاوه بر افزایش ۲۱ درصدی و رقم ثابت، باید به حقوق پایه آنها اضافه شود. پایه سنواتی برای سال ۱۴۰۲ رقم ۲۱۰ هزار تومان است.

بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنواتی» می‌شوند که این مبلغ باید به حقوق پایه کارگران اضافه شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین «پایه سنواتی» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

جدول حداقل حقوق ۱۴۰۲

ردیفشرحروزانه (ریال)ماهیانه (ریال)
۱حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز۱,۷۶۹,۴۲۸۵۳,۰۸۲,۸۴۰
۲کمک هزینه اقلام مصرفی۳۶۶,۶۶۶۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۳حق مسکن۳۰۰,۰۰۰۹,۰۰۰,۰۰۰
۴حق اولاد (برای هر فرزند)۱۷۶,۹۴۲۵,۳۰۸,۲۸۴
۵پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار)۷۰,۰۰۰۲,۱۰۰,۰۰۰
۶مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار۲,۴۳۶,۰۹۴۷۳,۰۸۲,۸۴۰

جدول افزایش حقوق کارمندان (مقایسه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲)

برای اینکه درک بهتری از میزان حقوق سال ۱۴۰۱ به دست آورید، تمامی موارد مرتبط با حقوق سال ۱۴۰۲ را در جدول جدول حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ مشخص کرده‌ایم.

اقلام حقوقسال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال)سال ۱۴۰۲ (بر مبنای ریال)
حداقل دستمزد روزانه۱,۳۹۳,۲۵۰۱,۷۶۹,۴۲۸
حداقل دستمزد ماهانه۴۱,۷۹۷,۵۰۰۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزد هر ساعت کاری۱۹۰,۰۷۴
مزد هر ساعت اضافه کاری۲۶۶,۱۰۳
حق مسکن۶,۵۰۰,۰۰۰۹,۰۰۰,۰۰۰
بن خواربار۸,۵۰۰,۰۰۰۱۱,۰۰۰,۰۰۰
پایه سنوات( افراد با حداقل ۱ سال سابقه کار)۲,۱۰۰,۰۰۰۲,۱۰۰,۰۰۰
حق اولاد (یک فرزند)۴,۱۷۹,۷۵۰۵,۳۰۸,۲۸۴
حق اولاد (دو فرزند)۸,۳۵۹,۵۰۰۱۰,۶۱۶,۵۶۸
حداقل حقوق کارگران بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار)۵۸,۸۹۷,۵۰۰۷۳,۰۸۲,۸۴۰
حداقل حقوق با یک فرزند۶۳,۰۷۷,۲۵۰۸۰,۴۹۱,۱۲۴
حداقل حقوق با دو فرزند۶۷,۲۵۷,۰۰۰۸۵,۷۹۹,۴۰۸

افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

همچنین در بند دو همین تبصره آمده است که حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش می‌یابد؛ به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۶۳ میلیون ریال کمتر نباشد.

بند سوم تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به حق عائله‌مندی و اولاد اشاره کرده است که به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت. در این بند آمده است: « در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد، موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌گردد»


عضو هیئت رئیسه مجلس از افزایش ۲۰ درصدی حقوق ها در سال آینده خبر داد.

(۱۴۰۱/۰۹/۱۳) علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس و دولت اظهار داشت: در این جلسه آقای میرکاظمی اعلام کرد که سال آینده ۲۰ درصد به حقوق ها اضافه خواهد شد. همچنین در این جلسه اعلام شد که ۸۰ درصد از درآمدهای دولت در امسال تحقق پیدا کرده است.وی با بیان اینکه صادرات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، افزود: ۸۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور توسط دولت پرداخت شده است و همچنین صادرات در دولت سیزدهم رو به افزایش بوده است به طور مثال صادرات به کشور عمان ۱۰۰ درصد محقق شده است و به کشورهای آفریقایی و شبه قاره هند نیز صادرات افزایش داشته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه سرانه بودجه فرهنگی کشور بسیار پایین است که این موضوع در این جلسه تاکید شد که سرانه بودجه فرهنگی کشور افزایش پیدا کند.

وی افزود: رئیس جمهور در این جلسه بر عدالت و پرداخت در حقوق و دستمزد تاکید داشت و تصریح کرد که دولت به صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع است و به زودی لایحه ای در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.

افزایش حقوق قانون کار در سال 1402

بر اساس بخشنامه بودجه کل کشور، افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی الحساب به طور متوسط ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می شود و رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از ایسنا، بخشنامه بودجه کل کشور امروز به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد تا برآورد بودجه سالانه خود را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند و بر اساس ضوابط و پیوست‌های بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲، دستگاه های اجرایی موظف شدند افزایش ضریب ریالی حقوقی را علی الحساب به طور متوسط ۲۰ درصد لحاظ کنند.
در بخش اعتبارات هزینه‌ای پیوست شماره دو بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ که به ضوابط مالی این بخشنامه اختصاص دارد، آمده است: «افزایش ضریب ریالی حقوق را علی الحساب به طور متوسط ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۱ لحاظ کنند. رقم قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

همچنین بر اساس این بخشنامه، افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی الحساب به طور متوسط ۲۰ درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می شود و رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.
سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه کار کارکنان را در بودجه سال ۱۴۰۲ حداکثر معادل اعتبار سرانه اضافه کار در سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱) پیش بینی کنند.

میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران در ۱۴۰۲ اعلام شد

در بخش اعتبارات هزینه‌ای پیوست دوم بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ آمده است؛

۱- هر گونه استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص صرفاً با اخذ تأییدیه سازمان منوط به طی فرایند بند (ج) ماده (۷) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تأمین بار مالی قبل از صدور مجوز استخدامی مجاز است.

۲- دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص:
الف- افزایش ضریب ریالی حقوق را علی‌الحساب به طور متوسط بیست (۲۰) درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۱ لحاظ نمایند. رقم قطعی ضریب به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. افزایش حقوق و دستمزد مشمولین قانون کار علی‌الحساب به طر متوسط بیست (۲۰) درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی تعیین می‌گردد. رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

ب- سقف اعتبار مربوط به سرانه اضافه کار کارکنان را در بودجه سال ۱۴۰۲ حداکثر معادل اعتبار سرانه اضافه کار در سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱) پیش‌بینی نمایند.

ج- مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) را مطابق ماده (۷۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در بودجه خود پیش‌بینی نمایند. مبلغ قطعی پاداش پایان سال به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

د- اعتبار مأموریت (داخلی و خارجی) کارکنان را حداکثر معادل پیش‌بینی عملکرد سرانه اعتبار سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱) پیش‌بینی نمایند.

هـ- اعتبار سرانه کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان، حداکثر معادل اعتبار سرانه سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱) و پاداش یک ماهه معادل یک ماه حقوق و مزایای کارکنان را در سقف اعتبارات پیش‌بینی نمایند.

و- تمامی مؤسسات، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت‌های دولتی مستلزم ذکر یا تصریح نام مانند شرکت‌های تابعه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه سایر وزارت‌خانه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، صدا و سیما و سایر شرکت‌هایی که به نحوی دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند موظفند اعتبار حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان خود را در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ مطابق افزایش مندرج در جزء (الف) بند (۲)، و با رعایت بخشنامه‌های شورای حقوق و دستمزد و مقررات تعیین شده در بودجه سال پیش‌بینی نمایند.

ز- مبنای محاسبه هزینه‌های کارکنان برای بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ صرفاً بر اساس آمار مندرج در «سامانه پاکنا (پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری)» و «سامانه ثبت حقوق و مزایا موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم» از مجموعه سامانه‌های کارمند ایران (سامانه کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور) می‌باشد.

ح- هر گونه پیش‌بینی اعتبار برای بندهای ب و هـ منوط به استقرار سامانه حسابداری قیمت تمام شده در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

۳- پیش‌بینی اعتبار برای اجرای تصویبنامه، بخشنامه، دستورالعمل‌ها، تغییر تشکیلات، تغییر ضرایب، جداول حقوقی و طبقه‌بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی، هر گونه استخدام و بکارگیری نیروی انسانی و مصوبات هیأت امنا صرفاً با رعایت مفاد بندهای (ث) و (ج) ماده (۷) قانون برنامه ششم توسعه کشور و در صورت تأیید مکتوب سازمان مجاز است.۴- در دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های دارای قوانین خاص، پیش‌بینی سرانه اعتبار برای قرارداد با اشخاص حقیقی برای انجام کار معین (مشخص) دارای شناسه از سازمان اداری و استخدامی، با رعایت قوانین و مقررات، حداکثر در سقف تعداد سال ۱۴۰۱ (مبتنی بر موافقتنامه سال ۱۴۰۱)، با لحاظ افزایش حقوق و مزایای کارکنان مندرج در جزء (الف) بند (۲) فوق‌الذکر و با رعایت بند (ب) ماده (۲۸) قانون برنامه ششم در سال ۱۴۰۲ مجز می‌باشد.

۵- اعتبار مربوط به انعقاد قرارداد با شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی، حداکثر در حد پیش‌بینی عملکرد ۱۴۰۱ (بر اساس موافقتنامه متبادله سال ۱۴۰۱) و با لحاظ مفاد جزء (الف) بند (۲) فوق‌الذکر در خصوص نیروهای شرکتی پیش‌بینی گردد.

۶- دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن ارائه آمار بازنشستگان سال ۱۴۰۲، اعتبارات مانده مرخصی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان واحدهای ستادی و واحدهای تابعه را از محل صرفه‌جویی در اعتبارات و یا واگذاری و فروش اموال، پیش‌بینی و به سازمان پیشنهاد نمایند.

لازم به ذکر است، در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد بوده است.


⇓ اخبار زیر مربوط به سال های پیش می باشد ⇓


حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹

اعضای شورای عالی کار پس از اعمال رأی گیری با افزایش ۲۱ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ موافقت کرده و پایه حقوق کارگران را ۳۱۸ هزار تومان افزایش دادند.

به گزارش ایسنا، نشست نهایی دستمزد پس از ۸ ساعت چانه‌زنی و مذاکره فشرده به پایان رسید و اعضای شورای عالی کار به دلیل اختلاف نظر گروه کارگری و کارفرمایی در خصوص درصد افزایش حداقل مزد ناچار به رأی گیری شده و در نهایت حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۹ را ۲۱ درصد افزایش دادند.

بر این اساس پایه حقوق کارگران از یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان در سال ۹۸ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۹ افزایش یافت.

افزایش مبلغ بن خواربار مصوبه دیگر شورای عالی کار در این جلسه بود که از ۱۹۰ هزار تومان سال گذشته به ۴۰۰ هزار تومان رسید. حداقل مزد روزانه نیز از ۵۰ هزار و ۵۶۶ تومان سال ۹۸ به ۶۱ هزار و ۱۸۰ تومان در سال جاری افزایش یافت.

شورای عالی کار درخصوص حق مسکن کارگران هیچ مصوبه ای نداشت و بر این اساس کمک هزینه مسکن کارگران همچون سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان باقی ماند.

در ادامه مذاکرات برای تعیین دستمزد سایر سطوح مزدی، اعضای شورای عالی کار درصد سایر سطوح مزدی را ۱۵ درصد معادل ۹۱ هزار تومان رقم ثابت در ماه تصویب کردند و پایه سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار به ۱۷۵ هزار تومان رسید.

مجموع دریافتی کارگران حداقل بگیر و مجرد در سال ۹۹ با احتساب افزایش ۳۱۸ هزار تومانی حداقل مزد، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی، بن خواربار ۴۰۰ هزار تومانی و سایر مزایای جانبی مزد، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کارگران متاهل با احتساب موارد فوق و حق اولاد به حدود سه میلیون تومان نزدیک شد.

به گزارش ایسنا، شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته با افزایش ۳۶.۵ درصدی مزد و اعمال مصوبه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی مجلس، پایه حقوق کارگران را یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین کرده بود.

 

جدول جزئیات فیش حقوقی کارگران مشمول قانون کار به همراه معافیت مالیاتی و عیدی آخر سال ۹۹ مشخص شد.

ردیف شرح روزانه (ریال)ماهانه (ریال)
   سطح پایه حداقل 
۱ حداقل دستمزد (با مبنای ۳۰ روز کار) ۶۱۱,۸۰۹ ۱۸,۳۵۴,۲۷۰
۲ حق خواروبار ۱۳۳,۳۳۳ ۴,۰۰۰,۰۰۰
۳ حق مسکن ۳۳,۳۳۳۱,۰۰۰,۰۰۰
 ۴ حق اولاد (برای هر فرزند زیر ۱۸ سال)۶۱,۱۸۰۱,۸۳۵,۴۲۶
۵حق اولاد دو فرزند۱۲۲,۳۶۱۳,۶۷۰,۸۵۲
۶پایه سنواتی ( به شرط داشتن حداقل ۱ سال سابقه)۵۸,۳۳۳۱,۷۵۰,۰۰۰
 عیدی و مالیات بر درآمد سال ۹۹    
 ۱ حداقل عیدی سال ۹۹۱۰۰,۵۷۱۳۶,۷۰۸,۵۴۰
۲ حداکثر عیدی سال ۹۹۱۵۰,۸۵۷۵۵,۰۶۲,۸۱۰
۳ سقف معافیت مالیاتی سال ۹۹

جزئیات سایر سطوح مزدی

در ادامه مذاکرات برای تعیین دستمزد سایر سطوح مزدی، اعضای شورای عالی کار درصد سایر سطوح مزدی را ۱۵ درصد + ۹۱ هزار تومان (روزانه ۳۰,۳۳۸ ریال ) رقم ثابت در ماه تصویب کردند

 

خبرگزاری مهر: همه کارکنان تحت پوشش قانون کار مشمول مصوبه هفته گذشته شورای عالی کار در خصوص افزایش دستمزد می‌شوند. بر اساس مصوبه شورای عالی کار دستمزد سال جاری برای دو گروه از کارگران یعنی «کارگران حداقلی بگیر» و «سایر سطوح مزدی» متفاوت است.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۰ درصد از کارگران در گروه «حداقلی بگیران» و ۷۰ درصد نیز در گروه «سایر سطوح مزدی» قرار دارند که در ادامه نحوه محاسبه حقوق و مزایای هر دو گروه از کارگران مورد بررسی قرار گرفته است.

حقوق و مزایای «سایر سطوح مزدی» در سال ۹۹

حدود ۷۰ درصد از کارگران در گروه «سایر سطوح مزدی» قرار دارند؛ تمام کارگرانی که حقوق پایه آنها در سال ۹۸، «بیش از» یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان است در این گروه قرار می‌گیرند که میزان افزایش دستمزد این کارگران متفاوت از «حداقلی بگیران» است.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حقوق پایه این گروه از کارگران در سال ۹۷ به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» تعیین شد، به این صورت که دستمزد این کارگران ۱۵ درصد نسبت به پایه حقوق سال ۹۸ آنها افزایش یافت. علاوه بر این به حقوق پایه این کارگران روزانه ۳۰,۳۳۸ ریال معادل ماهیانه ۹۱ هزار تومان اضافه خواهد شد.

بنابراین مجموعِ افزایش ۱۵ درصدی نسبت به پایه ۹۸ و رقم ثابت ۹۱ هزار تومانی، «مزد مبنای» کارگران «سایر سطوح مزدی» در سال ۹۹ خواهد بود. نکته قابل توجه اینکه رقم ثابت برای تمام کارگران (به غیر از حداقلی بگیران) بدون در نظر گرفتن میزان حقوق پایه سال ۹۸ برابر است.

مزد خود را چگونه محاسبه کنیم؟

با توجه به اینکه پایه حقوق کارگران گروه «سایر سطوح مزدی» متغیر است، با فرض اینکه حقوق پایه کارگری در سال ۹۸ معادل ۲ میلیون تومان باشد، با احتساب افزایش ۱۵ درصد، ۳۰۰ هزار تومان به مزد مبنای این فرد در سال ۹۹ اضافه می‌شود.

بنابراین حقوق پایه فردی که در سال ۹۸، دو میلیون تومان باشد، در سال ۹۹ با افزایش ۱۵ درصدی و افزودن ۹۱,۰۰۰ تومان به عنوان رقم ثابت، به ۲ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان می‌رسد.

پایه سنوات به چه کارگرانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس بخشنامه اسفندماه ۹۱ وزارت کار، تمام کارکنان که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت «پایه سنوات» هستند که این مبلغ باید بر روی مزد مبنای کارگران لحاظ شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین «پایه سنوات» نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

بنابراین کارگرانی که در کارگاه جاری حداقل یک سال یا بیشتر سابقه کار دارند مشمول «پایه سنوات» خواهند شد. «پایه سنوات» در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل ندارند روزانه ۵ هزار و ۸۳۳ تومان (ماهیانه ۱۷۴ هزار و ۹۹۰ تومان) است؛ اما در کارگاه‌های دارای طرح طبقه بندی مشاغل این نرخ در گروه‌های شغلی بیست گانه مطابق با جدول زیر متغیر خواهد بود.

به این ترتیب با توجه به اینکه در طرح طبقه بندی مشاغل، بیست گروه شغلی تعریف شده، این پایه سنوات برای گروه شغلی دو تا یازدهم به ازای هر گروه روزانه ۲۰ تومان اضافه خواهد شد.

به این معنا که پایه سنوات ۵۸۳۳۳ تومانی روزانه برای کارگران گروه شغلی یک (۱۷۴ هزار و ۹۹۰ تومان)، برای کارگران گروه شغلی دوم روزانه ۵ هزار و ۸۵۳ تومان (ماهیانه ۱۷۵ هزار و ۵۹۰ تومان) محاسبه خواهد شد که در گروه شغلی یازدهم نیز این میزان به روزانه ۶ هزار و ۳۳ تومان (ماهیانه ۱۸۰ هزار و ۹۹۰ تومان) می‌رسد.

همچنین پایه سنوات کارگران گروه‌های شغلی دوازدهم تا بیستم به ازای هر گروه روزانه ۴۰ تومان افزوده می‌شود. به این ترتیب پایه سنوات کارگران گروه شغلی دوازدهم روزانه ۶ هزار و ۷۳ تومان (۱۸۲ هزار و ۱۹۰ تومان ماهیانه) و پایه سنوات کارگران گروه شغلی بیستم روزانه ۶ هزار و ۳۹۳ تومان (ماهیانه ۱۹۱ هزار و ۷۹۰ تومان) محاسبه می‌شود.

با این توضیح، مجموع سه ردیف «افزایش ۱۵ درصدی»، «رقم ثابت ۹۱ هزار تومان» و «پایه سنوات (به شرط داشتن حداقل یک سال سابقه کار)» مزد مبنای کارگرانِ دارای سایر سطوح مزدی را تشکیل می‌دهد.

بنابراین، دستمزد ثابت ماهیانه این فرد با احتساب حق مسکن (۱۰۰ هزار تومان) و حق بن کارگری (۴۰۰ هزار تومان) ۲ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان می‌شود که بدون احتساب اضافه کار و سایر ردیف‌های متغیر مندرج در فیش حقوقی است. *لازم به ذکر است در صورت افزایش حق مسکن به ۲۰۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان به دستمزد این فرد اضافه شود.

کارگران متأهل دارای فرزند زیر ۱۸ سال نیز به ازای هر فرزند مشمول دریافت ۱۸۳ هزار و ۵۴۲ تومان حق عائله مندی می‌شوند.

جدول حقوق و مزایای کارگران دارای سایر سطوح مزدی

جدول حقوق و مزایای کارگران دارای سایر سطوح مزدی (با فرض حقوق پایه ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان در سال ۹۸)

حقوق و مزایای کارگران «حداقلی بگیر»

آنچه که تاکنون مطرح شد، نحوه محاسبه حقوق و مزایای کارگران دارای سایر سطوح مزدی (پایه حقوق بیش از یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان) بود؛ اما ۳۰ درصد از کارگران کشور «حداقلی بگیر» هستند به این معنا که حقوق پایه آنها بر مبنای سال ۹۸ معادل یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان است که مزد این گروه از کارگران با ۲۱ درصد افزایش، در سال ۹۹ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان رسید.

جدول حقوق و مزایای کارگران حداقلی بگیر

جدول حقوق و مزایای کارگران حداقلی بگیر

بنابراین «مزد مبنای» یک کارگر با کمتر از یک سال سابقه کار در کارگاه فعلی که مشمول دریافت پایه سنوات نمی‌شود، در سال ۹۹، یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان است.

حداقل دستمزد کارگران مجرد و متأهل دارای فرزند با احتساب حق مسکن، حق بن کارگری و حق اولاد بدون در نظر گرفتن اضافه کار و سایر ردیف‌های فیش حقوقی به شرح زیر محاسبه می‌شود: (باید تاکید شود که در صورت افزایش حق مسکن به ۲۰۰ هزار تومان، به اعداد زیر باید رقم ۱۰۰ هزار نیز افزوده شود)

انتهای پیام/

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 27, میانگین امتیاز: 4,44 از 5)
Loading...